Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcdronkz
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16-04 12:44
Ik mag binnen een aantal weken een pikzwarte en onwijs glimmende auto fotograferen. Dit wil ik eigenlijk met studio-kwaliteit licht doen. Geen probleem zul je zeggen, huur een studio af en fotograferen maar! Eigenlijk ben ik van plan om het anders aan te pakken. Ik wil namelijk zelf met basic middelen - die je in een studio ook tegen komt - ervoor zorgen dat de auto mooi belicht wordt.

Eén ding staat als een paal boven water: om een donkere auto netjes te belichten heb je een lichtbron nodig die minstens twee keer zo groot is als de auto zelf. Ik ben er echter nog niet uit wat voor materiaal ik wil gebruiken.

Er zijn een aantal opties:

1) Wit geschilderde dunne triplex platen
Goed verkrijgbaar, en goedkoop. Dit zou ik willen gebruiken om tegen te bouncen. Het geeft mooi diffuus licht.

2) Foamcore
Ik zou niet weten waar ik dit in Nederland moest kopen. Volgens mij is piepschuim iets anders, en wordt dat ook uitsluitend gebruikt om mee te isoleren. Maar goed, ook hiermee zou je kunnen bouncen. Het voordeel is bovendien dat het lichtgewicht is.

3)Tentzeil/rip-stop nylon
Dit zal wel een vermogen gaan kosten, maar 't is wel het meest praktisch omdat het opvouwbaar is. Wel oppassen met kreuken die je in de auto gereflecteerd ziet Ik geloof dat tentzeil genoeg licht doorlaat om 't als shoot-through oplossing te gebruiken. Het zou me echter niks verbazen als je er ook prima op kunt bouncen. Een zeil zou ik alleen gebruiken als overhead diffusor, in combinatie met foamcore/triplex om de zijkant van de auto te belichten.

Over het frame hoef je je geen zorgen te maken, dat kan ik wel maken. Bovendien zijn alle materialen lichtgewicht, dus ik zou het eventueel met stevige tentstokken nog in elkaar kunnen zetten.

Wat zou jij als oplossing gebruiken? Heb je iets heel anders in gedachte? Waar zou ik goedkoop aan deze materialen kunnen komen? Heb je er nog iets anders nuttigs over te zeggen? Inhoudelijke tips over de belichting zou ik ook zeer op prijs stellen!

Om je een idee te geven waar we over praten:

Afbeeldingslocatie: http://farm4.static.flickr.com/3398/3186254936_e16054011f.jpg

Afbeeldingslocatie: http://farm3.static.flickr.com/2242/2878282176_e9a6a4567a.jpg

Maar dan "on a budget" ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjaak_Afhaak
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19:39

Sjaak_Afhaak

Bleh!

* Sjaak_Afhaak slingert budgetmode aan...

Het eerste wat in m'n hoofd opkomt, is iets met partytenten. Die kun je vast wel bij iemand lenen. Ik heb geen idee van de lichtdoorlatendheid van die gevallen, maar met een paar bouwlampen (denk wel aan je witbalans) moet er best iets moois van te maken zijn. De flappen die om de poten zitten lekker terugklappen, en de poten zelf maskeren met iets zwarts. Ik twijfel alleen of je het met 1 partytent gaat redden.

Hier staat tekst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tsunami69
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 02-10 22:13
dat was ook het eerste wat in me opkwam, de gamma of praxis hebben die dingen regelmatig in de aanbieding, inclusief zijwand voor ongeveer € 50, anders marktplaats

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-10 14:21

Zoefff

❤ 

Move naar fotoworkflow :)

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tsunami69
Moet je de auto gewoon voor een particulier fotograferen of is voor een blad ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twisted
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 04-09 22:36

Twisted

Mogli <3

Bouwlampen (500 WATT halogeen) zijn ontzettend geel. Dat wordt geen success.
Denk eerder aan een bouwlamp met verschillende spaarlampen.

Voor afscherming kan je ook papier nemen als het toch eenmalig is.

du -ba --max-depth=1| sort -nr | awk ' {printf("%20.2f MB %-s %-s %-s %-s %-s %-s\n", $1 / (1024*1024)+"MB\n", $2,$3,$4,$5,$6,$7)}'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcdronkz
Ik moet 't voor een particulier fotograferen ja. Geen budgetten om een studio af te huren dus ;).

Partytenten zijn volgens mij geen slecht idee. Ik vraag me echter af wat dat puntige dak voor effect gaat hebben voor de belichting. Bovendien heb je op elke hoek een stok, en als ik er twee naast elkaar ga zetten zit je dus altijd met een stok voor je onderwerp. Maar daar valt ongetwijfeld een oplossing voor te vinden.

Belichting is wel in orde, ik heb een aantal krachtige flitsers tot m'n beschikking.

Maar iemand weet van wat voor stof die tenten gemaakt zijn hou ik me aanbevolen. Dan kan ik eventueel zelf iets maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LethalInnocence
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Je zou alleen het dak van de partytent kunnen gebruiken en het dak van de partytent met touwen aan het dak van je gebouw kunnen hangen (mits je binnen werkt).

Canon EOS 30, 100D, 6DII, 7D met 17-500mm, DJI Mavic Pro, Dell XPS13

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tsunami69
Je zou de stokken aan de buitenkant kunnen bevestigen mbv duc tape, het materiaal van de tenten is denk ik nylon of gewoon zeil, je zou ook eens kunnen kijken naar bv landbouwplasic ( weet niet of dit in wit te verkrijgen is) of probeer een oud dekzeil van een vrachtwagen ergens vandaan te halen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 03-10 22:54
Gebruik doek en verleng licht, dat zegt mijn studiodocent de hele tijd.

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blasterxp
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Gewoon buiten? In een mooi veld ... Bruin geworden gewas eromheen. Eventueel even wachten tot de zon een heel klein beetje rood wordt?

Volgens mij kun je zo prachtige plaatjes maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
Misschien is dat niet 't doel Blasterxp?

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcdronkz
Inderdaad Simon. Wellicht dat we dat erbij doen, maar ik had in gedachte om studio-achtige foto's te maken. Daar leer ik ook gelijk een hoop van :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:33

breinonline

Are you afraid to be known?

simon schreef op woensdag 14 oktober 2009 @ 10:45:
Gebruik doek en verleng licht, dat zegt mijn studiodocent de hele tijd.
En nu in Jip- en Janneke nederlands? Dat doek snap ik nog, maar verleng licht?

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Gewoon een paar lakens?

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
breinonline schreef op woensdag 14 oktober 2009 @ 19:08:
[...]

En nu in Jip- en Janneke nederlands? Dat doek snap ik nog, maar verleng licht?
nou, je flitser dichterbij schuiven of meer flitsers toe te voegen werkt niet zo mooi, wat je moet doen is dus met reflectieschermen werken om indirect licht te verlengen. Maar via google op licht verlengen vind je denk ik betere uitleg.

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcdronkz
Als 't goed is heb ik een locatie :) Een grote loods waar de bewuste auto makkelijk in kan staan.

De bedoeling is om van een zwarte achtergrond uit te gaan. 't Wordt alleen wel erg zwart op zwart. Ik moet dus even kijken wat ik kan doen om het onderwerp wat van de achtergrond te laten scheiden. Ik ben anders bang dat het een vlakke foto wordt.

Als ik dit soort foto's zou kunnen maken ben ik onwijs tevreden:

Afbeeldingslocatie: http://www.volksworld.com/imageBank/j/james_self_02.jpg

Ik zit echter wel met een vloer met bakstenen, maar ik geloof niet dat ik dat echt een probleem vind. Desnoods leg ik daar iets overheen.

Dan even de belangrijke zaken:

Ik heb besloten dat ik voor een materiaal ga waar ik tegen kan bouncen. Het wordt waarschijnlijk een stuk wit zeil van 8 * 8 meter. Dat zal ongetwijfeld te groot zijn, maar dan kom ik in elk geval niet te kort. Als het goed is heb ik tegen die tijd een stuk of 5 flitsers (waaronder 2 studioflitsers), dus aan licht kom ik ook niet te kort zou je zeggen. Ook heb ik tegen die tijd een Canon EOS 7D, dus dan is ISO 400 of ISO 800 nog ruisvrij genoeg, mocht het toch penibel worden met de hoeveelheid licht. Ook kan ik op die manier de batterijen van m'n flitser een beetje sparen. We zullen namelijk wel een dag bezig zijn.

Zijn er nog hele triviale dingen waarmee ik rekening moet houden? Dan bedoel ik niet zozeer mbt. de auto zelf (dat weet ik inmiddels allemaal wel..) maar meer met de plaatsing van m'n flitsers enzo. Kan ik de flitsers het best zo dicht mogelijk tegen m'n zeil aanzetten of is het beter als er een hoop ruimte tussen zit? Van dat soort dingen zegmaar.

Ik verheug me er in elk geval wel op :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Als je een mooi randje wilt moet je er een flitser achter leggen, al dan niet met plu.

Volgens mij heeft Prophotolife op youtube ook een filmpje over autofotografie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pieter_ale
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18-03-2023
Hier heb je nog een extra boost met informatie:
Bigano.com How to shoot cars

Vind je vast interessant ;)

Canon 5D+6D | 14 F2.8 | 50 F1.4 | 100 F2.8 | 135 F2L | 24-70 F2.8 IS | 120-300 2.8 IS | 70-200 F4L | 1.4+2 TC | 430 EXII | 580 EXII | Fotostudio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• photofreak
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22-03 01:02
mcdronkz schreef op zaterdag 17 oktober 2009 @ 20:45:
...
Zijn er nog hele triviale dingen waarmee ik rekening moet houden? Dan bedoel ik niet zozeer mbt. de auto zelf (dat weet ik inmiddels allemaal wel..) maar meer met de plaatsing van m'n flitsers enzo. Kan ik de flitsers het best zo dicht mogelijk tegen m'n zeil aanzetten of is het beter als er een hoop ruimte tussen zit? Van dat soort dingen zegmaar.
om te bouncen lijkt me het beste om een beetje afstand te houden. (ligt natuurlijk ook aan de sterkte van je flitsers) lijkt me ook dat je geen slagschaduwen op de grond wilt als je met al je flitsers via je zeil gaat bouncen. misschien ook nog een flitsertje op de grond om dat te vermijden? of de slagschaduwen (zo ver die er zijn) achter de auto laten komen. of het ouderwetse, foto donkerder maken zodat de schaduws verdwijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02-10 15:26

LauPro

Prof Mierenneuke®

Ik heb zelf in een houten frame van 3x4 meter een wit doek gespannen. Dit hebben we o.a. gebruikt voor een schouwspel maar ook voor egale belichting recentelijk. Het is makkelijk op te vouwen/breken en qua materiaal was het 150 euro ofzo.

Als je daar een goede witte lamp op zou zetten heb je toch wel het effect dat je zoekt volgens mij. Je zou het eventueel wel kunnen lenen, DM me maar, zal kijken of ik er eerdaags een foto van kan maken.

[ Voor 13% gewijzigd door LauPro op 24-10-2009 20:40 ]

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcdronkz
Erasmo schreef op maandag 19 oktober 2009 @ 13:48:
Als je een mooi randje wilt moet je er een flitser achter leggen, al dan niet met plu.

Volgens mij heeft Prophotolife op youtube ook een filmpje over autofotografie.
Ik heb de film van prophotolife wel eens eerder gezien. Opzich wel informatief, maar met zijn techniek zul je een zwarte auto niet mooi kunnen belichten.
pieter_ale schreef op dinsdag 20 oktober 2009 @ 08:47:
Hier heb je nog een extra boost met informatie:
Bigano.com How to shoot cars

Vind je vast interessant ;)
Wow, ontzettend bedankt! Wat een waanzinnig goed verhaal vertelt die man. Ik heb echt genoten van dat artikel, en er veel van opgestoken! Geeft tevens een bevestiging van dingen die ik al vermoedde :D.
photofreak schreef op zaterdag 24 oktober 2009 @ 20:23:
[...]

om te bouncen lijkt me het beste om een beetje afstand te houden. (ligt natuurlijk ook aan de sterkte van je flitsers) lijkt me ook dat je geen slagschaduwen op de grond wilt als je met al je flitsers via je zeil gaat bouncen. misschien ook nog een flitsertje op de grond om dat te vermijden? of de slagschaduwen (zo ver die er zijn) achter de auto laten komen. of het ouderwetse, foto donkerder maken zodat de schaduws verdwijnen
Goed punt, ik ga er wel mee aan het experimenteren.
LauPro schreef op zaterdag 24 oktober 2009 @ 20:34:
Ik heb zelf in een houten frame van 3x4 meter een wit doek gespannen. Dit hebben we o.a. gebruikt voor een schouwspel maar ook voor egale belichting recentelijk. Het is makkelijk op te vouwen/breken en qua materiaal was het 150 euro ofzo.

Als je daar een goede witte lamp op zou zetten heb je toch wel het effect dat je zoekt volgens mij. Je zou het eventueel wel kunnen lenen, DM me maar, zal kijken of ik er eerdaags een foto van kan maken.
Ik vind het een onwijs mooi aanbod. Ik heb echter een wit 6m x 8m afdekzeil gekocht, dus het gaat wel lukken met het doek! Evengoed bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hier heb ik met productfotografie wel goede ervaringen mee, zeker als shoot through diffuser. Het is wel makkelijk als je even snel iets moet improviseren.

Ben benieuwd naar de resultaten. Die site van Bigano is iig heel vet. :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• photofreak
Verwijderd schreef op zondag 25 oktober 2009 @ 23:07:
Hier heb ik met productfotografie wel goede ervaringen mee, zeker als shoot through diffuser. Het is wel makkelijk als je even snel iets moet improviseren.
Ben benieuwd naar de resultaten.
Lakens zijn een goede, goedkope oplossing als je iemand hebt die er een vast kan houden of als je er een groot genoeg statief voor hebt. Maar een klos dun touw en een doosje punaises lijkt me dan ook wel handig. Is eigenlijk alleen effectief als je een remote trigger voor je flitser hebt of een off-shoe flitskabel. me een ingebouwde flitser of met een opsteekflitser op je spiegelreflex kom je er niet dan heb je meer aan een kant-en-klare omnibounce of een stuk papier boven of onder je flitser. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

photofreak schreef op woensdag 28 oktober 2009 @ 19:40:
[...]

Lakens zijn een goede, goedkope oplossing als je iemand hebt die er een vast kan houden of als je er een groot genoeg statief voor hebt. Maar een klos dun touw en een doosje punaises lijkt me dan ook wel handig. Is eigenlijk alleen effectief als je een remote trigger voor je flitser hebt of een off-shoe flitskabel. me een ingebouwde flitser of met een opsteekflitser op je spiegelreflex kom je er niet dan heb je meer aan een kant-en-klare omnibounce of een stuk papier boven of onder je flitser. :P
Om de lakens omhoog te houden kun je goed een stick-in-a-box gebruiken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcdronkz
Eerste ervaring met PE plastic: wát een vouwen en kreuken. En ja, met mijn kleur auto maakt dat nog niet eens zoveel uit, maar met een zwarte auto heb ik er echt een hard hoofd in! Ik hoop serieus dat dat gaat lukken. Ik heb het al aardig glad kunnen strijken met een stoomcleaner.

De locatie waar ik nu kan werken is trouwens meer dan super.

Nou ja, mocht het niet worden wat ik er van gehoopt had, dan hebben we in elk geval de ervaring. Maar goed, ik ga m'n best doen om er een behoorlijk resultaat uit te halen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

En hier posten natuurlijk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnGizmo
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14:17

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

Heb je trouwens ook overwogen om zoiets te doen in een parkeergarage oid en via het plafond te bouncen? Ik heb me van de week moeten behelpen met een zwarte auto in een tunneltje, niet ideaal, maar het wil op zich wel. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcdronkz
We hebben vandaag het spul opgezet, en gekeken of dat wou. We liepen tegen een aantal problemen aan:

- Teveel vouwen en kreuken in het zeil die je terugziet in de reflectie van de auto
- Teveel storende achtergrond, ondanks de grote hoeveelheid achtergronddoek we he hebben hangen
- Correct plaatsen van licht valt nog niet mee, ook omdat het achtergronddoek reflecteert

De opstelling zoals we die nu hebben is niet geschikt om een volledige zijkant mee te fotograferen, maar wel mooi voor egaal belichte detailfoto's. Als ik realistisch ben denk ik echter dat ik dat ook wel zonder zo'n groot zeil had kunnen doen. Een paar tempex platen zijn wat mij betreft voldoende voor dat soort foto's.

Feit blijft dat het ideaal is om zo'n donkere binnenlocatie te hebben.

Morgen komt de auto waar 't om gaat, maar eens kijken of we er iets van kunnen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Aan je voorbereiding ligt het iig niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaSchop
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-07-2015

DaSchop

Hallo, ik ben Bastiaan

Mocht het nog helpen, foamcore platen kun je halen bij de meeste art supplies winkel, bij Van Beek bijvoorbeeld. http://www.vanbeekart.nl/
Wordt vooral gebruikt om posters / foto's op te plakken ter display en door (industrieel) ontwerpers om mee te modelleren. Ideaal licht en redelijk stevig materiaal, te verkrijgen op verschillende diktes en niet al te duur. Ook in zwart verkrijgbaar.

>> Bastiaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcdronkz
Ik heb 4 grote tempex platen gekocht, is in principe hetzelfde ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnGizmo
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14:17

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

Mocht je achtergrond trouwens te klein zijn, dan kan ook het ook helpen om van grotere afstand te fotograferen. Met bijv. 200mm is je beeldhoek veel kleiner en zul je dus bij een beeldvullend onderwerp minder achtergrond in beeld hebben. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mcdronkz schreef op zaterdag 31 oktober 2009 @ 19:36:
We hebben vandaag het spul opgezet, en gekeken of dat wou. We liepen tegen een aantal problemen aan:
Als je wat beelden kan posten van je opstelling en resultaten zou dan natuurlijk wel helpen. Dan kunnen we met z'n allee eens kijken hoe je e.e.a. zou kunnen verbeteren. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• photofreak
MartijnGizmo schreef op maandag 02 november 2009 @ 12:32:
Mocht je achtergrond trouwens te klein zijn, dan kan ook het ook helpen om van grotere afstand te fotograferen. Met bijv. 200mm is je beeldhoek veel kleiner en zul je dus bij een beeldvullend onderwerp minder achtergrond in beeld hebben. :)
Maar er is wel dan wel een klein probleempje. het is dan niet echt makkelijk om een goed perspectief te krijgen. of de auto moet op een verhoging staan of je moet zelf hoger staan. je hebt dan immers maar één vaste cirkel waarop de auto op de zelfde hoogte te zien is en als je transmitter niet echt ver zend en je recievers zijn niet echt sterk genoeg kunnen sommige flitsers uitvallen. Dus dan maar een achtergrond doek van 7 meter breed en 3 meter hoog. Dat lijkt me genoeg.
Een foto met een prime van 50 of 85 mm ziet er trouwens een stuk beter uit dan een foto met een 200mm of zo iets. :P
Pagina: 1