Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Quality drop, crashes, BSOD's, en variërende stopfouten

Pagina: 1
Acties:

• JumperJack
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 18-11 23:33
Ok, hallo tweakers. :)

Ik heb sinds een maand of vijf steeds verergerende problemen met mijn op dit moment drie jaar oude zelfbouw systeem. Alle problemen vanaf dat moment heb ik genoteerd, dus die zal ik ter informatie hier ook opsommen, samen met de specificaties van mijn systeem. Behalve de pogingen die ik zelf heb gedaan om het probleem op te lossen en het vele surfen over verschillende fora, heeft ook een professional er nu twee keer naar gekeken, maar nog zonder resultaat. Op dit moment ben ik op een punt gekomen waar ik het gewoon echt niet meer weet, en ik hoop dat er misschien enkele tweakers zijn die deze problemen kennen of anders me een zet in de goede richting zouden kunnen geven. Ik heb zelf basale kennis van computers inmiddels, nog niks vergeleken met de gemiddelde tweaker, daar ben ik zeker van!!

Allereerst mijn specificaties (hij is zelfbouw, maar door een professional in elkaar gezet).

Besturingssysteem: Microsoft Windows XP Professional x32
CPU Type: Intel Pentium 4, 3200 MHz (16x200)
Voeding: 350W (weet niet precies wat voor één, maar ik weet dus wel het wattage).
Moederbord: Asus P4C800-E Deluxe (5 PCI, 1 AGP Pro, 1 WiFi, 4 DDR DIM, Audio, Gigabit LAN, IEEE-1394)
Moederbord Chipset: Intel Canterwood i875P
BIOS Type: AMI (06/20/05)
Geheugen: 4x 512MB GEIL CL25-4-4DDR 500 (PC4000) [2 from 2002, 2 from 2005]
Videokaart: nVIDIA GeForce 7800 GS (256MB)
Monitor: Wacom Cintiq 21UX (21" LCD] (touchpad)
Geluidskaart: Analog Devices AD1985 @ Intel 82801EB ICH5 - AC'97 Audio Controller [A-2/A-3] (vermoedelijk de onboard?)
Geluidskaart: Creative Audigy Platinum (SB0090) Sound Card
Harde Schijf (primair): WDC WD740GD-00FLA0 (74GB, 10000RPM, SATA)
Harde Schijf (secundair): Maxtor 5A300J0 (300GB, 5400RPM, Ultra-ATA/133)
Optisch Station: ASUS DRW-2014L1
Netwerkkaart: Intel PRO/1000 CT Network Connection
Printer: HP Officejet J6400 series

Misschien staat er wat overbodige informatie tussen, maar beter te veel dan te weinig. Hier nog een lijstje met sensorgegevens uit SIW op het moment van schrijven.

Temperaturen: Moederbord (30°C), CPU (47°C), GPU Diode (52°C), GPU Omgeving (42°C).
Koelingventilatoren: CPU (3325RPM), Stroomvoorziening (1361RPM).
Spanningswaarde: CPU Core (1.38V), +3.3V (3.28V), +5V (5.00V), +5V Standby (5.14V), +12V (11.98V).

Als iemand verder nog informatie wil over de systeemspecificaties zal ik die gerust opzoeken.

Naar de problemen dan nu. Vijf maanden geleden begon ik mijn game (Trackmania United, dus niet een spel waar je het nieuwste van het nieuwste voor nodig hebt) steeds minder soepel te draaien, en moest de kwaliteit zeer langzaam terugschroeven. In het begin kon ik met mijn pc nog redelijk op PC3-high spelen, maar inmiddels gaat t zelfs niet echt meer soepel op PC2 (op dit moment heb ik pakweg 3 tot 5 fps op PC3-high). Daarnaast is het gek genoeg ook zo dat als het beeld een beetje schokt, ik volgens de fps-counter van Fraps nog wel gewoon 80-85 fps heb, maar dat dus in de praktijk er echt niet zo uit ziet. Later kwam daar nog bij dat mijn computer uit het niets begon te rebooten. Dit gebeurde soms tijdens het gamen, soms als ik gewoon aan het surfen was, soms als ik muziek aan het luisteren was of soms zelfs als ik helemaal niks aan het doen was. Ter informatie, ik heb meestal weinig programma's tegelijk draaien. Veel meer dan een eenvoudige game samen met Fraps, iTunes en soms BitTorrent is het nooit geweest. Maar deze reboots hebben ook echt niks te maken met de intensiviteit van mijn computergebruik.
Toen dit ongeveer een maand zo is doorgegaan (pakweg 2-3 keer per week) ben ik op onderzoek uitgegaan. Allereerst heb ik de automatic reboots uitgezet in Windows, waardoor ik er achter kwam dat het eigenlijk vaak stopfouten waren. Ook heb ik zonder succes de hele computer schoongemaakt, veel losgehaald, de fan van de videokaart stofvrij gemaakt etcetera. Al met al ging het langer en langer door, en werd het steeds erger. De beeldkwaliteit verminderde duidelijk en de crashes kwamen steeds vaker (maar het rare is, soms een dag helemaal niet, soms tot vijf keer en nog wel meer). Ik zal eerst opsommen wat de problemen zijn die ik op dit moment heb, en daarna wat de dingen zijn die ik tot nu toe heb geprobeerd om het op te lossen. Als ik het heb over een "5sec reset" bedoel ik dat ik de powerknop 5 seconden heb moeten indrukken om de computer uit te zetten, terwijl als ik het heb over "instant reset", de computer al uitgaat op het moment dat ik de knop indruk.

De manieren waarop mijn computer vastloopt varieert flink.
- Soms start hij uit het niets opnieuw op.
- Soms loopt het beeld (en evt muziek) vast, en is er niks meer aan te doen (5sec reset).
- Soms krijg ik een BSOD met een variërende stopfout (instant reset).

In de laatste twee gevallen staat mijn computer dus uit, en moet ik deze weer aanzetten. Wat er dan gebeurt is echter ook variabel.
- Soms start hij gewoon weer op, zonder probleem.
- Soms zegt hij dat het "overclocken gefaald is" (nu weet ik wel wat het is, maar ik heb geen idee hoe ik dat zou moeten, laat staat dat ik het heb gedaan). In dit geval start hij soms normaal op met de "default values", maar soms moet ik eerst naar de BIOS omdat hij om één of andere reden de harde schijven heeft verwisseld in de "boot device priority".
- Soms start hij zeer traag op. Dan verschijnt bijvoorbeeld het Windows XP logo zeer traag, en duurt het pakweg twee minuten voor de startbalk verschijnt nadat ik me heb aangemeld.
- Soms loopt hij vast tijdens het scherm waar het moederbordtype wordt weergegeven, dus gelijk bij het opstarten (instant reset).
- Soms krijg ik helemaal geen beeld (geen power naar het beeldscherm), en moet ik pakweg 10 minuten wachten voor ik weer beeld krijg bij het opstarten.
- Soms krijg ik helemaal geen beeld en krijg ik een Windows Beep Code te horen (voor de AMI heb ik ze geïdentificeerd: meestal een lang-kort-kort (display adapter problem), maar soms ook de continue toon (power supply, system board or keyboard problem)).

Normaal zet ik 's ochtends mijn computer aan, en gaat hij 's avonds laat weer uit. Nu gebeurt dit crashen meestal tijdens of binnen 15-30 minuten na het opstarten, totaal random (soms een dag niet, gisteren bijvoorbeeld 10 keer in anderhalf uur, en ik heb toen alle verschillende bovenstaande manieren van vastlopen gehad!!). Als hij echter een uur stabiel heeft gedraaid, zal hij meestal de rest van de dag ook probleemloos draaien, maakt niet uit hoeveel ik wel niet tegelijk draai (zoals Photoshop, iTunes, BitTorrent, Trackmania en meer tegelijk).

Ook alle verschillende stopfouten die ik heb gehad heb ik genoteerd, met wanneer mogelijk de oorzaak.

0x0000000A [IRQL NOT LESS OR EQUAL] (komt redelijk vaak voor).
0x00000024 (soms door ntfs.sys, soms door avgcmgr.sys)
0x00000050 [PAGE FAULT IN NONPAGED AREA] (soms door kmixer.sys, nfst.sys, partmgr.sys, maar meestal zonder verdere informatie, vaakst voorkomende).
0x0000007F.
0x0000008E (door usbport.sys).
0x000000FE [BUGCODE USB DRIVER] (soms door avgmfx86.sys, soms door nv4_disp.dll, soms door niks).
0x100000D1 (soms door usbehci.sys, soms door driver, komt geregeld voor).
0x1000007F [UNEXPECTED KERNEL MODE TRAP M (al een tijdje niet meer gehad nu).
0xc0000029 (één keer gehad, na reboot had ik geen beeld meer, na vijf minuten de overclock failure weer).

Zoals je kunt zien is dit een leuke mix van allerlei - volgens mij - niets met elkaar te maken hebbende oorzaken.

De dingen die ik inmiddels heb geprobeerd om het probleem op te lossen zijn.
- De computer stofvrij maken.
- De computer op fouten controleren.
- De hulpprogramma's van de netwerkprinten uitschakelen.
- Totale format en herinstallatie van Windows (problemen kwamen weer terug pakweg nadat ik de geluidsdrivers weer had geïnstalleerd, maar als het goed is zou dat het probleem niet moeten zijn).
- memtest86 gedraaid, na twee passes geen fouten gevonden.

Van gelijksoortige verhalen van andere mensen die ik via google heb gevonden, zijn vele problemen onopgelost gebleven. Degenen die opgelost zijn, waren vaak veroorzaakt door het geheugen (memtest zei bij mij van niet), de voeding (had meegedaan aan een prijsvraag voor een 600W, maar ben er net achter dat ik die dus niet gewonnen heb ^^), het moederbord (prijzig) of de processor (prijzig).

Samenvatting

Al met al is dit een heel verhaal, dus voor degenen die geen zin hebben om het allemaal te lezen of het niet eens nodig hebben, een korte samenvatting van de problemen.
- Gedurende een half jaar reductie van de beeldkwaliteit (Trackmania van PC3-high naar krap PC2) met een zichtbare (maar volgens Fraps' fps-counter afwezige) fps-drop.
- Vaak binnen 30 minuten na het opstarten een system crash / BSOD op veel verschillende manieren en met veel verschillende errors. Soms meerdere malen achter elkaar op een dag, soms een dag helemaal niet.
- Als het systeem crasht heeft het niets te maken met wat ik doe, het kan net zo goed gebeuren als ik niets aan het doen ben.
- Bij en na het herstarten verschillende problemen als geen beeld (na pakweg 10 minuten wel weer beeld bij het opstarten), verschillende error beeps, een "overclock failure" melding waarna in de helft van de gevallen de harde schrijven in de "boot device priority" zijn omgedraaid of een zeer langzame restart.
- De computer is schoongemaakt, geformatteerd en memtest86 heeft geen fouten gevonden.

Ik hoop dat iemand me verder zou kunnen helpen met dit probleem, ik zou niet meer weten wat ik moet proberen (behalve een nieuwe voeding plaatsen, behalve als men denkt dat het niets op zou leveren). Alle hulp en feedback is zeer welkom!! Enne, sorry voor het lange verhaal. ^^

Met vriendelijke groet, JumperJack

No Signature here

• antiekeradio
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
(overleden)
stekker eruit; open maken, fans losnemen en al het stof uit de koellichamen blazen.

eventueel de voeding ook uitbouwen en open maken.

droge perslucht werkt het beste, kun je in spuitbusvorm kopen.
perslucht uit een simpele compressor is vaak vochtig, dan moet je uit voorzorg (om te laten drogen) een paar uur wachten voor je de zaak weer aan de netstroom zet.

check je moederbord ook op bol staande elko's (elektrolyt condensatoren).

Petrolhead en draadjesnerd

• VIPER2001
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15-11 16:51

VIPER2001

[GOT]The Source

pci kaarten eruit halen en contacten schoonmaken , nieuwe batterijtje erin doen.
probeer het een zonder geluidskaart.
processor koeler eraf halen pasta er afhalen en er weer nieuwe opdoen.

Asus X99-DELUXE i7-5930K 16 GB (DDR3 2133) asus GTX1070 8 GB , asus xense ,asus usbdvdwriter,CM-COSMOS II,coirsair1200I,evo1TB,960pro512,Seagate2TB+Seagate 2x4TB,canon5350 logi g910+g502 iiyama G2773HS

• JumperJack
VIPER2001 schreef op woensdag 14 oktober 2009 @ 00:30:
ik heb er een paar weken geleden al een nieuwe koeler opgedaan, dus dat hoeft niet meer.

maar verder hartstikke bedankt voor de suggesties, ik zal ze allemaal proberen de komende dagen. i'll keep you posted. :)

No Signature here

• JumperJack
goed, na een paar weken een update.
antiekeradio schreef op woensdag 14 oktober 2009 @ 00:18:
stekker eruit; open maken, fans losnemen en al het stof uit de koellichamen blazen.

eventueel de voeding ook uitbouwen en open maken.

droge perslucht werkt het beste, kun je in spuitbusvorm kopen.
perslucht uit een simpele compressor is vaak vochtig, dan moet je uit voorzorg (om te laten drogen) een paar uur wachten voor je de zaak weer aan de netstroom zet.

check je moederbord ook op bol staande elko's (elektrolyt condensatoren).
- alles schoongemaakt.
- voeding opengemaakt en schoongemaakt. merkte wel op dat het krimpplastic helemaal over de printplaat heen gesmolten was. kan zijn dat ie dus te warm is geworden?
- geen bol staande elko's.
VIPER2001 schreef op woensdag 14 oktober 2009 @ 00:30:
pci kaarten eruit halen en contacten schoonmaken , nieuwe batterijtje erin doen.
probeer het een zonder geluidskaart.
- pci kaarten schoongemaakt.
- processorkoeler vervangen.
- draait nu anderhalve week zonder geluidskaart.
- nieuwe voeding geplaatst (wel iets minder watt, nu 300 ipv 350)

na het schoonmaken en het loskoppelen van de geluidskaart zijn de random crashes opgehouden. dit heb ik een week zo getest (na de format was het ook een tijdje weg, maar het kwam toch weer terug, zonder geluidskaart is het iig een week weggebleven). de beeldkwaliteit is echter wel nog steeds achteruit gegaan in die tijd.

na een week heb ik de voeding vervangen, en sindsdien kan ik weer op flink hogere kwaliteit draaien, en nog steeds geen random crashes gehad (*klopt af*). het zou dus zomaar kunnen dat de voeding de boosdoener was.

waarschijnlijk is het probleem dus opgelost, dus bij deze hartstikke bedankt voor de reacties!! ;)

No Signature here