[bug?] prijsgrafieken spike augustus 07

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 09-06 23:17

Wiethoofd

Broadcast TOM

Topicstarter
Zonet zat ik even in de pricewatch een paar producten op te zoeken, maar zo te zien was bij een boel producten het prijsgrafiekje niet helemaal lekker, zo zit er een grote spike net na augustus '07:

pricewatch: Zalman ZM-F2, 92mm
Prijsgeschiedenis en populariteitstrend van Zalman ZM-F2, 92mm
pricewatch: Zalman CNPS7700-Cu
Prijsgeschiedenis en populariteitstrend van Zalman CNPS7700-Cu
pricewatch: Zalman Zalman Reserator 2
http://tweakers.net/ext/i/?ProduktID=142811
pricewatch: Cooler Master GeminII
Prijsgeschiedenis en populariteitstrend van Cooler Master GeminII
pricewatch: Asrock 939NF6G-VSTA, GeForce 6100 (mATX, Sound, LAN, SATA II, RAID)
http://tweakers.net/ext/i/?ProduktID=150033

pricewatch: Arctic Cooling Freezer 7 LP schijnt er ook last van te hebben, maar andere datum:
Prijsgeschiedenis en populariteitstrend van Arctic Cooling Freezer 7 LP

Bugje, foute database-entry die dwars zit of hoort het zo? O-)

Volg me op Twitter/X & Bluesky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Wiethoofd schreef op woensdag 14 oktober 2009 @ 19:37:
Bugje, foute database-entry die dwars zit of hoort het zo? O-)
Ik gok geen van drie, maar er zal vast wel een of andere waardeloze webwinkel in die periode weer eens een rotzooitje van zijn feeds gemaakt hebben, waardoor de gemiddelde prijzen weer compleet "off the chart" (letterlijk dus ;) ) waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Zo, even een stukje geschiedvervalsing toegepast voor die dagen in 2007.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

Topicstarter
De spike van de pricewatch: Arctic Cooling Freezer 7 LP in 2009 staat er ook nog steeds.

Maar als de 2007 issue opgelost is kan deze dus op resolved

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

Topicstarter
De (prijsloze) pricewatch: Asus P5W DH Deluxe vertoont nog steeds kuren in de grafiek:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/i/?ProduktID=139729

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Is er misschien geen beter oplossing voor deze excessen? dat die er uit gefilterd worden o.i.d. ?

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Randal Peelen
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07-07 09:33
Ja en nee lijkt me. Je kunt lijnen altijd net zo lang gladstrijken tot ze mooi recht zijn, maar je wil juist een mooi verloop kunnen zien. Het kan immers best zijn dat een product (tijdelijk) dubbel zo duur is als de dag ervoor. En waar leg je dan de grens? Een bepaald percentage of een absoulte waarde.

Volgens mij kan het antwoord in het meest van de hier genoemde gevallen beter gezocht worden in het aanpassen van de y as van de producten. Dat er een flinke uitschieter is geweest hoeft natuurlijk niet te betekenen dat je de relatieve waarde daarvan in wil schatten ten opzichte van de gebruikelijke trend. Je zou bij het voorbeeld van de Asus P5W DH Deluxe bijvoorbeeld best een y as kunnen pakken van ongeveer 100 tot 300 Euro, en vervolgens nog een piekje van 500 aan kunnen geven.

Dat of we moeten nog actiever zorgen dat echt foutieve prijzen niet in de database terecht komen. Op die manier voorkom je problemen met statistieken achteraf natuurlijk, ook op de langere termijn. Maar de discussies die we tot nu toe hebben gehad met betrekking tot oplossingen voor het pro actief filteren zijn tot nu toe weinig vruchtbaar gebleken. Het is en blijft een lastig verhaal :(.

http://twitter.com/randalpeelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18:36

Onbekend

...

Een prijs dat "ineens" 50% hoger is terwijl de prijs en ervoor vrijwel gelijk zijn zou je in zo'n grafiek moeten negeren. Eigenlijk kan je dat vergelijken met meetresultaten waarbij er ook onnauwkeurige bij zitten.

Die data is eenmaal zo in de DB, en daar zou je geen direct filter op moeten toepassen. Je moet pas een filter toepassen bij het verwerken van de data.

[ Voor 26% gewijzigd door Onbekend op 01-11-2009 23:35 ]

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Op zich zou je bij een "plots" prijsverschil van meer dan 200% dat korter aanhoudt dan een week of een paar dagen sowieso wel filteren denk ik.

Al is het de vraag of je dan enorm veel moeite gaat doen om die grafiekjes mooi te krijgen, terwijl die juist "wel leuk" zijn, maar echt veel gebruiken doe je ze niet denk ik.

Zelf gebruik ik ze het meeste als ik een V&A advertentie aan het opstellen ben :X

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

't Probleem met dat soort dingen is dat zelfs een afwijking van 200% niet per se fout is... er zit af en toe gewoon een onbeschoft groot verschil in de prijzen... En dan niet alleen van hele goedkope producten waar een euro meer of minder al een fors percentage betekent :X
Nou kan je natuurlijk wel veel meer zeggen als 1 winkel van het stel het heel erg anders (lager/hoger) heeft dan de rest, maar het is ook weer niet ongebruikelijk dat een toeleverancier zijn prijzen fout communiceert, en daardoor meer dan 1 winkel de boel fout doorgeeft aan ons. Dan werkt zo'n beveiliging ook weer niet, en weet je ook niet of de lage of hoge prijzen fout zijn.

[ Voor 41% gewijzigd door ACM op 02-11-2009 11:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

Topicstarter
offtopic:
Het gaat ook niet helemaal lekker met het parsen van de linkjes in je post skumke, deze hoef je niet tussen URL-tags te zetten, dat wordt automatisch gedaan

Zie:

• debbes
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17-07 00:49
De spike in begin november zie je ook bij de (oa.) 2TB interne HDD's. Hierdoor is de evolutie idd moeilijk te volgen.

Afbeeldingslocatie: http://ic.tweakimg.net/ext/i/?ProduktID=246384

Het zou handig zijn indien je zelf de x- als de y-as kan aanpassen of een zoom kan uitvoeren. Zo moet je de spikes er niet uitfilteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

Topicstarter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Ik heb de code aangevuld met een check dat als het gemiddelde hoger is dan 100 euro er gechecked wordt dat ie niet meer dan 5x het minimum (en nog wat extra bescherming om het niet dan juist fout te doen) mag zijn.

De meeste van de hier getoonde voorbeelden worden er door opgelost, hoewel je dat vanaf morgen pas kan zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

Topicstarter
ACM schreef op vrijdag 05 februari 2010 @ 15:17:
De meeste van de hier getoonde voorbeelden worden er door opgelost, hoewel je dat vanaf morgen pas kan zien.
Gaan we morgen met Ctrl+F5 eens dit topic bekijken :+

Maar hoe zit het dan met gemiddelden lager dan 100 euro, of gaat dan dezelfde check op maar een factor 10 kleiner?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Wiethoofd schreef op vrijdag 05 februari 2010 @ 15:44:
Maar hoe zit het dan met gemiddelden lager dan 100 euro, of gaat dan dezelfde check op maar een factor 10 kleiner?
Die laat ik voorlopig even zitten omdat daar doorgaans sowieso al grote verschillen in kunnen zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

Topicstarter
Is een hoger aantal keer het minimumbedrag bij de lagere bedragen dan niet een mogelijke oplossing.

Nu is bij de >100 euro gemiddelden dat het 5x de minimumprijs moet zijn, maar is 10x of 20x de minimumprijs bij de <100 euro gemiddelden misschien de butterzone voor de pijsspikes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Wiethoofd schreef op vrijdag 05 februari 2010 @ 20:52:
Nu is bij de >100 euro gemiddelden dat het 5x de minimumprijs moet zijn, maar is 10x of 20x de minimumprijs bij de <100 euro gemiddelden misschien de butterzone voor de pijsspikes?
De kans dat een gemiddelde zowel 10 - 20x zo groot is als het minimum en nog steeds kleiner dan 100 euro is, is niet zo groot hoor dan heb je het over producten van 5-10 euro als minimum :) Als je een voorbeeld tegenkomt wat nog steeds niet beschermd zou zijn hoor ik het natuurlijk graag, maar laten we eerst even het resultaat van deze wijziging afwachten en zien wat er dan nog tussendoor rolt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Volgens mij zijn de ergste voorbeelden nu een stuk beter? Er zitten nog wel wat vreemde pieken in, maar ik zie zo snel geen varianten die zodanig zijn dat de boel er onleesbaar van geworden is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

Topicstarter
Ze zien er inderdaad een stuk leesbaarder uit ;) Al word deze niet meegenomen? pricewatch: Freecom Network Drive 1TB

Al vraag ik me bij de in dit topic eerdergenoemde pricewatch: Asus P5W DH Deluxe waar die spike rond juli '07 vandaan komt of er niet uitgefilterd wordt.

En een voorbeeld van een item met een laag gemiddelde staat nog steeds in de topicstart: pricewatch: Zalman ZM-F2, 92mm met de spike rond augustus '08. Ook de recent genoemde pricewatch: Hauppauge WinTV Nova-T Stick heeft een gemiddelde lager dan 50 en een spike naar 200 euro rond september '08, daar valt dus ook nog mee te testen en te spelen.

Een geval apart: items met hoog gemiddelde en spikes naar beneden, is dit omdat er geen prijzen bekend waren of...?
pricewatch: Netgear ReadyNAS Pro Pioneer Edition
pricewatch: Iomega StorCenter ix2 Network Storage 2TB
pricewatch: Netgear ReadyNAS NVX RNDX4210

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megaflix
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12-03 19:58
Zo'n spike naar beneden heb ik een keer gezien bij shops waarbij iets fout ging bij prijzen boven 1000 euro, dan stond er een punt of komma in de prijs (1.000) en dan kwam het produt voor 1 euro in de feed te staan. Als er helemaal geen prijzen waren op dat moment, dan zou de blauwe lijn ook een spike naar nul moeten hebben. Dat is bij deze niet het geval, dus gok ik er op dat er 1 of een paar shops een foute prijs in de feed hadden staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Wiethoofd schreef op zondag 07 februari 2010 @ 14:41:
Ze zien er inderdaad een stuk leesbaarder uit ;) Al word deze niet meegenomen? pricewatch: Freecom Network Drive 1TB

Al vraag ik me bij de in dit topic eerdergenoemde pricewatch: Asus P5W DH Deluxe waar die spike rond juli '07 vandaan komt of er niet uitgefilterd wordt.
Die grafieken vertonen wel spikes, maar ik vind ze zelf niet onduidelijk geworden daardoor. We moeten natuurlijk uitkijken dat we data gaan lopen aanpassen omdat het grafiekje anders niet mooi is ;)
Een geval apart: items met hoog gemiddelde en spikes naar beneden, is dit omdat er geen prijzen bekend waren of...?
pricewatch: Netgear ReadyNAS Pro Pioneer Edition
pricewatch: Iomega StorCenter ix2 Network Storage 2TB
pricewatch: Netgear ReadyNAS NVX RNDX4210
Er zijn inderdaad ook gevallen waarbij winkels lopen te goochelen met de doorgegeven getallen waardoor wij niet meer weten of ze nou 1 of 1000 euro meegeven. Aangezien de grafieken toch altijd bij 0 beginnen heeft dat verder geen invloed op de leesbaarheid van de grafiek.
Megaflix schreef op zondag 07 februari 2010 @ 15:02:
Als er helemaal geen prijzen waren op dat moment, dan zou de blauwe lijn ook een spike naar nul moeten hebben.
Nee, missende dagen wordt geintepoleerd van de wel aanwezige dagen. Dat zie je bijvoorbeeld aan de lineair dalende en stijgende lijnen hier: pricewatch: Asrock 939NF6G-VSTA
Pagina: 1