Toon posts:

welke ide raid controller :?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb binnenkort 2 seagate barracuda III 7200 rpm en nu lijkt mij zoeen ide raid controller wel leuk. maar ik heb helemaal geen verstand van wat goede controllers zijn. zoeen ide raid controller ondersteund toch alleen raid 0 1 en 10 :?

dus welke raid controller kan ik het beste nemen en in welke ossen werkt zo een kaart allemaal :?

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Volgens mij is de Promise Fasttrak de enige los verkrijgbare IDE RAID controller (HighPoint heb je volgens mij alleen geinterigreerd). Die kan idd alleen maar RAID 0 1 en 10. Je hebt ook de Supertrak, met RAID 5, maar daar heb je niet zoveel aan, daar heb je 3 HD's voor nodig.
Die Fasttrak werkt waarschijnlijk wel onder alle MS ossen en ik heb hem hier zonder problemen onder FreeBSD draaien (Linux waren wat probleempjes mee meen ik me te herinneren).

Verwijderd

Topicstarter
die supertrak is wel hardraid en is erg cool :9~ alleen wel ff 1650 piek :o
En raid 5 draaien doe ik wel met mylex 3 chnnl uw raid controller met 16mb cache ;) en 4x 4gb scsi :9

maar het klopt toch dat die goedkope raid kaarten softraid zijn :?

• Bigs
  • Niet online
Volgens mij wel, aangezien je van een Ultra66/100 dmv een bios flash een Fasttrak kan maken :).

Verwijderd

Topicstarter
dus promise is de beste raid controller of zijn er nog betere of wat voor andere zijn er :?

• cosmoOo
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14:56

cosmoOo

SCSI in vogelhuisje

maar het klopt toch dat die goedkope raid kaarten softraid zijn
tuurlijk niet. hardware kaartje is gewoon hardware raid.

promise is idd een van de beste iig voor thuisgebruik. als je een beetje handig ben kan je ook een ata100 controller (van promise) ombouwen naar een fasttrack (ata100 kost iets van fl.100,- fasttrack fl.300,-)

abit heeft dat ik ook een goedkoop raid controller 100,- 150,- maar is niet zo goed als promise.

veel mobo hebben tegenwordig standaard raid dus misschien mobo upgraden ?

It's a known fact that one may train cats to do exactly what they want.

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Neem eentje van www.3ware.com
Wat duurder maar wordt wel door veel
operating systems ondersteund, en is ook erg snel.
En is nog hardware raid ook.

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 04 maart 2001 19:28 schreef cosmoOo het volgende:
tuurlijk niet. hardware kaartje is gewoon hardware raid.
ja dat is in de fysieke zin
Softraid is dat de cpu in je systeem nodig is om alles aan testuren. en hardraid heb je een io controller op je kaart zoals de i960

• jhead22
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
De promise raid kaartjes zijn een stuk beter dan die van abit met de highrise ofzo chipset.
En zoals hier al genoemd werd.. ben je een beetje handig met een soldeerbout dan kan je zo een ata100 kaartje ombouwen tot raid kaartje. Werkt perfect.

ide raid is ook gewoon hradware hoor.

• jhead22
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
De promise raid kaartjes zijn een stuk beter dan die van abit met de highrise ofzo chipset.
En zoals hier al genoemd werd.. ben je een beetje handig met een soldeerbout dan kan je zo een ata100 kaartje ombouwen tot raid kaartje. Werkt perfect.

ide raid is ook gewoon hardware hoor.

Verwijderd

Topicstarter
heeft iemand zo een ombouw how-to :?

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Op zondag 04 maart 2001 20:22 schreef jhead22 het volgende:
ide raid is ook gewoon hardware hoor.
Maar is nog steeds software raid.
De controller is weinig meer dan een setje IDE poorten.
De rest wordt door een klein beetje firmware afgehandeld, maar voornamelijk door de CPU/OS(drivers)
Leg mij anders maar uit, waarom een IDE'hardware-raid' van promise nadat je een "raid" hebt aangemaakt. Onder linux wordt gezien als 2 losse harddisks.
Pas als je een driver installeert wordt het 'echt' als raid gebruikt.

Een echte hardwareraid controller doet net alsof ie 1 (grotere) harddisk heeft. En verbergt de implementatie (en alle foutverwerking) voor het OS.

• cosmoOo
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14:56

cosmoOo

SCSI in vogelhuisje

ombouw howto kan je vinden op www.tweakhardware.com

onder dos/windows wordt een raid array gewoon gezien als een grote schijf (ook zonder drivers (in dos))
maar als dat dan geen hardware raid is bestaat er dan wel hardware ide raid ?

It's a known fact that one may train cats to do exactly what they want.

Verwijderd

Topicstarter
http://www.promise.com/Products/SuperTrak66b.jpg
Promise SuperTrak100 dit is een hardraid controller :)

Verwijderd

victorb: de i960 is geen io controller hoor ..dat is de chip die de raid maak :)

wordt trouwens al zoeen 10jaar gebruikt en is nogsteeds op kaarten te vinden.

• Ricochet
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 05-02 13:55

Ricochet

Ing. Vliegtuigvouwkunde

ACM: ik weet niet waar jij het over hebt, maar mijn RAID wordt toch echt wel gezien als 1 grote harde schijf en ik heb een promise fasttrack met 2 schijven eraan in een stripe setje draaien. Als het namelijk echt software matig gedaan werd d.m.v. drivers, zouden chipset fabrikanten ala VIA, Intel, AMD, en alle andere dan niet hetzelfde doen? Als het toch alleen maar de drivers zijn die het doen, is het goedkoop extra performance uit je chipset halen.

I think, therefor I am.....I think.

• Diablow
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-04-2025
Fasttrack is dus echt wel softwarematig helaas tot wel 20% cpu belasting pentium 3 700 zie: http://www.storagereview.com/articles/200102/20010214ST1000_vs_Escalade_1.html

Kan je ook meteen de fasttrack met de escalade 6400 vergelijken, dan zie je dat hij met 4 schijven zodra de load niet meer linear is wel 4 keer zo snel is :9~
Ook is daar te zien dat de supertrack langzamer is dan de fasttrack >:)
Daarom wil ik die nu hebben, wie wil mijn fasttrack overkopen 8-)

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 18:41

McMiGHtY

- burp -

3ware komt inderdaad een stukje beter uit die test. Jammere is dat die 3ware kaarten zo duur zijn.

NEW - Het Grote - 2026 Tweakers Social Ride- Topic!

• Diablow
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-04-2025
let wel deze test is met supertrack die is dus 1500,- en dus vet duurder dan de 3ware, andere getallen heb ik via de database.

• RRX
  • Laatst online: 29-05-2025

RRX

@life-

Sorry dat ik dit topic weer omhoog haal, maar RAID10 kan toch ook met 4 schijven??? op deze link zie ik 6 schijven. weet iemand of het ook met 4 kan??

mijn T.net systeemspecspagina

• Coen Rosdorff
  • Niet online
Raid 10 heeft minimaal 4 schijven nodig. (Een mirror van een stripe van 2 schijven.) Je kan het ook met 6, 8 of nog meer schijven maken.
Pagina: 1