Toon posts:

Hulp bij zoeken versterker!

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste mensen van Tweakers,

Mijn ouders hielden altijd al van een mooie set boxen en mooi geluid. Wij hadden vroeger mooie Bose boxen staan. Nu zit ik zelf op kamers, en wil eigenlijk weer mooi geluid hebben. Nu heb ik me door een kennis een set boxen laten aan praten. (ze klonken ook wel heel erg zuiver bij hem). Maar nu wil ik daar een versterker/receiver bij. Ik hoop dat jullie mij daarbij kunnen helpen.
De boxen:

De beroemde Eltax Monitor III voor een wel heel lage prijs (per paar)! In vele testen zeer hoog gewaardeerd. Hoogste score o.a. in "What Hifi"van 5 sterren. Ook in combinatie met de vloerstaanders Monitor IX en Monitor Center perfect als Surround systeem te gebruiken.
In deze (en veel hogere) prijsklasse onverslaanbaar.
Bij ons leverbaar in Calvados, beuken, wit en zwart. Deze uitvoering in beuken.

* Vermogen 90 Watt RMS, 150 Watt Max. 4 - 8 Ohm
* 2-weg downfiring bas reflex systeem,
* Woofer 130 mm afgeschermd
* Tweeter 25 mm soft dome
* Biwiring schroefaansluitingen
* Frequentiebereik 50 - 22.000 Hz
* Geluidsdruk 89 dB

Ik ben langs de mediamarkt geweest, maar dat leverde mij niks op.
Wat ik graag zou willen is:
Niet te duur (blijf student, maar mag wel iets kosten)
En het liefst een optische ingang (heb macbook met optische uitgang).

Die optische ingang die maakt het dus duur. Nu is de hamvraag natuurlijk, hoeveel verschilt het? Het zijn tenslotte maar twee boxen, dus de dts die over de optische kabel gaat, die zal niet tot uitting komen bij de boxen... Maar ik wil wel de beste kwaliteit... En opzich vind ik het ook niet erg om wat te investeren.

Ik hoop dat het niet een te lang verhaal is, en dat jullie een paar goede ideeën hebben, maar daar twijfel ik niet aan Wink

Alvast bedankt,

Tim Zuidgeest

• Wicked-Game
  • Registratie: Juni 2007
  • Nu online
En wat is niet te duur? Want dat is voor ieder weer verschillend. En wat heb je zelf al gevonden?

Overigens kan je best een surround receiver pakken mocht je ooit willen upgraden van 2.0 naar 5.1 of meer :D.

Solarpanel PVOutput: ParkzichtSolar

• Bumpy_NL
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 05-02 16:37
Een digitale verbinding is waarschijnlijk wel een goede keuze. Vaak heb je bij onboard geluidskaarten toch dat er storingen optreden van andere componenten. Hoewel er ook kaarten zijn die prima analoog werken het is maar net hoeveel waarde je er aan stelt. Het kan best zijn dat de DAC op je toekomstige receiver mindere specs heeft dan die van je geluidskaart. Een loss DAC is dan ook ook een optie maar gaat het doel misschien voorbij. Verder geven ongeveer alle degelijk opgebouwde versterkers eenzelfde soort hoorbaar geluid.

Laat je niets wijsmaken over high-end kabeltjes en versterkers. Laat mij het eerste onderzoek maar zien waar bij een blinde test significante verschillen naar boven komen. Je luidsprekers, opstelling en kamer zijn verreweg de belangrijkste aspecten van hoe het geluid gaat worden.

Zoals Wicked-Game al aangeeft is het wel handig om naar de features te kijken die een versterker biedt. Zoek dan ook of er veel klachten zijn over het apparaat om teleurstelling te voorkomen.

Verwijderd

ook zeker de moeite waard om op Marktplaats en hifioutlet(=Stassen) te kijken, heb er net een gloednieuwe Vincent SV-121 versterker vandaan (laatste plank modelletje) voor 290 eurs.
Testen zoals te zien op bv. what's hifi en andere zogenaamd onafhankelijke maar door de leveranciers zwaar gesubsidieerde bladen, site's en aanverwante "deskundigen" zeggen mij pesoonlijk geen ene reet!

Verwijderd

Topicstarter
Mijn budget ligt ongeveer bij de 250 euro. Maar ik hoopte eigenlijk daaronder te zitten. Bij de Mediamarkt is mij een denon 607 aangeraden, die ik op internet voor 50 euro goedkoper kan kopen. Maar (279) die vond ik nog wel een beetje te duur. Hoewel het wel een leuk apparaat is.
De vragen zijn eigenlijk:
Is optisch dus echt belangrijk voor een significant verschil met mini jack naar tulp?
Wat is DAC? Op wiki staat als iets van een digitalte analoog converter, maar ik heb gewoon een optische uitgang op me macbook zitten, die als ik hem aansluit op de denon van me ouders, hij DTS geluid doorgeeft.
En waar moet ik op letten als ik iets ga kopen. Of te wel, wat moeten de specs zijn van het apparaat, die dus goed passen bij de boxen.

Om trouwens op Wicked-Game te reageren. Ik vind het inderdaad ook prima om een surround receiver te hebben, met oog op de toekomst zeg maar ;)

• Killer
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08-02-2025

Killer

Hatseflats!

Of er verschil is tussen optisch en analoog (jack-plug) hangt een beetje af van de kwaliteit van de analoge uitgang van je Mac. Als die goed is, zul je geen verschil merken tussen de 2. Maar zoals reeds eerder is opgemerkt, is dat lang niet altijd het geval. Met de optische uitgang ben je er in ieder geval van verzekerd dat je het beste uit de laptop haalt.

Een DAC is een afkorting voor Digital\Analog Converter. Oftewel het apparaat wat je digitale signaal (vanuit in dit geval je optische uitgang) omzet in een analoog signaal dat versterkt kan worden. Als een versterker een digitale ingang heeft (coaxiaal of optisch) zit er een DAC in de versterker gebouwd. Je kunt ze ook los kopen, waardoor je vrijer bent in de keuze van je versterker. Geluidskwaliteit verschil zit er weinig tussen goede DAC's, ingebouwd of los.

Misschien is 2de hands ook nog een optie?

http://link.marktplaats.nl/286725909

Een dijk van een twee-kanaals versterker met een optische ingang. Deze moet je voor €150,- toch wel in handen kunnen krijgen.

Of anders 5-kanaals:

http://link.marktplaats.nl/287905431

Moet ook te doen zijn voor onder de €250,-

Always be yourself! Unless you can be Batman, then always be Batman!

Verwijderd

Topicstarter
En zo'n DAC, wat is daar normaliter de uitgang van? Ook tulp of iets?
Die tweede daar staat bieden vanaf 75 euro bij, maar bij die eerste vanaf 200. Ik heb €100 geboden op de tweede. Nu kijken wat voor reactie ik krijg. Bedankt voor het zoeken in ieder geval!

Iemand nog andere suggesties?

• Bumpy_NL
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 05-02 16:37
Nog een suggestie. Mail of bel naar een marktplaats verkoper. Dat heeft mij altijd het meeste succes geleverd. Bij een DAC is tulp gewoonlijk de uitgang. Andere varianten zijn wel mogelijk, maar die kom je niet vaak tegen.

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:26

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

marktplaats is het sleutelwoord: eerste willekeurige leuke receiver: http://link.marktplaats.nl/286200656

Wise enough to play the fool

• Killer
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08-02-2025

Killer

Hatseflats!

Verwijderd schreef op donderdag 15 oktober 2009 @ 17:50:
En zo'n DAC, wat is daar normaliter de uitgang van? Ook tulp of iets?
Die tweede daar staat bieden vanaf 75 euro bij, maar bij die eerste vanaf 200. Ik heb €100 geboden op de tweede. Nu kijken wat voor reactie ik krijg. Bedankt voor het zoeken in ieder geval!

Iemand nog andere suggesties?
Dan zou ik die eerste lekker laten lopen. Is een erg mooie (technisch gezien dan) en degelijke versterker, maar €200,- is aan de hoge kant als prijs. Ik zie dat echter nergens in de advertentie staan.

[ Voor 4% gewijzigd door Killer op 16-10-2009 01:32 ]

Always be yourself! Unless you can be Batman, then always be Batman!

Verwijderd

Topicstarter
Oke ik heb reacties van de verschillende versterkers. Wat zouden jullie doen?

Marantz SR5000 13.5kg, # 30 stations voorkeuzes (am/fm)
# Continu vermogen (RMS) bij 8 ohms (<.09% THD, 20 Hz - 20 kHz) 5 x 70 watt
# Signal to noise ratio (linear) 92 dB
# Voeding: 120 V, 50 Hz, 280 W
# Afmetingen: H x W x D 153mm x 440mm x 400mm
# Gewicht: 29.8 lbs. 13.5 kg

Voor 100 euro.

Sony STR-DB1080 QS Top HomeCinema Receiver 6.1
6x 100 watt stabiel vermogen (8ohms 20Hz-20kHz)
- Kwaliteits componenten QS-level waaronder 2x Nichicon 15,000 microfarad elco's
- Top end 'QS' receiver met 6.1 multi-channel
- Gescheiden voeding voor analoog en digitaal sectie
- Tuner met RDS
- Digital Cinema Surround
- 6 audio ingangen, 2x subwoofer out en externe 5.1 input
- Aluminium frontpaneel
- Digital eq, level en tone control
- True discrete 6.1 channel amplifier
- Dolby Digital EX
- DTS ES (Matrix 6.1, discrete 6.1)
- DTS 96/24
- DTS NE0:6
- Dolby ProLogic II
- 'QS' construction and sound quality
- SACD multi-channel input (5.1) en 6.1 input
- Supports multi-channel SACD (frequency range up to 100kHz)
- Direct & analogue pureness control
- Optical inputs for DVD/LD
- On screen display function
- Speaker on/off, Virtual Headphone Surround
- Multi function Sony remote control

Voor 200 euro

Sony receiver STR-DB780
Power output:
100 watts x 5 (8 ohms, RMS)
Decoding:
Dolby Digital, DTS, Dolby Pro Logic II, Virtual 6.1, auto format decoding
DSP modes:
4 cinema sound fields, 4 music modes
Video inputs & outputs:
1 x video loop (S-Video, composite and stereo audio)
3 x video inputs (S-Video, composite and stereo audio)
Front-mounted video input (S-Video, composite and stereo)
Monitor output (S-Video and composite)
Audio inputs & outputs:
3 x optical and 1 x coaxial digital input, 1 x optical out, 1 x tape loop, 2 x line in, phono (turntable) input, 5.1 external multi-channel input
Speaker outputs:
4mm banana/binding post for front stereo, left and right rear and front centre
Tuner:
Yes - FM (with RDS EON) and AM with 30 presets
Remote control:
Yes
On screen display?
No
Dimensions WxHxD/ Weight:
430 x 161 x 401 / 12.5 kg
Supplied accessories:
Remote control, batteries, FM and AM antennas
Colour:
silver
Extra:
24 Bit/96 kHz DACs, extra-wide frequency response - DVD-Audio and SACD ready, control A1ii socket, QS series with thick and flat aluminium fascia and all-metal casework, sleep timer.

Voor 100 euro (weet ik niet zeker, maar vanaf daar wil hij dat wij bieden).

Yamaha RX V 457 Reciever DTS / Dolby etc
Yamaha RXV-457 AV Receiver specifications
Power output:
6 x 85 watts (8 ohms, RMS)
Key Decoding:
Dolby Digital, Dolby Digital EX, DTS, DTS-ES Matrix 6.1 / Discrete 6.1 / Neo:6 / 96/24, Dolby Pro Logic IIx
DSP and eq. modes:
29 surround programmes (51 variations), Quad-Field Cinema DSP, night listening enhancer, Silent Cinema, 5 band graphic equaliser for centre channel, direct stereo mode, adjustable audio delay (0-160ms), adjustable subwoofer crossover & phase adjust
Video/Audio inputs & outputs:
2 x video in (component video, S-Video, composite video and stereo audio)
1 x video loop (S-Video, composite video and stereo audio in and out)
Front AV in (composite video and stereo audio)
Component video, S-Video and composite video monitor outputs
Analogue audio:
Tape loop (in and out), CD in, 5.1 input, subwoofer pre output, 6.3mm headphone jack on front
Digital audio:
2 x optical inputs, 1 x coaxial input
Speaker outputs:
Stereo A & B speaker outputs (independently switched), front and rear centre and left and right rear, all binding posts or can be modified to accept 4mm banana plugs
Tuner:
40 presets, RDS, auto preset tuning
Remote control:
Yes, handy size with cursor navigation & multi-brand multi-function command-codes preset
On screen display?
No
WxHxD / Weight:
435 x 161 x 416mm / 11 kg
Supplied accessories:
Remote control, batteries, AM & FM antennas
Colour:
Black or titanium
Extra:
192kHz/24-Bit D>A Converters for all channels, wide frequency response (10 - 100,000 Hz): DVD-Audio/SACD ready, sleep timer.

Voor minstens 175.

yamaha natural sound av receiver
voor 225 (geen verdere specificaties ontvangen)

Zitten dus geen Onkyo of Denon tussen. Zou ik daar wel voor moeten gaan? Die marantz wil het vanavond weten.

Alvast bedankt voor jullie reacties!
Pagina: 1