Obiter dictum schreef op woensdag 14 oktober 2009 @ 18:31:
De verkopende partij is helemaal niet de partij die een garantie geeft, dat is de fabrikant. De verkoper is degene met wie je een koopovereenkomst sluit, en die een product dient te leveren die voldoet aan de eis van de conformiteit van art. 7:17. Dat is waar je hem (de verkoper) op mag aanspreken! Het eerste lid;
Uiteraard heb je gelijk. Vervang nu het woordje geven door claimen en mijn punt blijft volgens mij overeen staan. Het ontbreekt mij aan de kennis in welke artikelen en boeken de betreffende wetgeving terug te vinden is, maar vooralsnog leidt ik af -bij een gebrek aan weerlegging van jouw zijde- dat de overige twee punten overeind blijven staan.
Daarnaast dekt 7:17 niet helemaal de lading naar mijn mening. Die tekst geeft alleen aan dat er sprake is van garantie en dat er sprake moet zijn van nakoming van de overeenkomst. Kieskeurig geeft:
Rechten
Sinds 1 mei 2003 kunt u een product dat niet voldoet aan de verwachtingen die u er redelijkerwijs van mocht hebben, binnen een half jaar na aankoop terugbrengen naar de winkelier. U dient in alle gevallen wel binnen 2 maanden na constatering van het gebrek contact op te nemen met de winkelier. Van de verkoper kunt u één van de onderstaande punten eisen:
1. Dat de verkoper het ontbrekende alsnog levert.
2. Dat het product wordt hersteld of vervangen.
3. Dat de verkoper een gedeelte van de verkoopprijs aan u terugbetaalt.
4. Dat de koopovereenkomst wordt ontbonden.
Dit rijtje komt mij zeer bekend voor. Enige indicatie waar dit staat (of kun je me uitleggen hoe ik zelf goed kan zoeken binnen de wetgeving?)? In de tekst van KK staat dat je één van deze punten van de verkoper kunt eisen. De vraag rijst dan of de verkopende partij zelf kan kiezen welke van deze punten voor hem het meest aantrekkelijk is? Daarnaast staat -met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid- in mijn geheugen dat wanneer een product moet worden vervangen de consument bepaalt of het nieuwe aangeboden product aan alle kenmerken voldoet die hij/zij eraan stelt. Mijn vraag hierin is of de prijs een overweging kan zijn voor de winkelier om te bepalen om een dergelijk alternatief niet aan te bieden.
Edit: ik denk dat ik zelf inmiddels het antwoord heb gevonden:
Wat kan de koper eisen?
Indien een product niet voldoet aan de verwachtingen die de koper daarvan mocht hebben, kan hij eisen:
1. dat de verkoper het ontbrekende alsnog levert;
2. dat het product wordt hersteld of vervangen;
3. dat de verkoper een gedeelte van de koopprijs terugbetaalt;
4. dat de koopovereenkomst wordt ontbonden.
1) Het ontbrekende wordt alsnog geleverd
Indien het geleverde product niet compleet is, kan de koper levering van het ontbrekende onderdeel eisen.
2) Herstel of vervanging
In principe kan de koper een keuze maken tussen het laten herstellen of vervangen van een defect product. Een keuze is echter niet altijd mogelijk. Een gebroken spiegel is niet te repareren, maar wel te vervangen. Soms is herstel zo duur, dat dit niet gevergd kan worden van de verkoper. Of is het gewoonweg eenvoudiger en goedkoper om het product te vervangen. Het omgekeerde, wel herstel maar geen vervanging, komt ook voor. Van een auto met een kras op de spiegel, kan de koper in redelijkheid enkel het herstel van de spiegel vorderen.
Eist de koper herstel of vervanging van het product, dan is de verkoper verplicht om dit binnen redelijke termijn en zonder teveel overlast voor de koper te doen. De verkoper kan hiervoor geen kosten in rekening brengen. Wel kan de verkoper aan de koper een vergoeding vragen bij de vervanging of bij ingrijpend herstel van een product dat, in verhouding tot de gebruikelijke levensduur, reeds geruime tijd in gebruik is geweest.
3) Terugbetaling van een gedeelte van de koopprijs en ontbinding van de koopovereenkomst
Is herstel en vervanging van het product onmogelijk of kan dit niet verlangd worden van de verkoper, dan kan de koper de koopovereenkomst ontbinden, of eisen dat een gedeelte van de koopprijs wordt terugbetaald.
Het gaat om een situatie waarin de verkoper niet in staat is om het product te herstellen en te vervangen. Bijvoorbeeld omdat het product uit een eenmalige aanbieding afkomstig was, en reparatie in geen verhouding staat tot de waarde van het product.
De koper kan de koopovereenkomst schriftelijk ontbinden. Hij moet het product aan de verkoper teruggeven en de koper krijgt zijn geld terug. In de plaats daarvan kan de koper ook, eveneens schriftelijk, van de verkoper verlangen dat deze een deel van de koopprijs terugbetaalt. Welk deel van de koopprijs hij kan terugvragen is afhankelijk van de mate waarin het product niet voldoet aan de verwachtingen van de koper van het product.
Wacht de verkoper te lang met het herstellen of vervangen van het product, dan kan de koper de koopovereenkomst ontbinden of een gedeelte van de koopprijs terugvorderen. Herstelt of vervangt de verkoper het product uiteindelijk wel, maar niet binnen een redelijke termijn, dan kan de koper een deel van de koopprijs terugvorderen.
Ik heb het naar mijn mening relevante deel even schuingedrukt weergegeven. Zoals ik het lees mag je dus herstel verlangen zolang dit gevergd kan worden van de verkoper. De stap erna is pas ontbinding.
Nu ja, weer wat geleerd. Ik ben nog steeds erg benieuwd naar de kenmerken van de te vervangen zaak. Wie bepaalt en wat zijn de rechten en plichten.. Wellicht straks nog een edit
[
Voor 41% gewijzigd door
Verwijderd op 15-10-2009 10:23
]