op het rechterkanaal meer lage tonen?

Pagina: 1
Acties:

• Reloader
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 05-02 12:00
ik hoorde net iets raars aan mijn stereo installatie, de linker speaker maakte een rot geluid en dacht dat de woofer ten ziele was gegaan, maar na wat rommelen is het geluid weer weg (geloof ik)

nu ben ik dus met mijn speakers aan het lopen geweest (links en rechts omgewisseld om de versterker uit te sluiten)

nu valt het mij op dat ik op het rechterkanaal veel mooier geluid heb als op het linker kanaal , het is veel warmer en heeft meer lage tonen. ook na het wisselen van de speakers blijft het rechterkanaal beter..
Is dat normaal?

de input komt vanaf mijn laptop is gewoon tulp --> jack heb helaas even geen alternatief om te proberen behalve een ipod < ook even getest maar zelfde symptoom>.

is het normaal dat het ene kanaal "ander/beter" geluid geeft als het andere?

het gaat om een Kenwood AX43 versterker (van eind jaren 80) (2x 45 watt speelt al 20+ jaar in deze opstelling)
en BNS Symphony 120 speakers.
BNS symphony PDF

nog een meningsvraag als het mag..: is het nog de moeite waard om de BNS bij kapotgaan van de woofer te repareren?

• Firestorm
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05-11-2025

Firestorm

Ik hou altijd schroefjes over

check voordat je versterkers etc gaat vervangen even de kabel, heb hetzelfde symptoom eerder gehad en kabel vervangen door een degelijk exemplaar verhielp het probleem

• Malloot
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 31-01 12:06

Malloot

bekijk eens wat anders

Blijft het rechter kanaal ook beter na het wisselen van de outputs (waarbij link dus op rechts zit)?

Het zou met plaatsing van je luidsprekers te maken kunnen hebben. Mijn rechter luidspreker staat in een hoek en daardoor ontstaat er meer laag. Schuimrubber in de baspoort bood uitkomst.

• Reloader
ik heb beide luidsprekers wat meer naar het midden van de kamer gezet dus de positie van de luidsprekers ljkt me geen probleem.

de tulp kabels zal ik eens omwisselen binnenkort maar dat is een hele operatie (vervelend kastje)
factuur van de versterker en speakers dateert van juni 1987 geloof ik..
dus opzich heeft t ding zijn centjes wel opgebracht maar als vervangen niet nodig is, liever niet

• Bumpy_NL
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 05-02 16:37
Je kunt proberen om een andere versterker te proberen met alle kabels op dezelfde manier aangesloten. Op die manier kun je bekijken of het probleem niet in je kabels zit. Oude versterkers kunnen verslijten (potmeters) en er kunnen andere componenten kapot gaan. Als je deze wilt herstellen kan dat waarschijnlijk prima. Een degelijke moderne versterker hoeft niet duur te zijn en het kan best dat het als snel een meer HiFi geluid geeft dan een ouder exemplaar. Omdat bepaalde componenten van waarde kunnen zijn verlopen en omdat ook de kennis niet heeft stilgestaan. Als jij het echter een mooie versterker met een mooi geluid vind is herstellen een goede optie. Ik moet zeggen dat ik me niet hebt verdiept in de kwaliteit van je versterker of speakers.

• Reloader
vanavond even met de kabels aan de gang :),
ik kan ook niets meer vinden van het type kenwood versterker die ik heb,alleen manuals... het komt op mij wel over als "mooi spul" zeker voor die tijd. maar ik heb er eerlijk gezegd niet zo'n goede kijk op haha..

• Killer
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08-02-2025

Killer

Hatseflats!

Reloader schreef op woensdag 14 oktober 2009 @ 16:11:
[...]
nog een meningsvraag als het mag..: is het nog de moeite waard om de BNS bij kapotgaan van de woofer te repareren?
Dat is lastig te beantwoorden. Op zich is het een prima speaker en het waard om te repareren, zeker als het geluid van de speaker je aanstaat. Ik denk dat het probleem eerder is om een vervangende bas-unit te vinden.
Als de foamranden (ik weet niet of deze speaker die heeft) vergaan zijn, is dit relatief eenvoudig zelf te doen en ben je voor een paar tientjes klaar. Als de basluidspreker opgeblazen is en je kunt een originele vinden voor een redelijke prijs, dan is het ook wel te doen.

Moet je echter op zoek naar een vervangend exemplaar, dan moet je in de meeste gevallen ook het filter aanpassen en de bas-reflexpoort. En dan moet je nog maar afwachten of het allemaal hetzelfde klinkt. Dat is vaak zo'n operatie dat een nieuwe luidspreker uit kan.

Always be yourself! Unless you can be Batman, then always be Batman!

• Reloader
Killer schreef op donderdag 15 oktober 2009 @ 17:27:
[...]

Dat is lastig te beantwoorden. Op zich is het een prima speaker en het waard om te repareren, zeker als het geluid van de speaker je aanstaat. Ik denk dat het probleem eerder is om een vervangende bas-unit te vinden.
Als de foamranden (ik weet niet of deze speaker die heeft) vergaan zijn, is dit relatief eenvoudig zelf te doen en ben je voor een paar tientjes klaar. Als de basluidspreker opgeblazen is en je kunt een originele vinden voor een redelijke prijs, dan is het ook wel te doen.

Moet je echter op zoek naar een vervangend exemplaar, dan moet je in de meeste gevallen ook het filter aanpassen en de bas-reflexpoort. En dan moet je nog maar afwachten of het allemaal hetzelfde klinkt. Dat is vaak zo'n operatie dat een nieuwe luidspreker uit kan.
er is van buiten niets te zien aan de speaker, en de foamranden zijn die conus randen toch? die zijn gewoon goed in iedersgeval , ik heb ook geen idee wat het is
gisteren rammelde het, en toen heb ik voorzichtig die conus ingeduwd een beetje.. en toen was het weg ! dus ik kijk het wel aan en ga voorlopig nog niks vervangen.. eerst maar is kijken of die versterker niet kapot is ! alleen ben ik vanavond niet thuis dus kan het niet proberen

kabels omgewisseld, zelfde probleem mag ik nu stellen dat het probleem in de versterker zit?

Afbeeldingslocatie: http://www.jvanschaikconsultancy.nl/radiomuseum/bns/symphony.JPG

pic van internet, mijne zien er wat netter uit zeker aan de voorkant

[ Voor 8% gewijzigd door Reloader op 15-10-2009 20:33 ]

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07-02 10:57

Part

Helemaal niets.....

Reloader schreef op donderdag 15 oktober 2009 @ 20:18:
[...]
..
kabels omgewisseld, zelfde probleem mag ik nu stellen dat het probleem in de versterker zit?
...
Wat bedoelje met kabels omgewisseld?
Luidsprekers kabels op versterker
recht <-> links ?

Tulip
recht <-> links ?

of
Luidsprekers kabels en tulip
recht <-> links ?

En heb je beide luidsprekers het zelfde aangesloten dus + op + of rood op rood. Mag ook wel anders als je beide zijde maar het zelfde doet.

• Reloader
speakers omgewisseld (links naar rechts)
Tulp omgewisseld
speakers + en - wijzigen nog niet geprobeerd, maar heb 1 rode en zwarte kabel en 1 met alleen zwart dus dat is een beetje kut met +- kijken.. dus dat moetik sowieso uitzoeken (volgen gaat niet want hij ligt in de plint)

• Killer

Killer

Hatseflats!

Reloader schreef op donderdag 15 oktober 2009 @ 21:22:
Tulp omgewisseld
speakers + en - wijzigen nog niet geprobeerd, maar heb 1 rode en zwarte kabel en 1 met alleen zwart dus dat is een beetje kut met +- kijken.. dus dat moetik sowieso uitzoeken (volgen gaat niet want hij ligt in de plint)
Maar dat kan wel heel goed de oorzaak van je probleem zijn. Als 1 speaker in tegenfase staat t.o.v. de ander (bij 1 speaker + en - omgewisseld dus) dan ga je dat merken in het basgebied. De ene speaker kan de andere 'uitdoven' qua geluid. Maar dat is, als je voldoende lange kabels hebt vrij eenvoudig te testen:

Zet beide speakers met de fronten tegen elkaar aan en draai wat muziek (niet keihard).
Hoor je weinig bas, dan staan de speakers in tegenfase. en verwissel je van een van de speakers de plus en de min.
Als je dat gedaan hebt, moet er meer bas te horen zijn.

Zoek dus naar de combi met de meeste bas en je weet dat ze goed aangesloten zijn.
Zo aan de foto te zien, zijn jou randen van rubber, dat vergaat veeel minder snel dan foam, dus daar hoef je je niet druk over te maken.

Maar als je kabels omgewisseld hebt (zowel tulp als luidsprekerkabel) en de luidsprekers hebt omgewisseld en het probleem blijft bestaan aan een kant, dan kun je ervanuit gaan dat het je versterker is.

Klinkt een kant in zijn geheel zachter, of is alleen de bas zachter? Het zou kunnen dat de ruststroom instelling van je versterker is verlopen. En dan bij het ene kanaal veel meer als het andere, dat zou ervoor kunnen zorgen dat 1 kanaal minder klinkt. Maar dat gebeurt niet vaak, meestal verlopen beide kanalen min of meer gelijk. Het verschil moet vaak erg groot zijn, wil je het kunnen horen. Het zou natuurlijk kunnen dat er iets defect is geraakt in de versterker waardoor de ruststroom van een kanaal volledig uit de pas loopt.

Ik denk niet dat je het probleem in de speakers hoeft te zoeken, want toen je ze omwisselde, wisselde het probleem niet mee. Die rammel is echter wel wat vreemd. Daarvoor kan ik maar 1 verklaring bedenken, maar die is wel erg exotisch en vergezocht.

Maar ik lees dat je de speakerkabel nog niet omgewisseld hebt, vanwege de plint. Dit zou ik nog wel doen en kijken of het probleem mee wisselt. Het zou kunnen dat 1 kabel geoxideerd is en slecht geleid, waardoor er minder volume (en dus minder bas) uit de speaker komt)

[ Voor 24% gewijzigd door Killer op 16-10-2009 01:28 ]

• Part

Part

Helemaal niets.....

Reloader schreef op donderdag 15 oktober 2009 @ 21:22:
Tulp omgewisseld
In dien het probleem na het omwisselen van de luidspreker aansluitingen en de tulip aansluitingen nog aan de zelfde kant zit is het in elkgeval niet je versterker.

Draai de + en - maar eens om van 1 luidspreker. Grote kans dat daar het probleem zit zo niet dan zit het denk ik in de opstelling.

Het rammelen wat je aangeeft is dat bij lage tonen? Wat ik nog wel eens zie is dat na overbelasting de achterste wikkelingen op de sprekerspoel los komen en bij lage tonen een bijgeluid produceren.

• Bumpy_NL
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 05-02 16:37
Part schreef op vrijdag 16 oktober 2009 @ 12:03:
[...]

In dien het probleem na het omwisselen van de luidspreker aansluitingen en de tulip aansluitingen nog aan de zelfde kant zit is het in elkgeval niet je versterker.

Draai de + en - maar eens om van 1 luidspreker. Grote kans dat daar het probleem zit zo niet dan zit het denk ik in de opstelling.

Het rammelen wat je aangeeft is dat bij lage tonen? Wat ik nog wel eens zie is dat na overbelasting de achterste wikkelingen op de sprekerspoel los komen en bij lage tonen een bijgeluid produceren.
Als het bij dezelfde luidspreker zit lig het waarschijnlijk aan de luidspreker, maar als het aan dezelfde kant zit dan ligt het waarschijnlijk aan de versterker. Zeker als alle kabels ook zijn omgewisseld. Als een kant goed functioneerde dan zijn de kabels goed (in principe), als je deze dan op het brakke kanaal zet en het blijft aan dezelfde kant dan moet het wel in de versterker zitten. De enige andere optie is dat het in de luidspreker kabel zit want die is niet omgedraaid dacht ik te begrijpen.

Mijn tip: probeer het eerst met een andere versterker om zeker van je zaak te zijn. Als je de kennis hebt kun je kijken of de versterker goed gerepareerd kan worden. Als je er emotionele waarde aan hecht kun je er ook een mannetje naar laten kijken. Anders is een nieuwe versterker de beste oplossing dunkt me.

+/- omwisselen is niet van belang bij een storend geluid. Het wegvallen van het laag kan daar wel door komen. Draai in dat geval van een van de luidsprekers de + en de - om.

succes

• Part

Part

Helemaal niets.....

Bumpy_NL schreef op vrijdag 16 oktober 2009 @ 12:34:
[...]

Als het bij dezelfde luidspreker zit lig het waarschijnlijk aan de luidspreker, maar als het aan dezelfde kant zit dan ligt het waarschijnlijk aan de versterker. Zeker als alle kabels ook zijn omgewisseld. Als een kant goed functioneerde dan zijn de kabels goed (in principe), als je deze dan op het brakke kanaal zet en het blijft aan dezelfde kant dan moet het wel in de versterker zitten. De enige andere optie is dat het in de luidspreker kabel zit want die is niet omgedraaid dacht ik te begrijpen.

Mijn tip: probeer het eerst met een andere versterker om zeker van je zaak te zijn. Als je de kennis hebt kun je kijken of de versterker goed gerepareerd kan worden. Als je er emotionele waarde aan hecht kun je er ook een mannetje naar laten kijken. Anders is een nieuwe versterker de beste oplossing dunkt me.

+/- omwisselen is niet van belang bij een storend geluid. Het wegvallen van het laag kan daar wel door komen. Draai in dat geval van een van de luidsprekers de + en de - om.

succes
Als je linker versterkerdeel voor rechts gebruikt en je rechter voor links en vervolgens blijft de fout aan de linker kant zitten dan kan het niet je versterker zijn.
Dat zou net zo iets zijn als een andere versterker gebruiken er dan achter komen dat het probleem er nog is en de conclusie trekken dat de versterker daarom stuk moet zijn. :+

• Killer

Killer

Hatseflats!

Part schreef op vrijdag 16 oktober 2009 @ 14:39:
[...]

Als je linker versterkerdeel voor rechts gebruikt en je rechter voor links en vervolgens blijft de fout aan de linker kant zitten dan kan het niet je versterker zijn.
Dat zou net zo iets zijn als een andere versterker gebruiken er dan achter komen dat het probleem er nog is en de conclusie trekken dat de versterker daarom stuk moet zijn. :+
Slim....heel slim.

Makkelijker als kabels uit de plinten trekken

• Reloader
het probleem lijkt ondertussen een stuk minder te zijn geworden dus ik verwacht dat 1 speaker verkeerd om aangesloten zat..

hoe stom 25 november verhuizen dus dan heb ik een betere ruimte en zal k t nog een keer controleren :)
Pagina: 1