bios upgrade voor usb boot -- dell d400

Pagina: 1
Acties:

• BvZ
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20-12-2025
Goedendag tweakers,

Ik vraag jullie expertise over een bios upgrade. Ik kan een bestandje downloaden voor mijn D400 op deze site
http://www.bay-wolf.com/flashbios.htm maar ik heb in mijn D400 geen diskettestation of cd-rom speler. wel 1 usb ingang. maar mijn biosverzie A01 ondersteund nog geen boot via usb. Dit heb ik nodig om windos/linux te installeren.
Maar hoe krijg in nu eerst mijn bios geupgrade zonder extra hardware?
(ik heb nog een pc met vista. en ik kan de 2,5" hdd van de laptop via een case met mijn desktop via usb conecten om te partitioneren/formateren en andere data erop te schrijven)

Ik ben al even bezig maar ik kom even niet verder.

alvast bedankt!

Bertwin

• nvkxtrm
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 10-06-2024
ik denk dat je tog een Dvd station moet aanschaffen. als je het via de HD van je laptop wil doen moet je de HD helemaal formateren en alleen de update mag erop staan. vervolgens moet je de HD ook nog intern aansluiten.

Aoccdrnig to a rscheearch at an Elingsh uinervtisy, it deosn't mttaer in waht oredr the ltteers in a wrod are, the olny iprmoetnt tihng is taht frist and lsat ltteer is at the rghit pclae. The rset can be a toatl mses,you can sitll raed it

• BvZ
Maar hoe is de bios upgrade mogelijk?

• Jester-NL
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

Op de Dell-site kom ik BIOS-upgrades gewoon als .exe-files tegen (klik).
Die kun je gewoon binnen Windows starten, en vragen niet om diskettes, CD's, DVD's of USB-sticks ;)

The sky above the port was the color of television, turned to a dead channel
me @ last.fm

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

BIOS is geen Windows.

WOS >> PMG.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• BvZ
Jester-NL schreef op donderdag 15 oktober 2009 @ 12:40:
Op de Dell-site kom ik BIOS-upgrades gewoon als .exe-files tegen (klik).
Die kun je gewoon binnen Windows starten, en vragen niet om diskettes, CD's, DVD's of USB-sticks ;)
Okeey maar dan zou ik dos moeten opstarten en de .exe file openen ... maar hoe krijg ik er dos op? ik heb geen besturingsysteem op deze laptop.

[ Voor 57% gewijzigd door BvZ op 15-10-2009 13:23 ]

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

disk uitbouwen, in een andere PC hangen, daar een FAT32 partitie aanmaken en die met een DOS diskimage bootable maken (oldskool copy sys <driveletter>: bijvoorbeeld).

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• THE_FIREFOX
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 15-02 23:40
alt-92 schreef op donderdag 15 oktober 2009 @ 13:26:
disk uitbouwen, in een andere PC hangen, daar een FAT32 partitie aanmaken en die met een DOS diskimage bootable maken (oldskool copy sys <driveletter>: bijvoorbeeld).
"copy sys <driveletter>" is wel een vreemde combinatie, werkt dat wel? Sys <driveletter>: is al voldoende wanneer het al FAT is. Wat je ook kan doen is een FAT partitie aanmaken en dan gewoon format <driveletter>: /s

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Tja, is ook wel erg lang geleden hoor ;) maar je hebt denk ik gelijk.

Ik doe het zo even uit het hoofd, de laatste keer dat ik nog met dergelijke fratsen aan de gang moest is al veel te lang terug :+

• BvZ
THE_FIREFOX schreef op donderdag 15 oktober 2009 @ 13:34:
[...]

"copy sys <driveletter>" is wel een vreemde combinatie, werkt dat wel? Sys <driveletter>: is al voldoende wanneer het al FAT is. Wat je ook kan doen is een FAT partitie aanmaken en dan gewoon format <driveletter>: /s
Is dit mogelijk met windows vista? fat16 ? :? in uitvoeren/ cmd en dan format f:/s ?

• Sosabowski
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 04-02 22:20

Sosabowski

nerd

BvZ schreef op donderdag 15 oktober 2009 @ 14:23:
[...]

Is dit mogelijk met windows vista? fat16 ? :? in uitvoeren/ cmd en dan format f:/s ?
format kan ook maar duurt een paar uurtje.

The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubts. -- Bertrand Russell

• BvZ
Sosabowski schreef op donderdag 15 oktober 2009 @ 14:27:
[...]

format kan ook maar duurt een paar uurtje.
ook voor een 15gig hdd schijf? maar kan is fat standaard fat16? en kan vista in cmd die code format f:/s aan?

iemand een idee? of is dit een vista probleem?

[ Voor 28% gewijzigd door BvZ op 16-10-2009 14:47 ]

• BvZ
Zou ik op de partitie een .sys bestandje of een autoexec.bat bestandje kunnen maken dat de biosupgrade automatisch uitvoerd ? (de .exe verzie? )

• THE_FIREFOX
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 15-02 23:40
BvZ schreef op donderdag 15 oktober 2009 @ 14:23:
[...]

Geen idee, sowieso wel met Windows 95/98/ME omdat die nog erg op dos zijn gebaseerd.
BvZ schreef op vrijdag 16 oktober 2009 @ 10:49:
Zou ik op de partitie een .sys bestandje of een autoexec.bat bestandje kunnen maken dat de biosupgrade automatisch uitvoerd ? (de .exe verzie? )
Is helaas niet voldoende. Je moet hem bootbaar maken. Anders kan hij niks doen wanneer hij er van af probeert te booten.

• ari3
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Ik heb zojuist een BIOS upgrade gedaan op een systeem zonder optical drive, floppy of USB:
- brand een CD met FreeDOS live CD image
- brand een CD met de BIOS upgrade bestanden
- connect een CD-ROM drive op de PATA/SATA port
- boot FreeDOS live image van CD
- verwissel FreeDOS CD voor de CD met de BIOS bestanden
- ga naar drive X: en run de BIOS bestanden

"Kill one man, and you are a murderer. Kill millions of men, and you are a conqueror. Kill them all, and you are a god." -- Jean Rostand

• BvZ
- brand een CD met FreeDOS live CD image ...... okeey
- brand een CD met de BIOS upgrade bestanden ...... okeey (.exe files? werkt wel met freedos toch)
- connect een CD-ROM drive op de PATA/SATA port ... :-( hoe?doe je dit?
- boot FreeDOS live image van CD .... dit zal dan ook wel gaan jah
- verwissel FreeDOS CD voor de CD met de BIOS bestanden .... okeey
- ga naar drive X: en run de BIOS bestanden ... doel behaald!

okeey mijn vraag is dus hoe verbind je de cd-rom drive met de laptop? ik heb op die hdd een verloop blokje zitten die de standaard IDE 2,5" hdd omvormd in een plat kaart connector idee ... kan er geen plaatje van vinden op het internet.
Pagina: 1