CPU upgraden van naar E6600 naar ?

Pagina: 1
Acties:

• Wiliart Rivia
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22-02 22:23
Ik denk er aan mijn PC wat te upgraden door er een snellere processor in te stoppen. Dit aangezien ik momenteel met een Intel C2D E6600 zit die zo nu en dan moeilijk doet. Het lijkt zo nu en dan wel dat maar 1 core het doet, of dat de core's lager geklockt zijn dan dat ze moeten zijn.

Nu zit ik te denken te upgraden naar een Intel C2D E8400 of een Q8400.

Ik gebruik mijn pc voornamelijk voor flink wat gamen, filmpjes koekeloeren en internet afstruinen.

Specs:

Mobo: MSI 945PL Neo3 - F
Graka: MSI 8800GT 512MB OC edition.
Werkgeheugen: 2 GB RAM (DDR2)
HDD: 350 GB Intern, 1 TB extern.

Dit lijken me de belangrijkste specs wel.
Overklocken doe ik eigenlijk liever niet, ben over het algemeen tevreden met de standaard prestaties.

Spellen speel ik op 1680x1050.

Nu wil ik dus graag upgraden naar een E8400 of een Q8400, aangezien deze beide niet te duur zijn en betere prestaties leveren dan mijn huidige CPU. Bij aanschaf wordt gelijk een nieuwe koeler gekocht, waarschijnlijk een Arctic.

Nu dus de vraag, welke processor is waarschijnlijk het geschiktst voor mij om te gaan gebruiken?

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Voor zover ik kan zien op http://eu.msi.com/index.p...no=1173&maincat_no=1#menu , ondersteunt je moederbord geen quadcores. Q6xxx/8xxx/9xxx kan je dus al meteen vergeten. De stap naar een E8400 is niet heel erg de moeite (van 2.4 naar 3GHz, sja). Kan je beter nog even doorsparen voor een nieuw mobo S775 + quadcore of anders overstappen naar AMD met Socket AM3. Zat goedkope (unlockbare( CPU's te vinden ;)

Als hij terugklokt en dus de performance inzakt, check even je PSU. Wat voor merk voeding, hoeveel watts.

Voor de rest, lees wat reviews en zorg dat je weet hoe lang je met je cpu wilt doen en wat voor taken erop gedaan moeten worden.

[ Voor 17% gewijzigd door Jejking op 15-10-2009 03:00 ]

• Wiliart Rivia
Hm, geen quadcore dus. Ach, weet ik dat ook weer.

Merk PSU weet ik niet, heb toen een groot deel van de kast bij een zaak gekocht en later zelf dingen toegevoegd.
Eens tijd dat ik mijn kast weer openschroef.

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Niet alle programma's kunnen natuurlijk beide cores benutten. Verder is het normaal dat je CPU terugklokt als hij niets te doen heeft. Dit doet hij om stroom te besparen. Ik denk dat je beter kan zien of je jouw computer niet wat kan optimaliseren voordat je aan upgraden denkt.

Verwijderd

de E8400,
als je een nieuw socket 775 mobo koopt dan kan je eventueel ook kijken naar de q9550
of je kan een upgrade naar am3 of eventueel 1156
licht eraan hoeveel je uit wil geven

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Jejking schreef op donderdag 15 oktober 2009 @ 02:59:
De stap naar een E8400 is niet heel erg de moeite (van 2.4 naar 3GHz, sja). Kan je beter nog even doorsparen voor een nieuw mobo S775 + quadcore of anders overstappen naar AMD met Socket AM3. Zat goedkope (unlockbare( CPU's te vinden ;)
Half mee eens. Er zit meer verschil tussen een E6xxx en E8xxx dan alleen kloksnelheid. Maar inderdaad is de vooruitgang naar een i5 ofzo veel groter maar als je een tweedehands E8400 voor weinig geld kan krijgen is dat zeker een leuke upgrade. (en een s775 quadcore zal nauwelijks beter scoren dan een E8400 in games) :) En aangezien het enige zware waar je de pc zo te zien voor gebruikt wordt gamen is, op die resolutie zal de GPU vaak een bottleneck zijn lijkt me, dus misschien dat het in sommige spellen weinig verbetering biedt. Al kan een 8800GT nog best meekomen.

Als je het vermoeden hebt dat je huidige CPU niet goed werkt, dan is het denk ik wel handig om een benchmark te runnen en te vergelijken met de scores van E6600's op internet.

[ Voor 4% gewijzigd door bwerg op 15-10-2009 13:16 ]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

• v0dka
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 16-07-2021
Asus M4A met een Phenom 965 of 955, dat is een logische upgrade voor een gamer, 1156 of 1366 zijn toch een stukje duurder en je hebt er niets aan. Socket 775 zou ik nu niet meer instappen.

Oh ja meer RAM heb je ook nodig.

[ Voor 8% gewijzigd door v0dka op 15-10-2009 15:13 ]

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Mwah, qua game-prestaties zit een phenom II niet boven een E8400. Als je nu een nieuw systeem koopt zou ik ook voor een phenom II gaan maar aangezien je toch al een s775-systeem hebt is het prijstechnisch handiger om een E8400 te nemen (die zijn er nu genoeg in Vraag&aanbod te vinden bijvoorbeeld). Als je zwaar gaat multitasken is de phenom II zeker in het voordeel maar in de huidige games echt nog niet.

• v0dka
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 16-07-2021
Upgraden van een E6600 naar stock E8400 is zinloos voor een gamer, dan is een upgrade van het geheugen een stuk logischer. Of een betere videokaart.

En je maakt een grapje over die Phenom? Je hebt niet alleen twee keer zoveel cores, in performance per clock zijn ze gelijk dus die extra 200-400 Mhz levert winst op. Prijs valt ook mee, bedenk dat je een 955 + Asus M4A78 PRO hebt voor de prijs van een i7920 of 860 (cpu alleen dus).

Als je dan de cpu wil upgraden ga je voor een stuk meer, en meer upgrade opties in de toekomst, niet alleen maar marginale winst binnen dezelfde socket.

[ Voor 15% gewijzigd door v0dka op 15-10-2009 16:06 ]

• Dnomaid
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23-02 09:08
v0dka schreef op donderdag 15 oktober 2009 @ 16:04:
Upgraden van een E6600 naar stock E8400 is zinloos voor een gamer, dan is een upgrade van het geheugen een stuk logischer.
...
Als je dan de cpu wil upgraden ga je voor een stuk meer, en meer upgrade opties in de toekomst, niet alleen maar marginale winst binnen dezelfde socket.
Zinloos is het zeker niet aangezien de TS zelf aangeeft dat de snelheid inzakt. Upgraden van een brakke E6600 naar een E8400 lijkt mij hier toch ook de betere keuze.

Uiteraard, zoals iemand hier al aanhaalde, eerst die voeding ff checken.

[ Voor 19% gewijzigd door Dnomaid op 15-10-2009 16:09 ]

• Bilderbeek
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-09-2025
Upgraden van een E6600 naar stock E8400 is zinloos voor een gamer, dan is een upgrade van het geheugen een stuk logischer. Of een betere videokaart.

En je maakt een grapje over die Phenom? Je hebt niet alleen twee keer zoveel cores, in performance per clock zijn ze gelijk dus die extra 200-400 Mhz levert winst op. Prijs valt ook mee, bedenk dat je een 955 + Asus M4A78 PRO hebt voor de prijs van een i7920 of 860 (cpu alleen dus).

Maar voor een paar tientjes meer kun je ook een i5 750 en een gigabyte UD3-R S1156 mobo kopen. De i5 loopt de zelfs 965 toch vaak wel voorbij in benchmarks. Nadeel is natuurlijk dat je dan ook je geheugen moet upgraden, maar de vraag is of je met het oog op de toekomst toch niet naar DDR3 moet.

De voeding checken is echter toch de eerste keuze lijkt me.

[ Voor 3% gewijzigd door Bilderbeek op 15-10-2009 16:23 ]

• Spaiker
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23-02 16:45
Beetje respect voor de E6600 hé :9 .

Ik heb gegamed met mijn E6600, en met een E8400. Het verschil wat je denkt te halen is niet zo groot. Ikzelf zag geen verschil om eerlijk te zijn. Maarja, wie ben ik :X

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

En je maakt een grapje over die Phenom? Je hebt niet alleen twee keer zoveel cores,
Leuk, twee cores die niet gebruikt worden in de meeste games. Zoals ik zei is het leuk voor multitasken, maar puur voor een game te runnen voegt het weinig toe
in performance per clock zijn ze gelijk dus die extra 200-400 Mhz levert winst op.
Woop-de-doo, 6% meer kloksnelheid :) De verschillen in benchmarks zijn meestal niet significant, kijk maar naar far cry 2 en Left4dead. In GTA4 is de phenom II inderdaad een stuk sneller. Maar ik denk dat die spellen sowieso door de 8800GT gebottleneckt worden eigenlijk. Om verschil te merken moet je GPU ook upgraden.
Prijs valt ook mee, bedenk dat je een 955 + Asus M4A78 PRO hebt voor de prijs van een i7920 of 860 (cpu alleen dus).

Deels eens. Als je echt voor een budget-upgrade gaat is de phenom II+mobo toch snel bijna dubbel zo duur, en een (tweedehands) E8400 is zeker niet slecht in dat opzicht. Ik ben het wel met je eens dat 'klein upgraden' minder zin heeft omdat je dan vaker betaalt om bij te blijven, je kan het beter in één keer goed doen en sparen voor een phenom II setje (of i5). Dat heeft echter alleen zin als je ook een andere GPU neemt...

Maar benchmark je CPU eerst eens en kijk of er niks raars aan de hand is ;)

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Nu we het toch over die E8400 hebben... als we nog eens in het door mij aangehaalde lijstje kijken, wat zien we daar dan staan?

spoiler:
Geen E8400.

Oftewel...

1. PSU controleren.
2. Eens goed nadenken wat je wilt.
3. Een ander moederbord + CPU halen (ik raad socket AM3 aan omdat je nog niet zeker lijkt te zijn over je eigen wensen).

Een Athlon II is een goede keuze, je kan cores unlocken (van dual- naar quadcore dus) en het is goedkoop. Maar goed... lees eerst maar eens een aantal reviews op sites als Xbitlabs/Anandtech/Techpowerup voor een indruk ;)

[ Voor 21% gewijzigd door Jejking op 15-10-2009 17:27 ]

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Ah, dan moge het duidelijk zijn inderdaad. En socket AM2+ doet het ook leuk (i.c.m. een AM3 CPU).

Overigens zijn de athlon II native dualcores als ik me niet vergis (dus geen unlocktrucs). Maar kan best zijn dat ik me vergis want de phenom II dualcore is ook te unlocken tot quadcore.

• Wiliart Rivia
Even superpi gedraaid.

Op stock snelheid zou die het moeten doen in 21 seconden.
Die van mij doet er 29 seconden over.

Welke benchmarks speciaal voor de CPU zijn er ook alweer nog meer?

Zal de kast later even openhalen om te zien hoe het zit met voeding etc.

Qua budget zit ik redelijk krapjes, ben slechts een arme student. :P

[ Voor 11% gewijzigd door Wiliart Rivia op 15-10-2009 18:29 ]

• mach2
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:24
Wordt het ding niet gewoon te warm soms? Waardoor hij dus ook gaat terug klokken. Vindt het maar vreemd, zo snel gaat een cpu niet kapot en als het wel zo is zal je computer wel veel vreemder gaan doen denk ik. Lijkt me dat je dat soort dingen eerst uit moet gaan sluiten. En ik zou anders die e6600 eens overklokken (ook al gaf je aan dit liever niet te doen), die dingen draaide meestal erg makkelijk op 3Ghz en is dan redelijk vergelijkbaar met een e8400. Beetje geheugen extra misschien nieuwe videokaart (hoewel 8800GT ook nog snel zat is) en je kan er weer ff tegen.

Hallo

• Dick
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Check inderdaad even hoe de temperaturen zijn met bijv. Realtemp of Coretemp. Als je het idee hebt dat hij echt langzamer draait, kijk dan eens met bijv. CPU-Z wat de werkelijke kloksnelheid is. Als dit te laag is schakel dan Speedstap (EIST) eens uit in de BIOS, misschien dat die niet helemaal lekker schaalt of iets dergelijks?

Verwijderd

Wiliart Rivia schreef op donderdag 15 oktober 2009 @ 18:28:
Zal de kast later even openhalen om te zien hoe het zit met voeding etc.
Dat lijkt me op zich wel een goeie, aangezien je aangeeft dat je een groot deel van wat je hebt tegelijk met de kast hebt gekocht. Best een kans dat degene die je dat verkocht heeft een passende PSU heeft uitgezocht om de kosten laag te houden. Als je dan daarna nog allemaal dingen toevoegt heb je kans dat je je PSU net te ver pusht. Het is naast je prestatieprobleem sowieso goed om te zien of er niet zo iets aan de hand is en er dan wat aan te doen, want als je voeding doorbrandt omdat je er teveel van vraagt heb je kans dat 'ie een hele rij andere onderdelen meeneemt door een spanningspiek (ook als die onderdelen in eerste instantie ok lijken).

Dus even checken hoeveel watt je voeding is en niet te vergeten, welk merk. Bij de A-merken kan de voeding het aantal watt dat aangegeven staat sustained leveren, bij mindere merken is het aantal aangegeven watt vaak een piek die de voeding maar een paar seconden volhoudt.
Dus ook als je een nieuwe moet kopen, gewoon een goed merk (meer over te vinden in de FAQ) kopen. Je betaalt een paar tientjes meer maar dat is het echt meer dan waar. Je PSU moet gewoon goed zijn, kwalitatief (merk) en kwanitatief (watt).

• Wiliart Rivia
CPU-Z

Specification: Intel(R) Core(TM) 2 CPU E6600 @ 2.4 GHz.

Core speed: iets onder de 1200 MHz, schommelt rond de 1197.0 met internet, winamp en MSN Messenger aan. Met iets meer berekening schiet ie naar de 1795.5 (Windows geeft em als 1.8 GHz aan.)

Bus speed: 199,5 MHz
Muliplier, 6X of 9X
Rated FSB: 798.0 MHz

PSU:
Point of View
R720169
400W Max
200W 'gewoon'

Zelfs met HD materiaal in VLC Mediaplayer ligt de max net onder de 1800 MHz.

Coretemp geeft em aan rond de 40 graden Celsius. Core 1: 40 - 44, core 2: 35 - 42 graden. Frequentie: 1795.42 (199.49 x 9.0). Voltage ligt rond de 1.35 Volt.

Zal zo even 3DMark Vantage draaien en CPU-Z open laten staan om te zien of ie nog hoger piekt dan net onder de 1.8 GHz.

[ Voor 12% gewijzigd door Wiliart Rivia op 15-10-2009 21:49 ]

• Erwin1967
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:33
Wiliart Rivia schreef op donderdag 15 oktober 2009 @ 21:42:

Bus speed: 199,5 MHz
Muliplier, 6X of 9X
Rated FSB: 798.0 MHz
De busspeed zou 266 MHz moeten zijn met normaal gesproken een multiplier van 9x (=2,4 GHz). De multiplier van 6x wordt gebruikt door speedstep. Hierdoor kan de processor bij lage belasting energie sparen.
Je FSB staat op 200 MHz waardoor je de 2,4 GHz niet haalt. Je hebt nu 2,25 * 800 Mhz (4x 200 quadpumped) is 1,8 GHz ipv 2,25*1066 MHz (4x 266 MHz quadpumped) is 2,4 GHz. Wellicht even in je bios kijken wat er staat ingesteld voor de FSB.

• thiesggb
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 24-11-2020
meer geheugen erbij prikken, videokaart upgrade en stevige luchtkoeler op je cpu en beetje overclocken.

kun je zeker weer een tijdje vooruit en tegen die tijd is de overstap naar een i5 logischer en beter betaalbaar.

geheugen, videokaart en cpu-koeler is allemaal goedkoop gebruikt te vinden.

zou mijn idee zijn :)

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 23-02 16:53
Lijkt erop dat je CPU inderdaad te laag geclocked is. Misschien kun je de bussnelheid zelfs opschroeven naar 300-333Mhz of iets dergelijks, mits je koeling en moederbord dit aankunnen.Zelf draai ik al ruim 2,5 jaar de E6600 op 3,6Ghz (50% sneller dan standaard).

De wijzen komen uit het Oosten!

• Wiliart Rivia
Vantage gedraaid, core volgens mij niet boven de 1.8 GHz uitgekomen.

Temps overschreiden de 52 ook niet onder max load van Vantage, dat lijkt me het probleem dus niet te zijn.

Zal eens in de bios koekeloeren.

• R3veNG
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 03-05-2021

R3veNG

Undercover Belg

Heb je met één of andere tool per ongeluk je FSB van 266Mhz naar 200Mhz teruggeklokt? :-S

CoC: MISSeR | Steam: r3veng

• Wiliart Rivia
Ik heb niks teruggeklokt. Ik heb em zo gekregen, zou me niks verbazen als dit in de winkel is gebeurd. De 1.8 GHz werd gelijk weergegeven in dat performance dingetje van Vista.

Ik kreeg de comp zo en zo verkeerd ingesteld, standaard voor 2 beeldschermen naast elkaar. Kon Vista niet aan waardoor ik er constant uitknalde. De winkel is ondertussen ook overgenomen door een ander. Kan ik me op zich wel voorstellen, bijna alles wat we daar kochten moesten we terugbrengen. In ieder geval...

Nu op het goede FSB van 267 MHz gezet. Heb em dus van underclocked naar normaal geklockt gezet. Temps lijken hetzelfde te zijn. Als dit zo blijft ga ik em binnenkort misschien maar eens overklocken naar een FSB van 300 MHz of zo.

Voor nu lijken de grootste problemen opgelost. Een nieuwe processor lijkt niet meer nodig, deze zal het op de juiste clock nog wel een tijdje uithouden. Sparen voor een compleet nieuwe lijkt me beter.

[ Voor 12% gewijzigd door Wiliart Rivia op 15-10-2009 23:22 ]

Verwijderd

en een s775 quadcore zal nauwelijks beter scoren dan een E8400 in games
Dat hoeft niet. UT3 bijvoorbeeld benut alle 4 de cores goed.
Vanaf heden zullen games steeds meer geoptimaliseert worden voor meerdere cores, dus om een quadcore nu uit te sluiten vind ik een beetje zonde.

Ook Windows 7 verdeeld zijn taken keurig over alle cores zodat het systeem responsief blijf ongeacht wat je aan het doen bent.

De Intel Core i5 is nog best duur (advertentie boven me, voor 633 euro). Daarbij moet je dan ook een nieuw moederbord en mocht je een OEM hebben dan werkt die niet meer.

De Intel E8600 zal het zeker goed doen in games en misschien een idee om te kijken naar een Extreme edition van de dualcore.

In mijn voorbeeld werkt Cerec 3d dus met 4 cores en haalt daar zijn voordeel zeker uit :)

• Bilderbeek
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-09-2025
Verwijderd schreef op vrijdag 16 oktober 2009 @ 09:46:
[...]

De Intel Core i5 is nog best duur (advertentie boven me, voor 633 euro). Daarbij moet je dan ook een nieuw moederbord en mocht je een OEM hebben dan werkt die niet meer.
De core i5 gaat in de pricewatch eruit voor 160E...

• Erwin1967
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:33
Wiliart Rivia schreef op donderdag 15 oktober 2009 @ 22:49:
Voor nu lijken de grootste problemen opgelost. Een nieuwe processor lijkt niet meer nodig, deze zal het op de juiste clock nog wel een tijdje uithouden. Sparen voor een compleet nieuwe lijkt me beter.
Mooi dat het opgelost is, soms is het simpel :) Nu heb je ook rustig de tijd om naar een nieuw systeem om te kijken.

• Dick
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Wiliart Rivia schreef op donderdag 15 oktober 2009 @ 22:29:
Vantage gedraaid, core volgens mij niet boven de 1.8 GHz uitgekomen.

Temps overschreiden de 52 ook niet onder max load van Vantage, dat lijkt me het probleem dus niet te zijn.

Zal eens in de bios koekeloeren.
Temperatuur is inderdaad niet het probleem, zoals hierboven al gezegd is de FSB dat wel. Heb je toevallig het 'Core Center' programma van MSI geinstalleerd en daar wat mee lopen spelen? Hiermee kan je de FSB namelijk ook wijzigen. Is dit niet het geval dan moet je inderdaad even de BIOS in duiken. De optie die je zoekt vind je onder het 'Cell Menu', hier kan je heel eenvoudig de 'CPU FSB Frequency' op 266 zetten :)

2e pagina over het hoofd gezien :X

• SKiLLa
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

SKiLLa

Byte or nibble a bit ?

Tja, 1.8GHz of 2.4Ghz is best een verschil. Je zou 'm nu ook kunnen proberen over te klokken, vrijwel alle E6600 halen wel de 3.0GHz, vaak tot ~2.8GHz op standaard Vcore.

Je moederbord kan volgens mij helaas niet meer dan 2 GB RAM aan, want anders had je zeker moeten upgraden naar 4 GB (2 GB DDR-2 kost 2e hand zo'n ~20 euro).

Mijn advies zou zijn: Verdiep je in overklokken, koop een goede doch goedkope, stille luchtkoeler zoals b.v. de AC Freezer 7 Pro (15~20 euro nieuw) of een 2e hands via V&A (daar heb je zelfs betere koelers voor ongeveer dezelfde prijs) en klok de boel over naar 3.0+ GHz. Met een beetje geluk haal je zelfs 3.2GHz of meer, dan is je videokaart weer de bottleneck.

Verder veel geld investeren in dit systeem lijkt me geen goede zet ... succes !

'Political Correctness is fascism pretending to be good manners.' - George Carlin

• Wiliart Rivia
Heb em geprobeerd over te klokken naar een FSB van 280 MHz, wou niet.

Misschien dat ik het later weer probeer met een lager geklokt geheugen. As for now ben ik wel tevreden dat m'n CPU 1/3de sneller is geworden. ^_^
Pagina: 1