GIRA Radio bus namaken

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamfish
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 10-09-2024
Beste lezers,

Mijn verlichting in de woonkamer wordt bediend via het GIRA Radio bus systeem. De bediening van dit systeem werkt via radiografische telegrammen op een zendfrequentie van 433,42 MHz. GIRA heeft hiervoor verschillende zenders/ontvangers waaronder de "draadloze handzender mini". De draadloze handzender heeft 4 bedieningstoetsen,
waarmee 2 radiografische kanalen kunnen worden aangestuurd.

Het is mijn bedoeling om dezelfde radiografische telegrammen te versturen via een pc. Zover ik weet zijn er twee mogelijkheden:

1. Ik gebruik de "Draadloze multifunctie zender viervouding" van GIRA om de radiografische telegrammen te versturen.
2. Ik maak "iets" waarmee dezelfde radiografische telegrammen worden verstuurd als de draadloze handzender.

Optie 1. heeft zijn beperkingen en is nogal omslachtig. De zender kan namelijk maar tweekanaals dimmen waar ik er minimaal 4 nodig heb. Daarnaast heb ik IO modules nodig om de poorten van de zender te kunnen schakelen. De IO modules zou ik dan met de PC via modbus of iets dergelijks kunnen aanroepen.

Optie 2. De radiografische telegrammen nabootsen via een RF transceiver of iets dergelijks. Het verzenden van de RF telegrammen direct via de PC regelen.

Mijn voorkeur gaat uit naar optie 2. Echter is mijn kennis op het gebied van RF nogal beperkt en zou niet weten of dit mogelijk is. Wat heb je exact nodig om een RF signaal op dezelfde frequentie als die van GIRA en deze via een PC te versturen. Het zou mooi zijn als je het RF telegram van de handzender zou kunnen kopiëren/namaken.

Als iemand enig idee heeft hoe je dit het beste zou kunnen aanpakken wil het graag weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Springuin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22-09 16:06
Eventueel kun je optie 1 makkelijker maken met de grotere hand-held transmitter met 8 kanalen: http://www.gira.com/en/produkte/funk-handsender-komfort.html

Mbt optie 2: [howto] Klik-aan-klik-uit aan computer al bekeken?

Verder staat in de catalogus (http://download.gira.de/data2/1862900805.pdf pagina 18) ook een radio-instabus converter, ik weet alleen niet of die twee kanten op werkt. Zo ja dan kun je daar misschien een pc koppeling mee maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamfish
Verder staat in de catalogus (http://download.gira.de/data2/1862900805.pdf pagina 18) ook een radio-instabus converter, ik weet alleen niet of die twee kanten op werkt. Zo ja dan kun je daar misschien een pc koppeling mee maken.
Ik vermoed dat deze alleen kan ontvangen. Ik zal het voor de zekerheid nog even bij GIRA navragen.
Springuin schreef op dinsdag 13 oktober 2009 @ 13:02:
Eventueel kun je optie 1 makkelijker maken met de grotere hand-held transmitter met 8 kanalen: http://www.gira.com/en/produkte/funk-handsender-komfort.html
Daar zat ik ook aan te denken. Misschien ook wel de makkelijkste optie.
Mbt optie 2: [howto] Klik-aan-klik-uit aan computer al bekeken?
Bedankt voor de link. AB aansluiten op de pc via een LPT poort. Ik denk dat ik de mini-zender maar eens ga openschroeven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel Broersma
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-09 14:40
Die omzetter van Funk naar Instabus werkt inderdaad maar 1 kant op (unidirectioneel zoals men dat noemt).

Klik-aan / Klik-uit is niet te vergelijken met het professionele Gira spul.

Ik zeg: Homeserver3 neerzetten en zo veel mogelijk over bus (bedraad) doen. Daarnaast heb je natuurlijk de afstandsbediening voor bij het bed en de mini-zenders voor aan je sleutelbos (om de buitenverlichting van afstand aan te doen, en evt. een lichtscene "thuis" of "weg" aan te maken. Dat heb ik ook :)
Als je een Philips Pronto (of een Gira IR eye koopt i.c.m. een Logitech afstandsbediening) ÓF een Afstandsbediening die Wi-Fi praat (en dan tegen je Gira Homeserver3 aan praat),

Een andere oplossing is eigenlijk een beetje 'rommelen' (/goedkoper), maar ben wel benieuwd waar je aan zit te denken :)

...don't know what should be here...

• Dreamfish
Ik zit voornamelijk aan het 'rommelen' te denken :)

Het doel is juist om zo min mogelijk afstandsbedieningen te hebben en zo veel mogelijk controle of het systeem/software. Zo'n mini-handzender aan je sleutelbos hangen maakt mijn sleutelbos nog groter dan hij al is. Momenteel gebruik ik het alleen voor lichtbedieningen in de woonkamer. De mini-handzender ligt dus feitelijk vaak naast de harmony-one afstandbediening. Het zou mooi zijn als ik tevens de harmony-one kan gebruiken voor het bedienen van het licht.

Homeserver3 is nogal prijzig en levert eigenlijk teveel functionaliteiten die ik waarschijnlijk niet ga gebruiken. Daarnaast mocht ik er gebruik van willen maken moet er een EIB/KNX bus worden aangelegd. Het grootste probleem van al die produkten is dat ik direct aan hun product vastzit.

Gira heeft met de draadloze bus alleen maar rekening gehouden voor bedieningen vanaf de afstandbediening en niet vanaf de EIB/KNX bus naar de draadloze bus. Ze hebben wel een 4 kanaals zendertje die je aan een IO module kan verbinden. Dat is eigenlijk de enige uitzondering. 4 kanaals vind ik dan alleen een beetje weinig voor de prijs van die module.

Waar ik momenteel sterk aan zit te denken is om de grote afstandsbediening aan te schaffen. Dan heb ik genoeg kanalen voor eventuele uitbreidingen. De afstandsbediening uit elkaar halen en de bedieningsknoppen bedienen via een IO modele die vervolgens via modbus of iets dergelijks communiceert met de PC.

De afstandsbediening zit dan met draadjes vast aan een digitale IO module. Dit moet uiteraard zelf in elkaar worden geknutseld. Via een RS232 poort kan je maximaal 1 IO module aansluiten. Mochten het er meer worden dan is er een RS232 naar RS485 converter nodig. Als je MODBUS gebruikt tenminste.

Met een IR ontvanger zoals bijvoorbeeld USBUIRT kunnen de IR signalen van de harmony-one worden ontvangen. Apps zoals EventGhost of Girder kunnen dan een Python scriptje draaien die vervolgens de IO module aanroepen.

Het is alleen wel lastig om de dimfunctie via IR te laten verlopen. Er moet dan op de een of andere onderscheid worden gemaakt tussen het inhouden van een knop en een normale bediening. Opzich moet dat te doen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel Broersma
Heb ik voor jou geschreven:

http://www.roelbroersma.n...-your-own-gira-homeserver

Waiting for your kudo's ;)

[ Voor 13% gewijzigd door Roel Broersma op 02-12-2009 21:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamfish
Dat had je nou niet hoeven doen ;)

En, zat er nou nog een blok goud in of niet? Duidelijk dat die 2400,- niet in onderdelen zit. Interessant artikel dat zeker. Ik vraag me alleen af of het in mijn geval de moeite waard is. Wel leuk om het voor de gein eens uit te proberen. Eens kijken hoe de WAF hiervan is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaap-Jan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07:43
@Roel Broersma: wat voor transmitter zit er in die homeserver?

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De Gira Home Server is bedoeld voor de KNX/EIB bus. Deze is bedraad.
Dus het aanschaffen / zelf bouwen van een Home Server is niet geschikt voor het draadloze Gira systeem.
deze maakt gebruik van de Funk-bus.

Weet iemand hoe dit protocol werkt, zodat ik dit ook via mijn pc kan aansturen buiten de gira controller om?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamfish
Ik geloof dat de FUNK bus gelijk staat aan KNX-RF. Echter gebruikt de KNX-RF specificatie een zendfrequentie van 868,3 MHz in plaats van 433,42 MHz.

Op http://www.weinzierl.de/en/development/knx_stack_rf.html een uitleg in het duits.

[ Voor 4% gewijzigd door Dreamfish op 03-03-2010 10:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

die link is dood...

Maar Funk zit zoals je al aangaf op een totaal andere frequentie. Bovendien maakt KNX RF gebruik van FSK. Terwijl Funk ASK gebruikt.

Maar is het al gelukt je licht met de pc aan te sturen?

[ Voor 83% gewijzigd door Verwijderd op 25-02-2010 15:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamfish
Dan is het waarschijnlijk toch iets anders. Jammer dat er zo weinig over te vinden is. Ik ga binnenkort naar een cursus voor de ETS3 tool van EIB/KNX. Misschien kunnen ze me er daar iets meer over vertellen.

Ik heb nog geen concrete oplossing toegepast. Ik heb een paar oplossing op tafel liggen maar ben er nog niet helemaal tevreden over. In de tussentijd moet ik het met de minizender doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel Broersma
Een paar feiten;

1) Je kunt een homeserver prima nabouwen, het is niet zo dat er speciale onderdelen inzitten (dus dat hij het niet bedraad of draadloos (funk) zou doen)

2) Je hebt natuurlijk altijd een apparaat nodig om vanaf een computer de BUS te benaderen, er zijn SERIAL-to-BUS, IP-to-BUS, USB-to-BUS en nog veel meer interfaces. Zelf gebruik ik gewoon een IP-to-BUS interface en dat werkt prima. (en het werkt natuurlijk ook als je de Homeserver op VMWare hebt;) )

3) De FUNK Bus van Gira is een apart verhaal. Dat is het altijd al geweest.
  • Deze Funk bus is anders dan alle andere draadloze BUS'sen. Behalve BERKER, Busch-Jeager en GIRA, die hebben allemaal dezelfde en werken op 433,42MHz. Helaas kan Logitech Harmony deze frequentie niet 'spreken'.
  • De Homeserver zelf kan niet spreken met de Funk-Bus (draadloze bus). Je hebt er altijd een speciaal kastje voor nodig. Dat kastje is een EIB-Funk Gateway en van Gira te koop voor rond de EUR 500,-. Het kastje zet je op de BUS en werkt ook op de BUS spanning. Ook dit werkt dus gewoon icm een Homeserver op VMWare. Het is NIET mogelijk om draadloze telegrammen naar de EIB-Bus te zetten. Het kastje kan alleen EIB-telegrammen oppakken en draadloos uitzenden. Het kastje werkt dus 1 kant op. Je hebt dus NIETS aan draadloze lichtschakelaars maar wel aan draadloze actors. Daarbij moet ik wel zeggen dat de Funk-Bus geen 'bevestigings' telegram kent en dus nooit weet of de lamp inderdaad is gedimd, en of het raam nu inderdaad voor 10% open staat,..etc. Ik raad eigenlijk iedereen af de Funk-Bus te gebruiken tenzij je echt niet anders kan (bijv. in een monumentaal pand of een kerk waar je geen leidingen wilt en niet kan boren/frezen). Er is niets fijner dan een draadje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 24 februari 2010 @ 18:07:
die link is dood...

Maar Funk zit zoals je al aangaf op een totaal andere frequentie. Bovendien maakt KNX RF gebruik van FSK. Terwijl Funk ASK gebruikt.

Maar is het al gelukt je licht met de pc aan te sturen?
Hallo Wireless

prachtig dat het jou gelukt is maar.eh Hoe heeft ge da gedaan. 8)7
Pagina: 1