[WIN7] Windows 7 bevriest zodra ik laptop open doe.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartena
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-09 06:16
Ik heb hier een HP G50-104NR laptop voor mijn vrouw. Geen rekenwonder, maar heb em vlak na de aankoop meteen uitgerust met 4 Gb geheugen ipv de meegeleverde 2 Gb, en in plaats van het bijgeleverde 32bits Vista Home Premium de laptop uitgerust met Vista Ultimate x64. Deze configuratie heeft tot afgelopen weekend zo goed als perfect gedraaid.

Dit weekend besloot ik de laptop te voorzien - door middel van een verse format - van Windows 7 Ultimate x64 van mijn Technet account. Installatie is goed verlopen, en tevens de Windows Updates die al beschikbaar waren werden goed geinstalleerd.

Ik heb de Power Settings zo ingesteld dat de laptop zolang deze aan de stroom hangt, gewoon altijd actief is. Zo had ik de Vista installatie ook ingesteld: Klep open, en meteen werken, geen gedoe met hibernate etc.

Echter, ik heb een vervelend probleem wat ik onder Vista Ultimate x64 (met SP2) niet had: Windows 7 slaat soms geheel spontaan vast zodra ik de laptop open doe. Ik weet dat het vastlopen precies op het moment dat de laptop wordt opengeklapt gebeurd, aangezien ik bijv. Outlook actief had, deze 'snachts aan liet staan met de view op de Inbox, en toen ik vanmorgen om 06:55 de laptop openklapte, was de laatste email in de inbox om 06:46 binnengekomen, dus hij had de hele nacht zonder problemen gedraaid.

Ook als de laptop urenlang in gebruik is, wat zondag het geval was, gaat alles continue goed. Spellen draaien, Office gaat goed, Firefox met tig tabs open..... als een tierelier.

Voor de zekerheid heb ik de in de BIOS ingebakken memory test uitgevoerd, maar die geeft geen problemen aan. Dit verwachtte ik ook niet aangezien de laptop onder Vista x64 zeker een maand of 8 perfect heeft gedraaid.

Ik ben uiteraard op zoek gegaan naar een oplossing, en kwam bij compleet andere modellen laptops (o.a. Sony VAIIO, Lenovo Thinkpad, en andere HP modellen) erachter dat het wel eens zou kunnen gaan om slechte chipset drivers die bij Windows 7 worden meegeleverd, en aangeraden werd om de chipset. grafische en andere drivers bij Intel vandaan te halen, en eventueel de Vista x64 drivers te proberen. Dat heb ik gisteravond dus gedaan, maar helaas was het - zoals je hierboven kunt lezen - weer raak hedenmorgen.

Andere aangedragen oplossingen waren het uitzetten van het in slaap vallen van USB in de bios en de Power Settings, maar ook dit had geen resultaat.

Eventviewer logt niets. Na herstart krijg je wel de melding dat de "previous shutdown is unexpected", en van andere, normale entries uit de Eventviewer maak ik ook op dat het systeem prima blijft doordraaien TOT het moment dat ik de klep open doe. Alles wijst daarop, outlook, eventviewer, en de klok in de taskbar..... Deze laatste bevriest op de exacte tijd dat ik de laptop open doe.

Ik ben er vrij zeker van dat het geen hardware probleem is, aangezien Vista x64 prima draaide, een memory test geen problemen gaf, en dit bewuste probleem ook bij een aantal andere typen laptops - allemaal met de Intel Series 4 chipset - aanwezig is.

Reden van dit topic: In de kennis van slimme tweakers putten, om te zien of ik iets over het hoofd zie. Desnoods ga ik weer terug naar Vista x64 (ben eigenlijk ook XP x64 aan het overwegen vanwege Civ 3 wat ze nog wel eens wil spelen en nog wel eens wil crashen onder Vista)

Heeft iemand dit specifieke probleem gezien op zijn/haar laptop, en wat heb je gedaan om het op te lossen? Alle tips zijn welkom :)

"I reject your reality and substitute my own!"
Proud to be an American.
Hier woon ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 00:40

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Het ziet er naar uit dat het onderuit gaat bij de lid switch. Als je dus je laptopscherm dicht doet, en gelijk weer open looptie ook vast? Een RDP naar de laptop toe en dan het scherm weer open klappen geeft hetzelfde? Acties bij het dichtdoen van de laptop ook volledig uitgeschakeld (dus niet alleen scherm uit, maar echt helemaal niets)?

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turdie
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20-08-2024
Krijg je een blauw scherm te zien, en wordt op dat moment een memory dump gemaakt. Sowieso is het handig om in te stellen dat je laptop een full memory dump maakt als ie crasht.

Hier vindt je hoe dat instelt:
How to configure system failure and recovery options in Windows

Als daarna die memory dump analyseert met Debugging Tools for Windows weet je welke component/drivers/system file de crash veroorzaakt, zoals eerder aangeven is het wel essentieel dat je blauw scherm krijg te zien waar vervolgens een memory dump wordt gemaakt. Je zou ook op eventuele al aanwezige memory dumps checken door te kijken in C:\Windows\Minidump, dat is de standaard locatie waar memory dumps worden opgeslagen.

En hier vindt je een goede handleiding hoe je memory dumps analyseert:
How to Analyse Bugcheck and Process Crash Dumps

Een andere manier zou zijn via Action Center wat dingen naar MS versturen, vaak krijg je dan ook een advies, via Control Panel --> Action Center --> Maintenance --> Check for Solutions.

[ Voor 51% gewijzigd door Turdie op 13-10-2009 19:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartena
Geen BSOD, de boel "bevriest" gewoon. Hij maakt dus ook geen memory dump, en de Event Log geeft ook niet aan dat er iets is gebeurd, wat bij een memory dump (zelfs bij de standaard 64k minidump) wel gebeurd. Het Action Center had ik trouwens ook al eens gebruikt, maar die geeft eigenlijk alleen aan de drivers van een update te voorzien, hetgeen ik al heb gedaan.

Echter, er is vandaag naast de normale Windows Updates ook een andere update gelanceerd, welke wel door mijn WSUS server op het werk werd aangeleverd (waar ik Windows 7 net vorige week heb bij gezet), maar niet door de normale Windows Updates middels de internet update thuis:

An update is available to improve the stability and reliability of Windows 7 and of Windows Server 2008 R2

Interessant aan deze update van 20 Mb zijn onder andere deze entries:

• You connect a secondary monitor to a computer that is running Windows 7. When the computer resumes from hibernation, a black screen is displayed.

En deze:

• You put an x86-based computer that does not have Physical Address Extension (PAE) enabled into hibernation. However, it does not enter hibernation correctly. When you try to resume the computer from hibernation, a black screen is displayed. This issue does not affect x64-based or Itanium-based computers, or computers that have the Data Execution Prevention (DEP) feature enabled.

Bij de bestanden die geupdate worden staan bestanden die inderdaad met de shell (explorer) en de standby/resume functies te maken hebben. En zelfs al heb ik hibernate uitstaan, het is niet ondenkbaar dat wanneer het deksel omhoog gaat, het OS toch een signaaltje krijgt richting deze onderdelen van Windows in geval er wat moet gebeuren.

Het zit dus iig "in de buurt" van mijn probleem, dus als ik vanavond thuis kom ga ik deze patch eens installeren op die laptop.

[ Voor 7% gewijzigd door maartena op 13-10-2009 23:00 ]

Proud to be an American.
Hier woon ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Heb je mijn opties al geprobeerd? Dat zeg je dan weer niet, helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartena
Hero Of Time schreef op dinsdag 13 oktober 2009 @ 23:20:
Heb je mijn opties al geprobeerd? Dat zeg je dan weer niet, helaas.
Zit nu nog op mijn werk, en RDP staat niet aan op de laptop, dus dat zal ik vanavond even proberen. Door het tijdsverschil lig jij bij mijn probeertijd denk ik allang op 1 oor. ;)

Proud to be an American.
Hier woon ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Sterker nog, ik ga nu lekker naar bed :) :z
Neemt niet weg dat je alsnog naar je power management kan kijken wat er staat ingesteld voor je scherm switch ;). Dat is je probleem namelijk, zodra dat signaal het OS bereikt, gaat het mis.
Als je nou met een extern toetsenbord, muis en monitor werkt (dus in principe met een docking station), wat krijg je als je het systeem naar standby brengt en dan het scherm open doet en weer resumed? Misschien nodig om je monitor af te koppelen om eventuele extra issues te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartena
Na een driver installatie van Intel (in plaats van HP) leek het even een dag of twee goed te gaan, maar vandaag weer een vastloper, ook na de patch van Microsoft. Ik denk dat er gewoon nog wat bugs in Windows 7 zitten icm bepaalde hardware.

Niet echt een enorm probleem, ik zet er wel weer Vista of XP op en we wachten gewoon even een paar maandjes. Vista had ook een paar compatability updates nodig voor het echt super draaide.

Proud to be an American.
Hier woon ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedmaster
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:25

Speedmaster

Make my day...

maartena schreef op vrijdag 16 oktober 2009 @ 00:51:
Na een driver installatie van Intel (in plaats van HP) leek het even een dag of twee goed te gaan, maar vandaag weer een vastloper, ook na de patch van Microsoft. Ik denk dat er gewoon nog wat bugs in Windows 7 zitten icm bepaalde hardware.

Niet echt een enorm probleem, ik zet er wel weer Vista of XP op en we wachten gewoon even een paar maandjes. Vista had ook een paar compatability updates nodig voor het echt super draaide.
heb je adobe reader/ updater geinstalleerd staan. Had een soortgelijk probleem en heb in opstarten alle extra zaken uit gezet waaronder adobe updater, mijn opstart/herstart probleem is nu opgelost

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22:41

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Bijna niemand die een vraag heeft/probleem heeft met Windows 7 zet ook gewoon het build nummer dat ze gebruiken er bij he, als je build 7100 gebruikt op je laptop is het heel simpel gewoon build 7600 (RTM) er op zetten en als er dan nog problemen zijn hier weer vragen want in 7100 zitten gewoon nog bugs :)

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ritchie
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 11-09 07:46
Phas0r schreef op vrijdag 16 oktober 2009 @ 01:17:
Bijna niemand die een vraag heeft/probleem heeft met Windows 7 zet ook gewoon het build nummer dat ze gebruiken er bij he, als je build 7100 gebruikt op je laptop is het heel simpel gewoon build 7600 (RTM) er op zetten en als er dan nog problemen zijn hier weer vragen want in 7100 zitten gewoon nog bugs :)
In de topicstart staat dat hij hem via zijn technet account heeft, dan kan je er wel vanuit gaan dat het om de RTM versie gaat.

- NAC Breda -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartena
Phas0r schreef op vrijdag 16 oktober 2009 @ 01:17:
Ik mag er toch wel even vanuit gaan dat je weet wat Technet is, en dat de Build 7100 niet eens meer te krijgen is. ;) Verder werken nieuwere patches - zoals de patch die ik gelinked heb van Microsoft - ook alleen op de RTM versie.

Als je dus even het topic had doorgelezen, had je zelf ook tot de conclusie kunnen komen dat het om de RTM versie gaat. ;)

On topic: Ik heb gisteravond XP op deze laptop gezet, en vooralsnog geen enkel probleem. Dichtklappen, openklappen, hibernate/sleep/power off, alles werkt goed.

Mijn vrouw was wel beteuterd, want ze vond Windows 7 een stuk mooier. ;) En ik zie nu niet mijn complete 4 Gb geheugen meer, maar dat nemen we even een tijdje voor lief. (Voor deze laptop zijn geen XP x64 drivers beschikbaar).

Over een maand of 6 ga ik weer met Windows 7 aan de slag op deze laptop. :Y

Proud to be an American.
Hier woon ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Zo jammer is dit, ik heb niet eens antwoord gekregen op mijn vragen. Had je ze nou wel uitgevoerd of niet? Wat was het resultaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartena
Hero Of Time schreef op vrijdag 16 oktober 2009 @ 23:02:
Zo jammer is dit, ik heb niet eens antwoord gekregen op mijn vragen. Had je ze nou wel uitgevoerd of niet? Wat was het resultaat?
Wel voor een deel uitgevoerd....geen verbetering. De laptop begon verder ook geheel los van het dichtklappen van de laptop gewoon keihard te bevriezen, dus uiteindelijk gekozen voor een XP installatie. Eerst nog even met mijn Ubuntu boot cd een memtest86+ uitgevoerd, maar die vond na een nacht lang testen nog niets.

Overigens draait de laptop nu al sinds de installatie..... ZONDER een reboot, en veel dichtklappen/openklappen continue stabiel door. Dat deed ie onder Vista SP2 trouwens ook, maar de reden waarom ik die er niet meer opgezet had had te maken met Civilization III, die regelmatig crashte onder Vista (met compatabiliteits modus), en gek genoeg deed dit spel het wel goed onder Windows 7. :D - Ook onder Windows XP trouwens.

Ik hoe het voorlopig dus even op bugs in Windows 7. Er zullen de komende maanden wel een stapel compatabiliteits updates uitkomen net zoals voor Vista, en daar wacht ik gewoon even op.

Eindresultaat nu is een blije vrouw met een werkende laptop. Prima dus. d:)b

Proud to be an American.
Hier woon ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krotwijk
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 12-09 19:30
maartena schreef op maandag 19 oktober 2009 @ 20:05:
[...]

Ik hoe het voorlopig dus even op bugs in Windows 7. Er zullen de komende maanden wel een stapel compatabiliteits updates uitkomen net zoals voor Vista, en daar wacht ik gewoon even op.

Eindresultaat nu is een blije vrouw met een werkende laptop. Prima dus. d:)b
Misschien toch verstandig om een multiboot met 7 te beginnen.
Als iedereen met een probleem besluit om windows 7 er weer af te halen, dan lossen de bugs nooit op.
Verder lijkt me toch dat er wel een tijdelijke oplossing voor je mogelijk is om het probleem niet te hebben.
Waarvoor iedere keer dichtklappen om te slapen en daarna weer te gebruiken?
Kan je hem niet gewoon neerzetten met klep open en bijvoorbeeld de slaap toets gebruiken?
Al gekeken of er een bios update voor je notebook is?
zie http://h10025.www1.hp.com...l&os=2100&product=3806964

[ Voor 10% gewijzigd door krotwijk op 19-10-2009 20:42 . Reden: oplossing aangepast ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flitzer
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
Ik zie dit waarschijnlijk ook bij 2 gewone PCs optreden (een P35 en P55 moederbord) in combinatie met Windows 7. Na een paar uur de PC niet gebruikt te hebben wil je weer verder gaan. De monitoren springen gewoon aan, maar verder functioneert niets meer en moet je de PC hard onderuit schoppen. Het lijkt dus ergens in de power settings te zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Klinkt als ACPI issues met die chipsets en Windows 7. Mogelijk dat een BIOS update het oplost, anders wachten op nieuwe drivers of een hotfix die ACPI stabieler maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartena
krotwijk schreef op maandag 19 oktober 2009 @ 20:23:
Misschien toch verstandig om een multiboot met 7 te beginnen.
Als iedereen met een probleem besluit om windows 7 er weer af te halen, dan lossen de bugs nooit op.
Heb jij een vrouw die analytisch gaat denken en gaat analyseren wat het probleem wel eens zou kunnen zijn..... of heb je een vrouw die je op je werk belt en weer klaagt dat haar laptop ALWEER vast loopt..... ;)

Nee, dan kies ik liever nu gewoon voor een stabiel werkende laptop. ;)

Ik heb zelf op mijn werk-laptop twee Windows 7 installs staan, eentje van de KMS server (Professional) en eentje van Technet. Ik hou liever persoonlijk van werk gescheiden..... :P - En die draaien perfect. Ook een HP laptop trouwens, een Elitebook 6930P.

Proud to be an American.
Hier woon ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krotwijk
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 12-09 19:30
maartena schreef op maandag 19 oktober 2009 @ 23:09:
[...]
Nee, dan kies ik liever nu gewoon voor een stabiel werkende laptop. ;)
Logisch, maar nu kan je niet zo nu en dan even checken of er al een update is die het probleem verhelpt.
Je kan voor je vrouw toch gewoon ervoor zorgen dat xp de default boot is van de 2 keuzes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartena
krotwijk schreef op dinsdag 20 oktober 2009 @ 06:55:
Logisch, maar nu kan je niet zo nu en dan even checken of er al een update is die het probleem verhelpt.
Je kan voor je vrouw toch gewoon ervoor zorgen dat xp de default boot is van de 2 keuzes.
Zou kunnen, maar voor mij is het simpelweg geen prioriteit om Windows 7 er meteen weer op te zetten, ook al is het gefixed.Ik maak over een half jaartje wel even een disk image van de huidige install, gooi Windows 7 erop, laat haar daar mee werken. Werkt het niet, hop image weer terug.

Proud to be an American.
Hier woon ik

Pagina: 1