• SirMemeAlot
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 14:12
Geachte Tweakers,

Ik wist niet precies in welk Genre ik dit moest plaatsen, dus mocht het fout zijn laat het dan weten.

Ik heb een half jaar geleden een nieuwe computer samen gesteldt, en ik ben wat betreft overclocken nog enigzins een beginner. Ik heb een aantal manuals voor overclocken doorgelezen maar mijn systeem word vrij instabiel. Ik heb zelf het idee dat iets in mijn systeem de snelheid van mijn cpu/videokaart bottlenecked, vandaar de vraag of mensen met verstand hier van mij kunnen adviseren met overclocken.

Mijn systeem:

CPU: intel quadcore q9550
GPU: Asus ENGTX 260 TOP
Ram: Corsair XMS2 DHX CM2048-6400C4DHX
Mobo: Asus p5Q
PSU: Corsair 550W
HDD: 1x Samsung spinpoint 1TB
2x Seagate barracuda 1,5TB
Behuizing: Thermaltake Armor VA8003BWS ATX
CPU Cooler: Xigmatek Red Scorpion S1283 HDT

Temp stable:

CPU: 30c oplopend na 50/60 onder stress.
Mobo: 35c
GPU: 48c oplopend tot 70/80 onder stress
HDD's: 25c

Toen ik destijds mijn computer aan het overclocken was bleef hij hangen tijdens spellen of andere hoge stress momenten, in het begin dacht ik aan de koeling maar na de nodige koel upgrades bleef het probleem zich voordoen. Iemand enig idee hoe ik mijn systeem het beste kan overclocken en wat mogelijk geupgrade of gefixed moet worden?

Tevens ben ik veel bezig met 1080P films van mijn computer op mijn 36 inch TV af te spelen. Zo af en toe wil het wel een klein beetje haperen. Ik dacht misschien is wat om nog een Asus ENGTx260 Top er bij te halen en deze in SLI te zetten. Graag advies of dit een meerwaarde zal hebben. :)

bvd Marnix

P.S. Mochten jullie meer informatie nodig hebben laat het dan weten.

• BoRRel82
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 09-11-2025

BoRRel82

Eat, sleep, game, repeat!

Hallo Marnix,

Als je begint met overklokken dan werk je stap voor stap, dus met bijvoorbeeld verhogingen van 10 - 15 Mhz en dan doe je een stress test (uurtje), geen foutmeldingen dus stabiel voor een uurtje ga je weer 10 - 15 Mhz omhoog. :9

Door deze methode kom je vanzelf het aantal Mhz tegen dat je CPU onstabiel maakt.
Dan kom je in de situatie je voltage te verhogen, en doe ook dit met kleine stapjes net zolang dat de laatst behaalde Mhz weer stabiel draait enz enz.. (let op de max temp!! :X )

Dus maak gebruik in je BIOS dat je geheugen instelling niet gelijk op maximaal/ boven zijn kunnen draait (divider) maar binnen zijn originele snelheid blijft.

Succes!

• SirMemeAlot
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 14:12
Dankjewel, maar bij hele lage verhogingen vind dit al plaats :(

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 27-01 19:47

M2M

medicijnman

wat voor een voltages stel je in en meet je (het liefst met een multimeter?)
En als een 1080P film schokt op jouw systeem, dan zou ik voorstellen om andere afspeelsoftware te gebruiken. Bijvoorbeeld Media player classic home cinema, of de gewone MPC icm coreAVC. (en kijk eens naar je cpu verbruik tijdens het afspelen. Als je het streamt via een draadloos 54G netwerk kan de bandbreedte wel eens niet toereikend genoeg zijn.

-_-

• Stofnest
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Tot welke waardes overclock je je CPU dan? (en met welke voltages?) Want mijn q9550 (met zelfde koeler :), ) kan ik makkelijk overclocken en tegelijk undervolten (loopt nu 3,1GHz en 1,02 Volt). Hou je Vdroop eens in de gaten...

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 13:25

Umbrah

The Incredible MapMan

Een goedkope simpele Sempron met Radeon HD3200 IGP is al voldoende voor boven-bluray bitrate 1080P video, een GTX260 zou helemaal geen moeite moeten hebben met deze video, hoewel nVidia minder Codec's ondersteunt natuurlijk. Controleer je CPU en GPU belasting eens bij het afspelen van die video.

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
en even als extra, je moederbord heeft een intel chipset, deze kan niet overweg met sli, enkel crossfire met ati kaarten..

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

• johanschr
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 25-02-2021
Een P5Q heeft maar één PCI-E 16x slot dus kan geen van beide aan..

[ Voor 3% gewijzigd door johanschr op 16-10-2009 10:11 ]

Pagina: 1