Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BP_LOZ
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 12-10-2024
Beste Tweakers.

Ik ben op zoek gegaan naar de arbeidsvoorwaarden binnen het bedrijf waarin ik werk.
Er is wat onduidelijkheid waar ik en collega's inzage in willen hebben.
Echter, het bedrijf geeft aan geen CAO te hanteren, enkel een "personeelshandboek".

De meest actuele versie is van februari 2008 en enkele hoofdstukken zijn leeg... "Volgen zo spoedig mogelijk"

Mag dit? En zo ja, hoe kom ik aan de juiste informatie zoals salarisschalen etc.?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-06 12:23

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Natuurlijk mag dat. Een CAO of het hebben van salarisschalen is niet verplicht oid. Maar van dingen die er niet in staan en niet op een andere manier zijn medegedeeld kunnen ze natuurlijk ook geen rechten ontlenen

[ Voor 64% gewijzigd door .oisyn op 12-10-2009 14:12 ]

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 28-06 09:03

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Het verbaast me me dat je er niet bij aanstelling al achter kwam dat er geen CAO werd gehanteerd. Heb je je contract wel goed gelezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iekozz
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 24-06 23:07
Een CAO is niet verplicht. Het wordt meestal aaleen toegepast bij grote organasaties.

"Computers are like Old Testament gods: lots of rules and no mercy." --Joseph Campbell

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BP_LOZ
Edmin schreef op maandag 12 oktober 2009 @ 14:11:
Het verbaast me me dat je er niet bij aanstelling al achter kwam dat er geen CAO werd gehanteerd. Heb je je contract wel goed gelezen?
Nee, dat natuurlijk niet. Daar is voor getekend, dus dat is bekend bij mij :9~

Het is zo dat er nu regels gehanteerd worden en officiele waarschuwingen rondgeslingert worden (gelukkig niet naar mij) waar niemand het bestaan vanaf weet.

Ik ben 25 en krijg te horen dat ik als system-engineer mijn "vast zit in mijn schaal".
Als we vervolgens de salarisschalen opvragen krijgen we ze gewoonweg niet? Dat vind ik vreemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joca
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11:55
Eldariel schreef op maandag 12 oktober 2009 @ 14:12:
Een CAO is niet verplicht. Het wordt meestal aaleen toegepast bij grote organasaties.
Zover ik weet is een CAO idd niet verplicht, maar het wordt juist veel toegepast bij kleine organisaties (gericht op bedrijvensector zoals kleinmetaal etc.) Het voordeel is dat je als klein bedrijf niet nog een keer het wiel hoeft uit te vinden.

Grote bedrijven hebben juist vaak een eigen CAO, alleen geldig voor het betreffende bedrijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Het ging niet om het hebben van een eigen CAO, het ging om het überhaupt hanteren van een CAO. En dan zie je dat de bedrijven die geen CAO hanteren voornamelijk kleine bedrijven zijn.

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KatirZan
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-06 16:12

KatirZan

Wandelende orgaanzak

een CAO is niet verplicht in sommige branches, ik werk ook in zo'n branche waar geen standaard CAO aan gekoppeld is. In mijn contract staat dit ook netjes vermeld, inclusief de voorwaarden die wij dus wel hebben. Er zijn echter wel richtlijnen die in de wet geschreven staan waar elk bedrijf met personeel zich aan moet houden.

Vaak houden zulke bedrijven andere gelijkende CAO bedrijven als voorbeeld en richtlijnen.

Wabbawabbawabbawabba

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BP_LOZ
KatirZan schreef op maandag 12 oktober 2009 @ 14:41:
een CAO is niet verplicht in sommige branches, ik werk ook in zo'n branche waar geen standaard CAO aan gekoppeld is. In mijn contract staat dit ook netjes vermeld, inclusief de voorwaarden die wij dus wel hebben. Er zijn echter wel richtlijnen die in de wet geschreven staan waar elk bedrijf met personeel zich aan moet houden.

Vaak houden zulke bedrijven andere gelijkende CAO bedrijven als voorbeeld en richtlijnen.
Ok, dat verduidelijkt.
Maar hoe kan ik met de volgende 2 issues omgaan?
Het is zo dat er nu regels gehanteerd worden en officiele waarschuwingen rondgeslingert worden (gelukkig niet naar mij) waar niemand het bestaan vanaf weet.

Ik ben 25 en krijg te horen dat ik als system-engineer mijn "vast zit in mijn schaal".
Als we vervolgens de salarisschalen opvragen krijgen we ze gewoonweg niet? Dat vind ik vreemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Een andere baan zoeken. In een bedrijf waar op een dergelijke manier met personeel om wordt gegaan zou ik niet willen werken. (Hoewel dat in deze tijd natuurlijk makkelijker gezegd is dan gedaan, maar je bent nog relatief jong)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 00:50
BP_LOZ schreef op maandag 12 oktober 2009 @ 14:18:
[...]

De inhoud en inschaling van de functie "system engineer" kan nogal verschillen tussen organisaties.

Ik heb in het verleden bij ASML gewerkt en daar waren de system engineers de zware ontwerpers die waren gegroeid van een monodisciplinaire functie zoals bv. software- mechatronica- of werktuigkundig ontwikkelaar naar de multidisciplinaire systems engineering groep. Dat waren in het algemeen mensen met HBO of universitaire opleiding en >10 jaar ervaring. In denk dat je het toch zeker over een salarisindicatie van 4000 - 5000 euro bruto hebt.

Aan de andere kant van het spectrum zie ik wel eens een vacature voor een system engineer, gevraagd MBO + enkele jaren werkervaring + MCSE.

De grote vraag is dus welke "system engineer" functie je aan het ontstijgen bent. En daarmee, welke volgende stap er binnen jouw organisatie passend zou zijn.

Het kan natuurlijk niet zo zijn dat je op je 25e aan het eind van je groei bent gekomen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 23-06 22:54
Wat salaris betreft zitten ze wat betreft wettelijke eisen alleen met minimumloon ;)

Ik ken alleen weinig bedrijven waar IT-ers voor minimumloon komen werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaspertje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13-02 14:20

Jaspertje

Max & Milo.. lief

[...]

Als je 25 bent en je zit al aan je top dan kan dat volgens mij 2 dingen betekenen: Je bent verschrikkelijk overbetaald (dat is de 'positive') of je moet toch eens op monsterboard gaan neuzen.... Je zou ook in Wat verdient een ICTer gemiddeld? (deel 9) kunnen zoeken om te kijken of je salaris nog een beetje marktconfirm is. Als dat zo is, nou ja, dan prima anders zou ik toch eens babbelen...

Wij hebben een bedrijf met net geen 50 man en ook wij hebben gewoon schalen e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 24-06 14:29
[...]

Regels horen vast te liggen. Is dat niet het geval en is de kwestie niet heel duidelijk verwijtbaar aan de werknemer dan heeft het bedrijf bij een zaak geen poot om op te staab.
Dat vind ik ook vreemd, heb er helaas bij mijn werkgever ook last van. Enige schalen die algemeen bekend zijn bij ons zijn ooit 's uitgelekt door een vakbond tijdens een overname.

Is het bedrijf groot genoeg om een ondernemingsraad te hebben? Zoja, stel die 's op de hoogte.

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patten
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19-06 16:14
@TS: Voor iedereens beeldvorming: Wat verdien je? En wat moet je er voor doen? Ongeveer salaris (als in tussen de x en x) is ook goed genoeg voor de beeldvorming, dan kan er bepaald worden of het te weinig is of niet voor de te verrichten werkzaamheden.

Bij bedrijf x ben je al senior als je 3 jaar ervaring hebt en een servertje kunt installeren/beheren.
Bij bedrijf y ligt de lat wat hoger ben je eerst 10 jaar een die-hard expert, je bewijst jezelf en dan wordt je pas senior.
Functie inhoudelijkheid is erg belangrijk.

Waar ik werk hebben we ook geen CAO. Echter is wel alles duidelijk vastgelegd in een personeels- en kwaliteitshandboek. Ook zijn de interne salarisschalen inzichtelijk.

Carpe Diem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prutser387
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13-05 14:00
even een heel kort antwoord:

De ICT sector heeft geen CAO. Dus je hebt geen recht op jaarlijkse cao-verhogingen en andere rechten. In feite mag een bedrijf zelf bepalen wat je aan loonsverhoging krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

prutser387 schreef op woensdag 14 oktober 2009 @ 09:21:
In feite mag een bedrijf zelf bepalen wat je aan loonsverhoging krijgt.
Dat mag sowieso, ook met CAO (zolang het maar niet minder is dan overeengekomen). Alleen doen ze dat vaak niet ;)

[ Voor 9% gewijzigd door .oisyn op 14-10-2009 11:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 24-06 14:29
De ICT sector op zich kent geen CAO maar er zijn toch vakbroeders die onder een CAO vallen, Atos had er eentje dacht ik

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08:03

Standeman

Prutser 1e klasse

[...]

[...]
Is dus een l*l-smoes om je geen salarisverhoging te geven. Diegene die dat zegt is een beetje te laf om het recht in je gezicht te zeggen dat er niets bijkrijgt en wil de schuld schuiven op "de salarisschalen".

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McVirusS
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 25-06 17:13
Is je bedrijf aangesloten bij een brancheorganisatie? Ik weet dat bijvoorbeeld BNO (Bond Nederlandse Ontwerpers) richtlijnen hebben voor salarisschalen. Die worden soms toegepast bij BNO leden, wellicht dat jouw werkgever ook iets soortgelijks heeft?
Pagina: 1