Van C# naar VB.NET, tips?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnbo
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 06-09 20:35

Wijnbo

Electronica werkt op rook.

Topicstarter
Bij mijn huidige baan programmeer ik louter in C# 3.0. Bij mijn nieuwe baan wordt ook in VB.NET ontwikkeld. Nu is het hetzelfde platform, maar toch zijn er nogal wat verschillen. Heeft iemand ooit iets soortgelijks meegemaakt, en wat zijn de stappen die je toen hebt genomen? Zijn er boeken over die je als C# programmeur snel "omscholen" naar C# & VB.NET?

- Heb zelf al die online converters gevonden, die zijn wel handig.

Zijn er nog meer handige sites of boeken die ik kan gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

Achterliggende concept is hetzelfde, alleen de syntax is anders :). Converters zijn over het algemeen niet best, basic dingetjes werken wel maar de 'lastigere' dingen snappen ze niet. Als je de achterliggende ideeen van C#/.Net kent, dan moet je in 2 weken ook VB.Net kennen :)

Ik vraag me af of je echt een boek nodig hebt; imho valt het best mee (zeker C# -> VB.Net). Advies: gewoon doen.

[ Voor 16% gewijzigd door gorgi_19 op 13-10-2009 08:43 ]

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnbo

Wijnbo

Topicstarter
gorgi_19 schreef op dinsdag 13 oktober 2009 @ 08:41:
Achterliggende concept is hetzelfde, alleen de syntax is anders :). Converters zijn over het algemeen niet best, basic dingetjes werken wel maar de 'lastigere' dingen snappen ze niet. Als je de achterliggende ideeen van C#/.Net kent, dan moet je in 2 weken ook VB.Net kennen :)
De brakheid van de meeste converters was ik inmiddels ook een beetje achter. Enige wat inderdaad fatsoenlijk lukt is syntax converteren. Ik verwacht zelf met 2 weken "bij" te zijn, zeker wanneer ik gewoon in het diepe gegooit wordt qua programmeren. Eerste paar uur erger ik me dood denk ik aan de Is Null i.p.v. de == null en dat soort dingen, maargoed, je moet wat over hebben voor je nieuwe baan :+

Of is die 2 weken te optimistisch? Heb zelf een vrij goede kennis van het .NET framework.

[ Voor 5% gewijzigd door Wijnbo op 13-10-2009 08:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gorgi_19
  • Nu online

gorgi_19

Wijnbo schreef op dinsdag 13 oktober 2009 @ 08:43:
[...]

De brakheid van de meeste converters was ik inmiddels ook een beetje achter. Enige wat inderdaad fatsoenlijk lukt is syntax converteren. Ik verwacht zelf met 2 weken "bij" te zijn, zeker wanneer ik gewoon in het diepe gegooit wordt qua programmeren. Eerste paar uur erger ik me dood denk ik aan de Is Null i.p.v. de == null en dat soort dingen, maargoed, je moet wat over hebben voor je nieuwe baan :+

Of is die 2 weken te optimistisch? Heb zelf een vrij goede kennis van het .NET framework.
2 weken als je .Net goed kent optimistisch? Neuh. (maar dit zal wellicht voor iedereen verschillend zijn). Ik heb ook moeten meewerken aan een C# project, heeft me een aantal dagen gekost om te wennen maar daarna lukt het ook wel. 2 weken lijkt me dus wel reeel. (stel alleen ook wel die verwachtingen die je even moet wennen aan de andere syntax)

Voornaamste probleem zal zijn het 'wennen' aan een andere syntax. In het begin irriteer je je eraan vanwege de oude gewoonten (en de compiler gaat piepen). Paar zaken die niet meer werken (unsafe blocks, yield, etc.), maar daar werk je snel genoeg omheen :P

[ Voor 4% gewijzigd door gorgi_19 op 13-10-2009 08:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

Haan

dotnetter

Als je gewoon goed thuis bent in programmeren in het algemeen en het .NET framework specifiek, dan zal je VB.NET echt wel met twee weken beheersen. Alleen de bijzonderheden/handigheidjes in de taal zullen wat langer duren om te ontdekken, dus voor je vollledig op niveau zit zal wel wat langer duren.

Kater? Eerst water, de rest komt later

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wallie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06:40

Wallie

Herr

Ach, in 2 weken ben je aardig op weg. Ik heb de stap andersom gemaakt: na 2 jaar VB.NET naar C#. 't Is idd feitelijk alleen syntax waar je mee zit, en dat kost je zo'n 2 a 3 weken om je er een beetje eigen in te maken. Verder kan je in beide talen voor 99% hetzelfde. Van VB.NET --> C# is latiger dan C# --> VB, aangezien VB nog allerlei 'smerige' oude dingen ondersteund (redim preserve, optionele parameters (al zitten die dacht ik ook in c# 4.0), 'call' voor elke functieaanroep, module's aanmaken, Mid(), Instr() etc)), en als je die gewend was...

Dat is niet gênant, dat is professioneel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gorgi_19
  • Nu online

gorgi_19

Wallie schreef op dinsdag 13 oktober 2009 @ 08:48:
Ach, in 2 weken ben je aardig op weg. Ik heb de stap andersom gemaakt: na 2 jaar VB.NET naar C#. 't Is idd feitelijk alleen syntax waar je mee zit, en dat kost je zo'n 2 a 3 weken om je er een beetje eigen in te maken. Verder kan je in beide talen voor 99% hetzelfde. Van VB.NET --> C# is latiger dan C# --> VB, aangezien VB nog allerlei 'smerige' oude dingen ondersteund (redim preserve, optionele parameters (al zitten die dacht ik ook in c# 4.0), 'call' voor elke functieaanroep, module's aanmaken, Mid(), Instr() etc)), en als je die gewend was...
Ondersteunen is een ding, maar in principe biedt .Net en best practices van VB.Net alternatieven door die zooi :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik moest een paar weken terug overstappen in verband met een andere werkplek. Ik heb vooral veel gehad aan voorbeeld code. En natuurlijk aan collega's die mij af en toe konden uitleggen waarom ik iets verkeerd deed.
Pagina's zoals http://www.harding.edu/fmccown/vbnet_csharp_comparison.html zijn erg handig.
Paar dingen waarmee ik de fout in ging:
-als je controleert of iets Nothing (null) is gebruik dan is ipv = anders geef je het de waarde ipv dat je het checkt
-or en and zijn NIET short circuit gebruik orelse of andalso voor && en ||
-als je een statement over meerdere regels wilt schrijven moet je _ op het eind plaatsen. best irritant als je een lap code kopieert

overigens: in VS 2008 als hij suggesties geeft voor code completion is er een toets om het gewoon te kiezen ipv dat VS het afmaakt en meteen de actie van de toets erachteraan plakt? Nu zet ik er de hele tijd nutteloze spaties en enters achter.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 13-10-2009 09:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roy-t
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 08-09 11:33
Hier nog een klein stukje uit .net magazine over VB.Net en C# http://download.microsoft...42aa29382/NET7_p84-87.pdf

Hierin staat dat het slechts een kwestie van smaak is en wat leuke uitleg. Ik zocht eigenlijk naar een website van een of ander blog op msdn waarin de leuke verschillen staan tussen C# en VB.Net er zijn namelijk een paar gave dingen die je wel in VB kunt doen maar niet in C# (en andersom) en dat is toch altijd leuk om te weten, maarja ben het even kwijt en werk zelf alleen met C#).

~ Mijn prog blog!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gorgi_19
  • Nu online

gorgi_19

Verwijderd schreef op dinsdag 13 oktober 2009 @ 08:51:
-als je een statement over meerdere regels wilt schrijven moet je _ op het eind plaatsen. best irritant als je een lap code kopieert
Je bedoelt iets als http://weblogs.asp.net/al...ter-C_2300_-Handling.aspx ? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnbo

Wijnbo

Topicstarter
Bedankt voor alle reacties O+

Ik had deze ook inmiddels gevonden: http://aspalliance.com/625

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoffel
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 17-09 09:11

Stoffel

Engineering the impossible

overigens: in VS 2008 als hij suggesties geeft voor code completion is er een toets om het gewoon te kiezen ipv dat VS het afmaakt en meteen de actie van de toets erachteraan plakt? Nu zet ik er de hele tijd nutteloze spaties en enters achter.
Tab :)

Overigens, het is niet alleen een kwestie van smaak. Visual Studio mist in VB enkele opties die wel in C# beschikbaar zijn, zoals een aantal refactoring opties. Ook werkt de debugger niet exact hetzelfde (slechter imo). Naast de (nogmaals imo) ontzettend ranzige syntax van VB, die dan weer wel smaakafhankelijk is, genoeg reden om voor C# te kiezen. Maar dat is natuurlijk ook afhankelijk van je werkgever :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnbo

Wijnbo

Topicstarter
Stoffel schreef op dinsdag 13 oktober 2009 @ 09:10:
[...]

Tab :)

Overigens, het is niet alleen een kwestie van smaak. Visual Studio mist in VB enkele opties die wel in C# beschikbaar zijn, zoals een aantal refactoring opties. Ook werkt de debugger niet exact hetzelfde (slechter imo). Naast de (nogmaals imo) ontzettend ranzige syntax van VB, die dan weer wel smaakafhankelijk is, genoeg reden om voor C# te kiezen. Maar dat is natuurlijk ook afhankelijk van je werkgever :)
Meer afhankelijk van de software ;) Maar gelukkig hebben we ReSharper :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• compufreak88
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02-05 17:51
-or en and zijn short circuit gebruik orelse of andalso voor && en ||
And en Or zijn juist niet short circuit, ze evalueren beide operands.

[ Voor 3% gewijzigd door compufreak88 op 13-10-2009 09:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnbo

Wijnbo

Topicstarter
Overigens was het niet de bedoeling om een C# v.s. VB.NET discussie te krijgen, meer hoe om te gaan met te verschillen ;)

Ik weet ook wel dat C# beter is en de VB.NET developers dat nog niet weten O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gorgi_19
  • Nu online

gorgi_19

Wijnbo schreef op dinsdag 13 oktober 2009 @ 09:19:
Overigens was het niet de bedoeling om een C# v.s. VB.NET discussie te krijgen, meer hoe om te gaan met te verschillen ;)
De verschillen en hoe hier mee om te gaan worden toch aangegeven? :P
Ik weet ook wel dat C# beter is en de VB.NET developers dat nog niet weten O-)
Volgens mij ben je de eerste die er nu mee start :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

oehhh :o
nog meer oehhh :+
compufreak88 schreef op dinsdag 13 oktober 2009 @ 09:15:
[...]

And en Or zijn juist niet short circuit, ze evalueren beide operands.
je hebt helemaal gelijk, dat bedoelde ik ook. heb het ook even aangepast om verwarring te voorkomen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarthDavy
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 06-06 16:12

DarthDavy

Excellent!

Weet je, een goeie .NET'er kan in mijn ogen in beide programmeertalen uit de voeten.

Bier zonder alcohol is zoals een BH aan de wasdraad: het beste is eruit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnbo

Wijnbo

Topicstarter
DarthDavy schreef op dinsdag 13 oktober 2009 @ 14:58:
Weet je, een goeie .NET'er kan in mijn ogen in beide programmeertalen uit de voeten.
Dan ga ik dus van een goede C# naar een goede .NET''er :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jmzeeman
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 12-09 16:17
Grappig, ben nu zelf ook net bezig om voor een project over te schakelen op VB.NET. Mijn collega raade me dit whitepaper van microsoft aan: "Differences Between Visual Basic .NET and Visual C# .NET". Het is wel een beetje apart want het is een word file die ze in een selfextracting zip gedaan hebben maar ik heb er veel plezier van. Het geeft gewoon heel snel aan hoe je iets dat je in C# deed in VB moet doen (of andersom natuurlijk).

Succes er mee, ik ben onderhand redelijk gefrustreert en blijf maar ;'s weghalen... Maar dat komt mischien ook omdat ik nu aan 4 projecten tegelijk werk die allemaal een combinatie van verschillende talen en platformen hebben, dan went het natuurlijk nooit :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnbo

Wijnbo

Topicstarter
jmzeeman schreef op dinsdag 13 oktober 2009 @ 22:05:
Grappig, ben nu zelf ook net bezig om voor een project over te schakelen op VB.NET. Mijn collega raade me dit whitepaper van microsoft aan: "Differences Between Visual Basic .NET and Visual C# .NET". Het is wel een beetje apart want het is een word file die ze in een selfextracting zip gedaan hebben maar ik heb er veel plezier van. Het geeft gewoon heel snel aan hoe je iets dat je in C# deed in VB moet doen (of andersom natuurlijk).

Succes er mee, ik ben onderhand redelijk gefrustreert en blijf maar ;'s weghalen... Maar dat komt mischien ook omdat ik nu aan 4 projecten tegelijk werk die allemaal een combinatie van verschillende talen en platformen hebben, dan went het natuurlijk nooit :(
Bedankt voor je link.

Vertel mij wat :') Als afstudeer een combi tussen java, j2me, c++, android en objective-c gedaan.
Ik denk dat ik maar 1-taal-per-dag ga aanwennen, dus niet constant switchen :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElNillus
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 01-10-2023

ElNillus

Verwarde internetmiljonair

Ik ben juist van VB.NET (als opstapje van VB6) naar C# gegaan en zou never-nooit-niet terugwillen.
Het blijft imo zonde als mensen geen afstand kunnen doen van die BASIC syntax, ik vind C# veel eleganter en 'professioneler' dan VB.NET. (DirectCast(srcObject, targetType), *huiver*)
VB.NET blijft voor mij echt een 'kindertaaltje' voor tutorials, documentatie en veteranen die geen afscheid kunnen doen van VB6 maar toch met .NET moeten werken. :p
C# mensen kunnen zo makkelijk switchen met bijvoorbeeld Java, maar wat kun je met VB.NET?
Juist, gemakkelijk switchen met oude Visual Basic versies en voor de rest basta. :/
... en toch worden sommige mensen 'gedwongen' om in VB.NET te werken omdat een (ik zeg maar wat) stel 43-jaar oude VB-veteranen geen afstand kunnen doen van die BASIC-syntax, en code-reviewers het makkelijker lezen vinden.
Waarom? :|

Anyway genoeg gerant, ik kan zelf prima met VB.NET en C# uit te voeten en ben dus van VB.NET naar C# gegaan.Heb je al ervaring met die BASIC syntax (Visual Basic ervaring?). Dat maakt het overstappen wel gemakkelijker aangezien de syntax eigenlijk gelijk is... :)

Als ik af en toe iets in Visual Basic(.NET) moet schrijven, dan moet ik al gauw heel wat ;, !, ==, en if/while statements met if() etc weghalen, maar na een kwartiertje ben ik er alweer aan gewend. Succes ermee! ;)

[ Voor 8% gewijzigd door ElNillus op 14-10-2009 11:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnbo

Wijnbo

Topicstarter
ElNillus schreef op woensdag 14 oktober 2009 @ 11:36:
Ik ben juist van VB.NET (als opstapje van VB6) naar C# gegaan en zou never-nooit-niet terugwillen.
Het blijft imo zonde als mensen geen afstand kunnen doen van die BASIC syntax, ik vind C# veel eleganter en 'professioneler' dan VB.NET. (DirectCast(srcObject, targetType), *huiver*)
VB.NET blijft voor mij echt een 'kindertaaltje' voor tutorials, documentatie en veteranen die geen afscheid kunnen doen van VB6 maar toch met .NET moeten werken. :p
C# mensen kunnen zo makkelijk switchen met bijvoorbeeld Java, maar wat kun je met VB.NET?
Juist, gemakkelijk switchen met oude Visual Basic versies en voor de rest basta. :/
... en toch worden sommige mensen 'gedwongen' om in VB.NET te werken omdat een (ik zeg maar wat) stel 43-jaar oude VB-veteranen geen afstand kunnen doen van die BASIC-syntax, en code-reviewers het makkelijker lezen vinden.
Waarom? :|

Anyway genoeg gerant, ik kan zelf prima met VB.NET en C# uit te voeten en ben dus van VB.NET naar C# gegaan.Heb je al ervaring met die BASIC syntax (Visual Basic ervaring?). Dat maakt het overstappen wel gemakkelijker aangezien de syntax eigenlijk gelijk is... :)

Als ik af en toe iets in Visual Basic(.NET) moet schrijven, dan moet ik al gauw heel wat ;, !, ==, en if/while statements met if() etc weghalen, maar na een kwartiertje ben ik er alweer aan gewend. Succes ermee! ;)
Ik weet het, maja, als je een oude applicatie compleet in VB hebt staan ga je hem niet ff snel herschrijven ;)
Ik heb nog wel QBasic ervaring toen ik 12 was ofzo... IF...THEN....ELSE....END IF 8)
Pagina: 1