Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chust3r
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 13-08-2024
Hallo daar lieve mensjes,

Er is mij gevraagd om een pc met multiscreen te maken.
Natuurlijk wil ik dit zo goedkoop mogelijk doen.
Ik zat zelf te denken om een met 6 beeldschermen te doen.
Er staat hier nog een pctje met een 6600gt erin en een asus p5ld2 deluxe.

Nu zijn mijn vragen;
Kan ik in die pc gewoon een 5750 stoppen en in het 2e pci-e slot die 6600gt stoppen zonder dat er rare compabiliteits problemen onstaan?
Hoe zit dit verder met drivers? moet ik dan de drivers van nvidia en ati installeren?
Of moet ik naast die 5750 nog een goedkoop ati kaartje kopen?

Thanks~ :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Een videokaart doet niets zonder drivers, dus ja, dan moet je alle drivers installeren.

Je hoeft niet persee het zelfde merk (of zelfs types) te nemen, al is het voor de kleur wel handiger (alle kaarten hebben toch andere waardes).

6 schermen moet geen enkel probleem zijn.

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrekDude101
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 25-08-2024
Voor 6 beeldschermen heb je dan 2x een HD5000 kaart nodig, die 6600GT kan maar 2 videokaarten aan. Dan heb je met Vista ook geen problemen, aangezien die moeilijk doet met 2 videokaarten met verschillende drivers, windows XP en 7 hebben hier geen last van.

edit: een belangrijk detail vergeten, voor 3 beeldschermen op 1 HD5000 kaart móet er één scherm gebruik maken van Displayport of een DVI naar Displayport adapter.

[ Voor 24% gewijzigd door TrekDude101 op 14-10-2009 11:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

Twee verschillende kaarten, dus Nvidea+ATI gaat niet werken op XP, drivers zitten elkaar in de weg. Neem beter een Matrox kaart, die zijn perfect voor zes schermen (mits geen 3D grafisch geweld)

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

keur0000 schreef op woensdag 14 oktober 2009 @ 11:25:
Twee verschillende kaarten, dus Nvidea+ATI gaat niet werken op XP, drivers zitten elkaar in de weg.
Dat is niet waar. Ik heb tijdenlang onder zowel Win2000 als WinXP met een Ati en Nvidia kaart gewerkt, dat gaat allemaal zonder problemen.

Bij Vista is het anders, vanwege het drivermodel, maar ook daar zou je het aan de praat moeten kunnen krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinstein
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 08-07-2021

Reinstein

Half-Nul

Heb je ook gekeken naar het gebruik van een TripleHead2Go Digital van Matrox? Dan kun je op 1 DualLink DVI aansluiting 3 schermen aansluiten (met SingleLink DVI)

http://www.matrox.com/graphics/en/products/gxm/th2go/

Je zit wel met beperkte resoulutie, wat voor resolutie wil je?

Zelf heb ik een TripleHead2Go Digital met 3 17inch TFT's er op, werkt perfect. (met een 6600GT 128MB videokaart)

PC based oscilloscope

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chust3r
TrekDude101 schreef op woensdag 14 oktober 2009 @ 11:24:
Voor 6 beeldschermen heb je dan 2x een HD5000 kaart nodig, die 6600GT kan maar 2 videokaarten aan. Dan heb je met Vista ook geen problemen, aangezien die moeilijk doet met 2 videokaarten met verschillende drivers, windows XP en 7 hebben hier geen last van.

edit: een belangrijk detail vergeten, voor 3 beeldschermen op 1 HD5000 kaart móet er één scherm gebruik maken van Displayport of een DVI naar Displayport adapter.
de 5750 kan toch 4 beeldschermen tegelijk aansturen of heb ik dat verkeerd? 2x dvi, 1x hdmi en 1x displayport
http://www.4launch.nl/sho...-ddr5-2xdvi-hdmi/tweakers

Maar dus, gewoon die 6600gt ernaast plaatsen of toch een goedkoop ati kaartje erbij kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chust3r
Reinstein schreef op woensdag 14 oktober 2009 @ 11:33:
Heb je ook gekeken naar het gebruik van een TripleHead2Go Digital van Matrox? Dan kun je op 1 DualLink DVI aansluiting 3 schermen aansluiten (met SingleLink DVI)

http://www.matrox.com/graphics/en/products/gxm/th2go/

Je zit wel met beperkte resoulutie, wat voor resolutie wil je?

Zelf heb ik een TripleHead2Go Digital met 3 17inch TFT's er op, werkt perfect. (met een 6600GT 128MB videokaart)
Sorry, daardoor word de prijs toch wel heel hoog, 2x 200 euro :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09-09 22:01

Edmin

Crew Council

get on my horse!

De enige videokaart die zes monitoren tegelijk aan kan sturen voor de consument is de Eyefinity Six Edition van de HD5870, maar die is nog niet op de markt. De gewone kaarten uit de HD5k serie kunnen drie schermen aansturen, dus dan zit je aan twee kaarten. Voorwaarde is dan wel dat je per kaart tenminste 1x de DisplayPort aansluiting gebruikt.

[ Voor 14% gewijzigd door Edmin op 14-10-2009 11:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrekDude101
Chust3r schreef op woensdag 14 oktober 2009 @ 11:33:
[...]

de 5750 kan toch 4 beeldschermen tegelijk aansturen of heb ik dat verkeerd? 2x dvi, 1x hdmi en 1x displayport
http://www.4launch.nl/sho...-ddr5-2xdvi-hdmi/tweakers

Maar dus, gewoon die 6600gt ernaast plaatsen of toch een goedkoop ati kaartje erbij kopen?
Zoals Reinman boven mij ook al zegt, dat heb je verkeerd, door bepaalde beperkingen kan zo'n kaart maximaal 3 beeldschermen aansturen, met als voorwaarde dat één van die schermen met Displayport aangesloten is.

Ik denk dat je het beste twee HD5750's kunt halen + displayport adapter, das nog aardig goedkoop in vergelijking met 2x een Triplehead 2 Go. Mocht je het ook met 5 schermen toe kunnen, kun je ook één HD5750 kopen + adapter, scheelt je weer een videokaart ;)

[ Voor 16% gewijzigd door TrekDude101 op 14-10-2009 11:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chust3r
Ja ik zat inderdaad al naar die eyefinity6 te kijken maar dat word helaas nog even wachten ):

Kan ik op die displayport gewoon een convertertje plaatsen? ( http://www.startech.com/i...to-DVI-Cable-Adapter.aspx )

Maar als ik nu dus 6 beeldschermen wil hebben moet ik voor 2x de 5750 gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Flying Dutchman
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 29-07 21:57
Nee, een 5750 kan 3 beeldschermen aansturen en minimaal eentje moet display port hebben dacht ik.
Binnenkort komt er een HD5870 die 6 beeldschermen kan aansturen (moeten er waarschijnlijk wel een hoop beeldschermen met displayport bij zitten). Wie weet komen er ook minder snelle varianten van de HD5xxx serie die 6 beeldschermen kunnen aansturen, maar dit weet ik niet.

De prijs van een HD5870 die 6 beeldschermen (per beeldscherm is de maximale resolutie 2560x1600 geloof ik) aan kan sturen zal wel tegen de €400 aan zitten waarschijnlijk... en dan heb je nog die beeldschermen nodig die displayport hebben.

Matrox TripleHead2Go is echter ook niet goedkoop en dan zit je met een vrij beperkte resolutie per beeldscherm (eerder iets van 1536x1280 ofzo per beeldscherm). Hiermee zou je echter wel beeldschermen zonder display port gebruiken.

Je zou ook bijvoorbeeld 2 Ati HD5750's in je pc kunnen stoppen om zo 6 beeldschermen aan te sturen (tenminste, ik denk dat dit zou moeten kunnen). Let op, per kaart moet dan minimaal één beeldscherm display port ondersteunen. Ook kun je op deze manier geen gebruik maken van Crossfire (omdat Eyefinity niet werkt met crossfire).
Chust3r schreef op woensdag 14 oktober 2009 @ 11:39:
Ja ik zat inderdaad al naar die eyefinity6 te kijken maar dat word helaas nog even wachten ):

Kan ik op die displayport gewoon een convertertje plaatsen? ( http://www.startech.com/i...to-DVI-Cable-Adapter.aspx )

Maar als ik nu dus 6 beeldschermen wil hebben moet ik voor 2x de 5750 gaan?
Ik geloof niet dat het werkt met een convertertje... weet ik echter niet helemaal zeker. Was laatst iets over in Ati nieuwsdiscussie topic (even zoeken in deeltje 106 of 107 waarschijnlijk).

[ Voor 20% gewijzigd door The Flying Dutchman op 14-10-2009 11:42 ]

The Flying Dutchman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrekDude101
Chust3r schreef op woensdag 14 oktober 2009 @ 11:43:
Oke, bedankt allemaal!

Ik zal nog even op zoek of het mogelijk is om een beeldscherm zonder displayport en dus met een converter aan te sluiten is op die kaartjes :')
Het kan dus gewoon met een adapter van 80 euro, je moet opletten dat je een actieve adapter koopt, passieve adapters gaan maar tot een bepaalde resolutie dacht ik, in verband met duallink DVI versus DP

[ Voor 195% gewijzigd door TrekDude101 op 14-10-2009 11:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chust3r
Oke, bedankt allemaal!

Ik zal nog even op zoek of het mogelijk is om een beeldscherm zonder displayport en dus met een converter aan te sluiten is op die kaartjes :')

EDIT:
Voor de geïnteresseerden;

"Om wat onduidelijkheden uit de wereld te helpen. Voor Triple Eyefinity setups heb je minimaal 1 monitor nodig die native displayport ondersteunt., Heb je dit (nog) niet, dan kan je ook gebruik maken van een active DP-to-DVI adapter (kost rond $80)."

[ Voor 46% gewijzigd door Chust3r op 14-10-2009 11:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:06
Dat kan WÉL, MÁÁR je hebt een ACTIEVE converter hiervoor nodig.
Zie ook http://www.amd.com/us/Doc...nity_Technology_Brief.pdf
Pagina 7.

Die kosten dan ook wat meer dan zo'n kabeltje dat je linkte.

Edit:

Oh je had je post ge-edit terwijl ik dit postte.. bah. ;)

[ Voor 14% gewijzigd door Paprika op 14-10-2009 11:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chust3r
Haha, toch bedankt! <3 :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Je kunt ook kijken naar de Sapphire 4850X2, die heeft 4 DVI poorten. Daar prik je dan een standaard HD4xxx met 2x DVI naast en je hebt 6 poorten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chust3r
TERW_DAN schreef op woensdag 14 oktober 2009 @ 11:54:
Je kunt ook kijken naar de Sapphire 4850X2, die heeft 4 DVI poorten. Daar prik je dan een standaard HD4xxx met 2x DVI naast en je hebt 6 poorten :)
Kijk!

Daar heb ik wat aan :D
Maar moet daarnaast perse een HD4xxx of kan het gewoon elke random ati kaart zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je geen 3D games gaat doen, dan kan je natuurlijk ook bijvoorbeeld 2 extra PCI videokaarten erin stoppen. (weet alleen niet zeker of dit gaat werken met de drivers)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Chust3r schreef op woensdag 14 oktober 2009 @ 11:57:
[...]

Kijk!

Daar heb ik wat aan :D
Maar moet daarnaast perse een HD4xxx of kan het gewoon elke random ati kaart zijn?
Zolang ze dezelfde drivers gebruiken gaat dat prima. Ik ga een HD4xxx als voorbeeld, omdat je die budget dingen voor weinig kunt krijgen namelijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chust3r
Oke, helemaal cool!

Nogmaals bedankt allemaal!!

_/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chust3r
Verwijderd schreef op woensdag 14 oktober 2009 @ 11:59:
Als je geen 3D games gaat doen, dan kan je natuurlijk ook bijvoorbeeld 2 extra PCI videokaarten erin stoppen. (weet alleen niet zeker of dit gaat werken met de drivers)
Heb hier toch nog even een vraag over aangezien hierdoor de prijs misschien VEEL aantrekkelijker gaat worden.

De pc word waarschijnlijk niet gebruikt voor gaming of andere zware toepassingen, maar wel voor het afspelen van filmpjes e.d

Ik zou ook bijvoorbeeld nog een 6600gt erbij kopen voor pci-e en nog een PCI videokaartje ( http://www.alternate.nl/h...he+kaarten&l2=PCI+kaarten ).

Is het daarmee ook goed mogelijk om 6 beeldschermen aan te sturen?
Als ik er nog een pci kaartje bij doe gaat het dan ook nog steeds goed werken?
Werkt dit überhaupt wel goed? :P
(met goed werken bedoel ik of zegmaar gewoon 1 heerlijk groot beeld kan krijgen over 6 of meer beeldschermen)

Sorry dat ik hier zoveel over vraag maar wil het wel zo goedkoop mogelijk houden, als ik voor die 4850x2 zou gaan moet er waarschijnlijk ook nog een nieuwe voeding bij enzo :')

[ Voor 5% gewijzigd door Chust3r op 14-10-2009 12:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Flying Dutchman
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 29-07 21:57
Er wordt momenteel in het ati topic gesuggeerd dat er binnenkort misschien wel kaarten in de HD57xx serie komen die 6 monitoren ondersteunen (ja, zit je nog wel steeds met die display port... plus de kaart is er nu nog niet).

Je hebt verder overigens niet vermeld of je al beeldschermen hebt die je wilt/moet gebruiken. Zo niet dan zul je dus ook nog nieuwe monitoren moeten kopen en kun je direct al kijken naar monitoren met een display port zoals de Dell P2210 (200 euro per stuk) of de Dell P2310 (220 euro per stuk). Ook staan er twee monitoren van HP in de pricewatch maar die gaan al richting de 400 euro.

[ Voor 46% gewijzigd door The Flying Dutchman op 14-10-2009 13:56 ]

The Flying Dutchman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chust3r
Er ligt hier al een stapel oude 15 en 17" tftschermpjes :')

Dus moet het wel doen met VGA/DVI

Probeer alleen nog steeds uit te zoeken of ik dus 2 6600gt's in de PCI-E sloten kan stoppen zonder sli aan te zetten en daarnaast nog een 6200 PCI kaartje kan gebruiken om 6 beeldschemen om te toveren in 1 groot beeldscherm :D

EDIT: lees net dit "I chose ATi because it isn't governed by the Forceware drivers, which will shutdown any video adapter it controls -- even if it isn't SLI. So, me choosing ATi is kind of a work around, nothing particualr to performance, etc."

Dus misschien 2x 6600gt en een PCI ati kaartje? :')

[ Voor 31% gewijzigd door Chust3r op 14-10-2009 14:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Laatst online: 23:31
Je hebt ook nog een PCI-e 1x slot op dat mainboard, een geschikt Nvidia kaartje is wel iets duurder dan een PCI kaartje maar je hebt wel wat meer bandbreedte. Koop voor het tweede PCI-e 16x slot een goedkoop nVidia kaartje (8400/8500/9400/9500) van een paar tientjes (een 2e 6600GT erbij halen is zonde) en je bent klaar. Eventueel kun je ook het PCI-e 1x slotje aan de achterkant uitvijlen zodat je er normale kaarten in kunt stoppen.

[ Voor 34% gewijzigd door Nielson op 14-10-2009 14:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chust3r
Hmm, ik dacht zelf aan pricewatch: Club3D HD 2400 PRO PCI , is toch wat cheaper :')

En ik had dus gelezen dat de drivers van nvidia een beetje irritant zijn, geen idee of dat dus ook echt zo is of dat ik het verkeerd heb begrepen.

Maar dus, laatste vraag.

Als ik naast die 2x 6600gt's die HD2400pro ga plaatsen, kan ik zonder gezeik van 6 beeldschermen 1 groot scherm maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Laatst online: 23:31
Als ik het goed heb kan dit standaard niet vanuit het OS maar moeten de drivers hier speciale ondersteuning voor hebben, zoals bij de laatste ATI kaarten. Deze doen zich naar het OS voor als één groot scherm met een hele hoge resolutie. Misschien dat het kan met extra software als UltraMon, geen idee. Persoonlijk zou ik trouwens geen twee merken gaan mixen, maar dat is meer op gevoel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Nielson schreef op woensdag 14 oktober 2009 @ 15:14:
Als ik het goed heb kan dit standaard niet vanuit het OS maar moeten de drivers hier speciale ondersteuning voor hebben, zoals bij de laatste ATI kaarten. Deze doen zich naar het OS voor als één groot scherm met een hele hoge resolutie. Misschien dat het kan met extra software als UltraMon, geen idee. Persoonlijk zou ik trouwens geen twee merken gaan mixen, maar dat is meer op gevoel.
En welk OS is "het OS" ? Volgens mij verschilt dat nogal namelijk. Overigens zou het duidelijker zijn als de TS dat ook even zou vermelden.
Overigens is het volgens mij zo dat in linux je dit in principe met elke combinatie van werkende videokaarten kunt doen, maar hoe relevant dat voor de TS is, weet ik dus niet.

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15-09 19:26

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Als het alleen voor videootjes is kan je ook nog eens in dit oude topic kijken --> VLC Videowall

Met een aantal oude pc's en dus de monitoren die je hebt ben je misschien nog goedkoper uit.

Foto van het geheel --> http://img441.imageshack.us/img441/1779/dsc000081yg.jpg

[ Voor 16% gewijzigd door Falcon op 14-10-2009 15:32 ]

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chust3r
u_nix_we_all schreef op woensdag 14 oktober 2009 @ 15:26:
[...]

En welk OS is "het OS" ? Volgens mij verschilt dat nogal namelijk. Overigens zou het duidelijker zijn als de TS dat ook even zou vermelden.
Overigens is het volgens mij zo dat in linux je dit in principe met elke combinatie van werkende videokaarten kunt doen, maar hoe relevant dat voor de TS is, weet ik dus niet.
OS maakt voor mij niet uit~

@Falcon:

Hallo daar, maar dat ziet er wel heel interessant uit!
Het staat hier nog VOL met oude pctjes, dus dat is misschien wel een perfecte oplossing _/-\o_

Hoewel het waarschijnlijk wel heel veel uitzoekerij voor mij word...

Ik zou toch graag nog willen weten of die oplossing van 2x PCI-E kaarten en een PCI kaart ook zou werken.

Dan kan ik beide doen :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15-09 19:26

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Nog gelukt?

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chust3r
Hey, net klaar met de vakantie.
Ik ga morgen eerst bezig met 4 schermen op 1 pc.
Daarna ff rondkijken voor een PCI-kaartje zodat ik 6 op 1 pc kan hebben en ondertussen als er niet teveel andere dingen te doen zijn idd kijken naar VLC. (:
Pagina: 1