Op dit moment ben ik gedetacheerd bij een bedrijf waar men het beheer van *nix nog niet echt onder de knie heeft. Vorige beheerder is weg en de nieuwe die loopt 3 slagen in het rond. Want hij heeft ook nog paar andere toko's onder zijn beheer (samenvoeging van bedrijven)
Lang verhaal kort, we hebben Sun Solaris, CentOS, Fedora, RedHat in diverse versies.
Documentatie is er niet, behalve wat ik recent heb aangelegd.
1 van de eerste dingen is gewoon een spreadsheet met Hostname,IP,OS, Locatie enzv
2de was een account database op basis van IP en hostname voor wachtwoorden
3de een wiki waar er wat documentatie /referentie materiaal op gemikt is
Natuurlijk is er niks "gecentraliseerd". Vanwege de diversiteit is het nog lastiger denk ik.
ik denk om cfengine en puppet te gaan gebruiken om diverse config te centraliseren. Op dit moment neig ik naar Puppet. Iemand een mening of beter idee?
Andere "uitdagingen" zie ik in
- repository voor updates/patches (denk ook aan sunfreeware.com)
- backup (is er nu niet, backula?)
- monitoring (centreon)
- versie beheer voor repository, oude versies weg en behoud nieuwe
Meeste uitdaging zit niet zozeer in het *nix gebeuren maar dat men niet installeert op de "normale" plek maar er gewoon een zooi van heeft gemaakt (/home /opt /<custom dir>)
Geld loskrijgen is een redelijk probleem (duh) testmachines zijn natuurlijk slecht voorradig.
Ik heb nu 3 weten te confisceren (oud en nieuwe bakken) met wat space
En zomaar gaan updaten of software installeren wordt het natuurlijk ook niet.
Ik heb niet de illusie dat ik alles meteen recht ga krijgen of dat dit makkelijk gaat worden. Mijn vraag aan jullie is welke "tools" kan ik inzetten om deze lastige klus te vergemakkelijken en het dagelijks beheer "beheers" baar te maken.
Lang verhaal kort, we hebben Sun Solaris, CentOS, Fedora, RedHat in diverse versies.
Documentatie is er niet, behalve wat ik recent heb aangelegd.
1 van de eerste dingen is gewoon een spreadsheet met Hostname,IP,OS, Locatie enzv
2de was een account database op basis van IP en hostname voor wachtwoorden
3de een wiki waar er wat documentatie /referentie materiaal op gemikt is
Natuurlijk is er niks "gecentraliseerd". Vanwege de diversiteit is het nog lastiger denk ik.
ik denk om cfengine en puppet te gaan gebruiken om diverse config te centraliseren. Op dit moment neig ik naar Puppet. Iemand een mening of beter idee?
Andere "uitdagingen" zie ik in
- repository voor updates/patches (denk ook aan sunfreeware.com)
- backup (is er nu niet, backula?)
- monitoring (centreon)
- versie beheer voor repository, oude versies weg en behoud nieuwe
Meeste uitdaging zit niet zozeer in het *nix gebeuren maar dat men niet installeert op de "normale" plek maar er gewoon een zooi van heeft gemaakt (/home /opt /<custom dir>)
Geld loskrijgen is een redelijk probleem (duh) testmachines zijn natuurlijk slecht voorradig.
Ik heb nu 3 weten te confisceren (oud en nieuwe bakken) met wat space
En zomaar gaan updaten of software installeren wordt het natuurlijk ook niet.
Ik heb niet de illusie dat ik alles meteen recht ga krijgen of dat dit makkelijk gaat worden. Mijn vraag aan jullie is welke "tools" kan ik inzetten om deze lastige klus te vergemakkelijken en het dagelijks beheer "beheers" baar te maken.
Tja vanalles