2.1 set met losse versterker

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 82568

Topicstarter
Hallo,

Ik heb nu een Logitech Z-2300 2.1 set waarmee idle een nare bromtoon te horen is en waarmee de bass zeer rot te regelen is. Zelfs met alles op het laagste rommelt dat blok overal doorheen.

Mijn flatscreen hangt aan de muur en op de kast die er vlak onder staat wil ik geen grote boxen hebben staan.
Ik zoek nu een nieuwe set-up met 2 kleine frontspeakers en een subwoofert(je).

Nu heb ik sowieso mijn oog al laten vallen op de Onkyo TX-SR507 receiver. Mijn PC sluit ik aan op de TV middels HDMI die ook het geluid doorstuurt. Vanaf mijn Sony Bravia KDL-40W5500 ga ik met optical out naar de Onkyo, zodat ik voor TV-zenders en content van mijn PC maar één kabel nodig heb.

Ik ben al meerdere malen naar de MM geweest in Deventer en in Zwolle, ook bij BCC. De keuze is nogal beperkt voor wat ik zoek blijkbaar, want het is meestal alleen maar sets met DVD speler of stereo luidsprekers. Ze verkopen geen losse subwoofers, alleen op bestelling.
Ze hadden wel bv. de Bose Acoustimass 3 en de Bose Acoustimass 5 staan. 2 of 4 kleine frontspeakers met een subwoofer. Maar ik hoorde dat Bose allemaal crap kwaliteit is.. Of is dat niet (meer) zo?

Heeft iemand tips voor wat ik hier het beste mee aan kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:26

koboy

Heb een idee voor een icon

Anoniem: 82568 schreef op dinsdag 13 oktober 2009 @ 08:47:
Hallo,

Ik heb nu een Logitech Z-2300 2.1 set waarmee idle een nare bromtoon te horen is en waarmee de bass zeer rot te regelen is. Zelfs met alles op het laagste rommelt dat blok overal doorheen.

Mijn flatscreen hangt aan de muur en op de kast die er vlak onder staat wil ik geen grote boxen hebben staan.
Ik zoek nu een nieuwe set-up met 2 kleine frontspeakers en een subwoofert(je).

Nu heb ik sowieso mijn oog al laten vallen op de Onkyo TX-SR507 receiver. Mijn PC sluit ik aan op de TV middels HDMI die ook het geluid doorstuurt. Vanaf mijn Sony Bravia KDL-40W5500 ga ik met optical out naar de Onkyo, zodat ik voor TV-zenders en content van mijn PC maar één kabel nodig heb.

Ik ben al meerdere malen naar de MM geweest in Deventer en in Zwolle, ook bij BCC. De keuze is nogal beperkt voor wat ik zoek blijkbaar, want het is meestal alleen maar sets met DVD speler of stereo luidsprekers. Ze verkopen geen losse subwoofers, alleen op bestelling.
Ze hadden wel bv. de Bose Acoustimass 3 en de Bose Acoustimass 5 staan. 2 of 4 kleine frontspeakers met een subwoofer. Maar ik hoorde dat Bose allemaal crap kwaliteit is.. Of is dat niet (meer) zo?

Heeft iemand tips voor wat ik hier het beste mee aan kan?
toon volledige bericht
Ik denk dat elk behoorlijk stel boekenplank luidsprekers op zijn minst vergelijkbaar presteert in het laag als jouw 2.1 set.
Kijk eens bij een wat meer op losse hifi onderdelen georienteerde winkel als hobo; daar hebben ze een prachtige luisterruimte waarin ze ook de goedkopere luidsprekers met plezier laten horen.
Ook subwoofers hebben ze gewoon demo-klaar staan...

Ik proef in je omschrijving dat je nog niet op korte termijn naar een full-surround setup toe wilt. Is het een idee om in eerste instantie naar een goede stereo versterker + luidsprekers te kijken? Deze kun je dan later op de pre-out aansluiten van een surround versterker aansluiten....
Reden hierachter is dat ik bang ben dat de Onkyo die je noemt niet genoeg vermogen kan leveren om echt het onderste uit de luidsprekers te halen.
Mijn 20 jaar oude Wharfdale luidsprekertjes zijn "vernieuwd" door het vervangen van de Technics versterker van dezelfde leeftijd door een nieuwe Denon....

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firestorm
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09-07 17:30

Firestorm

Ik hou altijd schroefjes over

ga eens een echte audio zaak binnen, daar verkopen ze losse subs, kan je ze gelijk beluisteren.

wat koboy zegt dus!

[ Voor 10% gewijzigd door Firestorm op 13-10-2009 10:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
koboy schreef op dinsdag 13 oktober 2009 @ 09:58:
[...]

Ik denk dat elk behoorlijk stel boekenplank luidsprekers op zijn minst vergelijkbaar presteert in het laag als jouw 2.1 set.
Kijk eens bij een wat meer op losse hifi onderdelen georienteerde winkel als hobo; daar hebben ze een prachtige luisterruimte waarin ze ook de goedkopere luidsprekers met plezier laten horen.
Ook subwoofers hebben ze gewoon demo-klaar staan...

Ik proef in je omschrijving dat je nog niet op korte termijn naar een full-surround setup toe wilt. Is het een idee om in eerste instantie naar een goede stereo versterker + luidsprekers te kijken? Deze kun je dan later op de pre-out aansluiten van een surround versterker aansluiten....
Reden hierachter is dat ik bang ben dat de Onkyo die je noemt niet genoeg vermogen kan leveren om echt het onderste uit de luidsprekers te halen.
Mijn 20 jaar oude Wharfdale luidsprekertjes zijn "vernieuwd" door het vervangen van de Technics versterker van dezelfde leeftijd door een nieuwe Denon....
tjah ik moet geen boekenplank luidsprekers hebben maar net zulke kleine frontspeakers ongeveer als de Z-2300 die de hoge tonen mooi kan doen (als ze bestaan) en dan een subje voor de lage tonen.

ik wil verder toch nooit surround hebben, omdat mijn kamer zich daar niet mooi voor leent.

maar die bose accoustimass is echt peop?
als de hoge tonen maar mooi weergegeven kunnen worden, de bass hoeft niet zo heftig te zijn. dat komt met een vrijstaand huis wel een keer ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16-07 12:33

Barrycade

Through the...

Toevallig hebben mijn ouders verleden week de onkyo ls-v501 2.1 set gekocht. Welliswaar met DVD speler maar redelijk compacte reciever. Front boxen zijn niet piepklein, maar daardoor goed van geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Is de KEF HTS3001SE (Zwart) (2 maal voor stereo front) icm KEF KUBE-1 (Hoogglans Zwart) bijvoorbeeld niet wat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swagger
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 13-01 23:24
In Zwolle kan je wel naar W&W Audio gaan, maar dat is meer voor stereo. Anders kan je ook altijd naar Hanze Hifi gaan, misschien eerst een mailtje sturen met wat je wilt en voor hoeveel zodat ze iets kunnen samenstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Swagger schreef op dinsdag 13 oktober 2009 @ 18:04:
In Zwolle kan je wel naar W&W Audio gaan, maar dat is meer voor stereo. Anders kan je ook altijd naar Hanze Hifi gaan, misschien eerst een mailtje sturen met wat je wilt en voor hoeveel zodat ze iets kunnen samenstellen.
looks pretty expensive

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swagger
Hanze Hifi is wel duur ja, volgens de goedkopere modellen van Dali en Epos zouden in jou prijsklasse vallen denk ik. Bij W&W audio is alles een stuk goedkoper. Ik denk dat ze je daar wel een mooie 2.1 set kunnen laten luisteren, misschien niet op een receiver (misschien wel, dan wordt het waarschijnlijk de Cambridge Audio Azur 340R).

Receiver: Cambridge Audio Azur 340R
Speakers: Rogers AS503 of Rogers LS611
Subwoofer: Rogers A5SW1

Lijkt mij een mooie set om mee te beginnen, totaal wordt dat rond de 850 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danielkraak
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-07 10:21
Swagger schreef op dinsdag 13 oktober 2009 @ 19:17:
Hanze Hifi is wel duur ja, volgens de goedkopere modellen van Dali en Epos zouden in jou prijsklasse vallen denk ik. Bij W&W audio is alles een stuk goedkoper. Ik denk dat ze je daar wel een mooie 2.1 set kunnen laten luisteren, misschien niet op een receiver (misschien wel, dan wordt het waarschijnlijk de Cambridge Audio Azur 340R).

Receiver: Cambridge Audio Azur 340R
Speakers: Rogers AS503 of Rogers LS611
Subwoofer: Rogers A5SW1

Lijkt mij een mooie set om mee te beginnen, totaal wordt dat rond de 850 euro.
Als ik op die speakers google, dan zie ik grote speakers en zelfs towers staan. De TS wil graag kleine speakers net, ongeveer net zo groot als die van de Z-2300.

Edit: Ik vind dit zelf een buitengewoon interessant topic, omdat ik zelf ook naar kleine speakers voor op de versterker op zoek ben. Ik wil echter niet teveel betalen en die combinatie is denk ik vrij lastig te realiseren.

[ Voor 11% gewijzigd door danielkraak op 13-10-2009 20:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
speakers zijn inderdaad te groot! en jammer dat die speakers maar tot 22000 hz komen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swagger
Meeste mensen horen al niks tot boven de 18.000 Hz dus dat komt wel goed :P

Verder is het ook zo dat de meeste muziek (mp3) tot de 22,050 Hz gaat dacht ik, misschien dat iemand hier meer van af weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Swagger schreef op dinsdag 13 oktober 2009 @ 20:01:
Meeste mensen horen al niks tot boven de 18.000 Hz dus dat komt wel goed :P

Verder is het ook zo dat de meeste muziek (mp3) tot de 22,050 Hz gaat dacht ik, misschien dat iemand hier meer van af weet.
CD's bevatten een frequentiebereik van 20-20.000Hz beschreven in 16 bits met een sampling rate van 44.100Hz.
En inderdaad, de meesten kunnen de 20kHz niet horen, laat staan hoger.
Anoniem: 82568 schreef op dinsdag 13 oktober 2009 @ 19:54:
speakers zijn inderdaad te groot! en jammer dat die speakers maar tot 22000 hz komen...
Als je denkt dat jouw huidige Z-2300 dat wel haalt, denk ik dat je toch eens wat beter naar de gegeven specificaties moet kijken :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 8819

Humm

als je leuk spul zoek voor weinig geld kijk naat het merk heco vectra die gaan van 32hz tot 38.000hz .
hebben bi-wire onderteuning.

Geweldige geluid voor 150euro voor setje
heb ze hier thuis staan en gebruik mijn actiefe sub woofers niet (heb er twee staan voor films maar voor audio staan ze uit)
Deze speakers worden door een denon versterker aangestuurt via bi-amp.

Ik zelf kan dus wel ver boven de 20.000hz horen (word gewoon gek van een adapter of zelf een zo mug zoemer die je in een stekker stopt.

Laat de kleine speakers met bonk woofer staan .
Een drama kwa geluid omdat het midde gedeelte van je audio door de sub woofer word weer gegeven.

Ga naar een echt audio zaak om te luisteren
Anders de beste oplossing de kef q1 serie kijken met losse subwoofer .
Dan heb je ook goed geluid.

Kleine tip correct rotterdam koopjes kelder staan erg veel speakers in de uitverkoop.
Ga een keer lekker daar naar (verbrand van mij part 20euro benzine )
En ga lekker luisteren naar diverse speakers.

Ik kan je vertellen dat je niet naar huis gaat met mini pakjes melk speakers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy

koboy

Anoniem: 82568 schreef op dinsdag 13 oktober 2009 @ 13:12:
[...]

tjah ik moet geen boekenplank luidsprekers hebben maar net zulke kleine frontspeakers ongeveer als de Z-2300 die de hoge tonen mooi kan doen (als ze bestaan) en dan een subje voor de lage tonen.

ik wil verder toch nooit surround hebben, omdat mijn kamer zich daar niet mooi voor leent.

maar die bose accoustimass is echt peop?
als de hoge tonen maar mooi weergegeven kunnen worden, de bass hoeft niet zo heftig te zijn. dat komt met een vrijstaand huis wel een keer ;)
Als je geen surround wilt, laat dan die onkyo vallen, en sluit je TV gewoon aan met een standaard audio-kabel op een goede stereo versterker. Let er wel op dat je bronnen een eventuele downmix naar stereo kunnen verzorgen; niet alle NMT's kunnen dat voor alle formaten.

Wat betreft de luidsprekers denk ik dat je in een spagaat terecht komt. Wil je ongeveer net zulke kleine dingetjes als je Z-2300 dan is Bose volgens mij de enige optie (hoewel Denon geloof ik ook een set incl. versterker op dat formaat heeft). De geluidskwaliteit is helaas dan ook vergelijkbaar, alleen betaal je 5x zo veel.
Doordat de subwoofer ook een fors deel van het middentonen gebied voor zijn rekening neemt, zal je altijd kunnen horen waar hij staat. De enige enigzins muzikale plaats voor dat ding is dan midden tussen de speakertjes in, en dus midden in het gezicht.

Boekenplank luidsprekers zijn trouwens niet zo groot als je volgens mij denkt.... Je moet denken aan de grootte van een A4-tje....
De geluidskwaliteit is echter wel ZO VEEL beter dat ik er nog geen vrouw hier problemen mee heb horen hebben.

Maar goed, een goede audio-zaak heeft ook wel wat van het mini-spul staan; ga luisteren, en laat je oren samen met je portemonnee kiezen :)
Wat betreft een stereo-setup zou een leuk startpunt kunnen zijn:(varieer dus bij je luistersessie, en naar je budget!!!)
  • Denon PMA-510AE (450 euro)
  • Wharfedale Diamond 10.1, of 9.1 uit de aanbieding (240 euro/paar)
Ter illustratie 2 anekdotes:
  • Jaren geleden ging ik met een vriendin een stereo set uitzoeken. Toen de luidsprekers uitgezocht moesten worden was de eerste reactie dat die zuilen een leuke aanbieding waren, maar veel te groot. Na 20 minuten luisteren was de keuze gevallen voor (tadaaaa): de zuilen.
    het plaatsen daarvan in een 4x3m studentenkamer was wel een opgave :)
  • Mijn vrouw wilde toen ik haar net leerde kennen zo klein mogelijke luidsprekers. Tot het moment dat ze een keer het verschil met een paar goede zuilen hoorde..... de budgetteringscommissie was akkoord (ook al weer een paar jaar geleden). Het resultaat is dat rond de jaarwisseling mijn 20 jaar oude Wharfedale Diamond 3 boekenplank luidsprekertjes omgewisseld worden voor Focal Chorus 816W's
    (zou eigenlijk deze maand gebeuren, maar daar dacht de wasmachine anders over)
Succes!

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
dank voor de reacties !! :) ik ga welles in speciaalzaken checken inderdaad.

maar nog even; wat denken jullie van deze om naar te kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy

koboy

Anoniem: 82568 schreef op woensdag 14 oktober 2009 @ 15:23:

Ziet er leuk uit, maar niet goedkoop. Ben benieuwd naar hoe het klinkt, en hoe het zich houdt tegenover een set met iets grotere luidsprekers.
Ik zou niet te veel verwachten van het virtual surround effect, en persoonlijk vind ik een crossover tussen fronts en sub van 150 Hz wat aan de hoge kant.

Laat weten wat je ervaringen zijn bij het luisteren!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 00:03
Anoniem: 8819 schreef op dinsdag 13 oktober 2009 @ 23:40:

Ik zelf kan dus wel ver boven de 20.000hz horen (word gewoon gek van een adapter of zelf een zo mug zoemer die je in een stekker stopt.
Komt dat daardoor? Ik hoor ook altijd hoge tonen uit sommige tv's, adapters etc.. mijn vriendin verklaart mij dan voor gek dat ik mijn bed uit ga om ze helemaal uit het contact te halen. :(

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swagger
Zo'n muggenverjager is bijna altijd wel onder de 10.000 Hz, die piep van die TV (CRT zeker) hoor ik ook wel, maar die was dacht ik rond de 15.000 Hz, dit had ik ergens gelezen, weet het niet zeker.

Trouwens, als je gaat luisteren laat je, je dan geen dure kabels aansmeren of een speaker die beter is omdat hij bi-wired is. Als je trouwens in Zwolle gaat kijken bij W&W Audio is misschien de Usher S-520 iets voor jou, het is dan wel een boekenplank luidsprekers maar is zeer klein in vergelijking met andere boekenplank luidsprekers. Verder komt er ook nog een heel aardig laag uit. Deze kosten € 398,- per paar voor houtfineer en als je hem hoogglans wilt kosten ze € 498,- per paar.

[ Voor 38% gewijzigd door Swagger op 14-10-2009 19:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 8819

Swagger schreef op woensdag 14 oktober 2009 @ 19:08:
Zo'n muggenverjager is bijna altijd wel onder de 10.000 Hz, die piep van die TV (CRT zeker) hoor ik ook wel, maar die was dacht ik rond de 15.000 Hz, dit had ik ergens gelezen, weet het niet zeker.
muggen vanger is juist hoger dan 20.000hz .
Anders hoort iedereen de muggen vanger namelijk.

Kijk als ts goedkopere maar kleine speakers zoek zijn de
Canton LE200 boekenplank luidspreker
Canton Plus GX luidsprekers
Sangean PS-101 luidspreker
Tangent Millennium Mini Beuken

JBL 5.1 surround systeem SCS 140 140euro
leuke set klinkt goed

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 8819 op 14-10-2009 19:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q-bone
  • Laatst online: 22:23

Q-bone

Dusss...

even een vraagje tussen door, over de onkyo ben je het al wel eens?

bla?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 14829

Anoniem: 8819 schreef op dinsdag 13 oktober 2009 @ 23:40:
als je leuk spul zoek voor weinig geld kijk naat het merk heco vectra die gaan van 32hz tot 38.000hz .
hebben bi-wire onderteuning.

Geweldige geluid voor 150euro voor setje
heb ze hier thuis staan en gebruik mijn actiefe sub woofers niet (heb er twee staan voor films maar voor audio staan ze uit)
Deze speakers worden door een denon versterker aangestuurt via bi-amp.
Als je de Victa lijn van Heco bedoelt: idd. een hele leuke set budget luidsprekers. Maar die hebben Kef, Klipsch, etc. ook en dan komt zelfs Eltax ('t Conrad "huismerk") om de hoek kijken.
Allemaal stuk voor stuk beter klinkend dan elk willekeurig 2.1 setje met front speakertjes die met moeite onder de 200Hz komen, van een Z-2300 via de Canton set die TS noemde tot die Bose dingen.

Maar om nou die Victa zuiltjes te gaan biampen met (denk ik?) een Denon 7.1 versterker? Leuk dat 't kan, en als je van de 7 versterkers er toch maar 5 gebruikt kun je die laatste 2 netzogoed op je fronts aansluiten, maar je merkt er helemaal niks van. Biamping wordt pas interessant wanneer iedere amp z'n eigen voeding heeft, maar bij alle betaalbare 7.1 receivers delen ze met z'n zevenen 1 meestal nogal krap bemeten bron.
Lastig voor jou, maar dat houdt niet meteen in dat een tweeter ook boven de 20KHz moet kunnen komen. Op een handjevol speciaal opgenomen/gemasterde SACD schijfjes na is de bron al afgetopt op 20/22KHz. Die tweeter zal dus nooit hogere tonen te verwerken krijgen, tenzij je versterker kapot is. :)
Ga naar een echt audio zaak om te luisteren
Anders de beste oplossing de kef q1 serie kijken met losse subwoofer .
Dan heb je ook goed geluid.
Eens en eens. Ik gebruik al jaren op m'n PC 2 Kef Q8s speakertjes aangesloten op een Aura VA100 versterker (stereo, 2x 40W) en een JBL subwoofer die meestal uitstaat, en ik heb nog geen 2.1 setje of klein satelliet/sub setje gehoord waar 'ie zich voor zou moeten schamen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
ik heb nu de Onkyo HTX-22HD
prima geluidje, de hoge tonen in muziek hoor ik met deze set veel meer dan de Z-2300 die ik hiervoor had.
Ik gebruik deze met optical IN (PCM) via m'n Bravia W-5500
enig minpuntje is toch wel de fan die je redelijk goed hoort aanslaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 175233

Anoniem: 82568 schreef op woensdag 14 oktober 2009 @ 15:23:

Die 150Hz crossover tussen sub en stero is eigenlijk te hoog... De standaard is dat 80Hz het maximum is voor de crossover tussen subwoofer en stereo speakers.

Onder de 80Hz kun je geluid niet meer goed plaatsen, en mag het dus wel van een enkele speaker komen. Maar daarboven kun je het wel ruimtelijk plaatsen, en ga je dus je stereo beeld verpesten als het dan van je subwoofer komt. Dit is één van de redenen waarom die Bose sets zo beroert klinken.

Beetje lastig inschatten hoe sterk je het merkt. Zou je eens naar moeten luisteren... Als je van klassiek houdt, dan zou een stukje cello wel voldoende moeten zijn. Merk je snel genoeg of ie door de mand valt.
Pagina: 1