[mac aanschaf] Mac voor iPhone programming

Pagina: 1
Acties:

• marqram
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 03-12-2025
Hallo Tweakers,

sinds een jaar heb ik een iPhone, en nu wil ik hier graag mijn eigen apps voor maken. Helaas heeft het gebruiken van de iPhone SDK een voor mij vervelende voorwaarde: je hebt een intel Mac nodig.

Ik heb reeds geprobeerd mijn laptop om te toveren in een hackintosh, echter met weinig succes. Nu ben ik dus opzoek naar een Mac, maar ik wil niet voor alledaags gebruik overstappen(niet dat ik anti-mac ben, maar om andere redenen) naar mac. Daarom wil ik een zo goedkoop mogelijke oplossing hebben om de SDK te kunnen gebruiken. Waar kan ik het best naar op zoek gaan? 2ehands? macbook of macmini of mac desktop?

Wat hebben jullie in deze situatie gedaan?

Ik hoop dat jullie me advies kunnen geven!

• andries.t.net
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 13-09-2020
Als je er zo weinig mogelijk aan uit wil geven lijkt mij een 2dehands mac mini of een nieuwe mac mini de perfecte oplossing, wacht ook even aangezien er geruchten zijn dat er morgen een update aan komt van aardig wat macjes, bij veel winkels krijg je dan aardig wat korting op de oude generatie mac's.

• Wilf
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Let iig goed op bij tweedehands macs dat je niet teveel uitgeeft! Er wordt vaak meer dan de nieuwwaarde gevraagd. Als je een bedrijf hebt is een nieuwe sowieso goedkoper (tweedehands zijn ze duurder dan nieuw zonder BTW).

• Eswip
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23-06-2024
Mag ik vragen wat de reden is waarom je niet helemaal over wil? Ik vind het prima hoor, maar misschien dat dat je reden hebt die niet van toepassing zijn. Veel mensen denken bv dat veel software er niet is voor de mac, of hebben nog andere gedachten over de Mac die niet (meer) waar zijn.

• GekkePrutser
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Als je echt niet over wil stappen is het een beetje zonde om een Mac te kopen, je zou kunnen proberen om een Hackintosh in VMWare te draaien. Zeker als je alleen maar een beetje met de SDK wil klooien. Bovendien is dat ook een mooie manier om Mac OS een beetje te leren kennen. Als je echt apps gaat ontwikkelen om te verkopen zou ik wel een Mac halen natuurlijk.

Een Mac Mini is dan het goedkoopst, er zijn overigens geruchten dat deze op korte termijn 100 euro goedkoper worden, maar dat is nog niet zeker. Bron.

Zoals gezegd zijn tweedehands Macs vaak erg duur. Dan zit je voor maar iets minder geld met een verouderd model, met minder garantie en problemen met het gebruiken van nieuwere features van het OS (zo wordt bijvoorbeeld onder Snow Leopard OpenCL alleen ondersteund met de nieuwste grafische kaarten). Dan kan je beter gewoon een nieuwe kopen.

Oh ja, als er nieuwe modellen uit komen kan je vaak de oudere modellen met korting kopen. Alleen heb je dan ook weer wat last van het nadeel dat je met een ouder model zit natuurlijk.

• seninha
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16-01 19:45

seninha

god's right foot

Mn zwager heeft volgens mij nog een Macbook staan die gerepareerd is.Weet niet wat hij er voor vraag,maar zal zeker niet veel zijn.
Als je interesse heb moet je me maar even een PB sturen.

iRacing Profile Flickr

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 25-01 04:25

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Let op dat je een Intel macje nodig hebt voor iphone development!

• Sigma2k8
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 22-10-2025
sebastius schreef op maandag 12 oktober 2009 @ 23:55:
Let op dat je een Intel macje nodig hebt voor iphone development!
Uit de TS:
marqram schreef op maandag 12 oktober 2009 @ 18:17:
Helaas heeft het gebruiken van de iPhone SDK een voor mij vervelende voorwaarde: je hebt een intel Mac nodig.
8)7

Ontopic: Je zou natuurlijk ook gewoon kunnen kijken wat voor onderdelen je zou moeten kopen om een geheel werkende hackintosh dualboot PC te maken....

Verwijderd

als je wacht tot flash CS5 kan je iphone development doen op beide sytemen en heb je geen intelmac nodig...

• ZpAz
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 21:39
Verwijderd schreef op dinsdag 13 oktober 2009 @ 09:50:
als je wacht tot flash CS5 kan je iphone development doen op beide sytemen en heb je geen intelmac nodig...
Maar je kan er dan ook niet echt 'native' applicaties mee schrijven, je kan niet bij de native GUI en elementen. Vraag me af hoe goed de ondersteuning er in is voor bv OpenGL|ES en hoe het dus met performance e.d zit.

Claude: "Domain patterns emerge from iteration, not generation." - Tweakers Time Machine Extension | Chrome : FF

• Digistorm
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 26-01 10:34

Digistorm

ex-demo scener

Ik ben bang dat de performance met Flash om te huilen is en ook het gemis van native controls lijkt me erg jammer. De ingebouwde controls en API's lopen nu eenmaal snel, vloeiend, slick etc. Ik moet het met Flash nog maar zien of dat dezelfde user experience geeft.

Hier stond achterhaalde informatie…

• Wilf
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Flash? iPhone? Daar zijn sinds 2007 en 2008 geen geluiden meer over te horen, of heb ik zeer recent nieuws gemist? Gaat web 2.0 dan toch eindelijk werken op de iPhone?

• qless
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16:13

qless

...vraag maar...

Nee het recente nieuws was dat adobe een soort flash -> iPhone app conversie tool had gemaakt.

Website|Air 3s|Mini 4 Pro|Avata 2|Canon R6|Canon 5d2|8 fisheye|14f2.8|24f2.8|50f1.8|135f2|10-22|17-40|24-105|70-300|150-600

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 13 oktober 2009 @ 09:50:
Ik weet weinig van programmeren maar ik dacht dat je C++ moest gebruiken voor het programmeren van iPhone apps en ActionScript voor die toekomstige flash-dingen.

Het lijkt me nogal een verschil of je een taal die je al kent (even ter aanname) kan gebruiken, of een hele nieuwe taal moet leren.

• [FrEEzEr]
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 29-10-2025
Volgens mij is de programmeertaal Objective C 2.0 vereist?

iMac i7, 8GB | MacMini (2,0-GHz/4GB) | Playstation3 | Wii | Panasonic 42pz85

Verwijderd

sOid schreef op dinsdag 13 oktober 2009 @ 13:02:
[...]

Ik weet weinig van programmeren maar ik dacht dat je C++ moest gebruiken voor het programmeren van iPhone apps en ActionScript voor die toekomstige flash-dingen.

Het lijkt me nogal een verschil of je een taal die je al kent (even ter aanname) kan gebruiken, of een hele nieuwe taal moet leren.
De iPhone export in CS5 compileert swf bytecode naar ARM code (iphone native) door gebruik van LLVM. Dus het is eigenlijk ABC->ARM en niet ActionScript->ARM. Er is al een lijstje van ondersteunde iPhone API's online, en hardware acceleration is al aangekondigd.

• ZpAz
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 21:39
[FrEEzEr] schreef op dinsdag 13 oktober 2009 @ 13:21:
Volgens mij is de programmeertaal Objective C 2.0 vereist?
Dat is inderdaad de taal welke flink is gedocumenteerd door Apple (en waarschijnlijk ook wordt aangeraden) maar hier en daar kan je ook documenten vinden over c++, het is even doorbijten, maar dan werkt Obj C toch wel fijn hoor :)

Claude: "Domain patterns emerge from iteration, not generation." - Tweakers Time Machine Extension | Chrome : FF

Pagina: 1