Boem! Nieuwe videokaart doet mijn pc herstarten

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal, ik heb gisteren een XFX Geforce GTX 275 voor mijn splinternieuwe computer gekocht en nu zit ik met een probleem. Kaart in mijn computer gezet, windows startte prima, drivers geïnstalleerd, werkte allemaal... Alleen, toen alles erop stond en ik probeerde een spel te starten, BOEM, computer start opnieuw op. Ik heb dit tot dusver met zowel World of Warcraft als Aion geprobeerd. Ik heb gisteren dan ook maar tijdelijk weer mijn oude Radeon 4650 erin gezet, die werkte prima, dus het lijkt me sterk dat ik tijdens het monteren iets kapot heb gestoten.

Ik heb in ieder geval netjes twee 6-pins kabels in mijn voeding en mijn kaart geprikt, precies volgens de aanwijzingen. Ik heb wel tijdens het monteren de harde schijf helemaal naar onderen moeten verplaatsen... Dit moederbord heeft de PCI express poorten echt op een hopeloze plek, mijn videokaart paste niet in het bovenste PCI Express 2 x16 slot, omdat de geluidskaart er direct onder zit... Dus maar de middelste gepakt. Het lijkt me ook sterk dat het een driver probleem is, ik had de Catalyst drivers eraf gemikt voordat ik de kaarten om heb gewisseld.

Ik denk zelf dat het aan mijn voeding ligt, die is 520 watt en volgens de doos moet ik minimaal 550 watt hebben, liever zelfs 630. Heeft iemand een idee of het ook aan iets anders kan liggen? Ik ben vrij zeker van de voeding, maar ik wil toch voor de zekerheid weten of het iets anders kan zijn, voor ik naar de winkel stap.

Hieronder mijn pc specs, is dus net een week oud, de meegeleverde videokaart was alleen niet geweldig...

Coolermaster Centurion behuizing
520 watt voeding (ook van Coolermaster denk ik)
Asus P6T SE moederbord
Intel Core i7 CPU, 2,67 ghz
6 GB DDR3 RAM
XFX Geforce GTX 275 (voorheen dus ATI Radeon 4650)
Creative Soundblaster X-Fi geluidskaart
Sitecom 300N wireless WL181-XR (Uitgeschakeld in windows, ik gebruik weer een kabel voor internet)
1 TB harde schijf
Windows Vista 64 bit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad Marty
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:06

Mad Marty

Je bent slimmer als je denkt!

Je voeding lijkt me op zich prima, Coolermaster is een A-merk, de requirements gaan vaak uit van slechtere kwaliteit voedingen. Je kunt het controleren door de voltages in de gaten te houden, volgens mij kun je met Speedfan bijvoorbeeld ook loggen, dus dan kun je het nog nakijken als je computer uitvalt (of zoek anders een programma dat dat wel kan).
Wellicht (maar correct me if I'm wrong) ligt het er ook aan dat je je tweede PCIe-slot gebruikt. Kun je je geluidskaart niet verplaatsen naar een ander slot, of eens testen zonder geluidskaart en je videokaart in het eerste slot?

Rail Away!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Die voeding is de realpower ofzo? Geen oud (tweedehands) ding? Dan zou de voeding wel goed moeten zijn. NVidia raadt een een 550W voeding aan om zich in te dekken tegen mensen die klagen omdat hun 450W sweex-voeding het niet trekt maar en (nieuwe) 520W coolermaster is goed genoeg. Tenzij het een maandagochtendgevalletje is maar dat lijkt me niet.

Kan je de kaart testen met OCCT? (een handig testprogramma'tje) als het daarmee wél werkt dan sluit je ook je voeding uit, OCCT laat je PC nogal wat stroom trekken :)

o ja, eerst maar ander slot proberen zoals hierboven gezegd

[ Voor 7% gewijzigd door bwerg op 15-10-2009 13:46 ]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SR8
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

SR8

Heb je wel eerst wel een goede uninstall van de ATI drivers gedaan, met behulp van een drivercleaner/sweeper, dus niet alleen gewoon verwijderen.

[ Voor 23% gewijzigd door SR8 op 15-10-2009 14:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Roland]
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Ik herken het probleem van een aantal jaar geleden, alles werkte maar als een 3d game werd gestart, boem.. zonder melding pc uit.

Dit was inderdaad de voeding, als je dat kunt testen zou ik dat dus wel even doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Alvast heel erg bedankt voor al jullie reacties, ik ga zo dadelijk de kaart in het bovenste slot plaatsen en guru3d driver sweeper en occt proberen. Mocht dat niet werken dan ga ik alsnog voor een 650 watt voeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Even een update:

GTX 275 zit nu in het bovenste slot, geluidskaart is eruit, drivers zijn van tevoren schoongemaakt... En nog steeds als ik World of Warcraft start, BOEM computer start opnieuw op. De voeding is inderdaad een coolermaster 520 watt, ik denk dat deze het gewoon niet trekt. Ik ga dus maar eens richting de computerboer om een sterkere voeding te kopen. Overigens, bij mycom, waar mijn computer vandaan komt, verkopen ze nauwelijks coolermaster voedingen, wel veel corsair. Maakt het veel uit als ik een corsair koop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 18-09 21:37
Verwijderd schreef op donderdag 15 oktober 2009 @ 15:13:
Even een update:

GTX 275 zit nu in het bovenste slot, geluidskaart is eruit, drivers zijn van tevoren schoongemaakt... En nog steeds als ik World of Warcraft start, BOEM computer start opnieuw op. De voeding is inderdaad een coolermaster 520 watt, ik denk dat deze het gewoon niet trekt. Ik ga dus maar eens richting de computerboer om een sterkere voeding te kopen. Overigens, bij mycom, waar mijn computer vandaan komt, verkopen ze nauwelijks coolermaster voedingen, wel veel corsair. Maakt het veel uit als ik een corsair koop?
Erzijn Zoveel merken die A producten aan voedingen verkopen, ook Corsair maakt goeie voedingen zelf ben ik meer van Zalman / Enermax / Thermaltake maar ieder ze voorkeur een goeie Corsair voeding is netzogoed als Coolermaster in mijn ogen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Heb je OCCT al geprobeerd? Er was ook een topic van iemand met een vergelijkbaar probleem, maar die kon wel gewoon zware testprogramma's runnen. Die vragen meer van je voeding dan games, dus met OCCT kan je evt. toch uitsluiten dat het aan je voeding ligt...

En corsair is prima :) (@hierboven, weet je zeker dat je liever thermaltake hebt dan corsair?)

[ Voor 11% gewijzigd door bwerg op 15-10-2009 15:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fatalefout
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22-06 15:23
Verwijderd schreef op donderdag 15 oktober 2009 @ 15:13:
Even een update:

zolang je er een koopt met idd 550 watt niet hoor, corsair is imho ook een erg goed merk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nogmaals een update, ik was OCCT vergeten, heb het net getest:

Ik deed de GPU test. Nadat de aftelminuut was verstreken en de eigenlijke test zou beginnen, was het echt een instant pc reboot. Ik neem aan dat het dan inderdaad de voeding is...

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 15-10-2009 15:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 18-09 21:37
bwerg schreef op donderdag 15 oktober 2009 @ 15:16:
Heb je OCCT al geprobeerd? Er was ook een topic van iemand met een vergelijkbaar probleem, maar die kon wel gewoon zware testprogramma's runnen. Die vragen meer van je voeding dan games, dus met OCCT kan je evt. toch uitsluiten dat het aan je voeding ligt...

En corsair is prima :) (@hierboven, weet je zeker dat je liever thermaltake hebt dan corsair?)
Mja de 750w of 1000watt thermaltake voedingen doen het anders bij mij prima ( de 750watt al 2 en half jaar) en de 1000watt al bijna 1 jaar

En dat is een Server met 10schijven en raid controllers etc, en de ander me game pc met 2x GTX285 overclocked cpu dus in die zin ben ik wel tevreden over thermaltake, geen uitvallen of defect gehad nog terwijl me Zalman 600watt 2x binnen garantie termijn overleden was in me oude pc

[ Voor 6% gewijzigd door Mektheb op 15-10-2009 15:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vendrom
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 02-09 09:17
ik heb bijna dezelfde setup, alleen dan een gtx260 met een 520 Realpower voeding.
werkt als een zonnetje.
die gtx 275 verbruikt wel 40 TDP meer als de mijne, zou dat verschil kunnen maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Verwijderd schreef op donderdag 15 oktober 2009 @ 15:22:
Nogmaals een update, ik was OCCT vergeten, heb het net getest:

Ik deed de GPU test. Nadat de aftelminuut was verstreken en de eigenlijke test zou beginnen, was het echt een instant pc reboot. Ik neem aan dat het dan inderdaad de voeding is...
Het mooiste zou natuurlijk zijn als je bij de PC-boer even een sterkere voeding zou mogen proberen (ik weet niet hoe ver de PC-boer van je afzit maar als bij mij zoiets gebeurt ga ik altijd even met mijn pc langs, sluiten ze in de 'werkplaats' gewoon even een andere voeding aan en weet je meteen waar je aan toe bent :))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Vendrom schreef op donderdag 15 oktober 2009 @ 15:30:
ik heb bijna dezelfde setup, alleen dan een gtx260 met een 520 Realpower voeding.
werkt als een zonnetje.
die gtx 275 verbruikt wel 40 TDP meer als de mijne, zou dat verschil kunnen maken?
Ik weet het niet zeker, zou kunnen dat ik ook een 520 realpower heb. Mijn GTX 275 is wel een fabrieksoverklokte versie van XFX, dus ik neem aan dat deze nog ietsje meer stroom vreet dan een standaard GTX 275.

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 15-10-2009 15:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuhr89
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 17:27
Heb je de drivers van ATI wel goed verwijderd? Die willen nog wel eens raar gaan doen als je plotseling een Nvidia kaart erin doet! En andersom trouwens ook.

| PS5 PSN: Hitting-Apex89

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal, nog een laatste update over mijn kaart:

Ik ben zojuist bij mycom geweest en heb mijn Coolermaster 520 watt realpower vervangen door een Coolermaster 620 watt realpower. Ik kan nu zonder problemen mijn spellen opstarten, dus het probleem lag inderdaad bij de voeding. Hartelijk bedankt voor jullie hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuddyMysterious
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 28-07 22:08

RuddyMysterious

a smorgasbord of waywardness

Het plots herstarten van de computer is bijna altijd gerelateerd aan een probleem op een laag niveau van elektronica, dus tekort aan stroom, of een kortsluiting, oid.
Pagina: 1