GigaByte GV-R485MC-1GI (ofwel HD4850 passive cooled)

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Sinds n dag heb ik de passief gekoelde Radeon HD4850 van Gigabyte. Ik heb er een boel reviews over gelezen met daarin natuurlijk de bijbehorende temperaturen.
Echter, bij mij wordt de kaart toch best wel heet. Idle is de kaart keurig rond de 50 graden, maar bij het draaien van 5 minuutjes furmark is de kaart al 110 graden (zowel met kast open als dicht).
Ik heb een coolermaster centurion 5 kast, met allebei de casefans ingeschakeld (12cm en 8cm).
Ik moet zeggen dat ik het allemaal toch wel erg warm vind worden, maar de airflow in mn kast is, tja, zo goed als ie is. De quad-core die erin zit hoor ik nooit qua fan en die blijft altijd ook keurig koel.
Kan iemand iets nuttigs zeggen over de temperatuur of hoe ik die omlaag krijg, of is het gewoon 'gewoon'?

Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomasf
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
furmark is geen goede test natuurlijk, daarmee krijgt elke kaart het erg warm.

doe eens een run 3dmark en kijk hoe hoog te temperaturen dan zijn.
evt kan je er nog een 120mm fan aan vast maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
zorg voor voldoende airflow om de kaart, en zorg dat die warme lucht ook afgevoerd kan worden, de 4850 is nu eenmaal een heethoofd, met de stock koeler werden de 2 die ik toen had ook 110 graden,

maar even voor de vorm, furmark is natuurlijk extreme stress, hoe warm is de kaart na een half uurtje gamen? download eens gpu-z en log de temperaturen tijdens het gamen

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Heheh, de grafische kaart is rondom helemaal vrij. Kast is ook best groot, met weinig erin. Alle fans die erin kunnen zitten erin en staan aan.
De kaart werd nu, na n minuutje of 40 NFS shift (demo) met alles op hoog 85 graden, dus das op zich best acceptabel denk ik zo?
Ik wist wel dat Furmark de kaart stresst, maar zo extreem wist ik niet. Zou het goed gaan als je hem een half uur laat furmarken dan, of zie ik dan rook (a)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M4gick
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 02-09 22:43
Verwijderd schreef op maandag 12 oktober 2009 @ 19:41:
Heheh, de grafische kaart is rondom helemaal vrij. Kast is ook best groot, met weinig erin. Alle fans die erin kunnen zitten erin en staan aan.
De kaart werd nu, na n minuutje of 40 NFS shift (demo) met alles op hoog 85 graden, dus das op zich best acceptabel denk ik zo?
Ik wist wel dat Furmark de kaart stresst, maar zo extreem wist ik niet. Zou het goed gaan als je hem een half uur laat furmarken dan, of zie ik dan rook (a)?
Ja dat is geweldig, vooral door blijven gaan dan he :D

Ik denk dat het idd beter is om in games, die je speelt te kijken hoe heet hij wordt, want ik denk niet dat je dingen gebruikt die nog erger stressen dan furmark.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Depep
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 27-07 13:15
Furmark is sowieso niet goed voor je kaart. Je kaart wordt dan veel meer belast dan in games ooit zal gebeuren. Je ziet het ook aan het verschil in temperatuur tussen Furmark en NFS. Heel simpel, gewoon niet draaien, want je videokaart wordt er niet blij mee. Ik snap trouwens überhaubt niet waarom je Furmark een half uur lang zou willen draaien? :?

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09:05

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Depep schreef op dinsdag 13 oktober 2009 @ 00:04:
Ik snap trouwens überhaubt niet waarom je Furmark een half uur lang zou willen draaien? :?
Bij wijze van stability test is het best een goede. Mede omdat het de kaart zo enorm zwaar belast.

Alleen is er wel een verschil tussen dus normale/te-verwachten belasting en Furmark belasting.
Je kaart en diens koeling is ontworpen voor het eerste en daarmee zie je dat het blijkbaar niet boven de 90C uit komt. Dat is voor een HD4850 best te doen en hoef je je geen zorgen om te maken, die temperaturen haalde de actief gekoelde single slot HD4850's ook zonder enig probleem.
Het lijkt mij het best om FurMark gewoon niet te gebruiken als je passieve koeling om de kaart gebruikt. Zolang hij verder prima functioneert hoef je je geen zorgen te maken.

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R3veNG
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 03-05-2021

R3veNG

Undercover Belg

But yet, die kaart *mag* **NIET** kapot gaan icm Furmark en een passieve koeling..

CoC: MISSeR | Steam: r3veng

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
R3veNG schreef op dinsdag 13 oktober 2009 @ 00:17:
But yet, die kaart *mag* **NIET** kapot gaan icm Furmark en een passieve koeling..
Gaat die dat dan? ;)

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09:05

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

R3veNG schreef op dinsdag 13 oktober 2009 @ 00:17:
Voor zover ik weet is dat ding ook niet stuk en anders is er ook nog de thermische beveiliging die er vast in kickt als je naar de 120+ gaat. Dus van jouw omschrijving is nog geen sprake.

Maar zet gewoon even je normale gezonde verstand in. Is het apparaat ontworpen om FurMark te draaien en de hele dag op 110 graden Celcius te hangen? Ik betwijfel het, maar je kunt het doen. Is dat bevorderlijk voor de levensduur? Nee, lijkt mij van niet.
Concluding: Als hij zijn kaart graag langer mee wilt laten gaan is het verstandig om FurMark gewoon niet lang te draaien.

Om even de antieke auto vergelijking te maken. Een beetje benzinemotor komt wel tot de 6000rpm. Ga je echter elke dag naar je werk in de derde versnelling over de snelweg toeren waarbij je motor 6000rpm staat te stampen, begrijpt zo'n beetje elke pipo dat dat niet bevorderlijk is voor de levensduur. Hij zal er niet direct van stuk gaan, maar als je het geld niet op je rug hebt groeien voor een nieuwe bak zul je dat waarschijnlijk niet elke dag gaan doen.

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lone Gunman
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Zelf heb ik een Gigabyte GV-R485MC-1GH, dat is ongeveer dezelfde kaart (de 1GI is iets nieuwer, heeft een andere voltage regulatie circuit erop).

Had min of meer dezelfde ervaring; met furmark werd de kaart behoorlijk heet, over een lange periode zelfs 120 graden. Iirc zit er trouwens een soort van beveiliging in de kaart, als je boven een bepaalde temperatuur komt (ik dacht 110 graden, weet het niet zeker) dan gaat de gpu clock naar 500Mhz.

Naief als ik was heb ik furmark voor een vrij lange periode laten draaien (ik gok een uurtje of 5) met een kast met standaard airflow (12cm intake en outtake fan). Na een tijdje kwam er een heel raar geluid uit de kast dat leek op het bakken van een ei :+ (dit was trouwens geen coil whine, want dat doet deze kaart ook, vooral merkbaar in furmark). Vrij snel daarna viel de pc helemaal uit en sindsdien valt de pc steeds uit zodra de gpu temperatuur boven de 100 graden komt :(

Om te zorgen dat de kaart altijd onder de 100 graden blijft heb ik veel zitten experimenteren met verschillende fans en uiteindelijk heb ik een opstelling gevonden die redelijk goed werkt zonder herrie te maken (want anders is het nut van een passieve kaart natuurlijk weg :+ )

ymmv, maar de opstelling die hier het beste werkt is een 12cm nexus silent fan op +- 850 rpm zo dicht mogelijk onder de heatsink in het midden van de kaart te plaatsen, maar dan wel zo dat ie de lucht afzuigt (dus als je een normale kast hebt waarbij de heatsinks van de kaart aan de onderzijde zitten is de luchtstroom van de fan naar de bodem van de kast). Goede airflow met behulp van een front intake en rear outtake heeft trouwens heel weinig invloed op de temperatuur van de kaart, hoogstwaarschijnlijk door het nogal aparte heatsink ontwerp.
Met bovenstaande opstelling wordt de kaart ongeveer 85-90 graden in furmark en blijft de pc gewoon stabiel ongeacht hoe lang furmark draait. Daarbij is de fan (bijna) niet hoorbaar.

ps: recente catalyst drivers houden rekening met furmark. Als je furmark normaal opstart (via furmark.exe) draait de kaart intern op lagere clocks die niet zichtbaar zijn in bv gpu-z. Als de furmark executable gerenamed is naar bv etqw.exe heeft catalyst dit niet in de gaten en zijn de clocks normaal (furmark draait dan ook sneller). In het laatste geval gaat de temperatuur dus ook nog flink omhoog (ik draaide dus met de furmark executable gerenamed, misschien dat daarom de kaart "beschadigd" is).

Voor de rest kan ik me wel aansluiten bij anderen in deze thread, furmark is een vrij synthetische belasting voor je gpu die niet vergelijkbaar is met games. Als je tijdens het draaien van games geen abnormaal hoge temperaturen krijgt kan je er ook voor kiezen om geen extra koeling in te zetten.

Experience has taught me that interest begets expectation, and expectation begets disappointment, so the key to avoiding disappointment is to avoid interest.

Pagina: 1