Toon posts:

DTS Audio CDs afspelen met DVD-ROM

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Het afspelen van een DTS audio cd wilt me maar niet lukken. Als ik hem in m'n DVD speler stop en afspeel mbv WinDVD/PowerDVD, dan behandelen deze hem als een standaard audiocd en sturen ze de bitstream niet naar de S/PDIF uitgang. Als m'n DVD speler nu een eigen optische uitgang had, dan ja...

Thanks for info.

Verwijderd

Topicstarter
Bij sommige afspeel programma's hoor ik alleen maar een hoop ruis, maar m'n receiver blijft gewoon op PCM staan ipv dat hij naar DTS switched. :(

• Dragon_Lee
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-02 12:13

Dragon_Lee

Beware the quiet dragon

Tja...analoog 2 kanaals aangesloten dus..
Zo klinkt je verhaal tenminste...

En uit 2 kanaals analoog, kun je nou eenmaal niet 5.1/6.1 DTS (digitale) kanalen spuwen...

Kortom, op een of andere manier een dig. verbinding tussen je DVD-Rom drive en je versterker tot stand brengen....(via Optisch ofwel Coax dus)
Dan moet je wel meerkanaals audio krijgen, als er geen ander probleem is that is :)

Silence can bring peace
Silence can bring fear
Silence can bring anger
It can even bring ecstacy
Silence......is life

• Dragon_Lee

Dragon_Lee

Beware the quiet dragon

Ok, ik geef toe ik had je 1e post niet helemaal goed gelezen :+

Bij deze nog een poging tot antwoord.. :)

Een DTS audio stream werkt alleen op apparaten met een multichannel uitgang, dit kan optisch, coax of een analoge multichannel uitgang zijn...helaas kun je DTS geluid niet uit de 2 kanaals uitgang op een dvd/cd-rom drive persen...

WinDVD en PowerDVD zijn daarnaast ook niet bepaald ingesteld om als audio-only-apparaat te functioneren...ze kunnen dit wel, maar zullen dan de audio-stream gewoon als normale muziek data zien en deze gewoon over de cd-rom uitgang gooien...

-> hier bedoel ik dus dat windvd/powerdvd altijd naar een DVD-video structuur zoekt, dus een menu-index waar een video-stream te vinden is en vanuit die stream word de audio-stream afgesplitst...
Deze software werkt dus niet als een traditionele (software) cd-speler in dat hij alleen audio en alleen video streams ziet staan.....hij ziet video en splitst daar de audio uit (probeer 't grofweg uit te leggen :) )

Kortom...we need a simple player that can identify dvd-audio (only) discs...

Om verder op jouw specifieke probleem terug te komen, ik heb 't gevoel dat de software gewoon dts-audio niet erkend op een CD...en het dus meteen als non-multichannel geschouwd en dus gewoon over de analoge uitgang eruit spuugt...

Probeer eens ofwel de DXR3 van creative als hardware oplossing, of probeer een progje te vinden dat DTS audio netjes herkent en multichannel afspeelt over de spdif aansluiting...

Iets om het bovenstaande te testen als je wilt is ergens die DTS-Landscape trailer op te sporen (die met die piano) als je ook geluid krijgt bij het afspelen in win/powerdvd dan erkent de software dus gewone "CDs" niet als multichannel bron...

Hoop dat dit je wat op weg helpt :)

Silence can bring peace
Silence can bring fear
Silence can bring anger
Silence......is life

Verwijderd

Silence can bring peace
Silence can bring fear
Silence can bring anger
It can even bring extacy
Silence......is life

Ecstacy is de juiste spelling. :)

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10-03 16:20
Dit is nou de 5e keer in 2 dagen dat ik de waarschijnlijke oplossing moet geven voor hetzelfde probleem:

Leg een digitale audiokabel aan tussen je DVD-ROM drive en je geluidskaart. Dit is een 2-pins kabel die je dus i.p.v. de standaard analoge 4-pins kabel moet gebruiken :).

Verwijderd

Topicstarter
Dennis als je nu mijn posting goed leest dan zie je dat ik daar in schrijf dat ik geen digitale uitgang heb op mijn DVD-ROM! Dat ik desondanks toch van 5.1 kan genieten is vanwege het feit dat de DVD software de bitstreams naar de S/PDIF stuurt van mijn geluidskaart.

Waar ik naar opzoek ben is een proggie dat de DTS audio cd ziet als DTS en dus de bitstream uitleest en doorpompt naar S/PDIF. WinDVD en PowerDVD werken niet omdat deze dergelijke cds zien als normale audio cds. Belachelijk gewoon. :r

• Dennis
Ik lees helemaal niets daarover in je posting. Je schrijft dat je geen optische uitgang hebt op je DVD. Dat heeft niets te maken met wat ik zeg.

Aan de binnenkant (!) van je DVD zitten een IDE, een Power, een 4-pins en een 2-pins aansluiting op de achterzijde. Die 2-pins is een digitaal signaal die je naar je geluidskaart kunt sturen met een 2-pins kabel.

Mocht je dit toch bedoelen, dan stel jij je vraag fout, want deze uitgang is ABSOLUUT NIET optisch!!

• Red devil
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 09:18
Misschien een domme posting maarruh,

Je wilt graag dat je dvd speler je DTS cd als DTS CD en dan doorpompt door je SpPif (whatever)
die SpDif uitgang gaat dan naar een DTS versterker? (dat neem ik dan maar aan anders heb je er toch geen ruk aan)

Een beetje DTS/DD51 versterker heeft meerdere digitale ingangen.

Mijn case:

Mijn CD Speler a la jvc a la 300 piek heb ik met een optisch kabeltje gelinkt in mijn DTS versterker. Mijn DTS versterker is verbonden met de Mpeg2 kaart van mijn pc (dat zal dan ook wel zo'n SpDif stekkertje zijn)

En Voila!

• Dragon_Lee

Dragon_Lee

Beware the quiet dragon

Nog even kort reageren..

Ptah: ssstt B-) (toch wel gefeliciflapstaart...bent de 1e die 't opviel en er iets van zei..)

SpaceZQ: Welke geluidskaart hebbie? heb zojuist van een kennis vernomen dat er een kans is dat dts-cds gewoon doorgevoerd worden als je ze in een cd-rom drive stopt en deze afspeelt met winamp...maar wel ervoor zorgen dus dat je spdif out hebt op je geluidskaart....
Volgens deze kennis werkt dit gewoon in sommige gevallen...helaas niet in alle gevallen..

dennisdotcom: veel modellen dvd-rom drives hebben geen directe dig. uitgang...waarom niet? omdat dat eigenlijk niet mag in de DVD-spec...'t geluid mag niet aftapbaar zijn voordat 't door een decoder gehaald is.....
Vele fabrikanten lappen die regel gewoon aan hun laars, daar niet van.....maar ik heb een aantal (vroege) modellen gezien die in ieder geval geen aparte audio aansluitingen hadden...

Silence can bring peace
Silence can bring fear
Silence can bring anger
Silence......is life

• Dennis
Ohw.... sorry :o!! Maar dan nog klopt het niet wat de topicstarter zei, over een optische uitgang.... dat snap ik wel.

Maar idd, ik zie meestal alleen maar modellen die het wel hebben, eigenlijk zou de starter ff moeten kijken of hij het heeft.

Verwijderd

Topicstarter
Goed goed Dennis, het waren niet mijn _letterlijke_ woorden, maar als je even verder doordenkt ;). Overigens heb ik rond dezelfde tijd (iets eerder) een posting gedaan wat betreft mijn geluidskaart, daar had je op gereageerd met dezelfde reaktie (dat er een digitale uitgang op m'n DVDROM moest zitten) en daar had ik weer opgereageerd dat hij _geen_ digitale uitgang had. Dus je had het toch kunnen weten *GRIJNS* >:)

Maar ok, ik heb geprobeerd om m.b.v. WinOnCD de cd af te spelen. WinOnCD leest namelijk de cd digitaal in (gewoon rippen zeg maar) en stuurt het door naar de geluidskaart. Bij gebruik van de optische uitgang doet de geluidskaart niets anders met de stream dan doorpompen naar de S/PDIF uitgang. MAAR die S/PDIF uitgang pompt het naar buiten via de PCM standaard. Dat is niet zomaar de ruwe data van de audio cd, maar dat gaat volgens mij in frames enzo. Maar dat moet ik dus niet hebben, het moet gewoon de RUWE data zijn. Volgens mij dan he, dit is een beetje gespeculeer. Ik hoor in elk geval een hoop geruis en niet meer.

Ik gebruik een Terratec 512i.

Han
Pagina: 1