Nu heb ik mijn nieuwe i7 PC een week in gebruik en krijg ik

Pagina: 1
Acties:
  • 1.276 views

• Xenophoben
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 11:41
Specs :
MSI p55-gd65
i7 860
Corsair xms3 ddr3 geheugen
Coolermaster M520
Asus ATI Radeon 4870
Raptor 74 gb
Western digital 500gb

Nu heb ik mijn nieuwe i7 PC een week in gebruik en krijg ik behoorlijk veel plotselinge reboots en blue screens.
Nou weet ik dat dit meerdere problemen kunnen zijn vandaar dat ik een aantal dingen getest heb :

Geheugen met beide bankjes apart geprobeerd
Andere harddisk
Alle kabels gechecked

Nu wil ik vandaag nog even de grafische kaart vervangen om te kijken of het probleem opgelost is maar, nu begin ik zonder ideeën te komen.

De problemen worden steeds erger. Ik krijg steeds sneller blue screens ( elke 5 minute zeker )
Ik heb verder ook al meerdere windows installaties geprobeerd met allerlei versies van drivers. Nu hangt hij zo vaak dat ik er windows niet eens meer volledig op geinstalleer krijg.

Iemand advies?

Sorry voor ongemak hij pakte de titel op een of andere manier niet?!?!? Kan admin mischien titel vervangen?

[ Voor 13% gewijzigd door Xenophoben op 13-10-2009 09:28 ]

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Welke foutcode krijg je in de bsod?
Welke hardware heb je?

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• magic_nl
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23-02 13:43

magic_nl

Met wat magie komt alles goed

Voeding gecontroleerd?

Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties

• Giem
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 09:51
Probeer eens memtest86 te downloaden/branden en uit te voeren.

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-02 23:14

job

Je hebt de bankjes wel apart geprobeerd, maar heb je ze ook getest met memtest?

• Xenophoben
MSI p55-gd65
i7 860
Coolermaster M520
Asus ATI Radeon 4870
Raptor 74 gb
Western digital 500gb

De foutcode heb ik niet precies zo bij de hand.Hij geeft ook lang niet altijd een fout code.... soms schiet hij gewoon in een soort van sleep mode ofzo lijkt het wel... dan valt hij ineens weg zonder iets van een melding
Ik heb trouwens ook de cmos gereset

[ Voor 28% gewijzigd door Xenophoben op 13-10-2009 09:09 ]

• Xenophoben
Ik heb wel een bad sector check en health check op me hdd's gedaan maar geen memtest.

het vreemde is dat de eerste dagen mijn systeem wel goed werkte. Zou het kunne dat beide bankjes mischien kapot zijn gegaan ? zou toch wel heel toevallig zijn of niet? Ik hoop dat ik zon memtest kan draaien. Kan ik deze ergens vandaan halen ? Zoja welke raden jullie aan. (is het freeware?)
Verder is het dus ook belangrijk dat ik hem buiten windows kan gebruiken omdat, ik dus met 4 verschillende orginele windows hem niet aan de praat krijg :P Hangt elke keer zo rond 35-40 %
Liever niet 2x achter elkaar posten. Je kunt prima toevoegingen dmv de edit-knop in je originele bericht doen.

[ Voor 41% gewijzigd door dion_b op 13-10-2009 11:01 ]

• Jeffrey0416
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 05-02 08:53
Xenophoben schreef op dinsdag 13 oktober 2009 @ 09:08:
MSI p55-gd65
i7 860
Coolermaster M520
Asus ATI Radeon 4870
Raptor 74 gb
Western digital 500gb

De foutcode heb ik niet precies zo bij de hand.Hij geeft ook lang niet altijd een fout code.... soms schiet hij gewoon in een soort van sleep mode ofzo lijkt het wel... dan valt hij ineens weg zonder iets van een melding
LOL ik wou precies zelfde moederbord , cpu , geheugen , en voeding gaan kopen morgen denk dat ik maar eventjes wacht nu :(

heb je al geprobeerd om de foutmelding van de bleuscreen op te zoeken? probeer een bios versie upgrade?

www.memtest86.com voor het programmatje

• arvidbeheerder
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23-02 21:07
http://www.memtest.org/#downiso

en ja, het is freeware.

• Xenophoben
Jeffrey0416 schreef op dinsdag 13 oktober 2009 @ 09:12:
[...]

LOL ik wou precies zelfde moederbord , cpu , geheugen , en voeding gaan kopen morgen denk dat ik maar eventjes wacht nu :(

heb je al geprobeerd om de foutmelding van de bleuscreen op te zoeken? probeer een bios versie upgrade?
als je me een mail adres geeft kan ik je op de hoogte houden waar eventueel het probleem in zit want voor de problemen werkte het als een speer... mischien zit het gewoon in iets kleins.

Ik durf dus geen bios upgrade uit te voeren omdat, bluescreen heel vaak voor komt. Is dit dan niet riskant ?

• Crahsystor
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 01:14
Heb je ook al eens gekeken of je koeler nog wel goed zit? Misschien is die losgeraakt en een beetje er van af gaan hangen. Dat zou kunnen verklaren waarom je steeds sneller BSOD's krijgt.

[ Voor 0% gewijzigd door Crahsystor op 13-10-2009 09:16 . Reden: Typo ]

Addicted to silent computing

• Xenophoben
ik heb hem niet los gehad maar ik heb wel gechecked of hij vast zat... er zat geen speling op.

• Xenophoben
Verder heb ik wel natuurlijk de kabel van de cpu fan gecontrolleer of hij goed op het moederbord geklikt zat
Deze blaast ook gewoon goed door. Ik had er in eerste instantie eigenlijk alleen last van met het game... (COD4). Ik heb zon vermoeden dat gpu vervangen straks mischien de boosdoener laat zien.

[ Voor 47% gewijzigd door Xenophoben op 13-10-2009 09:19 ]

• Xenophoben
niemand verder een idee?

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 11:07

Pixeltje

Woo-woohoo!

Xenophoben schreef op dinsdag 13 oktober 2009 @ 09:13:
[...]

als je me een mail adres geeft kan ik je op de hoogte houden waar eventueel het probleem in zit want voor de problemen werkte het als een speer... mischien zit het gewoon in iets kleins.

Ik durf dus geen bios upgrade uit te voeren omdat, bluescreen heel vaak voor komt. Is dit dan niet riskant ?
Een bios update voer je uit zonder dat windows draait. Het enige waar je windows voor nodig hebt is het downloaden van de nieuwe BIOS flash file. Je moet op internet even zoeken hoe dat voor jou moederbord in zijn werk gaat.

Je kunt de BIOS dus, als je het zorgvuldig uitvoert, zonder problemen updaten. Windows start pas nadat de BIOS flash succesvol is uitgevoerd.

And if this doesn't make us motionless, I do not know what can.

• EvilWhiteDragon
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 27-01 12:34
wHeb je memtest nu al grdraait? Als je dat nog niet gedaan hebt zou ik dat toch echt eerst gaan doen.

LinkedIn
BlackIntel

• Xenophoben
Ik begrijp dat ik geen windows nodig heb. Maar ik ben bang dat het probleem niet in Windows zit. Ik heb namelijk bij het installeren van Windows ook al reboots ed. Is het dan wel verstandig om de bios te flashe? Stel dat hij onder het flashe reboot ?

• tweakerharrie
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16-09-2025
Plotselinge reboots is vaak een warmte probleem. Als hij reboot, zou je dan direct in het BIOS willen kijken en de CPU temp controleren?

• Aganim
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 11:28

Aganim

I have a cunning plan..

Eerst memtest draaien. Als die zonder reboot een aantal uur kan draaien, moet het flashen van de bios opzich ook lukken.

Een bios flashen is altijd een (klein) risico, maar soms is het de enige manier om een systeem toch stabiel te krijgen. Ik heb dit probleem zelf overigens ook exact zo gehad met een oudere pc, ondanks dat de nieuwe biosversie geen updates zou bevatten m.b.t. het geheugen etc, waar de problemen leken te liggen, werkte na de flash de PC ineens als een zonnetje. :)

[ Voor 5% gewijzigd door Aganim op 13-10-2009 09:56 ]

• Xenophoben
het zou kunnen dat het aan de bios ligt. Ik heb namelijk versie 1.0 waar nu al 1.3 voor bestaat (vreemd dat er al 3 fixes zijn ?!?!) Maargoed, ik moet dat dan denk ik maar gaan proberen ?
Stel jullie hebben gelijk betreft de bios flash. Waarom was mijn systeem vorige week dan nog stabiel ?
P.s. ik heb net op de site van msi gekeken. Hier staat alleen .exe bestand op (win flash...)

(ik zie zojuist in de handleiding dat ik mijn bios kan flashe met behulp van een usb stick)

[ Voor 10% gewijzigd door Xenophoben op 13-10-2009 10:03 ]

• Xenophoben
tweakerharrie schreef op dinsdag 13 oktober 2009 @ 09:53:
Plotselinge reboots is vaak een warmte probleem. Als hij reboot, zou je dan direct in het BIOS willen kijken en de CPU temp controleren?
45 graden

• Jeffrey0416
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 05-02 08:53
Heb je gekeken of je PSU wel in orde is of die constante vermorgen afgeeft. Verder kun je controleren of er iets kortsluiting maakt waardoor die reboot. Als die vorige week nog perfect deed met deze bios versie moet die dat nu ook doen

• Xenophoben
Jeffrey0416 schreef op dinsdag 13 oktober 2009 @ 10:09:
Heb je gekeken of je PSU wel in orde is of die constante vermorgen afgeeft. Verder kun je controleren of er iets kortsluiting maakt waardoor die reboot. Als die vorige week nog perfect deed met deze bios versie moet die dat nu ook doen
ja dat dacht ik dus ook ... Ik heb echter gekeken of er geen connectors en dergelijke mischien op het moederbord liggen maar dat is niet zo. Ik heb alles vast gebonden..

Ik heb zojuist 4launch ook op de hoogte gestelt. Mischien dat er meer mensen problemen hebben met dit moederbord ofzo

[ Voor 10% gewijzigd door Xenophoben op 13-10-2009 10:14 ]

• MaDLiVe
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22-02 10:31

MaDLiVe

.-Observer-.

Xenophoben schreef op dinsdag 13 oktober 2009 @ 09:08:
MSI p55-gd65
i7 860
Coolermaster M520
Asus ATI Radeon 4870
Raptor 74 gb
Western digital 500gb

Klinkt als of
• een warmte probleem (check je temps in de bios en rapporteer deze)
• een probleem met de voeding, check je voltages in de bios en rapporteer deze.

{\/}/-\[) [_[ \/(-© - Turn off your mind, relax and float downstream. Volg mijn disease outbreak detective en andere geweldige Avonturen

• Xenophoben
MaDLiVe schreef op dinsdag 13 oktober 2009 @ 10:13:
[...]

Klinkt als of
• een warmte probleem (check je temps in de bios en rapporteer deze)
• een probleem met de voeding, check je voltages in de bios en rapporteer deze.
Ik ga dit vanavond voor je doen. Vanavond kan ik alles verder gaan testen. Ik zal dan inderdaad temps, voltages ed noteren en hier posten. Dan kunnen jullie mij waarschijnlijk ook beter helpen. Sorry dat ik op dit moment niet meer info heb. De temps heb ik al gecontroleerd en die lekene eigenlijk altijd goed. Ik kan het opnieuw kijken.
Ik neem aan dat de voltage's van de bios goed genoeg zijn of moet ik ze doormeten ?

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 23-02 17:24

M2M

medicijnman

Schroef je kast eens open en zet er een tafelventilator op volle snelheid tegenaan. Mocht je nu nog crashen dan is het in ieder geval van geen enkel component in je systeem, een warmteprobleem.

Softwarematig zou je nog kunnen kijken (oude drivers / nieuwe (beta) drivers, virussen / malware / spyware etc.) of heb je nieuwe software geinstalleerd vlak voordat de BSOD's begonnen? lezen...

En anders lijkt het toch een hardwareprobleem te zijn. het testen van je hardware door alle overbodige troep er uit te halen zou je nog kunnen proberen.
En ik denk niet dat je videokaart het probleem is. Aangezien je de windows setup nog niet af kunt maken, en er dan eigenlijk nog geen videokaartdrivers geladen worden (en je videokaart enkel fungeert als doorgeefluik van videosignalen).

-_-

Verwijderd

Het klinkt inderdaad naar of een warmte probleem, brakke voeding of geheugen wat gaar is. Een BIOS flash uitvoeren zou ik nu ook niet doen, als hij reboot tijdens het flashen ben je de sjaac. Ik zou eerst in je BIOS kijken naar de temps en voeding voltages vlak na een reboot. Als dit niks geks oplevert draai dan memtest. Memtest is gratis te downloaden en fik je daarna op een CD'tje. Het programma is dus zelf bootable (dus je hebt geen Windows nodig). Laat hem minstens 10 keer de complete testset doorlopen om een betrouwbaar beeld te vormen (dat kost je dus een dag).

P.S. gebruik de edit knop als je twee berichten achter elkaar tikt.

• thijszor
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 23-02 20:47
Denk inderdaad ook warmteprobleem, die 45graden in bios wat je zegt. dat is de IHS temp, niet eens de coretemp, teminste zo is het in mijn bios. core temp ligt meestal nog 10/20 grader hoger, als jij dus 60/70 graden idle hebt, moet je nagaan wat er gebeurt als er wat load op komt, denk dat het zo naar de 90-100 schiet, en wss geeft hij dus idd een soort van bsod, of gaat gewoon uit.

• Xenophoben
Verwijderd schreef op dinsdag 13 oktober 2009 @ 10:20:
Het klinkt inderdaad naar of een warmte probleem, brakke voeding of geheugen wat gaar is. Een BIOS flash uitvoeren zou ik nu ook niet doen, als hij reboot tijdens het flashen ben je de sjaac. Ik zou eerst in je BIOS kijken naar de temps en voeding voltages vlak na een reboot. Als dit niks geks oplevert draai dan memtest. Memtest is gratis te downloaden en fik je daarna op een CD'tje. Het programma is dus zelf bootable (dus je hebt geen Windows nodig). Laat hem minstens 10 keer de complete testset doorlopen om een betrouwbaar beeld te vormen (dat kost je dus een dag).

P.S. gebruik de edit knop als je twee berichten achter elkaar tikt.
dit klinkt logisch maar, dan had ik er vorige week toch ook last van gehad zou je verwachten ?
Ik ga zo een memtest fikke zodat, ik vanavond kan testen. Ik hou iedereen op de hoogte en bedankt allemaal voor de super reacties!

Ik ga vanavond ook even de koeler van me cpu afhalen om te kijken hoe het met de koelplijster zit. Mischien zit hier het probleem
bartaa schreef op dinsdag 13 oktober 2009 @ 10:28:
hoeveel geheugenbankjes hebt je eigenlijk, ik neem aan 2.
Volgens de handleiding van je moederbord horen die in de zwarte slots, genaamd DIMM1 en DIMM3
Ja dit zag ik ook bij het assembleren van mijn pc, vandaar dat ik deze slots gebruikt heb. Ik heb dus met bankje 1 in dimm1 , bankje 2 in dimm 1 en beide bankjes in dimm 1 en dimm3 geprobeerd.

[ Voor 23% gewijzigd door Xenophoben op 13-10-2009 10:30 ]

• bartaa
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-02 19:24

bartaa

Battlefield

Volgens de handleiding van je moederbord horen die in de zwarte slots, genaamd DIMM1 en DIMM3

volgens deze pagina op MSI.com heb je toch een bios-update nodig: http://eu.msi.com/index.p...prod_no=1846&maincat_no=1

voor het flashen lees de handleiding het hoofdstuk M-Flash op pagina 3-27 en verder.
Je kunt een USB-drive gebruiken die als FAt of FAT32 geformateerd is (dus niet NTFS!)

Succes :)

[ Voor 55% gewijzigd door bartaa op 13-10-2009 10:39 ]

Lian Li PC-P60 / Asus Maximus Hero / Intel i4770 / 16 Gb / Ati R9 290 / Asus ROG Strix XG35VQ

• Xenophoben
bartaa schreef op dinsdag 13 oktober 2009 @ 10:28:

volgens deze pagina op MSI.com heb je toch een bios-update nodig: http://eu.msi.com/index.p...prod_no=1846&maincat_no=1

voor het flashen lees de handleiding het hoofdstuk M-Flash op pagina 3-27 en verder.
Je kunt een USB-drive gebruiken die als FAt of FAT32 geformateerd is (dus niet NTFS!)

Succes :)
grappig want hij draaide eerst wel gewoon ? :9
Dus ik moet eigenlijk een nieuwere bios hebben wil hij mijn cpu ondersteunen? Begrijp ik dit goed?

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Ik begrijp niet helemaal wanneer hij nou reboot... Gebeurt dat alleen in windows, of ook als je bijvoorbeeld een Ubuntu live CD draait?

Een BIOS update moet je dus alleen doen als je pc stabiel is tijdens het opstarten of in DOS.
Verwijderd schreef op dinsdag 13 oktober 2009 @ 10:20:
Een BIOS flash uitvoeren zou ik nu ook niet doen, als hij reboot tijdens het flashen ben je de sjaac.
Correctie: ik ben de Sjaak;) al 21 jaar inmiddels.

[ Voor 32% gewijzigd door Pixeltje op 13-10-2009 10:52 ]

• Xenophoben
Pixeltje schreef op dinsdag 13 oktober 2009 @ 10:52:
Ik begrijp niet helemaal wanneer hij nou reboot... Gebeurt dat alleen in windows, of ook als je bijvoorbeeld een Ubuntu live CD draait?

Een BIOS update moet je dus alleen doen als je pc stabiel is tijdens het opstarten of in DOS.
Mijn pc reboote wanneer ik in windows zat (voor ik hem geformat had).
Ik probeerde vervolgens windows opnieuw te installeren. Het probleem volgde dat hij nu onder het installeren van windows reboot of blue screen geeft. Dus ik kan niet in windows komen omdat ik die niet op mijn harddisk krijg.

Als ik vandaag 4x memtest draai ofzo en er komen geen fouten uit. Zou het dan verstandig zijn om de bios te flashe ?

[ Voor 7% gewijzigd door Xenophoben op 13-10-2009 10:54 ]

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Als je pc onder load (dus bijvoorbeeld met memtest) er niet uitklapt, kun je ervan uitgaan dat er geen temperatuur probleem is.

Dan zou het veilig zijn om een BIOS flash te doen.

Als je wel problemen hebt met memtest, of andere applicaties onder load, is dat niet verstandig.
Probeer ook even die Linux live CD die ik hierboven linkte. Die kun je legaal en gratis downloaden, als je opstart in linux en je pc blijft mekkeren, weet je dat het niet aan windows ligt. Een temperatuursprobleem is dan waarschijnlijker.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:22

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Op GoT is het niet de bedoeling het wiel stees weer opnieuw uit te vinden...

Alle tips die je tot nu toe gekregen hebt staan gewoon in Hangen en Opstartproblemen troubleshooter . Bovendien doe je niets met de helft van de tips van anderen (hoe vaak hebben mensen gezegd dat je je voeding na moet kijken? maar je vertikt het om er achteraan te gaan :'( ). Zo heeft het topic bijzonder weinig zin en gaat hij dicht. Als je de troubleshooter doorgenomen hebt en er niet uit komt mag je alsnog een topic openen, maar laat dan duidelijk zien dat je alles doorgelopen hebt. Als je weer de helft van de punten negeert gaat een topic net zo hard dicht.

Verder aub niet meermaals achter elkaar posten, je hebt de edit-knop gevonden, graag ook voortaan gebruiken. Binnen 24u schoppen ("niemand verder een idee?") is niet de bedoeling, al helemaal niet binnen een halfuur zoals je vanochtend deed :o

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.