Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[Excel] Getallen weergeven in te kleine cellen

Pagina: 1
Acties:

• MrSleeves
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13-10 22:03

MrSleeves

You'll thank me later.

Topicstarter
Normaal gesproken kom ik een heel eind met Excel, maar hier kom ik niet uit:

Ik heb een hele rits erg smalle kolommen waar ik waarden in wil voeren. Elke kolom staat voor een half uur (ik heb dus 48 kolommen voor elk half uur in een dag). In een cel voer ik een getal in (moet een getal zijn, want ik wil een rij bij elkaar op kunnen tellen). Omdat de cel te klein is, zet Excel ## neer. Ik wil echter dat zo'n getal net zo weer wordt gegeven als tekst, dus over de volgende cel(len) heen. In de praktijk zal het namelijk niet voor komen dat ik ook iets in de volgende cel zal neerzetten.

Ik heb geprobeerd de cellen met Format aan te passen, maar dat lukte niet. Als ik nummers laat beginnen met ', dan werkt het wel, maar dan is het geen getal meer en kan ik dus niet meer optellen. De enige andere optie is "Shrink to fit", maar dan wordt het allemaal weer erg klein. Natuurlijk is het ook mogelijk om de kolommen breder te maken, maar met 48 kolommen wordt het dan ook ononverzichtelijk.

30Drie Web Design & IT Consultancy | Raven Consultancy Services

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 22:45
Je kan toch cellen samenvoegen.

• H!GHGuY
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

H!GHGuY

Try and take over the world...

voor zover ik weet doet excel dit automatisch als de volgende cel leeg is; of zou dat verschillend zijn voor getallen en tekst?

ASSUME makes an ASS out of U and ME

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

Topicstarter
Dat is op zich een optie, maar wel weer een extra handeling.
H!GHGuY schreef op maandag 12 oktober 2009 @ 09:53:
voor zover ik weet doet excel dit automatisch als de volgende cel leeg is; of zou dat verschillend zijn voor getallen en tekst?
Het is dus verschillend voor tekst en getallen. Standaard wordt tekst over volgende cellen heen geplaatst, terwijl bij getallen er "#" worden geplaatst.

• pedorus
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
MrSleeves schreef op maandag 12 oktober 2009 @ 10:03:
Het is dus verschillend voor tekst en getallen. Standaard wordt tekst over volgende cellen heen geplaatst, terwijl bij getallen er "#" worden geplaatst.
Ik snap het niet helemaal. Wil je dan dat rechts uitgelijnde getallen opeens naar een volgende kolom gaan? Dan is het overzicht natuurlijk weg... Of wil je de cel links ervan claimen als die toevallig leeg is? Dan lijkt het weer net alsof er misschien in die cel ook een getal stond, met alle gevaren van dien... :)

Vitamine D tekorten in Nederland | Dodelijk coronaforum gesloten

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Getallen in de vorm van tekst telje op met de (matrix)formule: {=SOM(WAARDE(A1:A10))}
Moet je alleen niet de optelling in dezelfde kolom hebben want dan verplaats je het probleem maar. :)
MrSleeves schreef op maandag 12 oktober 2009 @ 10:03:
Dat is op zich een optie, maar wel weer een extra handeling.
Wat weer te automatiseren valt:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)
    If Not Target.MergeCells Then
        With Range(Target, Target.Offset(0, 1))
            .HorizontalAlignment = xlLeft
            .Merge
        End With
    End If
 End Sub

maar mooi? nah. :)

[ Voor 56% gewijzigd door Lustucru op 12-10-2009 13:52 ]

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

Topicstarter
pedorus schreef op maandag 12 oktober 2009 @ 13:25:
[...]

Ik snap het niet helemaal. Wil je dan dat rechts uitgelijnde getallen opeens naar een volgende kolom gaan? Dan is het overzicht natuurlijk weg... Of wil je de cel links ervan claimen als die toevallig leeg is? Dan lijkt het weer net alsof er misschien in die cel ook een getal stond, met alle gevaren van dien... :)
Screenshot:
Afbeeldingslocatie: http://www.kaketoe.org/got/voedingen_screenshot.png

Dit is dus wat ik zou willen.. In de praktijk komt het niet voor dat de cel rechts van een getal een waarde bevat. En als dat al zo zou zijn, dan kan dat toch ook op dezelfde manier als bij tekst; gewoon maar een deel van het getal zichtbaar..

• pedorus
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Lustucru schreef op maandag 12 oktober 2009 @ 13:36:
Getallen in de vorm van tekst telje op met de (matrix)formule: {=SOM(WAARDE(A1:A10))}
Moet je alleen niet de optelling in dezelfde kolom hebben want dan verplaats je het probleem maar. :)
En dan gooi je er TEKST omheen om dat weer op te lossen... :+ Maar als het dan toch moet, zou ik liever voor mergen van cellen gaan. :)
Wat weer te automatiseren valt:
Als het dan toch moet:
Visual Basic:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)
    Dim cell As Range
    For Each cell In Target
        If IsNumeric(cell) And Len(cell) > cell.ColumnWidth _
            And cell.NumberFormat = "0" And cell.Offset(0, 1) = "" Then
            With Range(cell, cell.Offset(0, 1))
                .HorizontalAlignment = xlLeft
                .Merge
            End With
        End If
    Next
End Sub

Zit misschien toch wel iets in, als ik dat screenshot zo zie. :)

Vitamine D tekorten in Nederland | Dodelijk coronaforum gesloten

Pagina: 1