Het Grote Tweakers Programmeervuur

Pagina: 1 ... 4 ... 7 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Memorice
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20-08 08:53
@Soultaker
Mooie score! Wanneer is de volgende test ronde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soultaker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 04:30
Tnx :)
Over een week, en een week daarna de finale. (Zie ook de opdrachtomschrijving.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Memorice
Soultaker schreef op zondag 15 november 2009 @ 22:39:
Tnx :)
Over een week, en een week daarna de finale. (Zie ook de opdrachtomschrijving.)
Over een week moet ik m'n algoritme ook wel ff online kunnen zetten, dat simpelweg een draw zal spelen tot het in 1 keer uit kan :-) Dit weekend hadden ze de stroom op de uni uitgegooid, met als gevolg dat m'n computer daar het ook niet deed...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:39

Onbekend

...

Soultaker schreef op zondag 15 november 2009 @ 22:20:
Je gebruikt in je uitvoer drie keer een K8, waar komt die derde vandaan terwijl er maar twee in het hele spel voorkomen? :P (Overigens, als je de eerste K8 dropt, die je helemaal niet nodig hebt, dan is je zet wel geldig en ben je vier stenen kwijt!)
Ik zal voortaan beter zoeken. :o
Ik heb de fout na lang zoeken gevonden. Ik gaf in een functie een variabele als referentie mee, en in die functie moest deze variabele verwijderen en dat gaat dus niet. :+ En aangezien die variabele dus nog bestond gebruikte ik hem nog een keer....

Dat ene foutje had trouwens niet voor een extra winst gezorgd. ;)

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostvanpinxten
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 03-09 12:50
Ik doe voor spek en bonen mee, zie ik al. Aangezien mijn eerdere datastructuur niet geschikt bleek voor brute-force, ben ik nu (aan de hand van de hints eerder in dit topic) mijn script aan het aanpassen. Mocht er nog een redelijk player uitkomen, dan geef ik de URL hier nog wel.

Mijn insteek was object-georienteerd, en zodanig dat ik geen foute ouput zou kunnen genereren, maar hier wordt teveel gechecked en ik denk dat mijn algoritme gewoon moet garanderen dat mijn datastructuur intact blijft. ^^

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

joostvanpinxten schreef op maandag 16 november 2009 @ 13:00:
Ik doe voor spek en bonen mee, zie ik al. Aangezien mijn eerdere datastructuur niet geschikt bleek voor brute-force, ben ik nu (aan de hand van de hints eerder in dit topic) mijn script aan het aanpassen. Mocht er nog een redelijk player uitkomen, dan geef ik de URL hier nog wel.
Welcome to the club! ;)

Tijdens het testen faalde mijne ook al regelmatig, weet ook niet precies waar het zit. Denk dat ik maar "opnieuw" ga beginnen. Denk dat dit echter niet voor dit weekend gaat lukken, dat wil dus zeggen dat ik hem gelijk klaar moet maken voor de finale. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sh4wn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12-11-2017

Sh4wn

Bio-informatica

Yes, die rummikub opdracht ziet er zeer leuk uit, ik ga vanavond of overmorgen even een python oplossing schrijven :)

Edit: Je mag dus niet stenen die op de tafel liggen op je eigen rekje zetten?
Edit 2: nee dus

[ Voor 29% gewijzigd door Sh4wn op 16-11-2009 22:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostvanpinxten
Zo, de basisfunctionaliteit zit erin, maar ik heb nog wel een dik performanceprobleem :-). Is toch wel weer leuk om het algoritme wat sneller te krijgen.

In welke categorie valt dit probleem eigenlijk? P of NP?

@Sh4wn: ik ken redelijk wat varianten op rummikub, maar de variant dat je stenen terug mag nemen op je bordje heb ik altijd een bijzonder vervelende gevonden... wordt het spelletje ook niet spannender van ofzo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaan Banaan
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

Vaan Banaan

Heeft ook Apache ontdekt

Ik denk dat ik toch maar een poging ga wagen. Waarschijnlijk ga ik het niet dit weekend redden, maar volgend weekend moet wel lukken.
De draw lijkt te werken, dus nu maar eens echt aan de slag.
offtopic:
Ik heb dus de ballen verstand van webhosting.
Vanavond Apache geïnstalleerd op mijn laptop en na een NAT en virtual host instelling op de wireless router en de http poort open in de Windows Firewall werkt het ook nog van buitenaf. :7
* Vaan Banaan zet vinkje achter "Webserver opgezetten of iets wat er op lijkt" op lijstje "Nooit te oud om te leren"
Het was eigenlijk best simpel, dus Soultaker: In ieder geval alvast bedankt voor dit experiment

500 "The server made a boo boo"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Creepy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:12

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

Even een _/-\o_ voor Soultaker voor z'n "mini" PRG contest :P Aangezien volgende week de volgende testronde al is en de finale een week daarna lijkt het me beter dat dit gewoon in dit topic blijft staan. Mocht iemand in de toekomst zo'n soort contest willen starten laat het dan even aan de mods hier weten. Gezien de uitgebreide post voor de uitleg, regels, implementatie e.d. kunnen we dat prima in een PRG contest gieten en ook een apart topic ervoor starten. Dan kan het ook wat langer blijven lopen indien nodig.

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolukan
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23-08 23:43
Vandaag begonnen met het schrijven van een algoritme in php die een set stenen probeert weg te spelen. Stap 2 zou een algoritme zijn die de bordstenen en een of meerdere stenen van mijn 'plankje' in de eerstgenoemde algoritme stopt om te kijken of het een mogelijke set is.
Een oefenset (B1.B2.B3-R5.R6.R7-R1.G1.B1-K4.K5.K6.K7-B4.B5.B6.B7-G6.G7.G8.G9-R7.R8.R9.R10) kostte echter al krap 6 secondes (ruim 6.500 uitgeprobeerde rijtjes). Eerst maar eens optimaliseren voor ik aan stap 2 begin. Leuke opdracht !!

Edit: Door simpele optimalisatie (geen dubbele dingen doen) eerst teruggebracht met een factor 10. Vervolgens de rijtjes die ik probeer in een 'slimme-volgorde' © gezet; weer een factor 10. Tenslotte scheelt mijn huis-NAS en de server van mijn site een factor 4. Van 6 seconde naar nu 0,014. :-)

[ Voor 27% gewijzigd door Bolukan op 18-11-2009 18:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sh4wn

Sh4wn

Bio-informatica

MEMORICE schreef op zaterdag 14 november 2009 @ 17:24:
[...]

Nee, je kunt alle stenen van je eigen hand en de stenen van de tafel gewoon op een hoop gooien. Dus je probeert niet een geldige tafel combinatie met alleen de stenen van je hand te maken, maar in combinatie met de stenen die al op tafel liggen. Om dit vervolgens brute force door te rekenen kost echt max 10-20 ms. Bedenk dat je met 75% van alle stenen al wel in de buurt van het maximum zit (worst case). Immers met meer stenen is het te makkelijk uitleggen en met minder stenen is het minder reken werk...

@Soultaker
Mocht ik meedoen, dan zal ik er aan denken dat zwarte stenen met een K gerepresenteerd worden :)
Als je alle stenen van je hand en de tafel op 1 hoop gooit, dan bestaat lijkt mij de kans dat je dan bepaalde stenen die eerst op tafel lagen in 1x niet meer ergens in een rijtje passen, en dat mag niet. Dus lijkt mij niet echt handig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Creepy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:12

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

Je moet inderdaad wel zorgen dat je dan al je eigen stenen kwijt kan en anders alleen eigen stenen niet gebruikt. Maar voor het doorrekenen of je toevallig al je eigen stenen kwijt kan, kan je prima je eigen stenen + alles wat op tafel ligt op 1 hoop gooien.

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Memorice
Sh4wn schreef op woensdag 18 november 2009 @ 16:17:
[...]

Als je alle stenen van je hand en de tafel op 1 hoop gooit, dan bestaat lijkt mij de kans dat je dan bepaalde stenen die eerst op tafel lagen in 1x niet meer ergens in een rijtje passen, en dat mag niet. Dus lijkt mij niet echt handig?
Zoals Creepy hierboven al zegt is het idee dus dat je alle stenen probeert kwijt te kunnen. Uiteraard kan dit niet altijd, maar als je dit algoritme zou aanroepen met alle mogelijke subsets van je eigen stenen, dan kun je dus het maximaal aantal stenen wegspelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend

Onbekend

...

Ik ben al een stukje verder met m'n algoritme, maar ik zit nu op zo'n 2-3 seconden, terwijl ik niet eens alles erin heb.

Heeft er al iemand een brute force klaar? En hoe lang duurt het gemiddeld voordat een brute force de combinaties heeft doorgerekend? Ik (met php) zal dat zeker niet onder de 5 seconden kunnen krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soultaker
Wat bedoel je precies met brute force? Mijn simpele speler (die waarmee je kunt testen) probeert verschillende (kleine) combinaties van stenen op z'n rekje te combineren met groepjes die op tafel liggen en dat kost niet veel tijd.

Mijn "goede" speler gebruikt niet echt een brute force aanpak en heeft iets van een 50ms per zet nodig in moeilijke stellingen, maar ik kan me voorstellen dat zulke tijden in PHP lastig te evenaren zijn. Op zich kan de tijdlimiet wat mij betreft nog wel bediscussieerd worden. Nadeel van een hogere limiet is dat je minder potjes kunt spelen, terwijl het spelen van een groot aantal potjes vanwege de geluksfactor in het spel toch wel wenselijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn
  • Laatst online: 19:58

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Een factor van Oneerlijkheid™ is dat iedereen zijn op z'n eigen systeem runt. Als je toegang hebt tot een leuk cluster, tja... Ik kan bijvoorbeeld wel een stuk of 10 PS3's inzetten :P

Niet dat ik momenteel mee kan doen, gezien het feit dat ik bedacht had dat het wel leuk zou zijn om een game te maken als Sinterklaas surprise voor iemand 8)7. Volgend jaar weer lekker gewoon knutselen met karton en lijm :X

[ Voor 38% gewijzigd door .oisyn op 18-11-2009 22:59 ]

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend

Onbekend

...

Soultaker schreef op woensdag 18 november 2009 @ 22:37:
Wat bedoel je precies met brute force?
Alle mogelijke combinaties uitproberen. :)
Kleine groepjes gaan wel snel. Maar als er al heel wat stenen liggen duurt het gewoon langer.

Ik ben op dit moment bezig om mijn code efficiënter en sneller te maken. Als ik dat klaar heb kan ik pas verder met ingewikkeldere combinaties doorrekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soultaker
.oisyn schreef op woensdag 18 november 2009 @ 22:58:
Een factor van Oneerlijkheid™ is dat iedereen zijn op z'n eigen systeem runt.
Ik ben me van de oneerlijkheidsfactor bewust. ;) Het leek me echter geen opdracht die puur op rekenkracht aankomt. De twee verschillende aanpakken die ik heb geprobeerd zijn behoorlijk verschillend maar hebben geen van beide buitensporig veel tijd nodig. Ik wil best de tijdlimiet ophogen om andere deelnemers tegemoet te komen, maar er zijn natuurlijk algoritmen die gewoon heel slecht schalen. De uitdaging is ook om met de gegeven middelen een zinnige speler te schrijven.

Verder is het doel van dit topic niet per se om de beste te zijn. Voor de meeste problemen in dit topic zijn al wel oplossingen bekend. Zoals Typnix ook zegt in de TS is het topic bedoeld voor mensen die het leuk vinden om aan de hand van een concrete opdracht hun programmeerskills te verbeteren of nieuwe technieken te leren. Voor de een zal dat het opzetten van een webserver zijn, voor een ander zich verdiepen in het gebruik van bitwise operatoren in PHP (wat je bij normaal webdevelopment niet snel zou doen), voor een ander wellicht het opzetten van een PS3 cluster (maar dan zul je nog steeds een geschikt parallel algoritme moeten ontwerpen; het beschikken over een cluster is op zichzelf niet doorslaggevend). Als je dat een leuke uitdaging vind: go for it!
Niet dat ik momenteel mee kan doen, gezien het feit dat ik bedacht had dat het wel leuk zou zijn om een game te maken als Sinterklaas surprise voor iemand 8)7.
offtopic:
Rip gewoon deze game. :P

• Memorice
Onbekend schreef op woensdag 18 november 2009 @ 23:30:
[...]

Alle mogelijke combinaties uitproberen. :)
Kleine groepjes gaan wel snel. Maar als er al heel wat stenen liggen duurt het gewoon langer.

Ik ben op dit moment bezig om mijn code efficiënter en sneller te maken. Als ik dat klaar heb kan ik pas verder met ingewikkeldere combinaties doorrekenen.
Ik denk dat het goed te doen is om alle mogelijke combinaties uit te proberen, als je een efficiente datastructuur gebruikt en de zoekboom een beetje goed weet te prunen ;)

• joostvanpinxten
@Onbekend:

mijn brute-force oplossing (ook in PHP) geeft bij de volgende tafel:
code:
1
K1.K2.K3-B1.B2.B3

en bord:
code:
1
G1.G2.G4.G5.G7.G7.G8.K10.K11.K11.K13.G13.G12.R1.R3.B3

een antwoord in dik 5 seconden. Wanneer ik een steen op de tafel of op mijn bord erbij leg, dan wordt het vooralsnog 2x zo langzaam, wel afhankelijk van of er wel of niet combinaties kunnen worden gevonden.

Ik ben nu juist bezig met het prunen van mijn boom. De datastructuur en het vind-algortime zijn vrij optimaal. Om voor een set te vinden of er idd oplossingen zijn, kost op dit moment gemiddeld 0.30 ms bij deze config. Er worden dus ongeveer 20k combinaties geprobeerd, wat eigenlijk ook wel redelijk logisch is, aangezien er
code:
1
2
combinaties = SOM (x nCr 16) voor x = 1..16 
= 2* SOM (x nCr 16) + 8 nCr 16 voor x = 1..7

(alle combinaties met 1 steentje t/m alle combinaties met 16 steentjes)

en 8 nCr 16 is de grootste, die is 12870... volgens mij komt dit ongeveer neer op 2^(16-1)

Ik ben er nog niet achter hoe ik al die combinaties kan prunen.... Bij het vinden van een oplossing voor een bepaalde set stenen is het al wel gelukt (en dat kan erg veel schelen!)...

• Memorice
@qanar

0.30 ms is wel erg snel, bedoel je niet 30 of 300 ms?

• qanar
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 21-05-2019
MEMORICE schreef op donderdag 19 november 2009 @ 17:03:
@qanar

0.30 ms is wel erg snel, bedoel je niet 30 of 300 ms?
Je hebt het op Joost?

• joostvanpinxten
ik doe:

PHP:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
<?php
$start = microtime(true);

// functie

$end = microtime(true);

number_format(($end-$start)*100,2)
?>

en volgens de php handleiding komt uit microtime een float in secondes. Die *100 en dan op 2 decimalen nauwkeurig... Dan krijg ik toch echt nog geen milliseconde. Mijn code zoekt dan ook maar naar één oplossing die alles volledig gebruikt en dat kan écht heel snel!

• Soultaker
Als je milliseconden wil weergeven moet je wel met 1000 vermenigvuldigen hè. ;) Dan zou je op 3ms uitkomen.

[ Voor 17% gewijzigd door Soultaker op 19-11-2009 17:34 ]

• joostvanpinxten
lol, true that, dit zijn centi-seconden xD, maar toch, geen slechte prestatie :P

edit:
En zeker voor PHP

[ Voor 17% gewijzigd door joostvanpinxten op 19-11-2009 17:49 ]

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Wat heerlijk toch weer, een functie genaamd microtime die de tijd in secondes teruggeeft :+

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

• Memorice
Ja, idd, ik weet niet hoe ik bij jouw naam kom...

@Joost
3ms is nog steeds erg snel, is dat brute force of een heuristiek?

• joostvanpinxten
Ik vind het vrij brute-force. maar uiteraard zoek ik maar naar één oplossing, en het maakt mij niet uit waar die in de boom ligt, zolang ik er maar een vind :-). Vanwege de verschillende permutaties maakt het vaak niet zoveel uit welke groep dat er eerst gevonden wordt namelijk.

Trouwens is het nog steeds te traag om op je volledige bord + tafel brute-force uit te proberen, daar heb ik weer een andere optimalisatie voor gevonden ^^. Dat scheelt ongeveer gemiddeld een factor 3 (max 4.7, minimaal 1), afhankelijk van het aantal groepjes dat gevonden wordt.

Ik ben zeer benieuwd naar de taktiek van SoulTaker aangezien die er dus maar 50ms over doet om een zet te verzinnen! In welke taal is dat eigenlijk uitgevoerd? En ook niet onbelangrijk, op wat voor machine draait het? :-)

@memorice, ga je nog meedoen met de competitie? Ik ben namelijk wel benieuwd wat er uit de verschillende oplossingen kan komen :-). Qua datastructuur is er al iets geopperd eerder in dit topic en ik denk dat het moeilijk is om iets efficienters te vinden. Het vinden van groepjes en 'oplossingen' is echter wel wat meer voor verandering vatbaar. Ik zal na de competitie dan ook zeker mijn code hier plaatsen :-)

• Sh4wn

Sh4wn

Bio-informatica

Ik hoop dat ik het nog afkrijg voor volgende week 8)7 Heb het nogal druk, zondag haal ik sowieso al niet meer, maar ach ik hoop dat je test pagina nog even online blijft zodat ik hem daarna nog beetje kan uitwerken :+

Misschien trouwens leuk voor hierna is een Hartenjagen AI?

• Soultaker
joostvanpinxten schreef op donderdag 19 november 2009 @ 18:14:
Ik ben zeer benieuwd naar de taktiek van SoulTaker aangezien die er dus maar 50ms over doet om een zet te verzinnen!
Mijn aanpak is anders dan één voor één elke mogelijke combinatie van stenen van m'n rekje proberen neer te leggen, dus dat is niet echt te vergelijken. Mijn code is minder gevoelig voor variaties aan stenen die beschikbaar zijn. Ik zal de details wel ná de finale uit de doeken doen, zodat iedereen nu nog zijn eigen methode kan uitdenken. :)
In welke taal is dat eigenlijk uitgevoerd? En ook niet onbelangrijk, op wat voor machine draait het? :-)
Geschreven in C en draaide op een AthlonXP 2000+ afgelopen zondag. Ik denk dat ik 'm gewoon lokaal draai (op een Athlon64 3000+) volgende keer want de juryprocessen die ik hier ook draai blijken nauwelijks cpu-tijd te vergen aangezien ze voornamelijk op het netwerk zitten te wachten.

• mocean
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 04-09 10:34
.oisyn schreef op woensdag 18 november 2009 @ 22:58:
Een factor van Oneerlijkheid™ is dat iedereen zijn op z'n eigen systeem runt. Als je toegang hebt tot een leuk cluster, tja... Ik kan bijvoorbeeld wel een stuk of 10 PS3's inzetten :P

Niet dat ik momenteel mee kan doen, gezien het feit dat ik bedacht had dat het wel leuk zou zijn om een game te maken als Sinterklaas surprise voor iemand 8)7. Volgend jaar weer lekker gewoon knutselen met karton en lijm :X
Je kunt ook voor een avond een EC2/3 cluster inrichten bij Amazon, niet heel duur. Dat lijk me dan wel weer leuk en nuttig om te leren. Maar het programmeren van de rumikub algoritme moet ik nog wat inspiratie voor vinden.

Koop of verkoop je webshop: ecquisition.com

• Bolukan
Bolukan schreef op woensdag 18 november 2009 @ 00:00:
Door simpele optimalisatie (geen dubbele dingen doen) eerst teruggebracht met een factor 10. Vervolgens de rijtjes die ik probeer in een 'slimme-volgorde' © gezet; weer een factor 10. Tenslotte scheelt mijn huis-NAS en de server van mijn site een factor 4. Van 6 seconde naar nu 0,014. :-)
Te koop: 'slimme-volgorde' © TEAB

De 'slimme-volgorde' van rijtjes is waardeloos en heb ik nu dynamisch gemaakt. Iets trager per rijtje, maar in het slechtste geval probeer ik 500 rijtjes voor het bord is gelegd. Met 0,02 tot 0,05 seconde per bord, kan ik nu overgaan op de taktiek om steentjes van mijn bord af te spelen.
Inmiddels is de code een puinhoop geworden. Morgenavond dus eerst opruimen, en dan pas verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Memorice
@joost
Ik weet niet of ik ga meedoen, de code staat namelijk op een computer van de universiteit. Helaas bleek deze computer het niet goed meer te doen toen ik gisteren terug kwam van een conferentie, met als gevolg dat de computer nu ter reparatie is. Ik heb geen idee wanneer ik de computer weer terug krijg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bat266
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 24-08 06:41
Ik heb nu een simpele human like speler gemaakt. Even kijken of ik een servertje kan vinden.

Better to remain silent and be thought a fool then to speak out and remove all doubt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolukan
Try me. :P
Werk met GET. Afgekapt op maximaal 3,7 seconde.

http://www.bolukan.nl/rummikub/rummikub.php

@Soultaker, .oisyn: Ik had even een verkeerde versie online gezet. |:(
NB: Jullie waren bijna door de 881 regels heen gekomen.

Edit2: Toevoeging za 15 uur: Bij een bepaalde spelsituatie kreeg ik geen goede response (geen => niet goed). Zojuist ondekt waarom. Mijn "patented" zoekstrategie stond helemaal niet aan. Betekent dat de oude brute-force in veel gevallen al voldoende is. Gelukkig op tijd aangepast voor de test morgen.

[ Voor 63% gewijzigd door Bolukan op 21-11-2009 15:14 . Reden: Update ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soultaker
Parse error: syntax error, unexpected '&' in /srv/bolukan/www/www.bolukan.nl/rummikub/rummikub.php on line 731
Ik kan niet zeggen dat ik erg onder de indruk ben, maar toch knap dat je 730 regels zonder syntax errors hebt weten te schrijven. /me duikt :P

edit:
Het werkt nu wel. d:)b

[ Voor 26% gewijzigd door Soultaker op 20-11-2009 17:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Wellicht begint de <?php pas rond regel 725 ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soultaker
Ik heb de spelers voor de tweede testcompetitie alvast toegevoegd bij de opdracht. Als je mee wil doen (of als je URL/request method gewijzigd is) laat 't me dan vóór zondagavond weten.

@BazzPsychoNut en joostvanpinxten: jullie spelers geven momenteel nog geen geldige uitvoer. Misschien is dat om lokaal te testen, dat kan natuurlijk, maar zorg ervoor dat 't voor zondagavond gefixt is, anders ben ik gedwongen je eruit te gooien en dat zou jammer zijn. ;)

@Onbekend: jouw host is momenteel offline, klopt dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend

Onbekend

...

Soultaker schreef op vrijdag 20 november 2009 @ 17:31:
Eigenlijk hoort dat niet. :) Maar ja, je kan toch niet veel verwachten van een gratis hosting. Op dit moment is hij vrij traag.

Ik heb voor zondag wel een andere URL om mee te testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gister dit topic ontdekt en me eens uitgeleefd op doolhoven :9. Het resultaat van mijn geploeter: 720 regels C# en doolhoven van 149.000 hokjes. Voorbeeldje:

######################################################## ###
###   ## #   #    #       # #   ##     ##        #     #  ##
##  #  # # # # ## # # ###   # #    ## ##  ###### # ######  #
#  ### # # #    # #    #### ########   # ##      #     ### #
## # #   #   #### ## #  ##   # #   ###      # # ###### #   #
#  # ## ### ##  #    ##  ###     #   ## # ####### ##   ### #
# ##  #  #  ###   ######   ### #####  #   #  # #  #  ####  #
#  ## ##   ## #####  # ###   #  #  ## # #### #   ## ###   ##
##     #####  #   ##       # ##   ### #  ##    #  # ##  ####
### #### # # ### #### # # ##  ######  ## #  #####   #  ##  #
# #  ##    #      #   ### ######     ##    ##   ## ## #### #
# ##  # ## ## # #   # #   #   #  ###### ####### ##  # ## # #
# ### # ##  #   ##### # ### # #####     ##   ##  ## #  #   #
# # #    ## # ####    # ##     #    # ###  #  ##  # ## # # #
#   ## #    # ## # ####  # # ### ## ###   ###  ##    # # ###
# ###########  # #   ### # ### #  #  #  ######  #### # #  ##
#  # #   ## ##   # ### #    ## ## ## # ## ## ##    #   ##  #
## #   # #   ### #  #  # ##    #  #  # #   # ##### ###    ##
#    # #   #     ##   ## #  ##   ###     #   #       # ##  #
######################## ###################################

Solution (82 points):
########################################################.###
###   ## #   #    #       # #   ##     ##        #     #..##
##  #  # # # # ## # # ###   # #    ## ##  ###### # ######..#
#  ### # # #    # #    #### ########   # ##      #     ###.#
## # #   #   #### ## #  ##   # #   ###      # # ###### #  .#
#  # ## ### ##  #    ##  ###     #   ## # ####### ##   ###.#
# ##  #  #  ###   ######   ### #####  #   #  # #  #  ####..#
#  ## ##   ## #####  # ###   #  #  ## # #### #...## ###...##
##     #####  #   ##       # ##   ### #  ##....#..# ##..####
### #### # # ### #### # # ##  ######  ## #..#####.. #..##  #
# #  ##    #      #   ### ######     ##....##   ##.##.#### #
# ##  # ## ## # #   # #   #   #  ######.####### ##..#.## # #
# ### # ##  #   ##### # ### # #####.....##   ##  ##.#..#   #
# # #    ## # ####    # ##     #....# ###  #  ##  #.##.# # #
#   ## #    # ## # ####  # # ###.## ###   ###  ##  ..#.# ###
# ###########  # #   ### # ### #..#  #  ######  ####.#.#  ##
#  # #   ## ##   # ### #....## ##.## # ## ## ##    #...##  #
## #   # #   ### #  #  #.##....#..#  # #   # ##### ###    ##
#    # #   #     ##   ##.#  ##...###     #   #       # ##  #
########################.###################################

Uiteraard louter probeersel zonder doolhof-expertise, van Kruskal of spanning trees heb ik geen kaas gegeten ;) . O ja, klik (tip: probeer "help" als argument).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ram0n
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 03-07 13:05

Ram0n

Bierbrouwende nerd

Ziet er heel netjes uit! Zou je je algoritme (kort) kunnen toelichten? Ben benieuwd hoe je het gedaan hebt, aangezien je aangeeft het niet (bewust) volgens een bekende methode gedaan te hebben :)

Eigenaar/brouwer Milky Road Brewery

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Memorice
Soultaker schreef op vrijdag 20 november 2009 @ 17:31:
Ik heb de spelers voor de tweede testcompetitie alvast toegevoegd bij de opdracht. Als je mee wil doen (of als je URL/request method gewijzigd is) laat 't me dan vóór zondagavond weten.

@BazzPsychoNut en joostvanpinxten: jullie spelers geven momenteel nog geen geldige uitvoer. Misschien is dat om lokaal te testen, dat kan natuurlijk, maar zorg ervoor dat 't voor zondagavond gefixt is, anders ben ik gedwongen je eruit te gooien en dat zou jammer zijn. ;)

Mijn algoritme (alles of niets wegspelen) draait hier: http://128.2.208.139:8080/rummikub.php method = GET

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijne is nog niet veranderd sinds de vorige ronde, hij hoeft van mij dan ook niet mee te doen met de komende ronde, aangezien hij op 't moment nogal hard faalt.. :9 De finale moet hij dan wel weer meedoen (op zelfde URL) of word ik te lastig zo? :P

@MEMORICE: geeft altijd een error?

offtopic:
ik keek naar jouw posttijd, en dacht welke malloot zit er nou om die tijd nog hier.. En toen keek ik naar m'n eigen posttijd... :X Tijd om m'n bed op te zoeken. :>

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 21-11-2009 04:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Memorice
Verwijderd schreef op zaterdag 21 november 2009 @ 04:11:
Mijne is nog niet veranderd sinds de vorige ronde, hij hoeft van mij dan ook niet mee te doen met de komende ronde, aangezien hij op 't moment nogal hard faalt.. :9 De finale moet hij dan wel weer meedoen (op zelfde URL) of word ik te lastig zo? :P

@MEMORICE: geeft altijd een error?

offtopic:
ik keek naar jouw posttijd, en dacht welke malloot zit er nou om die tijd nog hier.. En toen keek ik naar m'n eigen posttijd... :X Tijd om m'n bed op te zoeken. :>
Als het goed is geeft ie gewoon netjes 'draw' of een valide bord terug, behalve als een van de argumenten (yourTiles, table, poolTiles of opponentsTiles) niet goed gedefinieerd is. Mocht je een goede aanroep hebben die een error genereerd, dan ben ik hier wel geinteresseerd in.

offtopic:
Mijn post tijd is niet zo raar hoor, voor Amerikaanse begrippen iig ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soultaker
@Memorice: als de tafel leeg is geef je (onterecht) een foutmelding: Invalid arguments. Your request will be logged. En als je speelt, dan eindigt je tafelconfiguratie met een extra streepje, wat niet geldig is. Beide moet wel te fixen zijn, lijkt me?
Verwijderd schreef op zaterdag 21 november 2009 @ 04:11:
Mijne is nog niet veranderd sinds de vorige ronde, hij hoeft van mij dan ook niet mee te doen met de komende ronde, aangezien hij op 't moment nogal hard faalt.. :9 De finale moet hij dan wel weer meedoen (op zelfde URL) of word ik te lastig zo?
Je resultaat was niet heel slecht de vorige keer, maar ik heb 'm voorlopig uit 't lijstje gehaald. Help me herinneren dat ik 'm volgende week weer toevoeg. ;)

[ Voor 52% gewijzigd door Soultaker op 21-11-2009 12:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ram0n schreef op vrijdag 20 november 2009 @ 20:21:
Ziet er heel netjes uit! Zou je je algoritme (kort) kunnen toelichten? Ben benieuwd hoe je het gedaan hebt, aangezien je aangeeft het niet (bewust) volgens een bekende methode gedaan te hebben :)
Het gaat ongeveer als volgt:
  • Ga uit van een volledig gevuld doolhof (alleen muren)
  • Open de ingang en uitgang
  • 'Eet' nu een weg van ingang naar uitgang. Begin bij de ingang en ga door tot je bij de uitgang bent, door steeds random een volgend hokje te kiezen. Het volgend hokje mag niet uitkomen op een open hokje, want er mag maar een oplossing zijn. Als er geen mogelijke volgende hokjes zijn, kies dan random het eerste de beste open hokje dat wel volgende hokjes 'heeft'
  • Eet vervolgens de rest van het doolhof weg door steeds random een open hokje te kiezen en vanuit daar een 'tak' te graven. Een tak mag niet uitkomen op een ander open hokje (want maar een oplossing mogelijk), maar wel op zichzelf.
Bij het wegeten van hokjes hierboven moet er wel rekening mee gehouden worden dat er geen illegale situaties ontstaan, zoals grote open plekken of twee open hokjes die elkaar met een hoekpunt raken.

Voor een leuke demo kun je bijvoorbeeld je cmd-venster op 9999 regels instellen en vervolgens "maze 60 10 verbose solve" uitvoeren ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Memorice
Soultaker schreef op zaterdag 21 november 2009 @ 11:57:
@Memorice: als de tafel leeg is geef je (onterecht) een foutmelding: Invalid arguments. Your request will be logged. En als je speelt, dan eindigt je tafelconfiguratie met een extra streepje, wat niet geldig is. Beide moet wel te fixen zijn, lijkt me?
Lijkt me gefixed nu, die invalid arguments met de table was eigenlijk luiheid, omdat de kans dat je met een lege tafel direct uit kunt niet heel groot is, maar toch ff gefixed. Dat eindigen met een streepje kon ik niet herproduceren, maar ik heb er voor de zekerheid ff een extra check omheen gezet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend

Onbekend

...

Ik ben deze week niet veel verder aan programmeren toegekomen.
De nieuwe speler staat op http://tweakers.awardspace.com/RummiDemo2.php

Ik hoop dat ik de komende week wel aan programmeren toekom, maar ik verwacht dat het qua tijd lastig zal worden....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soultaker
@Onbekend: updated!

@Memorice: lijkt nu inderdaad gefixt te zijn. Misschien dat de bug met het streepje alleen optrad als er maar één rijtje op tafel lag. (Ik gebruik een vrij simpele testcase om te verifiëren of spelers online zijn, vandaar de wat ongebruikelijke situatie) Zou natuurlijk jammer zijn geweest als je speler na tien beurten trekken bedenkt dat 'ie in één keer vierentwinig stenen kan neerleggen, maar dat z'n zet dan geweigerd zou worden vanwege een extra streepje in de uitvoer. :P

Verwijderd schreef op zaterdag 21 november 2009 @ 12:06:
Het gaat ongeveer als volgt: [..]
Bij het wegeten van hokjes hierboven moet er wel rekening mee gehouden worden dat er geen illegale situaties ontstaan, zoals grote open plekken of twee open hokjes die elkaar met een hoekpunt raken.
Leuke aanpak. :) Lijkt sterk op de randomized depth-first search die Dricus eerder beschreef, maar doordat in jouw doolhof vakjes en muren allemaal op hetzelfde grid liggen, krijg je een wat chaotischer aandoend doolhof eruit. Dat geeft wel een leuk effect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bat266
@Soultaker mijn server is hier te vinden: http://212.187.65.162:8080/Rummicub/doIt method = get

Better to remain silent and be thought a fool then to speak out and remove all doubt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostvanpinxten
Toch nog een probleem met grote borden. Tree nog niet goed genoeg gepruned.

@SoulTaker: Kan je toch proberen om mij toe te voegen aan de contest? Als dit teveel vertraging oplevert (en ik kan hwsl geen spel winnen) dan kan je me er alsnog uitgooien.

Ben benieuwd naar de competitie :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaan Banaan
  • Niet online

Vaan Banaan

Heeft ook Apache ontdekt

Ok, ik krijg inmiddels meestal valide output binnen 5 seconden, dus ik doe ook wel mee aan de testronde:
http://94.209.13.155/cgi-bin/rummikub.cgi method: GET
Ik ben vanmiddag niet thuis, maar zal uiterlijk 18:00uur de laptop aanslingeren (ben met het ding op pad en heb geen PC of iets om het op te zetten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolukan
Is iemand tegen een moeilijke stelling aangelopen voor wat stress-testing van de spelers ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soultaker
joostvanpinxten schreef op zondag 22 november 2009 @ 12:24:
@SoulTaker: Kan je toch proberen om mij toe te voegen aan de contest? Als dit teveel vertraging oplevert (en ik kan hwsl geen spel winnen) dan kan je me er alsnog uitgooien.
Halverwege eruit gooien is lastig (want ik plan van te voren spelletjes in op zo'n manier dat iedereen in totaal evenveel spelletjes speelt) dus ik laat je er wel gewoon in; dan duurt de competitie maar wat langer. :)

Trouwens, is 't misschien een idee om set_time_limit(5) toe te voegen aan je speler (en/of een heuristiek toe te voegen om te bepalen wanneer het bord te complex is om op te lossen) zodat je in ieder geval niet langer dan 5 sec bezig bent?

@Vaan Banaan & bat266: jullie zijn toegevoegd. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolukan
Die van mij staat nu op 3.7. Begrijp ik dat we 5 seconde de tijd krijgen. :9 :9

Edit: ik verbruik maximaal 0,7 seconde bij tot 5 stenen uit mijn hand diep zoeken. Aan intelligentie mbt de mogelijkheden van andere spelers ben ik niet aan begonnen.

[ Voor 51% gewijzigd door Bolukan op 22-11-2009 15:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soultaker
Ja, maximaal 5 seconden is toegestaan.

Ik heb zelf nog een "verbetering" toegevoegd in m'n speler die in de praktijk alleen maar tegen me lijkt te werken. :X Maar 't is ook weer jammer om 'm nu niet te gebruiken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaan Banaan
  • Niet online

Vaan Banaan

Heeft ook Apache ontdekt

Op die van mij zit een ongeveer-4.5-seconden-kijk-maar limiet, daar ging hij soms al ver overheen zonder iets op tafel :o Nu weigert hij gewoon te zetten als er niks op tafel ligt, maar in de praktijk is dat nog niet eens zo'n hele slechte taktiek. Eens kijken of ik die bug feature er in kan laten.
Van een aantal deelnemers die ik even kort heb getest met Soultaker zijn online ding, heb ik zowaar af en toe een potje kunnen winnen. Ik denk dat ik rond de 7de plek zal eindigen
Het belangrijkste voor mij vanavond is de controle op foute output. Wel leuk, vanavond al 10 deelnemers, dit is een zeer geslaagde mini-PRG contest _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soultaker
Zo/we zijn onderweg, maar dit gaat rustig een uur of twee duren. :)
Resultaten zijn binnen. *O*

RondeSpeler 1(score)Speler 2(score)Speler 3(score)Speler 4(score)Details
1Vaan Banaan49joostvanpinxten125Onbekend47Memorice0html/xml
2Soultaker1GuidoH19bat26625Bolukan0html/xml
3jfeitsma12EdwinG22Vaan Banaan20Bolukan0html/xml
4EdwinG11Memorice232GuidoH46bat26647html/xml
5Soultaker5Onbekend4jfeitsma4joostvanpinxten220html/xml
6GuidoH41Bolukan24Memorice0jfeitsma66html/xml
7EdwinG31Soultaker9Onbekend15Vaan Banaan0html/xml
8joostvanpinxten159bat26675jfeitsma40Memorice199html/xml
9bat26640joostvanpinxten216Soultaker12Bolukan0html/xml
10EdwinG27Vaan Banaan0Onbekend34GuidoH16html/xml
11GuidoH28Bolukan6Onbekend0joostvanpinxten197html/xml
12Memorice0jfeitsma79EdwinG71bat26645html/xml
13Soultaker0Vaan Banaan18joostvanpinxten191Bolukan14html/xml
14bat26684GuidoH80EdwinG63Memorice221html/xml
15Soultaker33Onbekend39Vaan Banaan12jfeitsma0html/xml
16Onbekend28Vaan Banaan0Bolukan23jfeitsma21html/xml
17GuidoH64Memorice188EdwinG84joostvanpinxten174html/xml
18bat26659Soultaker48joostvanpinxten191EdwinG47html/xml
19Soultaker13bat26650GuidoH81Memorice185html/xml
20jfeitsma4Vaan Banaan28Onbekend35Bolukan0html/xml
21Vaan Banaan12EdwinG39Onbekend24Soultaker0html/xml
22bat26644GuidoH59Memorice220jfeitsma42html/xml
23Bolukan20joostvanpinxten158Memorice188Vaan Banaan53html/xml
24Bolukan13joostvanpinxten190GuidoH47bat26638html/xml
25Onbekend0EdwinG68jfeitsma15Soultaker12html/xml
26Vaan Banaan63GuidoH36EdwinG16Memorice0html/xml
27Onbekend36jfeitsma17Soultaker17Bolukan0html/xml
28joostvanpinxten193bat26654Vaan Banaan18jfeitsma6html/xml
29bat2665Soultaker0GuidoH45EdwinG48html/xml
30Onbekend40Bolukan38joostvanpinxten189Memorice186html/xml
31Bolukan0GuidoH19jfeitsma3Vaan Banaan11html/xml
32EdwinG65joostvanpinxten181Onbekend14Memorice191html/xml
33bat26635Soultaker0Vaan Banaan15GuidoH42html/xml
34Memorice188joostvanpinxten177Onbekend66Soultaker79html/xml
35EdwinG15Bolukan0bat26617jfeitsma4html/xml
36Soultaker0Onbekend2EdwinG28Bolukan11html/xml
37bat26658Vaan Banaan24Memorice193joostvanpinxten167html/xml
38GuidoH3jfeitsma8Soultaker7Memorice208html/xml
39jfeitsma19EdwinG0joostvanpinxten204Vaan Banaan36html/xml
40bat26647Onbekend32Bolukan0GuidoH63html/xml
41Bolukan3GuidoH58Soultaker14joostvanpinxten190html/xml
42jfeitsma8Onbekend9bat26639Memorice0html/xml
43Vaan Banaan5EdwinG18joostvanpinxten203Bolukan6html/xml
44GuidoH16bat26621Vaan Banaan1Onbekend0html/xml
45Memorice0Soultaker40EdwinG40jfeitsma28html/xml
46bat26642Vaan Banaan22Bolukan0joostvanpinxten170html/xml
47jfeitsma12EdwinG8Memorice224Onbekend15html/xml
48Soultaker18GuidoH17Memorice206jfeitsma0html/xml
49joostvanpinxten222EdwinG58Onbekend73Soultaker59html/xml
50bat26668Bolukan12GuidoH3Vaan Banaan0html/xml
51Memorice0EdwinG34GuidoH54Soultaker29html/xml
52bat26619Onbekend25jfeitsma13Bolukan0html/xml
53joostvanpinxten197Vaan Banaan0bat26617Bolukan2html/xml
54Vaan Banaan36joostvanpinxten170jfeitsma15Memorice205html/xml
55EdwinG32GuidoH21Onbekend8Soultaker0html/xml
56jfeitsma0EdwinG52Onbekend47Vaan Banaan25html/xml
57joostvanpinxten247Soultaker12Bolukan35bat26632html/xml
58Memorice220GuidoH58joostvanpinxten138Vaan Banaan63html/xml
59GuidoH0bat26645Bolukan36Soultaker35html/xml
60Memorice217EdwinG69Onbekend13jfeitsma25html/xml
61GuidoH24jfeitsma0bat26625Onbekend26html/xml
62Bolukan23joostvanpinxten240Soultaker12EdwinG54html/xml
63Vaan Banaan71Memorice212joostvanpinxten141Soultaker54html/xml
64Onbekend64bat26648Memorice226EdwinG60html/xml
65Vaan Banaan14GuidoH5jfeitsma0Bolukan9html/xml
66bat266111Soultaker0GuidoH42Onbekend68html/xml
67Vaan Banaan12Bolukan0jfeitsma14joostvanpinxten185html/xml
68Memorice0EdwinG50bat26633GuidoH28html/xml
69Memorice0Soultaker14joostvanpinxten128EdwinG30html/xml
70Vaan Banaan16Onbekend0jfeitsma33Bolukan3html/xml
71EdwinG37Onbekend0Bolukan2jfeitsma12html/xml
72joostvanpinxten177Vaan Banaan5Soultaker22GuidoH34html/xml
73Memorice254bat26657Soultaker13jfeitsma25html/xml
74Onbekend12Memorice242bat26649GuidoH74html/xml
75Bolukan0EdwinG16joostvanpinxten148Vaan Banaan25html/xml
76GuidoH26joostvanpinxten200jfeitsma33Memorice183html/xml
77bat26639Soultaker0Bolukan43Onbekend16html/xml
78Vaan Banaan4EdwinG58Onbekend27Memorice0html/xml
79jfeitsma17Soultaker1GuidoH0EdwinG26html/xml
80bat2669Vaan Banaan8joostvanpinxten144Bolukan0html/xml

[ Voor 99% gewijzigd door Soultaker op 22-11-2009 22:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soultaker
81Bolukan10GuidoH20Soultaker19Memorice0html/xml
82Onbekend0EdwinG39joostvanpinxten140jfeitsma17html/xml
83Vaan Banaan13bat26650Onbekend36jfeitsma0html/xml
84bat26669Soultaker33joostvanpinxten236EdwinG20html/xml
85Vaan Banaan31Memorice0GuidoH23Bolukan18html/xml
86joostvanpinxten160Onbekend98bat26690Memorice215html/xml
87Vaan Banaan0EdwinG47GuidoH22jfeitsma12html/xml
88Soultaker4Bolukan15GuidoH0joostvanpinxten181html/xml
89Bolukan0Soultaker11EdwinG44Vaan Banaan37html/xml
90jfeitsma24Memorice192bat26679Onbekend39html/xml
91Bolukan0jfeitsma11GuidoH18bat26620html/xml
92Onbekend21EdwinG64Memorice198Vaan Banaan25html/xml
93joostvanpinxten165Soultaker0bat26626Vaan Banaan10html/xml
94GuidoH37Memorice0Onbekend57EdwinG29html/xml
95Bolukan18joostvanpinxten192jfeitsma3Soultaker0html/xml
96bat26636Bolukan0Vaan Banaan9Onbekend5html/xml
97joostvanpinxten202Soultaker3GuidoH37jfeitsma0html/xml
98Memorice0EdwinG14GuidoH31Bolukan1html/xml
99EdwinG85joostvanpinxten172Onbekend62Memorice185html/xml
100Soultaker24Vaan Banaan12jfeitsma0bat26621html/xml
101Vaan Banaan12Onbekend12EdwinG33bat26612html/xml
102Memorice210Soultaker60joostvanpinxten163GuidoH34html/xml
103Bolukan11jfeitsma0Soultaker3bat26621html/xml
104jfeitsma0Bolukan32Vaan Banaan16joostvanpinxten242html/xml
105EdwinG64GuidoH48Onbekend44Memorice0html/xml
106GuidoH22joostvanpinxten200bat26623Soultaker1html/xml
107Bolukan34Memorice0jfeitsma8Vaan Banaan17html/xml
108EdwinG19Onbekend34Bolukan0bat26620html/xml
109EdwinG46Soultaker0Onbekend44GuidoH24html/xml
110jfeitsma64Vaan Banaan57Memorice241joostvanpinxten152html/xml
111Vaan Banaan65joostvanpinxten191Bolukan13EdwinG43html/xml
112bat26628Soultaker24jfeitsma13Onbekend0html/xml
113GuidoH99Memorice233bat266101Onbekend59html/xml
114GuidoH36Bolukan33Soultaker0Vaan Banaan38html/xml
115EdwinG39jfeitsma80Memorice191joostvanpinxten181html/xml
116GuidoH123joostvanpinxten153EdwinG93bat26688html/xml
117Vaan Banaan3jfeitsma7Memorice0Soultaker11html/xml
118Bolukan42Onbekend22jfeitsma28Vaan Banaan0html/xml
119Bolukan14bat26634Onbekend38joostvanpinxten230html/xml
120Soultaker13Memorice0EdwinG82GuidoH42html/xml
121jfeitsma13Soultaker0GuidoH6bat26648html/xml
122Onbekend149Memorice201Vaan Banaan57joostvanpinxten129html/xml
123Bolukan69EdwinG82bat266104joostvanpinxten206html/xml
124Soultaker2Onbekend0GuidoH23jfeitsma2html/xml
125Memorice222Vaan Banaan26Bolukan26EdwinG0html/xml
126Bolukan43jfeitsma0Soultaker16bat26635html/xml
127Memorice209joostvanpinxten171GuidoH107EdwinG77html/xml
128Onbekend8Vaan Banaan1jfeitsma12Bolukan0html/xml
129Onbekend29Soultaker0joostvanpinxten219bat26648html/xml
130Vaan Banaan7GuidoH39EdwinG77Memorice205html/xml
131Memorice210joostvanpinxten199Onbekend61Vaan Banaan50html/xml
132GuidoH4jfeitsma0EdwinG49bat26632html/xml
133Soultaker1Bolukan0joostvanpinxten220EdwinG31html/xml
134Memorice0Soultaker37GuidoH56Onbekend49html/xml
135Vaan Banaan20bat26622jfeitsma11Bolukan0html/xml
136Bolukan0EdwinG27Memorice181Vaan Banaan5html/xml
137bat26635jfeitsma15Soultaker0joostvanpinxten211html/xml
138GuidoH34Onbekend24Bolukan11joostvanpinxten181html/xml
139Onbekend26Soultaker0GuidoH25Vaan Banaan17html/xml
140jfeitsma40Memorice0EdwinG20bat26631html/xml
141Bolukan17joostvanpinxten187Soultaker7EdwinG24html/xml
142Onbekend23Vaan Banaan9jfeitsma0GuidoH47html/xml
143bat26655Memorice0EdwinG69Vaan Banaan52html/xml
144Onbekend20jfeitsma0Bolukan3Soultaker2html/xml
145Memorice213bat26646joostvanpinxten161GuidoH81html/xml
146bat26660Memorice235jfeitsma6GuidoH22html/xml
147joostvanpinxten120EdwinG70Bolukan0Soultaker24html/xml
148Onbekend0Vaan Banaan12bat26622EdwinG12html/xml
149jfeitsma15Memorice251Bolukan28Soultaker8html/xml
150GuidoH40Vaan Banaan0Onbekend9joostvanpinxten249html/xml
151joostvanpinxten192jfeitsma0EdwinG22Vaan Banaan5html/xml
152GuidoH29Onbekend56bat26646Soultaker0html/xml
153Bolukan34Memorice199joostvanpinxten144Vaan Banaan77html/xml
154GuidoH26Memorice0EdwinG34Onbekend2html/xml
155Soultaker0Bolukan24bat26618jfeitsma8html/xml
156Vaan Banaan29Memorice0jfeitsma6bat26619html/xml
157joostvanpinxten199GuidoH11Onbekend10Bolukan6html/xml
158EdwinG51Soultaker77jfeitsma13Memorice0html/xml
159GuidoH30EdwinG49Bolukan0Vaan Banaan24html/xml
160bat26631joostvanpinxten210Soultaker0Onbekend23html/xml

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soultaker
161Soultaker0Onbekend55Bolukan25bat26623html/xml
162Memorice239joostvanpinxten161Vaan Banaan41jfeitsma67html/xml
163EdwinG26GuidoH34Onbekend0bat26675html/xml
164joostvanpinxten214GuidoH17Vaan Banaan4Bolukan14html/xml
165Memorice0Soultaker7EdwinG72jfeitsma27html/xml
166Soultaker11joostvanpinxten190Onbekend1Vaan Banaan0html/xml
167Memorice0bat26643GuidoH63Bolukan29html/xml
168jfeitsma12EdwinG32bat26639joostvanpinxten247html/xml
169jfeitsma6EdwinG10Bolukan7Memorice0html/xml
170Onbekend43GuidoH0Soultaker13Vaan Banaan24html/xml
171Memorice226Bolukan69joostvanpinxten148GuidoH76html/xml
172EdwinG54Vaan Banaan34Soultaker31jfeitsma0html/xml
173Onbekend11bat2660Soultaker8GuidoH35html/xml
174joostvanpinxten146bat266116Vaan Banaan57Memorice228html/xml
175EdwinG9Bolukan0Onbekend13jfeitsma43html/xml
176GuidoH29jfeitsma0Soultaker12Bolukan37html/xml
177bat26641Onbekend18Vaan Banaan0EdwinG32html/xml
178joostvanpinxten178Memorice211EdwinG80Onbekend112html/xml
179jfeitsma19Bolukan5joostvanpinxten237Soultaker8html/xml
180GuidoH52Memorice0bat26684Vaan Banaan17html/xml
181Vaan Banaan27Bolukan4joostvanpinxten219Soultaker4html/xml
182GuidoH18bat26631jfeitsma0EdwinG11html/xml
183Onbekend26Memorice222EdwinG88GuidoH68html/xml
184Vaan Banaan104Memorice196bat26683joostvanpinxten174html/xml
185Bolukan21jfeitsma37Soultaker6Onbekend0html/xml
186EdwinG33GuidoH26bat26635jfeitsma0html/xml
187joostvanpinxten180Memorice210Bolukan25Onbekend32html/xml
188Vaan Banaan0Soultaker2EdwinG52bat26620html/xml
189Soultaker11jfeitsma7Memorice0GuidoH12html/xml
190Vaan Banaan15Onbekend1joostvanpinxten159Bolukan7html/xml
191Memorice0EdwinG41Onbekend16jfeitsma13html/xml
192Soultaker32Bolukan0bat26628GuidoH51html/xml
193joostvanpinxten223Vaan Banaan50GuidoH65EdwinG59html/xml
194Bolukan0joostvanpinxten124jfeitsma41bat26624html/xml
195Memorice206Onbekend49Soultaker0Vaan Banaan31html/xml
196GuidoH9jfeitsma0bat26654EdwinG2html/xml
197joostvanpinxten186Bolukan62Vaan Banaan79Memorice236html/xml
198Onbekend0Soultaker12GuidoH58EdwinG16html/xml
199joostvanpinxten181jfeitsma7bat26631Bolukan0html/xml
200Memorice0Soultaker25Onbekend39Vaan Banaan34html/xml

Alle resultaten (html&xml): comp2.zip (1.1MB)

Eindklassement

PlaatsDeelnemerTotaalscoreAantal gewonnenAantal foutenTijd
TotaalGemiddeldMaximaal
1Soultaker112121010.158s0.008s0.043s
2Bolukan1130275381.522s0.288s10.026s
3jfeitsma12622006060.950s4.791s6.379s
4Vaan Banaan1919110243.317s0.180s4.110s
5Onbekend22951232747.065s2.030s10.036s
6GuidoH295841530.545s0.022s2.019s
7EdwinG33492092.471s0.068s2.649s
8bat266347415307.571s0.231s10.011s
9Memorice1035331332470.434s1.729s10.117s
10joostvanpinxten14757013038968.169s6.055s10.024s

[ Voor 3% gewijzigd door Soultaker op 23-11-2009 15:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaan Banaan
  • Niet online

Vaan Banaan

Heeft ook Apache ontdekt

Woehoe!! boven in de middenmoot!
Er zitten wel een aantal kanonnenvoer potten tussen zeg. Iedereen gefeliciteerd met de uitslag. Zonde dat de output van joostvanpinxten en Memorice vaak niet klopte, dat zal het enorme gat met de anderen verklaren.
Soultaker: Dat is wel heel erg snel, volgens mij heb je die output 8 minuten na het laatste potje hier op het Forum gepost 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolukan
Enorm trots op de 2e plek. Scheelt bijna niets met Soultaker himself.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soultaker
Nee inderdaad; dat verschil lijkt me puur aan toeval te wijten. jfeitsma scheelt ook niet veel trouwens.
Congrats. :) Nette score, en behoorlijk snel.

Memorice' speler is ook wel leuk om te zien. Soms komt 'ie gewelig uit de hoek door in één keer 30 stenen op tafel te leggen (waarbij natuurlijk alles door elkaar gegooid wordt) maar even zo vaak blijft 'ie met 30 stenen zitten wat nogal desastreus uitpakt voor de totaalscore. :+

Op naar de finale volgende week. :) Nieuwe deelnemers kunnen zich natuurlijk nog bij mij aanmelden!

@Onbekend hieronder: ik ben bang dat je van 26.9 naar 28.7 punten per potje gedaald bent, want door het grotere aantal deelnemers doet je speler in minder potjes mee. Maar aangezien er ook meer goede tegenstanders meededen, kan het best zijn dat je toch beter speelde dan de vorige keer... is lastig te vergelijken.

[ Voor 18% gewijzigd door Soultaker op 22-11-2009 22:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend

Onbekend

...

Gemiddeld 2 seconden vanwege een trage host. :+
Op m'n computer zelf is hij supersnel. Ik had er de afgelopen week geen tijd meer voor om een andere (snellere) host te vinden.

Als ik aanneem dat alle scripts verbeterd zijn, en mijn score op 11,475 per spel zit is dat toch een flinke verbetering t.o.v. de 26,9 per spel van de vorige week. :)

Edit:
Ik heb de fouten even nagekeken, en de RPC failed bij elke fout. Dus de rest van m'n code is in orde :)

[ Voor 14% gewijzigd door Onbekend op 22-11-2009 22:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinG
  • Laatst online: 09-09 16:54
Als ik naar mijn gemiddelde en maximale tijd kijk, kan ik nog aardig wat controles/functies toevoegen in de hoop de score te verbeteren.
Wel leuk om te zien dat ik wederom alles foutloos heb kunnen beantwoorden. Daar ben ik overgens lang niet de enige mee. Een duidelijke verbetering t.o.v. de vorige keer.

Bezoek eens een willekeurige pagina

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaan Banaan
  • Niet online

Vaan Banaan

Heeft ook Apache ontdekt

Even iets heel anders: Ik ben volgens mij half kleurenblind, want ik vind het verschil tussen blauw en zwart en tussen groen en blauw wat lastig te onderscheiden. Kan ook te maken hebben met de kleureninstelling van mijn beeldscherm natuurlijk.
Maar zou je met je online Rummikub ook de RGBK codes of game controler tekentjes (rood rondje, groene driehoek, blauw kruisje, zwart vierkant) o.i.d in de stenen kunnen te zetten? Ik weet alleen niet of het dan erg druk wordt, want zoals de layout er nu uitziet, vind ik wel prettig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat de kleuren betreft: misschien wordt het contrast beter als blauw iets meer richting cyan gaat, en groen richting geel?

@Soultaker: hoe gaat de uiteindelijke competitie er ongeveer uitzien? Ik zou nl. graag zvm potjes zien, zeg maar om standaarddeviaties plat te slaan. (Ik beloof plechting mijn speler wat sneller te maken ;).)

[edit]
En nog iets: is het misschien mogelijk om een game-id (sessie-id) mee te geven in de get/post parameters? Ik zeg niet dat ik dat zal gaan gebruiken, maar stel dat iemand gedrag van tegenstanders zou willen analyseren, dan zou dat wat administratief werk schelen.

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 22-11-2009 23:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Memorice
Soultaker schreef op zondag 22 november 2009 @ 22:17:
Memorice' speler is ook wel leuk om te zien. Soms komt 'ie gewelig uit de hoek door in één keer 30 stenen op tafel te leggen (waarbij natuurlijk alles door elkaar gegooid wordt) maar even zo vaak blijft 'ie met 30 stenen zitten wat nogal desastreus uitpakt voor de totaalscore. :+
Mijn speler heeft een alles of niets strategie, dus er wordt nooit geprobeerd om slechts een deel van de stenen weg te spelen. Verder draait het op een trage computer en is de verbinding niet erg stabiel, dit in combinatie met het feit dat de computer in de VS staat zorgt dus ook voor de nodige RPC failures.
Ik zal helaas geen tijd meer hebben om nog iets te wijzigen aan mijn algoritme, over 3 dagen is het namelijk thanksgiving en dan ga ik op vakantie (en voor die tijd moet er nog hard gewerkt worden). Dus mijn speler zal er komende week niet bij zijn.
Ik ben echter zeer benieuwd naar jouw taktiek, gezien je gemiddeld slechts 8 ms nodig hebt, lijkt het me niet dat je brute forced.

@all: veel succes komende week

Edit:
@Soultaker
Zou je ook een lijstje kunnen produceren met speler naam + aantal keer dat de speler alle stenen wegspeelt?

[ Voor 5% gewijzigd door Memorice op 22-11-2009 23:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jegorex
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 03-09 23:24
Ik denk dat ik niet genoeg tijd heb, maar ik zal van de week ook eens kijken of ik wat kan maken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

6e? :9
Da's niet eens heel slecht, aangezien ik niks meer aan m'n falende ding heb gedaan. :X Misschien dat ik toch nog maar wat tijd er in ga steken komende week. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bat266
Die illegale zetten had ik niet verwacht dat ik niet hoog zou eindigen wel. Was een basis implementatie. Vanavond even checken wat ik illegaal deed :)

edit: Lijkt erop dat het antwoord soms verloren gaat op netwerk niveau. Even kijken of ik voor volgende week een betrouwbaarder server kan vinden :)

[ Voor 33% gewijzigd door bat266 op 23-11-2009 05:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bat266 schreef op maandag 23 november 2009 @ 05:43:
Die illegale zetten had ik niet verwacht dat ik niet hoog zou eindigen wel. Was een basis implementatie. Vanavond even checken wat ik illegaal deed :)
Hoog? :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bat266
ja hoog als op positie punten wel hoog ja ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bat266 schreef op maandag 23 november 2009 @ 05:48:
ja hoog als op positie punten wel hoog ja ;)
Ah, eigenlijk laag dus? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bat266
Het was vroeg. Ik had geen briljante score verwacht, maar wel dat alles valide was. Zo beter ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragontje124
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 07-09 17:50
hmm leuk idee, tot en met wanneer kan je je inschrijven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soultaker
Vaan Banaan schreef op zondag 22 november 2009 @ 22:39:
Maar zou je met je online Rummikub ook de RGBK codes of game controler tekentjes (rood rondje, groene driehoek, blauw kruisje, zwart vierkant) o.i.d in de stenen kunnen te zetten? Ik weet alleen niet of het dan erg druk wordt, want zoals de layout er nu uitziet, vind ik wel prettig.
Ik heb een alternatieve stylesheet toegevoegd, zodat je ook de letters erbij kunt krijgen als je wil. Wel wat drukker, maar als je anders de kleuren niet goed kunt herkennen, waarschijnlijk beter dan het was. :)
Verwijderd schreef op zondag 22 november 2009 @ 22:48:
@Soultaker: hoe gaat de uiteindelijke competitie er ongeveer uitzien? Ik zou nl. graag zvm potjes zien, zeg maar om standaarddeviaties plat te slaan.
Ik sta open voor suggesties, maar het plan was de finale op dezelfde manier te doen als de voorrondes: met een stuk of honderd spelletjes per speler, willekeurig ingedeeld. Als we hooguit 11 deelnemers hebben kan ik alle 330 combinaties van spelers meenemen, denk ik, maar dan is het nog niet helemaal eerlijk natuurlijk. Veel meer spelletjes lijkt me moeilijk binnen een window van vier uur.
(Ik beloof plechting mijn speler wat sneller te maken ;).)
Dat helpt wel iets, maar de traagste speler blijft grotendeels bepalend voor de looptijd van de competitie. Ik ben er geen voorstander van om de tijdlimiet verder te verlagen aangezien het veel deelnemers al moeite kost om binnen de vijf seconden te blijven. Dat is een deel van de uitdaging natuurlijk, maar ik wil de opdracht wel toegankelijk houden voor alle geïnteresseerden.
En nog iets: is het misschien mogelijk om een game-id (sessie-id) mee te geven in de get/post parameters? Ik zeg niet dat ik dat zal gaan gebruiken, maar stel dat iemand gedrag van tegenstanders zou willen analyseren, dan zou dat wat administratief werk schelen.
Ik heb dit overwogen (ook zodat spelers parallelle spelletjes makkelijker uit elkaar kunnen houden) maar ik wilde het protocol niet verder veranderen. Op zich is het geen grote ingreep, maar wat is het voordeel voor analyse precies, als je ook samenhangende spelletjes uit de XML files kunt halen? Daar staat veel meer zinnige data in (zoals b.v. welke speler wat precies heeft gespeeld) die je zelf niet kunt loggen.
Memorice schreef op zondag 22 november 2009 @ 23:07:
Zou je ook een lijstje kunnen produceren met speler naam + aantal keer dat de speler alle stenen wegspeelt?
Done; zie het eindklassement.
dragontje124 schreef op maandag 23 november 2009 @ 14:36:
hmm leuk idee, tot en met wanneer kan je je inschrijven?
Aanstaande zondagavond 19:00 is de finale. Als je me vóór die tijd een werkende URL stuurt doe je mee. :) (Je kunt de URL natuurlijk ook eerder geven en ondertussen nog aan je speler werken, maar zorg dat 'ie voor het begin van de competitie goed werkt, anders gooi ik je eruit. ;)) Zie de opdrachtbeschrijving voor details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragontje124
Soultaker schreef op maandag 23 november 2009 @ 15:42:
Aanstaande zondagavond 19:00 is de finale. Als je me vóór die tijd een werkende URL stuurt doe je mee. :) (Je kunt de URL natuurlijk ook eerder geven en ondertussen nog aan je speler werken, maar zorg dat 'ie voor het begin van de competitie goed werkt, anders gooi ik je eruit. ;)) Zie de opdrachtbeschrijving voor details.
ik ga er nog even over nadenken ;) je hoort het zondag wel (of niet :P) van me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolukan
Is het een idee om het als bridge te spelen. Het zelfde spel meerdere keren spelen met andere spelers. (Of zelfs 4 keer, maar als respectievelijk 1e, 2e,3e of 4e speler.)
Zie je meer de taktiek verschillen eruit komen. Het maak mij trouwens niet uit. Ik was al tevreden met deze uitslag, maar ga wel nog wat sleutelen. Ik kan woensdag pas naar de logs kijken (waar reageerde ik pas in 10 seconden), maar in een spel liet ik een 13 lopen, en dat kan het verschil maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tharulerz
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 10-04 05:16
Enorm gefascineerd door dit topic (ik wachtte al lang op een nieuwe PRG contest), ik probeer nog een client in elkaar te krijgen tegen zondag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragontje124
ok mijn bot kan in iedergeval al combinaties van meerdere kleuren met hetzelfde cijfer in zn hand herkennen :)
edit: hij kan nu ook stenen toevoegen aan de tafel :D

[ Voor 20% gewijzigd door dragontje124 op 23-11-2009 23:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Memorice
Thanks, leuk om te zien dat ik in ieder geval daarin goed was :) Gebasseerd op deze getallen zou ik zeggen dat er bij zowel jouw aanpak als die van Bolukan nog nog wat te winnen valt. Al weet ik niet in hoeverre dit significant is, maar het lijkt er op dat Bolukan vaker alles weg speelt, maar jij meer stenen wegspeelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soultaker
Memorice schreef op dinsdag 24 november 2009 @ 00:21:
Thanks, leuk om te zien dat ik in ieder geval daarin goed was :) Gebasseerd op deze getallen zou ik zeggen dat er bij zowel jouw aanpak als die van Bolukan nog nog wat te winnen valt.
Ja, ik moet daar nog eens goed naar kijken. Als het goed is is mijn algoritme "perfect" in de zin dat 'ie alles wat 'ie kán wegspelen ook daadwerkelijk wegspeelt. Ik vermoed dat Bolukan's algoritme op dezelfde manier "perfect" is aangezien we praktisch hetzelfde scoren. Het verschil in aantal gewonnen potjes zou dan op toeval berusten.

Dat jij hoger uitkomt qua gewonnen potjes verbaast me niet heel erg, aangezien je als "egoïstische" speler wel kunt profiteren van de stenen die andere mensen op tafel leggen (die je immers kunt gebruiken om mee te combineren) maar je tegenstanders niet jouw stenen kunnen gebruiken (want die hou je immers altijd vast). Dat levert je een voordeel op bij het uitgaan, maar niet in de totaalscore. (Daarom is het maar goed dat je daar strafpunten voor krijgt, anders zou niemand ooit een combinatie op tafel leggen, en zouden vrijwel alle potjes in remise eindigen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Memorice
Soultaker schreef op dinsdag 24 november 2009 @ 00:44:
[...]

Ja, ik moet daar nog eens goed naar kijken. Als het goed is is mijn algoritme "perfect" in de zin dat 'ie alles wat 'ie kán wegspelen ook daadwerkelijk wegspeelt. Ik vermoed dat Bolukan's algoritme op dezelfde manier "perfect" is aangezien we praktisch hetzelfde scoren. Het verschil in aantal gewonnen potjes zou dan op toeval berusten.

Dat jij hoger uitkomt qua gewonnen potjes verbaast me niet heel erg, aangezien je als "egoïstische" speler wel kunt profiteren van de stenen die andere mensen op tafel leggen (die je immers kunt gebruiken om mee te combineren) maar je tegenstanders niet jouw stenen kunnen gebruiken (want die hou je immers altijd vast). Dat levert je een voordeel op bij het uitgaan, maar niet in de totaalscore. (Daarom is het maar goed dat je daar strafpunten voor krijgt, anders zou niemand ooit een combinatie op tafel leggen, en zouden vrijwel alle potjes in remise eindigen)
Ik denk dat de egoistische manier wel de way to go is, maar dat mijn speler zou moeten proberen om X rondes voordat de stapel leeg is zoveel mogelijk weg te spelen. Of beter nog, wanneer de speler zoveel stenen kan wegspelen dat de score laag is (bijv. slechts 1 lage steen over blijft). De kans is dan vrij groot dat iemand anders met de nieuwe combinaties uit kan en toch blijft de score beperkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soultaker
Ik ben daar (nog) niet van overtuigd, maar het is een interessante aanpak.

Mijn huidige aanpak is erop gebaseerd dat ik probeer te profiteren van stenen op tafel zolang het nog kan. Stel er ligt een rode run van 1 t/m 5 op tafel en ik heb een rode 3 op hand. Dan kan ik nú de run splitsen en m'n 3 kwijtspelen, ongeacht of ik verder wat kan spelen. Ik kan 'm ook vasthouden tot ik alles kwijt kan, maar dat heeft twee gevolgen: ten eerste moet ik dan nu trekken (waarbij er een kans bestaat dat ik een steen in de maag gesplitst krijg die ik niet meer kwijt raak -- die kans is overigens wel klein als je nog veel andere stenen op hand hebt) en ten tweede bestaat het risico dat iemand anders de boel verbruit door het rijtje te splitsen om zelf een rode 3 te spelen (of bijvoorbeeld de 1 of 5 eraf haalt om met twee andere 1'en of 5'en te combineren).

Er zijn dus situaties denkbaar waarin het gunstig is om combinaties te spelen wanneer je de kans hebt en er niet tot het eind mee te wachten, helemaal los van de strafpunten waar je mee blijft zitten als iemand anders vóór je uit is. Maar hoe de voordelen en nadelen van de egoïstische strategie precies tegen elkaar uitspelen is moeilijk te zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Memorice
Ik zie wel wat in je redenering, het zou heel goed kunnen dat dit inderdaad het geval is, omdat je met 4 spelers speelt. Interessant om dat eens uit te werken. Als jouw redenering klopt dan zou de beste strategie zijn om zoveel mogelijk punten weg te spelen (liever een 13 dan een 3 en 7). Verder zou je er ook nog rekening mee kunnen houden dat een 13 moeilijker weg te spelen is dan bijvoorbeeld een 6. Overigens weet ik niet in hoeverre je dit nu al toe past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolukan
Ik heb de taktiek om weg te spelen wat mogelijk is. Ik zag dat ik sommige gecombineerde mogelijkheden nog mis, dat ga ik voor aankomend weekend repareren.
In beginsel is dat in lijn met het speldoel (alle stene wegkrijgen),dus hou ik dat als basis. Wel wil ik zoeken naar specifieke situaties om vanwege onderbouwde reden af te wijken.
Daar ga ik over nadenken (heb minimaal 2 ideeen) en mogelijk kom ik met iets voor de volgende ronde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragontje124
mijn botje kan nu alle combinaties in zn eigen hand herkennen en stenen aanleggen op de tafel, volgende stap is het splitsen van combinaties op tafel, hoewel me dat toch vrij ingewikkeld lijkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dragontje124 schreef op dinsdag 24 november 2009 @ 15:33:
mijn botje kan nu alle combinaties in zn eigen hand herkennen en stenen aanleggen op de tafel, volgende stap is het splitsen van combinaties op tafel, hoewel me dat toch vrij ingewikkeld lijkt
Nee hoor, dat hoeft niet erg ingewikkeld te zijn... Maak het jezelf niet te moeilijk, simpel denken, want dat is het. :) Als je er niet uit komt, staat m'n PM-box open... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragontje124
Verwijderd schreef op dinsdag 24 november 2009 @ 16:14:
[...]

Nee hoor, dat hoeft niet erg ingewikkeld te zijn... Maak het jezelf niet te moeilijk, simpel denken, want dat is het. :) Als je er niet uit komt, staat m'n PM-box open... ;)
bedankt :)
ik zat te denken:
bij het zoeken van combinaties controleer ik aan het einde of ik 3 of meer stenen in 1 combinatie heb gevonden, ik zou daar nog een else achter kunnen plakken en dan zoeken in de combinaties op tafel met 4 of meer stenen of daar nog een steen zit die erin zou kunnen passen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soultaker
Bolukan schreef op maandag 23 november 2009 @ 16:43:
Is het een idee om het als bridge te spelen. Het zelfde spel meerdere keren spelen met andere spelers. (Of zelfs 4 keer, maar als respectievelijk 1e, 2e,3e of 4e speler.)
Ik heb hier een beetje mee zitten spelen, en als ik alleen deterministische spelers gebruik, dan kan ik door elke speler met dezelfde set stenen op elke plaats te laten spelen de scores stabiliseren (zoals te verwachten is) maar zodra er non-deterministische spelers bijzitten of maar één speler anders is, is de uitkomst van een spelletje alweer aanzienlijk anders. Dat komt waarschijnlijk doordat er maar één keer iemand hoeft te trekken i.p.v. te spelen en het spelletje verloopt heel anders.

Uiteindelijk is mijn conclusie dat je bij ~100 rondjes per speler ~3% variatie in scores kunt verwachten, ongeacht of je probeert te stabiliseren of niet. Om eerlijk te stabiliseren zou je dan álle combinaties van vier spelers moeten langsgaan én alle mogelijke permutaties daarvan, en dan liefst nog een aantal keer met verschillende stenen. Dat wordt veel te veel.

Ik denk dus dat ik het bij de huidige aanpak hou, en ik probeer gewoon 100+ spelletjes per speler te doen, als de tijd dat toelaat. Dan moeten we verder maar accepteren dat spelers die binnen een kleine marge van elkaar eindigen eigenlijk min of meer even goed zijn. ;)

[ Voor 10% gewijzigd door Soultaker op 25-11-2009 00:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cavalera125
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19:51
Zo, mijn rummibotje is inmiddels ook toegevoegd. Het algoritme is nog vrij basic. Ik probeer eerst groepjes te maken met de stenen die ik heb. Met dat wat overblijft probeer ik aan te leggen op tafel. Op dit moment splits ik nog geen groepjes op tafel. Dit probeer ik voor zondag nog in te bouwen. Mooie contest!.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@Soultaker: mooie opdracht. Pas je op dat het niet alleen maar contesten wordt? ;)

Ik ga voorlopig niet het stokje weer terugnemen. Niet alles gaat als gepland zoals het blijkbaar bij verhuizingen kan gaan. En ik weet ook niet wanneer wel maar dat zal ik wel aangeven met de tijd.

In iedergeval zal ik het rummibot opdracht erbij voegen aan SP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soultaker
Na zondag is de Rummikubopdracht weer voorbij, dus dan kunnnen er weer gewone opdrachten gepost worden. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragontje124
daarna hartenjagen?:P wel wat simpeler.

Verwijderd

Of we gaan gewoon lekker verder met rummikub, maar dan met jokers!

• LoBbY_1
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 26-08 00:13
zeeslag:P

Een echte golver is nooit uitgeput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soultaker
Even een kickje: morgenavond 19:00 wordt de finale van de rummikubcompetitie gespeeld!

Als je nog mee wil doen, stuur me dan vóór morgenavond een werkende URL. Vergeet ook niet wijzigingen door te geven als je URL veranderd is!

[ Voor 4% gewijzigd door Soultaker op 28-11-2009 17:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tharulerz
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 10-04 05:16
Mijn rummibot is af buiten dat hij nog niets gaat splitsen op tafel... ik kijk of ik daar nog tijd voor heb!
Pagina: 1 ... 4 ... 7 Laatste