Toon posts:

is deze server beetje ok??

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben bezig met een projectje voor een school. want er komt een nieuw netwerk. Nou ben er ik er qua workstation wel uit, maar er moet ook nog een server komen. deze zal het internet doorgeven en nog wat kleine taakjes krijgen. Maar aangezien er in de toekomst nog misschien flink uitgebreid gaat worden moesten de specs toch goed zijn. Dus ben ik wat gaan rondkijken en ben hiermee naar boven gekomen:

Moederbord: Tyan Tiger S200
CPU: 2x 1GHz P3EB Boxed
RAM: 512MB PC133
LAN: 2x intel onboard
GFX: ATi onboard
HD: 2x IBM DTLA 45GB in RAID0 config(promise controller onboard)
CD: AOpen 40x
CDR: Plextor 121032 IDE
TAPE: onstream 30GB
CASE: AOpen HX08 + extra fans

verder de usual shit(FDD, keyboard, mouse, 15"ertje)kom ik ongeveer 5500,- uit.

Zijn er nog dingen die ik gemist heb, of zijn er dingen die niet goed samenwerken, brak zijn of niet samenwerken?

Thanks 4 your input!

• Cpt.Morgan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-11-2025
RAID HDD -> ok voor server, want snel
TAPE -> ok voor server ivm backups
CDR -> ik zie het nut ervan niet in een server
DUAL CPU -> misschien slim, maar alleen als om een groot netwerk gaat

Heb je al nagedacht over OS trouwens?

• Dr_Frickin_Evil
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20-08 16:39
Hoeveel pc's komen er wel niet aan te hangen dan? 2x P3 1ghz lijken me een beetje overdreven.

Verwijderd

Topicstarter
CDR is voor het writen van bijv een ghostimage met daarop alle OS info voor de workstations en software updates(zodat je ffies van internet kan halen, op cd kan zetten en dan op de rest van de PCs kan installen) dat soort simpele dingen. waarschijnlijk komt die CDR in een workstation om de server te ontlasten, maar daar ben ik nog niet uit.

Dual CPU: voor de toekomst en waarom niet.

ben van plan om op de workstations Win2000 SP1 liefst 2 mits al uit dan(eindelijk echte ATA/100 support) te gaan draaien. de Server zal voorzien worden van Win2000 server.

Verwijderd

Topicstarter
over die 2x 1GHz overkill i know er komen nl maar 20 clients aan. maar het moet gewoon lang mee en vindt maar eens een goed stabiel single CPU bord. je kan die tyan volgens mij ook met 1CPU draaien, maar ach door de dalende ram prijs zitten we al zo binnen het budget dat die extra 800 piek er wel bij kan.

• Cpt.Morgan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-11-2025
Op zaterdag 03 maart 2001 23:14 schreef -THaVinNY- het volgende:
CDR is voor het writen van bijv een ghostimage met daarop alle OS info voor de workstations en software updates(zodat je ffies van internet kan halen, op cd kan zetten en dan op de rest van de PCs kan installen)

ben van plan om op de workstations Win2000 SP1 liefst 2 mits al uit dan(eindelijk echte ATA/100 support) te gaan draaien. de Server zal voorzien worden van Win2000 server.
Zal wel een duur netwerk worden op deze manier... Bovendien... als het er erg veel zijn (waarom anders dual CPU) dan ga je toch niet driver-updates via CD-rommetjes doen, wel.... dat kan in een goed geconfigureerd netwerk centraal gebeuren....(hoewel ik geen idee heb hoe het in Win2000 moet hoor) :)

Verwijderd

Topicstarter
ach geld is er(ze hebben nu aantal 286 staan en dus echt van zoveel jaar subsidie staan) en inderdaad die updates ga je duh via het netwerk versturen, maar ik was een beetje gaar op een of andere manier(vet stupid voorbeeld inderdaad) maar ach het komt vast wel van pas zo'n writer.
thx voor je input

• twixx
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Ik zou eerst voor een single systeem kiezen, en als de load avg > 50% is verdubbelen.
Verder kan ik je de 3ware IDE raidcontroler aanbevelen. Deze controler heeft ram per channel, en een dedicated channel per disk. Zelfs de RAID-1 throughput is indrukwekkend.

9x Canadian Solar + Enphase IQ7+ 3,4 kWp ZZW 20º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 25º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 90º

• pinodambini
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18-07 19:12

pinodambini

Dr. Z. Vago

Ik zou in een server GEEN RAID-0 nemen, als ik jou was zou ik een duurdere IDE-raid controller kopen die ook RAID-5 aan kan. Op een server moet je juist voor veiligheid kiezen, dat kleine beetje snelheidswinst met RAID-0 merk je niet al te veel van. RAID-5 is veel veiliger, die mirrort namelijk de ene schijf op de andere, dus als 1 harde schijf naar ze klote gaat heb je tenminste nog al je data op de andere schijf!

• Tjark
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21-08 09:50

Tjark

DON'T PANIC

Op zondag 04 maart 2001 11:38 schreef pinodambini het volgende:
RAID-5 is veel veiliger, die mirrort namelijk de ene schijf op de andere
Raid 5 werkt met parity en niet mirroring: das RAID1

*insert signature here

• pinodambini
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18-07 19:12

pinodambini

Dr. Z. Vago

[qoute]Op zondag 04 maart 2001 11:38 schreef pinodambini het volgende:
RAID-5 is veel veiliger, die mirrort namelijk de ene schijf op de andere[/quote]

Zal nog wel een beetje wazig zijn, net uurtje wakker namelijk :Z

edit typos /edit

Verwijderd

Op zaterdag 03 maart 2001 23:14 schreef -THaVinNY- het volgende:
CDR is voor het writen van bijv een ghostimage met daarop alle OS info voor de workstations en software updates(zodat je ffies van internet kan halen, op cd kan zetten en dan op de rest van de PCs kan installen) dat soort simpele dingen. waarschijnlijk komt die CDR in een workstation om de server te ontlasten, maar daar ben ik nog niet uit.
Zet brander zeker in WS.
Als clients ook Win2000 zijn gebruik dan gewoon een Windows Installer Packege. User klikt en appl. wordt automatisch geinstalleerd of geupdate.
En draai evt. gewoon Image Service op de W2K server. Booten met flop of PXE NIC en image over pompen. Geen Ghost meer nodig.

Zou zelf wel SCSI nemen en zeker RAID-5.
Dual-proc. lijkt mij overbodig.

• biobak
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 16:50
Als er geld zat is, dan zou ik gewoon een Compaq servertje nemen. Met raid5, redundant voeding, software om het systeem te monitoren, uitgebalanceerde hardware en support van de fabrikant. Oke, je bent wel een stuk duurder uit. Een Compaq ML370 is een mooi servertje. Kan je later nog een tweede processor in doen.

• MOL
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 26-11-2021

MOL

Eet je wel goed?

Ik ben het met Biobak eens: gewoon een merk server kopen. Goed getest, goed ondersteund, etc... Compaq, IBM of HP doet het werk perfect...
Pagina: 1