Power surge on hub port

Pagina: 1
Acties:

• eX0duS
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:47
Met een groot aantal USB sticks heb ik het probleem dat deze schijnbaar een stroompiek veroorzaken.

Ik zelf heb er zo'n 50 getest op zo'n 20 verschillende computers/moederborden.

Bij één kreeg ik een stroompiek melding. Dit was op een Asus Pundit-R, (ATI RS300 chipset).
Ik ben toen uiteraard eens begonnen met een zoektocht op Google. Al snel vond ik een of andere patch van Acer (Dell heeft ze ook), welke het probleem zou verhelpen.
Sindsdien heb ik de melding dan ook niet meer gehad.
Later kwam ik er achter dat je ook in de device manager kunt uitschakelen dat Windows deze melding geeft.

Omdat ik het probleem toch verder moet onderzoeken, heb ik een image, die ik voor dat ik deze patch installeerde, teruggezet, maar ik kreeg het probleem maar niet terug.

Vervolgens heb ik op veel moederborden getest, en bij één er van kreeg ik éénmaal deze melding. Daarna heb ik nogmaals getest met dezelfde USB stick, maar de melding kwam maar niet terug.

Daarna ben ik het een en ander door gaan meten, en kwam tot de conclusie dat de USB stick zelf tussen de 40 en 50 mA verbruikt. Dit is dus zeker niet te veel.
Windows zelf geeft voor alle apparaten 100 mA aan, dus daar had ik niks aan.
Ik heb ook eens getest met zo'n USB lampje, deze nam 400 mA tot zich.

Is iemand bekend met dit probleem?
Ik heb ook op wat oudere hardware getest, met verschillende besturingssystemen, maar kreeg de fout niet terug.
Ook was een klant met een Apple computer (MacOS), die een vergelijkbare melding kreeg.

Uiteraard heb ik ook GoT geraadpleegd, maar vind dus alleen maar de software oplossingen.
Het zou ook weer iets te maken hebben met Windows XP SP2/SP3, maar dat een Apple Mac hier ook problemen mee geeft, is wel een zeer vreemd probleem.

[ Voor 5% gewijzigd door eX0duS op 13-10-2009 18:47 ]

• eX0duS
Probleem is al opgelost!
Je kunt het je misschien moeilijk voorstellen, maar het blijkt dat als je de USB stick verkeerd om in je USB poort doet, je deze melding krijgt. De achterkant is namelijk van metaal.
Ikzelf kijk eerst even hoe hij er precies in moet, maar de nietsvermoedende computer-leek die stopt gewoon zo dat ding er in, alhoewel je bij zoiets ook niet nadenkt, want je gaat er van uit dat het maar op één manier past natuurlijk...

[ Voor 13% gewijzigd door eX0duS op 13-10-2009 20:06 ]

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Dat zijn dan wel hele gare sticks als ze er uberhaupt ondersteboven inpassen. Normaliter zit er toch zo'n plastic stukje tussen dat verhindert dat je het ding er zo in kan rammen :P

• eX0duS
Dit bepaald model hebben van die dunne USB aansluitingen zeg maar. Is achteraf gezien niet zo slim, zo blijkt.

Afbeeldingslocatie: http://images.hardware.info/news/Buffalo_RUF2_AG_02.jpg
Plaatje via Google.

Zoiets zeg maar dus (maar dan de achterkant van metaal).

[ Voor 43% gewijzigd door eX0duS op 12-10-2009 15:23 ]

• SirNobax
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 13-02 18:01
Bij mij is zo'n 'platte' aansluiting letterlijk in de fik gegaan, en dat was 'op de goede manier'.
Het betrefde een SanDisk SD Ultra2-Plus.
Sindsdien koop ik alleen nog maar normale USB sticks, niet met die vreemde platte usb-aansluitingen.

Vlammen en rook die uit je usb poort komt doet toch wel iets met je :> .

(overigens, was de usb poort en usb-aansluiting gesmolten, gelukkig was de SD-kaart nog wel uit te lezen met een cardreader, de computer deed het ook nog prima _/-\o_ )

Pentaxiaan

• eX0duS
Is het mogelijk dat je moederbord/computer hier aan kapot kan gaan, als je zo'n USB stick er verkeerd om in doet?
Windows geeft gelijk een melding, in mijn geval (vrij oude computer), loopt het systeem ook vast.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ligt eraan, als het allemaal een beetje brak is loop je de kans dat het fout gaat, want wat je doet is er kortsluiting mee veroorzaken. Ik heb het vaker meegemaakt met een Asrock bordje dat kortsluit op de front USB. Iets inpluggen was rebooten, dat kwam gewoon door een kortsluiting op het mobo. Ander mobo erin en geen enkel probleem meer.
Pagina: 1