Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijkert
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 06-04-2022
Hoi allemaal,

Ik ben van plan om een nieuwe koptelefoon te kopen en omdat ik een fan van sennheiser ben overweeg ik devolgende modellen: HD 515 (pricewatch: 80.90), HD 555(pricewatch: 107.95) en HD 595 (pricewatch: 129.90). Bij alle pricewatch prijzen heb ik er op gelet dat de koptelefoon binnen een paar dagen leverbaar is. Mijn budget heeft een max van 130 euro. Vanmiddag ben ik in de winkel geweest om te testen of ze lekker zaten en alledrie zaten ze prima (best logisch alledrie qua vorm vergelijkbare modellen). Het was moeilijk om een verschil in geluidskwaliteit te horen (goed moeglijk dat ik niet erg fijn gehoor heb). Ik heb de specs van de drie modellen bekeken en het viel me op, dat vooral de stap tussen de HD 555 en de HD 595 vrij groot is. De specs van de HD 515 en de HD 555 kwamen nagenoeg overeen. De HD 555 kon wat meer db's produceren. Wel vreemd dat de HD 555 dan zoveel meer kost dan de HD 515. Momenteel gebruik ik gewoon de onboard sound van mijn ma78gm-ud2h, die natuurlijk niet de beste output (in vergellijking met losse soundcard). Omdat me nieuwe systeempje wel high def films draait, ben ik sinds kort ook gaan merken hoe groot verschil die audiostreams in vergelijking met bv. mp3 qua geluidsqualiteit afgeven. Nou is mijn vraag of het zin heeft om bv. een HD 595 te kopen, wanneer de geluidshardware in mijn pc niet echt high end is? Ik heb zelf de neiging een HD 515 te kopen, omdat ik vermoed voor mijn doeleinden het verschil toch niet te merken.

Alvast bedankt voor jullie advies,

Wijkert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firestorm
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-06 14:51

Firestorm

Ik hou altijd schroefjes over

mijn advies: als je het verschil toch niet hoort, waarom dan teveel uitgeven? koop lekker de goedkoopste en geniet ervan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K0L3N
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 30-06 00:18
uiteindelijk is een HD595 een betere investering denk ik, anders zul je later misschien denken zou ik niet beter die 595 hebben kunnen kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijkert
Wat ik eigelijk wilde vragen is dat of ik het verschil tussen de drie mogelijke koptelefoons zou kunnen horen met de onboard audio van mijn moederbord? Zo niet heeft het natuurlijk geen zin om een duurdere koptelefoon te kiezen en kan ik beter de goedkoopste kopen.

Specs van mij onboard audio:

- Realtek ALC889A codec
- High Definition Audio
- 2/4/5.1/7.1-channel
- Supports for Dolby Home Theater (Note 3)
- Support for S/PDIF In/Out
- Support for CD In

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K0L3N
verschil zul je waarschijnlijk ook wel horen met je onboard kaart, maar het probleem met de HD595 (de rest weet ik niet, heb ik namelijk niet) is dat deze wel wat bass mist met een geluidskaart, ook bij mijn x-fi, ik heb er daarom een externe versterker aan hangen wat dan weer perfect klinkt maar bijna 2x zoveel kost als de headset zelf. Ik hoor ook nog wel eens iets over audio-technica ath-ad700, die hebben daar geloof ik niet zoveel last van en werken prima met een geluidskaart, kijk daar anders eens naar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VIPER2001
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08-05 00:36

VIPER2001

[GOT]The Source

Ik heb zelf de HD497 in combinatie met een Creative audigy 2 platinum pro,en geeft een perfecte geluid als je het goed hebt ingesteld.

Asus X99-DELUXE i7-5930K 16 GB (DDR3 2133) asus GTX1070 8 GB , asus xense ,asus usbdvdwriter,CM-COSMOS II,coirsair1200I,evo1TB,960pro512,Seagate2TB+Seagate 2x4TB,canon5350 logi g910+g502 iiyama G2773HS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 8819

realtek audio is zeker bagger .

Een losse geluidskaart zijn stukken beter omdat ze beter isoleert zijn.
Dat heeft te maken dat de onbourd direct op moederbord gesoldeerd zit.

Ik zal dus eerder kiezen voor een soundblaster audigy se geluidskaart met de hd515 koptelefoon.
Ik heb dit zelf getest en vond de creative geluidskaart velen malen beter dan de onbourd.
Laat staan als je alles via de line uitgang moet werken van de geluidskaart naar je koptelefoon .
Dan wil je toch zo zuiver en ruis arm geluid hebben ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 03-07 19:59
Ik heb zelf de HD555 en zowel gebruikt op de headphone uitgang van de X-Fi Platinum als van de ALC888 front-audio van m'n Gigabyte MA790X-UD3P en moet eerlijk zeggen dat ik geen verschil merkte. Goed vol geluid met goede bas en geen last van ruis of dat soort ongein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 03-07 19:59
Anoniem: 8819 schreef op woensdag 14 oktober 2009 @ 00:08:
realtek audio is zeker bagger .

Een losse geluidskaart zijn stukken beter omdat ze beter isoleert zijn.
Dat heeft te maken dat de onbourd direct op moederbord gesoldeerd zit.

Ik zal dus eerder kiezen voor een soundblaster audigy se geluidskaart met de hd515 koptelefoon.
Ik heb dit zelf getest en vond de creative geluidskaart velen malen beter dan de onbourd.
Laat staan als je alles via de line uitgang moet werken van de geluidskaart naar je koptelefoon .
Dan wil je toch zo zuiver en ruis arm geluid hebben ?
Dan heb je wel een enorm brakke onboard audio. Een Audigy SE is een gerelabelde Soundblaster Live. Moderne HD Audio oplossingen doen echt niks meer onder voor zo'n geluidskaart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.paaJ
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 03-07 20:18

mr.paaJ

generatie cmd+z

Heb zelf de HD515 en HD555 gehad (helaas niet tegelijk) en vond de HD555 beter, klonk iets helderder.

Als ik het me goed herinner is er een topic op head-fi waarin wordt uitgelegd hoe je van de HD555 een HD595 kunt maken (technisch dezelfde, maar HD555 heeft extra demping). Dan krijg je natuurlijk niet het luxere uiterlijk van de HD595.

liever de tong gebrand dan lauwe soep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 8819

mad-dog schreef op woensdag 14 oktober 2009 @ 00:11:
[...]

Dan heb je wel een enorm brakke onboard audio. Een Audigy SE is een gerelabelde Soundblaster Live. Moderne HD Audio oplossingen doen echt niks meer onder voor zo'n geluidskaart
Mijn moederbord ie een van de nieuwe modellen van gigabyte .
Geloof me een losse audio kaart klinkt nog steets beter.

Waarom de sounblaster audigy se kies is juist wegens de ouwe sounblaster live core.
Je gebruik namelijk niet de originelen drivers maar die van kx project
http://come.to/sblive

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killer
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08-02 16:45

Killer

Hatseflats!

De HD595 klinkt verreweg het beste van de 3 hoofdtelefoons (maar dat is persoonlijk), maar er zijn geen enorme verschillen. De HD595 heeft vooral een strakkere basweergave en klinkt over het hele spectrum een stuk neutraler. Qua investering in geluidskwaliteit ben je dus het beste af met de HD595, maar wederom, dat hangt natuurlijk af van je eigen smaak.

Alle 3 de koptelefoons hebben dezelfde impedantie van 50Ohm en zijn dus even makkelijk (of moeilijk) aanstuurbaar door apparatuur. 50 Ohm is zeker geen hoge waarde, maar ligt voor pc-audio en MP3 spelers aan de hoge kant van wat gebruikelijk is. Dit verschil ervaar je alleen in volume. Hoe hoger de impedantie, hoe lager het volume bij een gegeven signaalsterkte.

Alleen met onboard geluid doe je in veel gevallen de kwaliteit een beetje onrecht aan. Ik ken niet alle onboard geluidsoplossingen, maar tot nu toe heb ik er geen 1 gehoord die beter klonk dan een gemiddelde geluidskaart.
Maar goed, ook daarin heb je goede en slechte.

Als ik jou was, zou ik gaan voor de HD595, dan heb je qua geluidskwaliteit het beste wat je budget toelaat en kun je naderhand allerlei andere apparatuur nog upgraden, zonder dat je koptelefoon de zwakste schakel wordt. Een aparte hoofdtelefoonversterker heb je niet nodig, zoals eerder gemeld, tenzij je volume te kort komt. Maar een eenvoudige 2de hands audioversterker kan dan voor een paar tientjes ook wonderen verrichten!

Succes met je keuze!

Always be yourself! Unless you can be Batman, then always be Batman!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijkert
Bedankt voor jullie reacties. Waarschijnlijk zal ik binnekort een HD595 aanschaffen en zal jullie laten weten hoe die bevalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K0L3N
goede keuze, maar om even terug te komen op de versterker, het probleem is dat met mijn x-fi titanium het geluid een stuk minder klinkt, als ik hem gewoon in de groene poort plug, het geluid is zowieso minder goed, en je mist toch vooral de lage tonen, de versterker is niet alleen voor het volume, maar ook voor genoeg vermogen om de headset goed te laten spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killer

Killer

Hatseflats!

K0L3N schreef op donderdag 15 oktober 2009 @ 23:52:
goede keuze, maar om even terug te komen op de versterker, het probleem is dat met mijn x-fi titanium het geluid een stuk minder klinkt, als ik hem gewoon in de groene poort plug, het geluid is zowieso minder goed, en je mist toch vooral de lage tonen, de versterker is niet alleen voor het volume, maar ook voor genoeg vermogen om de headset goed te laten spelen.
Dan is er iets niet helemaal lekker met je geluidskaart. Je zegt dat de geluidskaart niet alleen voor het volume is, maar ook voor het vermogen. Dat is exact hetzelfde. Meer vermogen erin, geeft meer volume. Als jou geluidskaart niet in staat is om hard genoeg volume te leveren, dan mist hij vermogen. Als hij zelfs op lage volumes slecht klinkt, dan heeft die uitgang helemaal vermogen tekort. Maar dan zou je niet minder lage tonen moeten horen, maar meer vervorming. De uitgang gaat clippen als deze vermogen tekort komt en dat hoor je als gekraak\geknetter.

Nu kan ik mij voorstellen dat de uitgang van jou kaart een line-out uitgang is en die heeft inderdaad weinig vermogen. Maar het feit dat jij met je versterker meer bas hoort, geeft aan dat je versterker er iets bas bij drukt, of dat je met versterker gewoon harder speelt dan direct op de geluidskaart, waardoor je meer bas ervaart. Het kan gewoon niet dat de geluidskaart te weinig vermogen heeft en dan minder bas gaat doorgeven, alleen maar meer vervormde bas.

Ik heb het voor de gein hier eens getest op mijn PC met een X-Fi Elite-pro en een HD650, die een veel hogere impedantie heeft dan de HD595 en hoor geen verschil in geluidskwaliteit (ik gebruik ook een dedicated hoofdtelefoonversterker). Het enige verschil is, dat ik niet erg hard kan, voordat de boel gaat vervormen. Maar zolang ik qua volume onder de hoorbare vervorming blijf, hoor ik echt geen verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijkert
Gisteren de HD595 besteld en vandaag binnen gekregen. Wat kan ik zeggen, het is een belachelijk groot verschil met mijn vorige koptelefoon. Hij bevalt zeer goed en kam hem iedereen aanraden. Ik heb van een vriend van me een wat oudere soundblaster gekregen en die lijkt ook wat beter geluid te produceren. Wat me vooral aan de koptelefoon opvalt is het vollere geluid en betere bass, was een heleboel schelheid gewend. Al met al bedankt voor jullie reacties. Ze hebben me geholpen een goede beslissing te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killer

Killer

Hatseflats!

Veel plezier met je nieuwe aanwinst!

Pagina: 1