ATX12V spec. 2.2, Mobo wil toch -5V op pin 20 (Not Conn.)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo, ik heb een nieuw Asus mobo P5KPL-AM/PS en o.a. een nieuwe Antec BP-430 - EC voeding Ze zijn beide al wel ingebouwd maar allebei nog nooit aan geweest want m'n oog viel op een lege pin (pin 20) in de grote 24 pins ATX-connector, een gaatje waar geen draad in zit... hee?

de manual van het mobo zegt dat het moederbord een voeding nodig heeft die voldoet aan de ATX 12V 2.0 specificatie (of later zoals 2.2, waar bijv. de Antec aan voldoet)

ok, de bewuste specificatie even opgezocht op Google, en ja hoor de specificatie zegt inderdaad dat pen 20 Reserved is resp. NC (Not Connected) wat verklaart dat er geen draad is aangebracht door Antec
maar een plaatje op dezelfde pagina in dezelfde manual van Asus laat op de plek van pin 20 mooi wel een vraag naar een -5 V lijn zien, mijn vraag: kan deze vraag van het moederbord naar een -5 V lijn straffeloos genegeerd worden??? of moet ik toch een andere voeding kopen (nee toch?) ik vraag de TD van de leverancier ook nog even natuurlijk

heb natuurlijk wel vaker een pc ge-/verbouwd maar nooit eerder met dit probleem te maken gehad

wat nu?

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 13-10-2009 22:39 . Reden: afkorting toegevoegd, correctie ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

De -5V lijn wordt al een aardige tijd niet meer gebruikt, dus vrijwel alle systemen zullen prima werken zonder. Heb je het al getest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
eh nee, ik wil eerst even wachten op meer reacties en gaan rondvragen om uiteindelijk een verantwoord risico te nemen (bijv. Asus weet toch ook wel dat die -5V lijn niet meer wordt gebruikt? of zou het een oud plaatje zijn en er even niet zijn opgelet door de grafische afdeling van Asus?) en ik bel eerst met de TD van de leverancier dan heb ik "wisselgeld" in het geval het toch mis mocht gaan :)

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 13-10-2009 22:29 . Reden: toevoegen aanhalingstekens ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shuriken
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 26-08 12:33

Shuriken

Life is all about priorities

Ik heb het al een uitgezocht (Shuriken in "G5 voeding ombouwen naar ATX")

En de genoemde -5V is echt al zeker 5 jaar geen onderdeel meer van de huidige ATX spec.(De oude spec was nog 20 polig vandaar de genoemde pin 18)

I rather have a bottle in front of me, then a frontal lobotomie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-09 22:18

SA007

Moderator Tweaking
De -5 stamt nog uit het ISA tijdperk, iets wat zo'n beetje sinds de pentium 3 niet meer op moederborden zit.
En zelfs toen waren de kaarten die de -5V gebruikte schaars.

Dat het nu een lege pin is heeft te maken met backwards compatibility.

PS: Deze vraag is al vaker langsgekomen en volgens mij prima met de search te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
even met TD gebeld, -5v niet honoreren zou geen probleem moeten zijn, dus aanzetten maar... gehoorbeschermers en veiligheidsbril paraat :)

wat betreft "prima met de search te vinden" gek genoeg lukt dat altijd alleen anderen :O ik kreeg echt hits waar ik niks mee kon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Met blijdschap geven we kennis van de samenstelling en de voorspoedige opstart van ons nieuw pc-tje :7 Hij heeft maar één blauw oogje maar daar is hij niks minder om en oh ja, het euvel met de -5v lijn bleek van nul en generlei invloed op de opstart, hij zuigt lustig aan z'n 240 voltjes, heeft z'n windows klasjes al doorlopen en kan nu al lezen, schrijven, rekenen en wil doorleren, noem maar op... :) een bijdehand knulletje dus, daar horen we meer van :Y

trotse maker

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 14-10-2009 20:16 . Reden: volledigheid, beknopt ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
De -5V lijn werd vroeger wel eens gebruikt voor een aantal ISA kaarten, maar in de ATX specificatie is deze lijn "optioneel" geworden. Dat wil zeggen dat men hem gewoon niet meer meelevert :P
Pagina: 1