Toon posts:

Optisch geluid via moederbord niet juist?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een Asus P5E moederbord via een optische kabel naar m'n home cinema set (5.1) verbonden, alleen het rare is dat ik vaak helemaal niet echt een surround sound krijg. Ik heb laatst wel SoundMax BlackHawk geinstalleerd, het programma wat bij m'n moederbord zat, maar dan nog merk ik het niet goed. Vooral bij games niet, in Call of Duty 4 staan m'n sound opties ingesteld op 5.1 maar ik merk totaal geen surround.
Weet iemand hoe ik dit kan oplossen?

Alvast bedankt!

Mvg,

Niels

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Vragen met betrekking tot geluid hebben niets met PMG, deze krijgt dus een schopje richting AUD

• Peenutzz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 11:59
Als ik Windows op 5.1 surround heb staan werkt de spdif niet naar behoren, dat doet hij pas als Windows op stereo staat. Het gaat bij mij om een coaxiale verbinding ipv een optische, maar misschien kun je het eens proberen.

Snel is hetzelfde als langzaam, maar dan sneller.

Verwijderd

Topicstarter
Waar kan ik windows op 5.1 of stereo instellen dan? Ik kon het nergens vinden. Niet als ik bij Configuratiescherm > Geluid kijk, nergens is zoiets in te stellen.

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13:38

FeaR

In GoT we trust

Doe eens een DVD in je pc en speel een Dolby Digital 5.1 of DTS 5.1 audio-track af. Wellicht dat je daarmee wel 5.1 geluid hebt. Dit omdat negen van de tien moederborden alleen pass-thru hebben van Dolby Digital en DTS geluiden.

Dus van een DVD wordt dan alles één-op-één doorgegeven naar de home cinema. Bij pc-spellen zit er meestal geen Dolby Digital codec ingebakken wat bij console-games (PS3 en XBox 360) wel het geval is. Wil je 5.1 geluid hebben met pc spellen dan zal je een moederbord/geluidskaart moeten kopen met on the fly surround. Dus dingen als DTS Connect en/of Dolby Digital Live.

Kleine aanvulling:
Als je home cinema set ook meerkanaals analoge input heeft kan je ook met die ingangen werken. Alleen zit je dan wel met analoge aansluitingen en zal je dus geen digitale codecs als DD en DTS naar je home cinema set sturen.

[ Voor 17% gewijzigd door FeaR op 13-10-2009 17:54 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.