Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

PHPMyAdmin - Rechten

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste lezer,

Ik ben opzoek naar de mogelijkheid om, binnen PHPMyAdmin, per gebruiker aan te kunnen geven welke tabellen zij binnen de database mogen inzien.
Het gaat hier om een grote database welke alle informatie van het gehele bedrijf bevat, denk hierbij aan financiële informatie, personeelsinformatie, enz. Deze indeling is alles behalve te prijzen maar is op dit moment niet aan te passen. Er gaan meerdere freelancers werken aan een webapplicatie waaraan de MySQL database gekoppeld is, en zij dienen allemaal gedeeltelijk toegang te krijgen tot de database. Het is belangrijk dat de freelancers slechts toegang krijgen tot een bepaald deel van de database om hun werkzaamheden uit te voeren. Veel informatie in die database is voor hun niet van belang, derhalve wil ik dat graag afschermen. Een ontwikkelomgeving opzetten is momenteel niet mogelijk, de enige oplossing is nu dus het regelen van de toegang per tabel.
Zoekwerk heeft helaas tot niets geleid, vandaar mijn vraag hier.

Bij voorbaat dank voor de suggestie(s).

Groeten, Ivo

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:55
zijn MySQL rechten, niet specifiek in PHPMyAdmin, die neemt ze alleen over.

http://www.google.nl/sear...official&client=firefox-a

http://www.databasejourna...-to-MySQL-permissions.htm

Verwijderd

Topicstarter
Ik snap dat MySQL de rechten regelt, maar ik zou dit graag in PHPMyAdmin willen kunnen gebruiken, zodat een gebruiker gemakkelijk leesrechten kan krijgen.

De 2 links leiden beide niet tot een goede oplossing, nergens wordt er iets verteld over het instellen van rechten per tabel.

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 13-10-2009 13:28 ]

Verwijderd

Er gaan meerdere freelancers werken aan een webapplicatie waaraan de MySQL database gekoppeld is, en zij dienen allemaal gedeeltelijk toegang te krijgen tot de database. Het is belangrijk dat de freelancers slechts toegang krijgen tot een bepaald deel van de database om hun werkzaamheden uit te voeren. Veel informatie in die database is voor hun niet van belang, derhalve wil ik dat graag afschermen
Welke overeenkomst heb je met de freelancers? Meestal onderteken je bij dit soort zaken een NDA. Dat is natuurlijk niet sluitend maar je staat wel rechtsgeldig in je schoenen als ze database informatie zouden misbruiken.

Nu zoals Catch22 zegt, permissies is iets wat je in MySQL moet regelen, niet in phpMyAdmin. Wat wij doen (en ook het veiligste is voor je ontwikkeling) is een backup nemen van de database structuur & inhoud en een kopie opzetten in development omgeving. In die development omgeving zou je dan de tabellen kunnen verwijderen waar ze geen inzage in mogen hebben. (ik hoop trouwens dat het zoiezo niet de bedoeling was de freelancers te laten werken met de live database?)

Verwijderd

Topicstarter
Ik snap precies wat je bedoelt, echter is dit een probleem bij een derde partij aan de orde welke alleen op deze manier wenst te werken. Ik kan hierop geen invloed uitoefenen, deze derde partij heeft enkel gevraagd naar de mogelijkheden van tabel leesrechten e.d.

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Binnen PHPMyAdmin kun je toch ook users beheren, onder de kop privileges. Hier kun je ook prima rechten per tabel instellen; het feit dat jij dit niet kan vinden duid er bij mij dan ook vooral op dat je niet goed genoeg gezocht hebt? Wat mis je precies aan die interface?

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

Verwijderd

Topicstarter
Spider.007 schreef op dinsdag 13 oktober 2009 @ 15:40:
Binnen PHPMyAdmin kun je toch ook users beheren, onder de kop privileges. Hier kun je ook prima rechten per tabel instellen; het feit dat jij dit niet kan vinden duid er bij mij dan ook vooral op dat je niet goed genoeg gezocht hebt? Wat mis je precies aan die interface?
Ik heb hier juist op gezocht, maar niets op gevonden. Maar nu heb ik het wel gevonden, bedankt voor je hulp!
Pagina: 1