Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14:12
Hoi,

Ik heb onlangs een PC hier geupgrade met wat nieuwe onderdelen (P5N-MX, E5200).

Omdat het nieuwe moederbord maar 1 IDE aansluiting heeft, en ik daar alleen de 2e HDD op wil zetten (master en slave wil ik niet, gaat ten koste van hardeschijfsnelheid.

Ik had nog een IDE>SATA converter liggen (apparaatje prik je op een IDE/ATA apparaat, en je kunt hem dan met een SATA kabel aansluiten op je moederbord).

In de BIOS wordt hij prima herkend, maar in Windows Vista (32bit NL Home Premium) wordt hij niet herkend :?

In Apparaatbeheer kon ik zo snel ook niks terugvinden wat met deze DVD speler te maken heeft.

De DVD speler is een Pioneer DVR-106D, ingesteld op "Cable select" (anders werkte de converter niet)

De converter is deze: http://www.focalprice.com...DE_HDD_Converter_Red.html

Hij is aangesloten op SATA poort #2 (van de 4), m'n 1e HDD zit op SATA #1
Ik heb het in Windows Clients geplaatst, en niet in "Opslagmedia & I/O Controllers" omdat de DVD speler in de BIOS prima herkend wordt (ik kan er zelfs van booten)

Wat moet ik doen om hem werkend te krijgen in Vista ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 26-04 18:19
Het beste is dat je je dvd aansluit op de ide aansluiting, weet je zeker dat de snelheid terugvalt, dat was dacht ik vroeger, nu is dat geloof ik niet meer.

Indien je alle instellingen van je dvd, master, slave, cable select, hebt geprobeerd dan zal het wel niet werken.
Enigste wat je nog kan proberen is, in de bios tav sata naar "sata naar ide" zetten, maar dat is dacht ik minder ideaal voor de snelheid(dacht ik).

Kan zijn dat deze converters gevoelig zijn, maar in de naam staat: HW-628 SATA Mainboard to IDE HDD Converter (Red), HDD converter, zegt misschien niks. Vroeger werkten dvd spelers ook niet op extra ide controllers die je in je pc installeerde.

Van internet:
I don't know what the problem is but I did the following and fixed it.

1). My mobo has two SATA controller - one with 2 ports and the other with 4 ports. The boot drive (WDC5000AAKS) is on controller #1. Move the adapter to controller #2. Test and did not work.
2). Remove all IDE devices that connects to the mobo (a CD-ROM and a DVD burner). Test and did not work.
3). Remove the IDE HDD (WD800JB) from the adapter, and connect the adapter to CD-ROM. Test and did not work.
4). Remove the CD-ROM from adapter and connect the adapter to DVD burner. Test and it works!! BIOS picked up the DVD burner.
5). Remove the DVD burner from adapter and connect to CD-ROM. Test and did not work.
6). Remove the CD-ROM from adapter and connect to DVD burner. Test and works. BIOS picked up the DVD burner.
7). Remove the DVD burner from adapter and connect to IDE HDD (WD800JB) and viola, it works!!
8). Without disconnecting anything, slip the IDE HDD back to the chasis. Connect the CD-ROM and DVD burner to one cable to the IDE slot on mobo. Boot into Windows XP and everything is working!

I did notice the description of the product does not say it supports CD-ROM and DVD burner; although it does support Ultra ATA 100/133.

Zet de harddisk op de converter, en dvd brander op de aansluiting?

[ Voor 71% gewijzigd door jan99999 op 12-10-2009 10:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:24
Master/slave heeft pas invloed als je beide apparaten tegelijk aanspreekt, een idle dvd speler heeft geen invloed op de snelheid van de hd (ze communiceren elke op hun maximale snelheid bij ATA 100/133).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Ik weet dat een idle DVD speler geen invloed heeft op de snelheid, maar wat nou als ik een DVDtje wil rippen :P dan wordt het wel langzamer :P

En ik doe die converter liever niet op de HDD, daar staat namelijk alle data op, en zo'n dingetje uit China stop ik liever op een DVD speler (waarbij het niet heel erg is als die kapot gaat o.i.d.) dan op een HDD met belangrijke data (tuurlijk is er een backup van ;) )

Kan het misschien te maken hebben dat de SATA dinges in m'n BIOS staat ingesteld op AHCI ?

Ik kan kiezen uit AHCI / RAID / IDE

Maar als ik hem naar IDE verander, kan Vista dan nog wel booten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Wat denk je zelf? :)
Overigens zijn opticals aan een IDE/SATA converter nooit echt een goed idee, IDE harddisks kunnen daar wat beter tegen.

[ Voor 75% gewijzigd door alt-92 op 12-10-2009 17:11 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
alt-92 schreef op maandag 12 oktober 2009 @ 17:09:
Wat denk je zelf? :)
Overigens zijn opticals aan een IDE/SATA converter nooit echt een goed idee, IDE harddisks kunnen daar wat beter tegen.
Waarom is dat geen goed idee ?

De oplossing is trouwens om de SATA functie van AHCI > IDE te veranderen.

Vista kon gewoon nog booten. Wel vreemd, want datzelfde trucje kan met XP niet :P
Pagina: 1