Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilhelm11
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 18-05-2022

Wilhelm11

Ondertitel

Topicstarter
Detectie NAS
De (externe) netwerk harde schijf is een Western Digital My Book World Edition 2 GB [WDH1NC20000]. Met behulp van de WD Discovery Tool wordt de NAS gedetecteerd en worden er een aantal instellingen en snelkoppelingen gemaakt.

Afbeeldingslocatie: http://homepage.uvt.nl/~S471341/NAS.jpg

PC 1 is direct en draadloos verbonden met de ADSL-router. De WD Discovery Tool detecteert de NAS zonder problemen.
PC 2 is indirect en bedraad verbonden met de ADSL-router. De WD Discovery Tool detecteert de NAS niet.
Het probleem wordt waarschijnlijk veroorzaakt door het feit dat er nog een tweede router tussen PC 2 en de NAS zit, waardoor de WD Discovery Tool de NAS niet detecteert. Vanaf PC 2 is de NAS wel te benaderen door naar het adres 192.168.1.2 “te surfen” met de Internet Explorer.

Hoe kan ik ervoor zorgen dat de NAS wel wordt gedetecteerd op PC 2 door de WD Discovery Tool?

Achter de tweede router staan ook PC’s e.d. van de onderneming van mijn vader. Deze worden onderhouden door een automatiseringsbedrijf. Ik kan daarom niet zomaar op eigen houtje van alles veranderen als dat nodig is. Dat lijkt mij ook niet verstandig omdat ik weinig verstand heb van netwerken en netwerkinstellingen. Morgen komt er iemand van dat bedrijf langs om nog een aantal dingen op te lossen, dus dan zouden zij ook eventueel wat instellingen aan kunnen passen.

Beveiliging NAS
Hoe kan ik de NAS het beste beveiligen? En hoe wordt de NAS beschermd tegen gebruikers van buitenaf (internet)? Bij mijn weten is dat eigenlijk alleen de firewall van de ADSL-router. Dus een sterke firewall beveiliging is het enige wat ik kan bedenken.

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Er mist behoorlijk wat info over hoe dat netwerk is opgebouwd.

Bijvoorbeeld:
- Zitten PC 1 en 2 in hetzelfde subnet?
- Hoe is die tweede router geconfigureerd en aangesloten?

Zonder dat soort info is er echt geen zinnig woord over te zeggen waarom het niet werkt. Wat betreft beveiliging wordt je interne netwerk als het goed is afgeschermd van het internet middels een firewall. Vaak doet een router sowieso aan NAT wat al een behoorlijk beveiliging is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilhelm11
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 18-05-2022

Wilhelm11

Ondertitel

Topicstarter
Ik had zelf verwacht dat het vrij eenvoudig op te lossen zou zijn, maar dat blijkt dus niet zo te zijn. Er is vandaag iemand van het automatiseringsbedrijf langs geweest en die heeft naar het probleem gekeken, inclusief de beveiliging. Het probleem echt oplossen zou erg omslachtig en ingewikkeld zijn. Daarnaast was het niet essentieel dat WD Discovery Tool de NAS moest detecteren. Het was voldoende dat de NAS benaderbaar was via het IP-adres. De betreffende persoon heeft handmatig een aantal snelkoppelingen e.d. aangemaakt en daarmee is de schijf gewoon goed benaderbaar.

Het probleem is nu dus opgelost. Ik222, toch bedankt voor je reactie!

Signature