[macbook white late 2006] hoge temp / hard draaiende fans

Pagina: 1
Acties:

• whitehouse
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-12-2025
Mijn 2Ghz Macbook White Late 2006 heeft last van zijn browsers;
als ik een browser open heb (zowel firefox als safari 4) gaat mijn cpu al naar de 70 graden en mijn exhaust (fan) naar 6100rpm, waardoor ik mijn macbook continu hoor blazen.

Is dit een bekend probleem? Ik kan op google niets vinden, en zou hier graag iets tegen willen doen (iemand tips?)

oh en mijn firefox vraagt niet meer dan 15%cpu

[ Voor 6% gewijzigd door whitehouse op 13-10-2009 07:59 ]

| www.everythingisspiritual.com | www.mosaic.org |

• Herby
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17-01-2022

Herby

Stalknecht

Ik kan beamen dat je Mac soms echt opstijgt wanneer je pagina's in je browser hebt geopend met Flashinhoud. Wat bij mij goed werkt (niet een directe oplossing voor het probleem) is de snelheid van de fan manipuleren met Fan Control.

Compromis? Hoezo heb ik het mis dan?! | Geluk = gelul met een K | з=(•̪●)=ε

• seninha
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16-01 19:45

seninha

god's right foot

Ik had het zelfde probleem.Zodra ik tijdens het surfen een filmpje bekeek (bv youtube) dan schoot de CPU temp naar 70gr.
Fan liep dan op 6000rpm.

Dit was de hoofd reden om de MAcbook weg te doen een een nieuwe type te nemen.

iRacing Profile Flickr

• HaterFrame
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 14:25

HaterFrame

Well... Poo came out!

Nou dan ik je vertellen dat een macbook pro (late 09) nogsteeds met het zelfde zit als het om flash content gaat, de veroorzaker is het gedrocht wat men "Flashplayer for Mac" noemt.

Wat mij wel opviel met een early 08 macbook white was dat met SnowLeopard de temps altijd veel hoger lagen.

I am the great Cornholio!

• tweakerbee
  • Laatst online: 01-02 21:19

tweakerbee

dus..?

Volgens mij had Apple idd ook iets veranderd waardoor de fan pas later aanslaat. Verder heb ik op mijn 2008 MacBook ook last van Flash. (Op Windows machines zie ik overigens hetzelfde...) Flash video is gewoon zwaar. Tijd voor hardware accelerated video decoding in Flash. :)

You can't have everything. Where would you put it?

• whitehouse
Zojuist alle appz (inc browsers) afgesloten, blijft mijn cpu nog rond de 65 graden zweven en mijn fans >4000rpm.
is 65 graden normaal?

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

whitehouse schreef op woensdag 14 oktober 2009 @ 14:48:
Zojuist alle appz (inc browsers) afgesloten, blijft mijn cpu nog rond de 65 graden zweven en mijn fans >4000rpm.
is 65 graden normaal?
Nee, als 'ie een tijdlang idle is moeten de fans uitstaan. Waarschijnlijk heb je (net als ik vroegah) een laag stof achter je fans zitten waardoor de warmte niet goed wegkan.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• whitehouse
mmm dat zou dus weer geld gaan kosten.. lekker is dat ;)

• HaterFrame
  • Laatst online: 14:25

HaterFrame

Well... Poo came out!

Nu heb ik zelf geen ervaring met het schoonmaken van een Macbook maar is het geen idee om er eens een keer met perslucht doorheen te spuiten?

En als ik nu iets heel doms zeg: schop me dan maar...

I am the great Cornholio!

• seninha
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16-01 19:45

seninha

god's right foot

whitehouse schreef op donderdag 15 oktober 2009 @ 09:59:
mmm dat zou dus weer geld gaan kosten.. lekker is dat ;)
Waarom zou het.Gewoon een kleine schroevendraaier halen en Ifixit manual volgen.
Heb je zo je fan schoongemaakt ;)

iRacing Profile Flickr

• hans_lenze
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 03-02 17:55
Met perslucht en met stofzuigers kun je ventilatortjes heel goed slopen.
Pas dus op waar je spuit (het ventilatortje niet te zwaar belasten, smeltende lagers enzo).

Mijn late 2006 macbook doet het rustig aan bij gemiddelde pagina's 50+ temp en 1800 tot 2200 rpm fan. Pas als ik een Youtube filmpje aanzet of een Skype gesprek met video start schiet de snelheid omhoog en gaat de fan maximaal draaien op 6000 rpm (en een tering herrie maken...).

while (! ( succeed = try ()));

• Plankton
  • Laatst online: 06-01 15:26
Zelfde probleem hier. Zonet heb ik flash ge-uninstalled. Niet alleen is het nu stil in de woonkamer, de macbook loopt ook een stuk vlotter, niet alleen safari/firefox maar ook het switchen tussen tabs, itunes scrollen en dergelijke.

Nu: CPU 60 graden, FAN 1800rpm

Kan nu alleen niet meer op youtube...

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Flash uninstallen is niet de oplossing ;) De oplossing is het stof achter de fans weghalen. Als je een MacBook (Pro) uit 2006 hebt: gegarandeerd dat het er zit. En het probleem maakt zichzelf erger: meer stof -> minder warmte weg -> fans gaan harder draaien -> meer stof.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Plankton
  • Laatst online: 06-01 15:26
Wat vandaag hielp:

- Herstel schrijfbevoegdheden (hulpprogramma's -> schijfhulpprogramma)
- Met Cocktail (app) cache legen

Wat een stilte! Het waait niet meer in de woonkamer. Safari start als in een flits.

• Zpottr
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Zpottr

Henk

Plankton schreef op zaterdag 17 oktober 2009 @ 02:16:
Zelfde probleem hier. Zonet heb ik flash ge-uninstalled. Niet alleen is het nu stil in de woonkamer, de macbook loopt ook een stuk vlotter, niet alleen safari/firefox maar ook het switchen tussen tabs, itunes scrollen en dergelijke.

Nu: CPU 60 graden, FAN 1800rpm

Kan nu alleen niet meer op youtube...
Dan is ClickToFlash / Flashblock toch een betere oplossing als je fix van vandaag uitgewerkt is ;) dan kun je per site aangeven of flash moet starten of niet, of het per flash-object aanzetten. Ideaal.

Zoef

Pagina: 1