Geen internet na opstarten en valt weg na exact 30minuten

Pagina: 1
Acties:

• FunkyTrip
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:39

FunkyTrip

Funky vidi vici!

Topicstarter
Ik heb een beetje een vaag probleem en sta op het punt een hulp-aan-huis computerbedrijfje te bellen, maar ik probeer het hier eerst nog even.

Als ik mijn PC (OS: vista) opstart, dan heb ik initieel geen verbinding. Het netwerk icoontje in mijn taskbar denkt van wel, wat impliceert dat ik het wellicht enkele seconden wel heb, maar daarna is het toch echt weg en uiteindelijk realiseert het icoontje zich dat ook.

Om internetverbinding te verkrijgen moet ik een repair/diagnose actie uitvoeren en dan maakt het verder weinig uit wat ik kies, want het probleem is na een 20 seconden opgelost.

Na exact 30 minuten valt mijn internet wederom weg en moet ik dezelfde actie herhalen. Hierna heb ik geen problemen meer tot ik mijn pc herstart. Ik heb dit probleem ooit eerder gehad met een ander modem op dezelfde pc met dezelfde provider (Ziggo). Toen duurde het exact 12 uur voor de verbinding wegviel. Toen verdween het probleem spontaan na een maandje of 2 zonder er ooit achter te komen waar het door kwam. Ziggo's helpdesk biedt geen soelaas. Volgens hen ziet alles er prima uit en ligt het waarschijnlijk aan mijn pc. Dat kan ik nu effe niet testen want ik heb geen 2e pc bij de hand.

Alle instellingen zijn standaard. DNS, IP, alles automatisch. Als ik ipconfig /all doe met internet en nadat het is weggevallen is er geen verschil in data. Firewall/antivirus aan of uit maakt ook niet uit.

Heeft iemand enig idee in welke richting ik het zou kunnen zoeken? Helpdesk had nog nooit van zoiets gehoord.

Dit dus.

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Toen duurde het exact 12 uur voor de verbinding wegviel.
Dat is vrijwel zeker een DHCP lease die verlopen is en niet wordt gerefreshed.
Als je probleem nu dezelfde is, zou je je netwerk weer in de lucht moeten kunnen krijgen met
code:
1
2
ipconfig /release 
ipconfig /renew
Hiermee geef je je DHCP lease vrij, en vraagt een nieuwe aan. Hang je trouwens achter een router, of krijgt je PC zijn ip adres direct van Ziggo?

• FunkyTrip

FunkyTrip

Funky vidi vici!

Topicstarter
Mijzelf schreef op woensdag 14 oktober 2009 @ 09:18:
[...]
Dat is vrijwel zeker een DHCP lease die verlopen is en niet wordt gerefreshed.
Als je probleem nu dezelfde is, zou je je netwerk weer in de lucht moeten kunnen krijgen met
code:
1
2
ipconfig /release 
ipconfig /renew
Hiermee geef je je DHCP lease vrij, en vraagt een nieuwe aan. Hang je trouwens achter een router, of krijgt je PC zijn ip adres direct van Ziggo?
PC krijgt IP direct van Ziggo. Verder was de DHCP lease expire date veel later (een week ofzo) dan het moment waarop het weg viel, dus dat zou impliceren dat hij te vroeg verloopt?

Dit dus.

• Mijzelf
  • Niet online
Mogelijk. Ik heb iets soortgelijks gehad met een router die na exact 6 uur verbinding verloor. Door het equivalent van 'ipconfig /release /renew' uit te voeren had hij weer verbinding. Volgens de router was de leasetijd 24 uur, maar ik vermoed dat hij volgens de server 6 uur was.
Ik heb het toen opgelost met een scriptje dat 'ipconfig /release /renew' deed als provider niet meer gepingt kon worden, en na een paar maanden bleek het probleem zich niet meer voor te doen.

Verwijderd

Dit probleem heb ik ook gehad. Lag aan een Microsoft-patch Zie: http://forum.pfsense.org/index.php?topic=6434.0
Uninstall deze patch en de internet connectie werkt weer.

• FunkyTrip

FunkyTrip

Funky vidi vici!

Topicstarter
Mijzelf schreef op woensdag 14 oktober 2009 @ 09:30:
Mogelijk. Ik heb iets soortgelijks gehad met een router die na exact 6 uur verbinding verloor. Door het equivalent van 'ipconfig /release /renew' uit te voeren had hij weer verbinding. Volgens de router was de leasetijd 24 uur, maar ik vermoed dat hij volgens de server 6 uur was.
Ik heb het toen opgelost met een scriptje dat 'ipconfig /release /renew' deed als provider niet meer gepingt kon worden, en na een paar maanden bleek het probleem zich niet meer voor te doen.
Wat ik zelf al had gedaan was een shortcutje op mijn desktop plaatsen waarmee ik snel het netwerk kon disablen en weer enablen. Dat lost het probleem ook op, maar niet permanent (ipv dat het na die initiele 30 minuten niet meer optreedt, blijft het optreden op random momenten)
Verwijderd schreef op woensdag 14 oktober 2009 @ 10:04:
Dit probleem heb ik ook gehad. Lag aan een Microsoft-patch Zie: http://forum.pfsense.org/index.php?topic=6434.0
Uninstall deze patch en de internet connectie werkt weer.
Een IE7 patch uit 2007? Zou die nog geinstalleerd worden dan? Lijkt me iets te mooi om waar te zijn, maar ik zal het vanavond effe uitpluizen.

[ Voor 50% gewijzigd door FunkyTrip op 14-10-2009 10:11 ]

Dit dus.

• Lumics
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-03 15:43
Snel zelf een verse windows install zal altijd nog goedkoper zijn dan een hulp-aan-huis-buurjongetje bedrijf.
(Er vanuitgaande dat het geen hardwarematig probleem is)

[ Voor 21% gewijzigd door Lumics op 14-10-2009 10:16 ]

• FunkyTrip

FunkyTrip

Funky vidi vici!

Topicstarter
Lumics schreef op woensdag 14 oktober 2009 @ 10:15:
Snel zelf een verse windows install zal altijd nog goedkoper zijn dan een hulp-aan-huis-buurjongetje bedrijf. (Er vanuitgaande dat het geen hardwarematig probleem is
Verse windowsinstall + alles opnieuw installeren kost me uren. Dan is die 30 euro voor een uurtje hulp goedkoper.

Die IE7 patc KB939653 heb ik trouwens niet geinstalleerd zie ik, dus dat was 'm niet.

Dit dus.

• FunkyTrip

FunkyTrip

Funky vidi vici!

Topicstarter
Update:

* Heb inmiddels met een laptop ontdekt dat het helaas toch echt aan mijn pc ligt en niet aan de modem/ziggo. Laptop doet het namelijk prima.
* ipconfig release/renew batchbestandje werkt niet. Hij blijft bijna altijd hangen op ipconfig /renew.
* het gebeurt de laatste tijd steeds vaker. Toch wel een 5-6x per avond. Kan er geen structuur achter vinden, behalve dan dat het meestal gebeurt als ik er zelf achter zit en dingen doe (apps opstarten, browsen). Als ik wegga en dat ding een paar uur lekker laat downen/uppen en terugkom, dan is het internet er meestal nog gewoon.

Iemand nog ideeen? Kan mijn netwerkkaart gewoon brak zijn?

Dit dus.

• Mijzelf
  • Niet online
FunkyTrip schreef op maandag 26 oktober 2009 @ 09:43:
Iemand nog ideeen? Kan mijn netwerkkaart gewoon brak zijn?
Dat is eenvoudig te testen. Ga een avondje surfen met een Linux Live CD. Als het probleem dan niet optreed is het niet de hardware.

• Groentenman
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20:00
Misschien je netwerkkaart even opnieuw installeren. Wil ook nog wel is helpen.

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Nu online
FunkyTrip schreef op woensdag 14 oktober 2009 @ 09:22:
[...]

PC krijgt IP direct van Ziggo.
Zet er een goede (wireless) routertussen die het IP van Ziggo opvangt, de router regelt dan de verbinding. Die laat je gewoon aan staan, dus hou je het IP vast. Een internet IP rechstreeks op je Win pc heb ik altijd als onwenselijk beschouwd.

Je pc is dan ook beter beschermd, de router heeft NAT, en meestal ook een firewall. Een Linksys WRT54G moet voldoende zijn, zowel met als zonder draad.

• jbdeiman
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 09:43
Ook eenvoudig te testen door voor ong. 10 euro een netwerkkaartje te halen en deze te installeren. Ik heb deze ervaringen zelf ook gehad, zonder router. Echter hebben we daar maar 2 dagen last van gehad, omdat we toen wel een router kregen.

Later nog een keer zoiets gehad, met router, omdat die blijkbaar ook iets met instellingen niet goed kreeg (3x dezelfde router, door inleveren/ ruilen bij de winkel omdat het niet goed ging) Het heeft inderdaad met DHCP te maken, maar of het aan je hard- of software ligt is dan alleen maar na te gaan door testen.

• SilentStorm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 27-01 23:32

SilentStorm

z.o.z

* Mocht je een realtek kaart hebben: probeer 'm eens een avondje op 10mbit/half duplex (bij je netwerkinstellingen onder configure/advanced/speed & duplex; naam van laatste optie hangt van kaart af)
* overenthousiaste firewall?

Localhost is where the heart is

Pagina: 1