Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peetz0r
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 16-09 05:44
In september 2007 heb ik een Sapphire Radeon HD 2600XT 256MB gekocht. Werkte altijd probleemloos, maar ik heb nooit echt op te temperaturen gelet.

Sinds een paar weken heb ik mijn Pentium 4 (1 x 3,06 GHz) vervangen door een Core 2 Duo (2 x 2,8 GHz)
Dit betekend dat mijn processor niet meer de bottleneck is tijdens het gamen, maar de videokaart.

Dat merk ik...

Idle (ubuntu + metacity / windows + kale desktop) wordt hij 65 graden.
Lichte belasting (ubuntu + compiz / windows + 3d tekst sreensaver) is 75-82 graden.

Als ik Need for Speed: Most Wanted speel haal ik een normale framerate, maar na zo'n vijf minuten is hij 120 graden celcius. De windows drivers vinden het dan wel weer genoeg geweest en gooien alles plat.

De fan draait gewoon.

In Ubuntu heb ik nog geen normale tests voor volle belasting gedaan...

Het wordt anders als ik ga kijken wat het probleem is.
Stof?
* Peetz0r pakt de stofzuiger en concludeert dat er weinig te zuigen valt.

Geleiding?
* Peetz0r heeft er verse koelpasta uit de winkel opgedaan.
Geen verschil

Airflow?
* Peetz0r schroeft zijn kast open en pakt een tafelventilator (40 cm)
De temperaturen onder 100% load hangen nu rondt de 100 graden.
Niet gezond, maar ik heb er een lanparty mee overleefd (o.a. World in Conflict @ medium)

Ik heb nu een Artic Cooling Accelero Twin Turbo besteld, maar gaat dit het probleem oplossen? Is dit normaal?

Ik ga geen beroep doen op de garantie, want dan moet ik 'm opsturen naar frankrijk...
Dan nog liever een nieuwe (wie betaalt...).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:48

Cheezus

Luiaard

Klopt de temperatuurmeting wel? Bij 120 graden moet je je vingers aardig branden aan het koelblok, is dit ook het geval?
Als het koelblok zo heet is en er zit geen stof in/fan draait dan is er waarschijnlijk iets mis met je GPU waardoor hij veel energie verstookt.
Als het koelblok niet heet is kan het zijn dat hij niet goed contact maakt met de GPU, dit kun je wel zien aan de pasta als je hem er af haalt (je ziet dan precies een vierkantje van de GPU waar de koelpasa bijna allemaal is weggedrukt).
Als het contact goed is en het koelblok niet heet hoef je je nergens druk om te maken, de sensor of het uitlees programmatje klopt dan gewoon niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peetz0r
De koeler maakt goed contact, maar de achterkant (de kant die naar de cpu wijst) wordt idd flink heet, warmer dan een waterkoker niet net klaar is. (dat is dus kokend water achter dun plastic).

Onder windows gebruik ik gpu-z en under ubuntu aticonfig --odgt

En met kassie open @ 120 graden zie ik gewoon de warme lucht opstijgen.
Normaal zie ik dat alleen bij kaarsen, of boven heet asfalt.

De temperaturen van andere onderdelen is wel normaal (alles onder de 50 graden, dat is met zware videobelasting, maar bijna geen overige belasting).

[ Voor 36% gewijzigd door Peetz0r op 12-10-2009 21:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezus

Cheezus

Luiaard

Draait je fan wel hard genoeg (eventueel even handmatig op 100% zetten en kijken wat er gebeurd).
De reference koeler ziet er trouwens niet echt uit alsof je daar veel met een stofzuiger kunt doen, als je die hebt kun je proberen de koeler even met perslucht schoon te blazen (als je goed kunt zien dat er nergens stof zit is dat natuurlijk een beetje overbodig).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peetz0r
De fan draait volgens de software op 100%, en mijn oren zeggen me dat dat best eens zou kunnen kloppen.
Ik moet zeggen dat de airflow in mijn kast waardeloos is, maar met 'kassie open, 40cm fan' kookt hij nog steeds.

Ik ga ff een gpu-z logje posten. Zo terug...

(ik draai nu ubuntu met compiz, opera en een terminalvenster. 85 graden...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Hoeveel koelpasta heb je ertussen gesmeerd? Als het net zoveel was als ervoor... dan kan dat de oorzaak zijn ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peetz0r
Ik heb koelpasta erop later smeren door iemand die ervoor gestudeerd heeft, maar vergeleken met de stock pasta en m'n eigen pasta en zijn pasta maakt het idle 2-4 graden verschil. Misschien kan ik tien seconden langer gamen...

GPU-Z logje: http://peter-server.homel.../GPU-Z%20Sensor%20Log.txt
Hij wordt rondt de 110 graden een beetje high. Hij weet niet meer wat zijn klok is...
LSHW dump (lshw geeft gedetaileerde info over al je hardware): http://peter-server.homelinux.net/hd2600xt/lshw.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23:15

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Wat bedoel je met 'geen geweldige airflow'? Leg je situatie eens uit.
De 2600XT was in de tijd dat hij uitkwam namelijk best een heethoofd, en dat is hij nu natuurlijk nog steeds.

Daarnaast kun je niet studeren voor koelpasta smeren, dat iemand een informatica-opleiding heeft gedaan, als je dat bedoelt, zegt nog helemaal niets over hoe je een computer in elkaar zet. Laat staan een videokaartkoeler monteren.

Er moet echt een flinterdun laagje koelpasta gelijkmatig verdeeld worden over het oppervlak van de GPU-kern. Een druppeltje in de vorm van een rijstkorrel kan ook, waarna je de koeler er gelijkmatig op legt.

Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peetz0r
Hij heeft volgens mij iets met scheikunde en informatica. In ieder geval was het (volgens hem) een goed merk, en heel dun netjes uitgesmeerd.

Mijn huidige kast heeft geen ruimte voor fans aande voor- onder- of bovenkant. Alleen twee (PSU + case) aan de achterkant. En natuurlijk die grote tafelfan die het ook maar een beetje oplost.

Binnenkort krijg ik een Thermaltake LANBox Lite, en die heeft een veel betere airflow. Ik zal een update doen zogauw de kast en/of de koeler binnenkomt/komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jejking
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Nogmaals... wat is ''dun''? Het moet echt alleen het contact tussen core en koeler vormen en de oneffenheden opvullen.

Dit is bv goed:

Afbeeldingslocatie: http://www.neoptolemos.com/files/Koelpasta1.jpg

Dit niet:

Afbeeldingslocatie: http://johnbokma.com/mexit/2008/03/03/north-bridge-with-thermal-grease-applied.jpg

Te dikke laag isoleert warmte van de chip, m.a.w.: achterlijke temperaturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peetz0r
Net zo dun als daarboven, misschien nog wel iets dunner. In ieder geval lang niet zoveel als daaronder...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miglow
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:40
Even afwachten wat je nieuwe koeler doet. De standaard koeling is meestal niet afdoende als je niet al te beste warmteafvoer hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peetz0r
Ik heb vanmiddag de twin turbo opgehaald. Hij kwam met een 12-of-7-volt-naar-molex adaptertje, en die zit nu op 7 volt. Hij is vrijwel onhoorbaar. Na 2 minuten volle belasting is hij 53 graden, na 7 minuten nog steeds.

Perfect, toch?

Ik ga nog wel even een autopsie verrichten op mijn oude koeling...

Edit: hoezo stof?

[ Voor 10% gewijzigd door Peetz0r op 13-10-2009 19:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jejking
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Dus je draait niet passief. Zou wel moeten kunnen met die koeler, in principe (klein voorbehoudje, eerst testen, dan definitief). 53 graden is netjes... itt die tweede huid die om je oude stock koeler is gegroeid. Kanarie... :X

Al gok ik dat er ook nog iets anders aan de hand was. Oude X800XL256 had ook een wintervachtje gekweekt en bij dat hittekanon scheelde het 'maar' 15 graden onder load. Hier is de delta toch wel iets groter, een graadje of 45? Maar goed, het is opgelost, weet je volgende keer ook waar je op moet letten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezus

Cheezus

Luiaard

De ene koeler heeft meer last van stof dan de andere, dit kun je lastig vergelijken. Maar zoals ik al zei:
primusz schreef op maandag 12 oktober 2009 @ 21:12:
De reference koeler ziet er trouwens niet echt uit alsof je daar veel met een stofzuiger kunt doen, als je die hebt kun je proberen de koeler even met perslucht schoon te blazen
Schoonblazen (ipv zuigen) had je probleem waarschijnlijk al verholpen. Dan had je geen koeler hoeven kopen die meer waard is dan je videokaart :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peetz0r
Ik kan me vaagjes herrineren dat hij ook al best warm werdt toen hij nog vrij nieuw was. En hij is nu een stuk stiller.

Passief heb ik ook geprobeerd, maar dan lopen de temperaturen al op tot 70 graden...
En bij het loshalen van het stekkertje van de fan is hij afgebroken, dus hij is toch al dood :X

Edit: tussen de bovenkant van de koeler en de onderkant van mijn kast zit <1cm ruimte, maar toch heb ik een goede airflow :D

[ Voor 17% gewijzigd door Peetz0r op 13-10-2009 21:19 ]

Pagina: 1