• Insomnia1988
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 28-01 15:54
Hallo Tweakers,
Ik zit al een tijdje te bedenken om een eigen hosting optezetten, gewoon just for the fun ( ja op een ADSL lijn).
Nu heb ik windows (win2k3) zowel linux(debian lenny) ter beschikbaar,
Nu ben ik op internet/google gaan kijken over hoe en wat maar ik kom er toch niet uit.
Waar ik meteen mee vast loop is: het Domein naam. Ik heb dat lopen met eigen dns beheer bij www.e-dot.nl
Nu heb ik begrepen dat ik 2 IP`s moet hebben, hoe kom ik daaraan ? gaat dit uberhout wel met e-dot.
Mijn 2de vraag is: heeft iemand misschiens een goeie tutorial ik heb al een aantal tutorials geprobeerd o.a
http://www.howtoforge.com/forums/showthread.php?t=20044
http://www.howtoforge.com...r-debian-lenny-ispconfig2
maar ook uit deze 2 tutorial lukt het mij niet.

Waar ik niet uit kom is hoe zit dat nou bij e-dot en hoe kom ik aan de twee IP`s
Groetjes en bedankt.

Verwijderd

2e ip kan je bij je provider aanvragen. Maar wat er hier bedoeld word is 'n 2e DNS server waar 'n kopie van je DNS tabel(len) opstaat mocht die van jou onbereikbaar (timeout, offline) zijn, kwestie van iemand vriendelijk aanspreken in je vriendenkring die ook 'n servertje heeft draaien wat aan het internet hangt.

BTW: Als je wil gaan hosten zorg dan iig voor 'n vette upload.

[ Voor 53% gewijzigd door Verwijderd op 12-10-2009 16:29 ]

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:57
Beste huur je voor die 2e ergens een VPS, het lichtste pakket zal wel volstaan.

De bedoeling van je 2e DNS-server is namelijk dat je DNS nog werkt als 1 van de 2 er uit ligt. Zitten ze beiden op dezelfde ADSL-lijn dan werkt dit natuurlijk niet, ligt ADSL eruit dan liggen beide DNS-servers (en de rest van je hosting, maar het ging nu even over DNS :P ).

Een 2e IP krijgen op je ADSL-lijn is bijzonder lastig op IPv4 gezien de schaarste in adressen. Bedrijfsmatig (en met onderbouwing waar je het voor nodig hebt!) lukt het wel, thuisgebruikers 'just for the fun of it' wordt afgekeurd.

Andere optie is IPv6 dan krijg je een paar miljoen (miljard?) adressen om mee te spelen :)

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Nu online
Er zijn ook partijen zoals NXS die secondary dns voor je kunnen draaien.

Verwijderd

Of gewoon domeinhosting aanvragen en DNS beheer van aldaar gebruiken, alleen is dit behoorlijk omslachtig (plus je betaalt er extra voor zag ik) omdat je dan echt alles bij hun moet aanpassen ipv op je eigen servertje(s).

• Insomnia1988
Hartelijk dank voor jullie reacties(snel :D)
@CybErvee
Dus wat ik opmaak uit jou tekst is: dat ik met 1 IP dus ook DNS kan draaien ( corigeer mij aub als ik dit verkeerd begrepen heb. )

Maar hoe zet ik het nu eigenlijk op, waar moet ik nou precies mee beginnen ?

• LoBbY_1
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 06-01 11:08
Hoezo zou je op 1ip geen DNS kunnen draaien? Een 2e nameserver is toch meestal bedoeld voor backup? Wat je ook zou kunnen doen (en zoiezo voor je load) is internet via ADSL en via kabel tegelijk, 2 IP's....Maarja, dat is ook erg omslachtig en duurder als de DNS servers van een 3e partij te gebruiken.

Ik heb zelf ooit eens thuis gehost, dit heb ik niet veel langer als een half jaar vol kunnen houden, zowel load en uptime had hier mee te maken. Hierna was ik al snel naar een colocatie gegaan (va 30 epm) meerdere ipadressen en een veeel betere snelheid. Kwestie van even een goede 1U server zoeken.

En wil je dan idd 2 nameservers hebben kan je altijd nog aan virtualisatie gaan doen (maarja, je backup stelt dan niet veel voor met downtime) Dus als je ~30/40 E kan missen per maand dan zou ik daar voor gaan. Of inderdaad een VPS.

Een echte golver is nooit uitgeput

• Insomnia1988
Na deze reactie gelezen te hebben wil ik het nu dan toch op 1 IP doen.

@LoBbY_1:
Ik wil er eigenlijk 0 euro voor uitgeven ( ben nu gewoon eerlijk ) ik heb mijn e-dot dns beheer.

Misschiens kan ik meer vertellen over het plan dat ik in gedachten hebt
Het gaat dus om hosting (zal de titel dadelijk even aanpassen)

Ik wil een klein simpel hostingkje doen om 1 ervan te leren en het lijkt me gewoon leuk omziets te hebben.
ik dacht dus als ik die eigen dns heb, kan ik makelijk een subdomein aanmaken en kopellen aan de gebruiker en subdomein.

• DukeBox
  • Nu online
LoBbY_1 schreef op maandag 12 oktober 2009 @ 17:03:
Hoezo zou je op 1ip geen DNS kunnen draaien?
Het hangt van je domain naam af, maar de SIDN heeft bijv. als eis dat er minimaal 2 (goed geconfigureerde) dns servers zijn met 2 verschillende ip-adressen.

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Dan vraag je een maatje van je om secondary DNS te draaien.
Heb je gelijk de juiste zoekterm om mee verder te kunnen.

[ Voor 33% gewijzigd door alt-92 op 12-10-2009 17:30 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

Je kan ook bv 'n .tk domein aanmaken en forwarden naar je server. Kost je niets, geen externe DNS maar daarmee ook geen subdomeinen.

Sommige ISP's geven ook de mogelijkheid 'n subdomein aan te maken, het nadeel is dan wel dat je domein eindigt op de ISP naam.

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Ik haal uit je vraag eigenlijk helemaal niet dat je per se DNS zelf wilt hosten? Kan je anders niet gewoon beginnen met het draaien van je webserver enzo en je DNS blijven regelen via E-Dot? :)

• plofkip
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21-01 20:27
elevator schreef op maandag 12 oktober 2009 @ 22:59:
Ik haal uit je vraag eigenlijk helemaal niet dat je per se DNS zelf wilt hosten? Kan je anders niet gewoon beginnen met het draaien van je webserver enzo en je DNS blijven regelen via E-Dot? :)
Uhm, dit is toch Tweakers? }:O

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Oh, toch? Mooi, dan kunnen dergelijke opmerkingen ook wel achterwege blijven, denk je ook niet? :)

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• lamko
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-10-2024
Ik had begrepen dat het allemaal niks mocht kosten !
Hierbij een linkje: http://www.pcconsultant.nl/tips/domein.htm

And this !! Is to go even further beyond!!!

• Insomnia1988
Bedanakt iedereen die een reactie geplaats heeft :P

@lamko
Ik ga daar morgen zeker na kijken bedankt !

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Bij dat E-dot:

[u]jouwdomein.tld[/] IN NS [u]ns.jouwdomein.tld[/]
[u]ns.jouwdomein.tld[/] IN A [u]123.123.12.234[/]
[i]ns.jouwdomein.tld IN AAAA [u]2001:cafe:babe::53[/][/]
3e regel met AAA + IPv6-adres alleen voor als je ook daadwerkelijk een werkend IPv6-adres hebt ofcourse.

Als het goed is, stuurt dan de DNS-server van E-dot een NS-record inclusief het bijbehorende IP eraan vast ge-'glued' (zo heet dat geloof ik, glue) zodra jouw domein bij E-dot opgevraagd wordt.

Een 2e backup-DNS mag dan officieel wel verplicht zijn, maar who cares bij een hobby-bakje die toch volledig down gaat zodra de primaire zooi down ligt? :)

[ Voor 18% gewijzigd door Osiris op 13-10-2009 01:54 ]

• Frenck
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 28-01 02:04

Frenck

Home Assistant

Je kan de DNS beter gewoon bij e-Dot laten lopen, dan heb je 2 stabiele DNS server en kun je zelf focussen op hosting / mail enz...

Mocht je toch 2 ip's hebben, kun je bij e-Dot ook je DNS beheer omzetten in een domein met eigen nameservers... dan registreerd e-Dot het domein voor je, maar draai je zelf de DNS.

Lead of Home Assistant | GitHub Star 🌟 | Alles over mij...

• LoBbY_1
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 06-01 11:08
Insomnia1988 schreef op maandag 12 oktober 2009 @ 17:15:
knnnnnnnnip....

ik dacht dus als ik die eigen dns heb, kan ik makelijk een subdomein aanmaken en kopellen aan de gebruiker en subdomein.
Je hebt in princiepe geen DNS nodig om subdomeinen te maken voor je hosting. Aangezien je toch maar 1IP hebt. Wat je wel zou kunnen doen is subdomeinen koppelen aan IP's van vrienden enz..Maarja wil je dat?

Om subdomeinen te maken voor hosting kan je dat prima oplossen met vhosts in apache. Mocht je inderdaad meerdere domeinen gaan hosten dan kan je dat op de zelfde manier doen. Domein laten verwijzen naar jou IP vhost aanmaken in apache en klaar is eehm....Insomnia1988....

Wil je ook zelf een mailserver gaan draaien? Let dan op je MX-records. Of laat je dat doen via bijvoorbeeld google-apps?

Edit: Automatische subdomeinen zonder zelf te veel te hoeven klooien:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
<VirtualHost *:80>
      ServerName   domein.nl
      DocumentRoot "/pad/naar/je/eigen/webroot"
      ServerAlias  domein.nl
      UseCanonicalName Off
      ServerAdmin  "info@domein.nl"
      VirtualDocumentRoot /map/naar/je/subdomeinen/%1
</VirtualHost>

[ Voor 16% gewijzigd door LoBbY_1 op 13-10-2009 09:36 ]

Een echte golver is nooit uitgeput

• Insomnia1988
Zo, Wat een reacties.
Nogmaals bedankt Lobby_1, ik ga nog even snel na de fietsenmaker :P en dan ga ik alles uitproberen ik zal jullie zeker weten op de hoogte houden.

• Insomnia1988
Hallo Tweakers,
sorry dat ik zo laat reageer, ik heb het volgende gedaan,
Opnieuw ISP config geinstalleerd, en als het goed is, goed geconfigureerd.
en dit zijn mijn e-dot settings.
http://img340.imageshack....tweakersgewleidgehelp.png

heb ik dit tot zover goed ?

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Nu online

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Ok, je wil dus zelf een 3rde NS server draaien? Dan zit je wel met de wijzigingen, hoe en op welke server je deze laat doorvoeren (MX en A). Zover ik me nog kan herinneren uit mijn hosting tijd,moest mijn eigen NS server namelijk authorised zijn bij de 2 nameservers van mijn DNS-provider, wat simpelweg niet mocht. Simpel, alles wat ik toevoegde op mijn NS werd nooit doorgevoerd.

Maargoed, dat kan inmiddels weer veranderd zijn. Ik zou toch lekker de 2 DNS servers bij e-dot laten draaien en zelf eerst leren met MX en A records (en natuurlijk subdomeinen binnen bv Apache), dan pas verder kijken.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• Insomnia1988
@singergyX
volgens mij ben ik toch ergens aan begonnen waar ik de ballen van snap ( als ik het zo mag verwoorden )
Ik dacht dat nu de DNS gekoppeld is aan mijn thuis DNS server
Maar volgens mij heb ik het dus helemaal verkeerd
de NS3 gaat eigenlijk na mijn ip ( heb laaste cijfers weg gecensuurd )

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Nu online

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Even simpel, wat wil je precies?
-Hosting (a records)
-Mailserver (MX records)
-DNS server? (NS records).

Vergeet btw ook niet dat je je domein correct moet koppelen aan de nameservers. Ook al heb je 100 nameservers, je domein registrar werkt er altijd maar veelal met 2. (99,9% kans dat dit ns1/2.jedomein.nl zijn), de prioriteit (net als MX) bepaald welke als eerste moet worden gequeried, en bij geen gehoor, welke dan. Doe maar eens een whois, kijk eens bij de DNS servers.

Hun bieden een complete DNS oplossing, laat het lekker bij hun zitten. Hoef je je alleen druk te maken over de hosting en A records, wat soms al pittige materie is.

[ Voor 27% gewijzigd door SinergyX op 16-10-2009 17:22 ]

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• ErikCornelissen
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 07:45
Ik heb thuis een tijd hetzelfde gedaan als jij, alleen dan voor drie prive domeinnamen. Dus DNS, mail en hosting. Had het toen zo geregeld dat thuis de primaire dns-server draaide en EditDNS een slave dns-server was. Dit werkte goed! Mail werd over een andere poort relayed omdat ziggo poort 25 blokkeert.

Uiteindelijk er voor gekozen om EditDNS het gehele dnsplaatje te laten regelen. Dit omdat het makkelijker was en het stabieler was.

Dus EditDNS of Rollernet zijn services waar je dankbaar gebruik van kan maken! Doe er je voordeel mee.

Verwijderd

Nog een tip voor de topic starter, mocht je een mailserver willen draaien en mail willen verzenden, zorg dan dat je je PTR records voor jouw IP kan laten aanpassen ;)

Een mailserver waarbij als je een reverse DNS lookup doet een andere hostname boven water komt is fail >:)

• DukeBox
  • Nu online
Verwijderd schreef op zaterdag 17 oktober 2009 @ 14:35:
Nog een tip voor de topic starter, mocht je een mailserver willen draaien en mail willen verzenden, zorg dan dat je je PTR records voor jouw IP kan laten aanpassen ;)
Insomnia1988 schreef op maandag 12 oktober 2009 @ 16:09:
...gewoon just for the fun ( ja op een ADSL lijn).
Ik gok dat het een consumenten lijn is en dat PTR aanpassen/aanmaken niet mogelijk is.
Maar als je een PTR hebt als iets van 4.3.2.1-dsl.provider.com kun je die natuurlijk ook gewoon gebruiken.
In de praktijk zal je er echter achterkomen dat (als poort 25 uberhaupt al wordt doorgelaten) de meeste mailservers geen ip uit een 'dynamische' provider range accepteerd.
De beste methode is om gewoon te relayen via je ISP. En om het helemaal netjes te doen die op te nemen in een SPF entry (http://www.openspf.org/).
Pagina: 1