bigbeng schreef op dinsdag 13 oktober 2009 @ 04:46:
Het idee achter ASP.Net is dat je je gebeurtenissen en html van elkaar scheidt. Door panels te gebruiken die zichtbaar/onzichtbaar zijn afhankelijk van de situatie, kun je hetzelfde bereiken als wanneer je de html zelf samenstelt (of dmv een htmlgeneric obejct genereert) en m.i. met minder moeite. Als je een panel onzichtbaar maakt, dan wordt de bijbehorende inhoud niet naar de client gestuurd. Maak je de panel zichtbaar, dan wordt de inhoud (inclusief tabs/spaces) naar de client gestuurd. Het punt wat ik wil maken is dat het de duidelijkheid in de code ten goede komt als je niet met een htmlgenericobject werkt en zeker probeert response.writelines te vermijden.
Een ander pad wat je in kunt gaan is gebruik maken van user/custom controls (<- zoekterm) die je inlaadt op het moment dat je ze nodig hebt. Dit kan vooral handig zijn als je pagina's vaak dezelfde layout hebben, maar een (functioneel) verschillende inhoud.
Tenslotte kun je ook nog kijken naar master pages (wederom een zoekterm), waarmee je een zelfde effect kan bereiken, maar wat meer vanuit een top-down benadering werkt. En als je wilt polderen, dan kun je ook nog mixen tussen de twee laatstgenoemde methodes.
Bedankt voor je advies

, ik ben idd nog niet zo lang bezig met ASP.NET en kom dus van klassiek ASP.
Voor zover ik mij kan herinneren heb ik dat wel geprobeerd om panels te gebruiken, heb alleen niet gedacht aan het wel of niet visible maken daarvan, hoewel ik dat in mijn main menu wel doen. Ik gebruik al wel master pages met succes en dat gaat prima
Ik neem aan dat de manier die jij noemt wel wat sneller gaat dan en zeker ook minder code kost, het zijn nu toch wel tig regels door al die attributen die bij enkele HTML elementen worden toegevoegd. Volgens mij liep ik tegen een probleem op waardoor dit niet kon/lukte.
Aan de andere kant gebruik ik ook unobtrusive javascript, waarmee je d.m.v. je JS code ook on the fly DOM elementen genereerd en toevoegd.
Custom controls zal ik zeker nog een keer aantoekomen en lijkt me voor mij ideaal, omdat ik wel wat meer conrole zou willen hebben over de HTML die wordt uitgespuugd, ik neem aan dat dat daarmee kan. Daar kom ik later nog wel aan toe...weet ik nu nog niet veel over....
Als laatste zie ik trouwens niet wat master pages te maken hebben met het dynamisch genereren van HTML elementen, or do I see that wrong?
Een groot nadeel van ASP.NET heb ik al wel gevonden, namelijk het genereren van irritante ID's en name's op HTML elementen, zoals ctl00$ContentPlaceHolder1$test en dat je dat niet eens ergens uit kan zetten, opzich prima maar niet als je zelf verstand hebt van wat je doet. Dit uitzetten kan blijkbaar pas vanaf .NET framework 4.0.