Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

IBM Model M toetsenborden repareren

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik ben in het gelukkige bezit van een IBM Model M toetsenbord uit 1988, maar heb hem afgelopen zondag omzeep geholpen door er koffie overheen te gooien. Dat was niet de eerste keer dat dit gebeurde, maar nu is 'ie echt dood :(

Hij moet nodig schoongemaakt worden en hiervoor heb ik speciaal gereedschap nodig. Het ding is gemaakt in Groot Brittanië en je kunt hem alleen open maken met gereedschap met Engelse maten. Ik heb hem meegenomen naar een Fixet winkel in de buurt, daar hadden ze wel gereedschap met de correcte maten, maar niks wat paste. Het was allemaal "te lomp" of niet lang genoeg.

Met wat zoeken ben ik op een Wiha 336/SW 7/32" uitgekomen (zie plaatje hieronder), maar ik heb nog niks kunnen vinden waar ik dit kan kopen of bestellen.

Afbeeldingslocatie: http://www.preater.com/modelm/images/model-m-nutdriver-small.jpg

Op deze site werd dit type aanbevolen, vandaar dat ik hierna vraag, maar elk ander merk of model is prima. Het gaat om de maat (7/32 inch oftewel 5,5 millimeter) en de vorm. Het gereedschap moet superslank en redelijk lang zijn vanwege de nauwe, diepe opening in het toetsenbord. Dezelfde site vermeldt een leverancier in Engeland, maar je hebt een creditcard nodig om daar te bestellen en die heb ik niet.

Heeft iemand enig idee waar zoiets (online) te krijgen is zonder creditcard?

Bij voorbaat dank voor reakties. Ik typ dit op een goedkoop MS toetsenbord en het is verschrikkelijk.

Dr. Funkenstein

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 25-11 16:54

AlexanderB

7800 rpm

ebay
heb je hier wat aan? (kan je betalen met paypal, gewoon met NL bankrekening dus)

[ Voor 13% gewijzigd door AlexanderB op 13-10-2009 17:53 ]

• JurjenC
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 11-03-2024
Heb je al de streepjescode gegoogled? Levert voornamelijk Duitse sites op, maar ik denk dat je op deze manier wel een plek moet kunnen vinden waar je hem kunt kopen (evt. met bankoverschrijving).

Succes ermee.

• zwippie
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

zwippie

Electrons at work

Of gewoon bij Conrad
edit:
vaag, ik had nog wel de directe productlink gepakt...

[ Voor 15% gewijzigd door zwippie op 13-10-2009 19:33 ]

How much can you compute with the "ultimate laptop" with 1 kg of mass and 1 liter of volume? Answer: not more than 10^51 operations per second on not more than 10^32 bits.

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 26-11 20:08

SA007

Moderator Tweaking
Goede conrad link voor bovenstaande:
http://www.conrad.nl/goto.php?artikel=825887

Ik heb er hier ook 1 (5.5mm) gebruik 'm vaak voor die schoefjes die langs subd-connectors zitten.
Heb ik ooit 's besteld bij een electronicazaak, was 7 euro oid.

Beetje grote metaalzaak zal 'm ook wel hebben.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor jullie reakties.

Dat ding bij Conrad ziet er op zich goed uit, maar de grote vraag is of hij past. Ik heb geen schuifmaat, dus ik kan niet erg precies meten, maar de opening waar de schroef in zit, is 11-12 mm in diameter en de schroef zelf zit op ongeveer 2 cm diepte. Die "bobbel" aan het eind van de eigenlijke sleutel baart me een beetje zorgen.

Ik zal het googlen op streepjescode eens proberen. Nooit aan gedacht, tot nu toe steeds op artikel nummer gezocht.

Dr. Funkenstein

Verwijderd

Topicstarter
Googlen op streepjescode leverde niks op. Kun je uitleggen hoe je dat gedaan hebt? Als ik de streepjescode in tik, krijg ik geen resultaten. Dit is wat ik voor de zoekopdracht gebruikt heb: 010995009656.

Dr Funkenstein

• natasdiamon
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 28-04-2021
email ze eens, en doe dit plaatje er als bijlage bij

op de overigens zeeer web 1.0 site kon ik niet veel vinden, rot-interface :(

http://www.wihatools.com/default.htm

• djohn_croot
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20-10 16:09

djohn_croot

Did you mean 'recursion?'

Misschien wat laat, deze reactie, maar ik heb in een gereedschapzaak in Groningen gewoon een sleutel van het Zwitserse merk PB gekocht. Maat: 5,5 mm. Type nr.: PB 200/5.5. Werkt perfect voor het openen van mijn 16 Model M borden:)

OpenBSD + zsh + cwm + tmux + Model M

Verwijderd

Ze zouden die keyboards trouwens eens opnieuw moeten uitbrengen, danwel met usb aansluiting.
heb er ook altijd lang een gehad, maar ook gesneuveld.

history model m:
http://www.clickeykeyboards.com/

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 08-12-2009 00:07 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:52

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op dinsdag 08 december 2009 @ 00:00:
Ze zouden die keyboards trouwens eens opnieuw moeten uitbrengen, danwel met usb aansluiting.
heb er ook altijd lang een gehad, maar ook gesneuveld.

history model m:
http://www.clickeykeyboards.com/
Is Das Keyboard niets voor jou?
Das Keyboard sports best-in-class German-engineered gold-plated mechanical key switches that provide tactile and audio feedback making typing a pure joy. Once you start typing, the tactile and audio clicks create positive reinforcing feedback. It makes typing fun and addictive. Newly added blue LEDs provide a slick look and the new USB hub allows you to charge and sync your iPod or iPhone. Fast typists and gamers will be glad to hear Das Keyboard has an n-key rollover function allowing up to 12 keys to be pressed simultaneously. Finally, the new Das Keyboard has an extra long USB cable that fits through your desk grommet and keeps your workspace neat and tidy.
Leuke detail is dat ze ook een blanco-model (dus zonder toetsopdruk) leveren >:)

* dion_b heeft binnekort wat geld over en neigt er sterk naar zo eentje te bestellen

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

ziet er goed uit, wel wat prijzig.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:52

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op dinsdag 08 december 2009 @ 11:27:
ziet er goed uit, wel wat prijzig.
Vergeleken met wat die Model Ms destijds kostten valt het erg goed mee hoor :z