Toon posts:

Network based power switch

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo Allemaal,

De titel zegt het denk ik al, ik ben op zoek naar een manier om via een netwerk (hub/switch) stroom aan en uit te kunnen zetten. Ik heb al veel gezocht naar oplossingen en howto's maar zonder bevredigend resultaat.

Ik ben nog een newbie op dit gebied maar ik zou ook wel willen leren met duidelijke resources.
Mijn vraag aan jullie is dus of jullie me kunnen helpen een oplossing/resources te vinden waar ik ook uitkom. Ik heb al enig verstand van programmeren (doe informatica) maar heb nog nooit echt zelf hardware vanaf niets opgebouwt met een lege chip hardware bord enz ,ook weet ik al iets van relais

In het kort gaat het dadelijk dus om een module die ik via het netwerk(protocol) 220 volt kan laten switchen

ik hoop dat jullie me kunnen helpen.

M.V.G Alex

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

je bedoelt een stekkerblok met daarin een webinterface waarmee je het ding kan beheren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blord
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 05-10 20:29

Blord

Hello Kitty !

Heb je al iets in de richting van Domotica systemen gezocht ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomsk
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15-10 13:45
[google]Remote Power Switch[/] ?

_██_
(ಠ_ృ)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
APC heeft wel van dat soort spul, maar is vooral gericht op serverracks etc. Bijvoorbeeld zoiets:
pricewatch: APC AP7920 Switched Rack PDU

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
wel ik heb al eens een domotica opdracht op school gehad maar zoiets als ik bedoel eigenlijk nog niet tegen gekomen

het is inderdaad een soort stekkerdoos met een netwerkinterface.

en het is iets voor in huis om te experimenteren dus stekker dozen voor 400 euro zitten er niet in :9
die had ik wel al gevonden namelijk
maar het moet toch lukken ik had al iets gevonden voor op de comport alleen als ik later wil uitbreiden kom ik niet verder als 8 relais dus ik zoek iets makkelijk uit te breiden en ik dacht aan een netwerk met een hub die zijn makkelijk uit te breiden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Deze heeft alles wat je nodig hebt volgens mij: http://members.home.nl/bzijlstra/software/examples/wiz810mj.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02:57
Met iets op basis van een ENC28J60 (zoals deze), een microcontroller (AVR, PIC, you name it) en een stapel relais moet je een eind kunnen komen lijkt me :)

Let wel, 230V~ is geen speelgoed, let goed op de veiligheid! Voldoende ruimte tussen de sporen, zorg dat je niks aan kunt raken etc...

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kakashi
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 08-10 14:06

kakashi

respect my authoritah

meschien moet je even plugwise proberen dat zijn stekers die je in het stop contact stekt waar je je apperaat in doet.
dan kan je via een programa dat ze mee geven het uit lezen en schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Kijk eens op http://www.tuxgraphics.org/electronics/ onder "AVR ethernet / web server". Paar transistortjes, relais, en regels code, en je bent klaar. Okee, veel regels code, maar een begin is er :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09:10

Rmg

makkelijkste is een arduino met een ethernet en een relais shield denk ik

Of een routertje hacken ( router hack topic ) en daar een relais bordje op monteren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ls470
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 15-10 10:46
Jamie Alexander: is het alleen vanwege de uitbereidbaarheid dat je aan iets via netwerk dacht? of is het ook noodzakelijk dat de boel werkt op een plaats waar er geen PC staat?

Als het niet de bedoeling om zonder PC te werken zijn er veel simpeler oplossingen; als je een I2C bus gebruikt http://en.wikipedia.org/wiki/I%C2%B2C kun je er ook meer dan 100 chipjes bijhangen waar je dan nog veel meer relais mee kunt aansturen :) Zowel USB-I2C adapters als I2C relaisbordjes zijn met wat googlen gemakkelijk te vinden.

Behalve de hierboven vermelde oplossingen (netwerkmodule+microcontroller of een router, bv. WRT54GL) kun je natuurlijk ook een zuinig computertje nemen (atom+945GSE of via situatie) en daar dan rechtstreeks USB (of USB+I2C) relaiskaarten aanhangen :)

De juiste vragen die je moet stellen:
Wil je zelf complexe hardware bouwen? Simpele hardware bouwen? Eventueel een router aanpassen?

Wil je een licht platform (microcontroller met maar enkele kilobytes geheugen) of iets dat krachtig genoeg is om een echt operating system te draaien en zonder zorgen te programmeren? (een router of PC)

Hoe veel mag de boel kosten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ls470 schreef op maandag 12 oktober 2009 @ 22:24:
Jamie Alexander: is het alleen vanwege de uitbereidbaarheid dat je aan iets via netwerk dacht? of is het ook noodzakelijk dat de boel werkt op een plaats waar er geen PC staat?

Als het niet de bedoeling om zonder PC te werken zijn er veel simpeler oplossingen; als je een I2C bus gebruikt http://en.wikipedia.org/wiki/I%C2%B2C kun je er ook meer dan 100 chipjes bijhangen waar je dan nog veel meer relais mee kunt aansturen :) Zowel USB-I2C adapters als I2C relaisbordjes zijn met wat googlen gemakkelijk te vinden.

Behalve de hierboven vermelde oplossingen (netwerkmodule+microcontroller of een router, bv. WRT54GL) kun je natuurlijk ook een zuinig computertje nemen (atom+945GSE of via situatie) en daar dan rechtstreeks USB (of USB+I2C) relaiskaarten aanhangen :)

De juiste vragen die je moet stellen:
Wil je zelf complexe hardware bouwen? Simpele hardware bouwen? Eventueel een router aanpassen?

Wil je een licht platform (microcontroller met maar enkele kilobytes geheugen) of iets dat krachtig genoeg is om een echt operating system te draaien en zonder zorgen te programmeren? (een router of PC)

Hoe veel mag de boel kosten?
wel dat zijn een hoop vragen even beantwoorden dan maar :9

het is niet noodzakelijk dat het draait op het netwerk maar ik wil het kunnen bereiken vanaf andere pc's
ik zie wel iets in de oplossing van bens hobby corner maar heb het even doorgekeken en vroeg me af of je daar inderdaad veel stroom mee kunt regelen denk aan minimaal 1 lamp met 6 halogeen spotjes.
ik ben bereid mijn kennis te verbreden en zelf de hardware in elkaar te zetten.
en kwa platform uhm het moet niet al te klein zijn niet iedereen mag erbij kunnen en misschien wil ik ook nog wel een sensor of iets in die trand maar dat is voor me eerste project niet echt nodig ik wil nu eerst is kijken of ik een lamp aan kan krijgen met me computer over het netwerk
verder wil ik wel de programmatuur voor de pc schrijven. maar een eigen operating system zonder hulp gaat me boven me pet denk ik.
verder wil ik er per unit niet meer dan 50 euro voor uit geven liefst minder off course wil meer doen dan 1 ding en ben niet zo rijk :p

ik kijk ondertussen nog even op die boven genoemde site om er iets meer van te leren maar sta open voor andere oplossingen ook want de site ziet er wel heel moeilijk uit :p
in ieder geval bedankt dus voor die tip kan ik alvast gaan lezen

mvg. Alex

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 13-10-2009 01:37 . Reden: iets vergeten ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ls470
  • Laatst online: 15-10 10:46
Als het niet echt via netwerk moet zijn, doe het dan maar niet via netwerk want dat maakt de boel veel ingewikkelder...
Waarom koop je niet gewoon een willekeurige interfacekaart (USB, serieel, ...) waar je relais en sensoren aan kunt hangen? Zo iets als http://www.okaphone.com/artikel.asp?id=1245 bijvoorbeeld, een voeding en 8 relais erbij en je kunt 8 toestellen schakelen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je uitleg veranderd het verhaal behoorlijk, feitelijk wil je via het netwerk 1 of meer modules schakelen? Daarvoor hoeven de modules natuurlijk niet fysiek aan het netwerk te hangen. Persoonlijk zou ik kiezen voor zo'n draadloos (KAKU) systeem en dan een controller bouwen zodat je 'm via het netwerk kunt besturen. Op tweakers is genoeg te vinden over dat spul. De controller zou ik op een gehackte router of een ander single board computertje doen, een AVR met netwerk kan wel maar is erg beperkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• battler
  • Laatst online: 30-06 15:11
Silvershield power management. Een stekkerdoos met USB aansluiting, webinterface e.d is beschikbaar.

Afbeeldingslocatie: http://i101.twenga.com/werkbenodigdheden/stekkerdoos/gembird-silver-shield-pogrameerbare-tp_1668882596372349895.png

Lux.Architectuur | Van Dromen tot Wonen | www.Lux-a.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik heb hier nog een uitgebreide plugwise set over(http://wshop.plugwise.com...=com_virtuemart&Itemid=31) maar dan met 5x circle ipv 8x.

DM maar als je belang hebt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kakashi
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 08-10 14:06

kakashi

respect my authoritah

Verwijderd schreef op donderdag 15 oktober 2009 @ 22:30:
ik heb hier nog een uitgebreide plugwise set over(http://wshop.plugwise.com...=com_virtuemart&Itemid=31) maar dan met 5x circle ipv 8x.

DM maar als je belang hebt :)
DM???

en waarom gebruik je die set zelf eigenlijk niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
de reden waarom ik het over het netwerk wil doen is omdat er later ook thermometers aan worden gehangen en druk meters endergelijke. het gaat me dus niet alleen om stroom regelen want dan had ik het inderdaad wel iets makkelijker gedaan heb al zo'n afstandsbediening om sommige lichten mee aan te doen ik wil dus gewoon iets verder :P

http://www.tuxgraphics.org/electronics/

deze link is wat ik zoek alleen weet ik nog niet helemaal wat ik dan allemaal moet kopen instaleren ensow het begin is onduidelijk :P

mvg
Pagina: 1