TV kaart vindt geen kanalen via coax-aansluiting

Pagina: 1
Acties:

• kicknoize
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Het gaat hier om de volgende TV kaart: CTX953 (SAA7131, Hybrid Capture Device). Deze zit in een Medion PC (MD8822).

De kaart werkte perfect, totdat de PC een keer geformatteerd moest worden. Ik heb de TV kaart vervolgens niet meer gebruikt, en nu wil ik deze weer gaan gebruiken.
Ik sluit de coax kabel gewoon direct aan op de kaart en op deze manier kon ik normaal gesproken via Windows Media Center gewoon de kanalen opzoeken en bekijken. Dat lukt nu dus niet meer.

Toen ik de kaart weer wilde gebruiken en bij apparaatbeheer keek, stond er dat het stuurprogramma niet geïnstalleerd was. Ik heb vervolgens de originele drivers -die op een aparte recover partitie staan- weer geïnstalleerd. Nu stond de kaart gewoon tussen "Besturing voor geluid, video en spelletjes" en werd als werkend aangemerkt in Apparaatbeheer.

Niet dus. Als ik in WMC naar kanalen scan, krijg ik na 100% geen enkel kanaal. Naast WMC heb ik ook Media Portal geprobeerd, zonder resultaat. Wat me wel opviel overigens, is dat wanneer ik in WMC de opties doorloop om het TV-signaal in te stellen, dat er "TV-signaal: Antenne" staat. Ik weet niet of dit zo hoort.

Wat ik nog meer geprobeerd heb;
-een andere coax aansluiting aangesloten, die normaal op de TV zit --> geen resultaat
-stuurprogramma verwijderd en opnieuw geïnstalleerd --> geen resultaat
-nieuwere drivers van de Creatix website (link) geïnstalleerd --> geen resultaat
-TV kaart in een ander PCI slot geïnstalleerd --> geen resultaat

Heb ik iets over het hoofd gezien, zijn er bepaalde opties in WMC die ik nog in moet stellen of is er een andere oplossing?

Alvast bedankt.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

> MSH

• kicknoize
  • Niet online
Overigens lijkt het me niet dat de TV kaart kapot is, aangezien hij gewoon als werkend wordt weergegeven in apparaatbeheer. Of zegt dat niets?

Verwijderd

Toevallig zeker geen (klein) tv-tje bij de hand om te kijken of die wel een signaal krijgt? Om mogelijk een radio, die gebruikt dezelfde coax kabel enkel moet je er dan ff een andere connector opzetten.

• Nielson
  • Laatst online: 13:00
Welke Windows versie gebruik je, en met welke SP's en extra MC updates? Kreeg je bij het instellen van het tv-signaal niet meer keuzes? Vermoed namelijk dat de kaart nu in de 'dvb-t stand' staat ipv analoog kabel.

• kicknoize
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 12 oktober 2009 @ 17:37:
Toevallig zeker geen (klein) tv-tje bij de hand om te kijken of die wel een signaal krijgt? Om mogelijk een radio, die gebruikt dezelfde coax kabel enkel moet je er dan ff een andere connector opzetten.
Ik heb al een andere coax aansluiting geprobeerd die normaal op mijn TV aangesloten zit en dus werkt. Ook heb ik de coax die ik voor de PC gebruiken wil aangesloten op de TV, en in beide gevallen kreeg ik gewoon signaal. Het ligt dus in ieder geval niet de aan de kabels zelf.
Nielson schreef op maandag 12 oktober 2009 @ 17:47:
Welke Windows versie gebruik je, en met welke SP's en extra MC updates? Kreeg je bij het instellen van het tv-signaal niet meer keuzes? Vermoed namelijk dat de kaart nu in de 'dvb-t stand' staat ipv analoog kabel.
Ik gebruik Vista Home Premium, SP1. De versie van WMC is 6.0.6000.16386 (gewijzigd op 2-11-2006 staat er bij).
Ik had zelf al gezocht naar eventuele WMC updates, en kwam iets tegen genaamd WMC TV Pack 2008. Het was echter voor mij nogal onduidelijk welke update ik precies moet hebben.

• kicknoize
  • Niet online
Ik heb de verkeerde versie doorgegeven denk ik. De versie van ehshell.exe is inderdaad 6.0.6000.16386.

Maar wanneer ik in WMC zelf kijk is de versie 6.0.6001.18254 (vistasp1_gdr.090429-2357).

• kicknoize
  • Niet online
En nog even terugkomend op de post van Nielson;

hoe kan ik zien op welke "stand" de TV kaart staat, en hoe kan ik dit aanpassen (in WMC bijv.)?

• Nielson
Normaal zou dat in de TV tuner setup wizard wel naar voren moeten komen of je digitaal of analoog wilt kijken. Voer deze anders nog een keer uit en probeer wat opties mbt automatisch of handmatig instellen.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 06:47
De kaart is waarschijnlijk een duo kaart, die dus Analoge kabel TV en DVB-T aan kan. Ik weet het haast wel zeker, gezien de aanduiding "Hybrid" in de apparaatnaam :)

Als je dit programma installeerd: http://www.mainconcept.com/site/index.php?id=17773 dan herkent Vista je kaart (of eigenlijk de 'nep' kaart die dat programma aanmaakt) en zou je als het goed is TV moeten kunnen kijken. Je hebt wel een logotje in beeld, omdat het een demo versie is, maar dat moet je maar voor lief nemen dan :P

Weet je zeker dat de kaart eerst wel met Mediacenter werkte? De TV kaart uit een MD8080 (ook iets van een Creatix SAA nogwat) werkt standaard niet in MCE, maar met die MainConcept MCE Encoder wel :)

Als ik dat programma niet heb geinstalleerd vind hij de TV kaart niet eens.

[ Voor 7% gewijzigd door ThinkPad op 12-10-2009 22:53 ]

• kicknoize
  • Niet online
Hmm, wanneer ik in de opties tijdens het instellen van het tv-signaal van WMC aangeef dat ik de "TV-Programmagids" wil gebruiken kan ik alleen kiezen uit:
-Digitale terrestriële nog niet in kaart gebracht
-Digitale TV van KPN
-Digitenne

Vreemd dat hier geen "Analoog signaal" o.i.d. bij staat.

• ThinkPad
kicknoize schreef op maandag 12 oktober 2009 @ 22:51:
Hmm, wanneer ik in de opties tijdens het instellen van het tv-signaal van WMC aangeef dat ik de "TV-Programmagids" wil gebruiken kan ik alleen kiezen uit:
-Digitale terrestriële nog niet in kaart gebracht
-Digitale TV van KPN
-Digitenne

Vreemd dat hier geen "Analoog signaal" o.i.d. bij staat.
Lees je wel wat ik typ :+ ?
ThinkPadd schreef op maandag 12 oktober 2009 @ 22:43:
Als je dit programma installeerd: http://www.mainconcept.com/site/index.php?id=17773 dan herkent Vista je kaart (of eigenlijk de 'nep' kaart die dat programma aanmaakt) en zou je als het goed is TV moeten kunnen kijken. Je hebt wel een logotje in beeld, omdat het een demo versie is, maar dat moet je maar voor lief nemen dan :P

• kicknoize
  • Niet online
ThinkPadd schreef op maandag 12 oktober 2009 @ 22:43:
De kaart is waarschijnlijk een duo kaart, die dus Analoge kabel TV en DVB-T aan kan. Ik weet het haast wel zeker, gezien de aanduiding "Hybrid" in de apparaatnaam :)

Weet je zeker dat de kaart eerst wel met Mediacenter werkte? De TV kaart uit een MD8080 (ook iets van een Creatix SAA nogwat) werkt standaard niet in MCE, maar met die MainConcept MCE Encoder wel :)

Als ik dat programma niet heb geinstalleerd vind hij de TV kaart niet eens.
Ja, ik weet zeker dat deze kaart heeft gewerkt in WMC. Maar ik zal het programma wat je aanraadt even testen.
ThinkPadd schreef op maandag 12 oktober 2009 @ 22:52:
[...]

Lees je wel wat ik typ :+ ?

[...]
Ik had je bericht nog niet gezien toen ik deze post maakte. ;)

[ Voor 10% gewijzigd door kicknoize op 12-10-2009 22:55 ]

• Nielson
Dat is inderdaad wel een goede tip ThinkPad, had er niet aan gedacht dat deze kaart geen hardware mpeg2 encoder heeft. Vond hier nog een topic over zo'n zelfde tunerkaart waar simpelweg gezegd wordt dat 't niet werkt, zou mooi zijn als je 't tegendeel bewijst.

[ Voor 23% gewijzigd door Nielson op 12-10-2009 23:13 ]

• ThinkPad
Jep, de kaart heeft inderdaad geen hardware MPEG2 encoder, hetgene wat dat encoder programmaatje doet, is dus een software MPEG2 encoder creeren.

Je hebt wel een redelijk snelle PC nodig, en andere processor intensieve taken ondertussen ook doen raad ik af, want hij moet het MPEG2 encoderen dus live doen, en rust dan volledig op je CPU :P

Ik heb hier met hetzelfde bijltje gehakt, ook een TV kaart uit een Medion (maar dan uit een MD8080) en ik zocht me ook een ongeluk naar een driver waarmee ik in Vista Mediacenter TV kon kijken, totdat ik er achterkwam dat de kaart geen hardware MPEG2 encoder had, en ik die driver dus nooit zou gaan vinden.

Als je dus een kaart hebt zonder MPEG2 encoder, dan kan zo'n softwarematige encoder vaak helpen, en kun je alsnog kijken :D

• kicknoize
  • Niet online
Het werkt inderdaad, ThinkPad.
Ik heb na de installatie van de encoder opnieuw de set-up van WMC doorlopen en nu stond de optie "Kabel" erbij. Ik weet niet of dit de vorige keer nou over het hoofd gezien heb, of dat deze optie nu nieuw is.
Maargoed, de kanalen worden gevonden en ik kan ze bekijken (met inderdaad een MainConcept logo). Hartstikke bedankt voor de tip.

Maar toch vreemd dat hij het voorheen wel gedaan heeft.

[ Voor 6% gewijzigd door kicknoize op 12-10-2009 23:22 ]

• ThinkPad
Ik denk dat je voorheen een driver van Medion gebruikte, waar al zo'n encoder programma bij in zat.

Als je dat MainConcept logo weg wilt hebben zou je dus nog op zoek kunnen gaan naar die driver (misschien op de Medion site?), of een andere (freeware) encoder.

Mooi dat het werkt overigens :)

• Nielson
Op de 8818 stond een Cyberlink MCE Software Encoder geinstalleerd, op de recovery partitie te vinden als MceSwE.exe, misschien dat dat bij jou versie ook zo is. In dit topic staan ook nog wat linkjes, wel zorgen dat je maar één encoder tegelijk hebt geinstalleerd.

• kicknoize
  • Niet online
Nielson schreef op maandag 12 oktober 2009 @ 23:40:
Op de 8818 stond een Cyberlink MCE Software Encoder geinstalleerd, op de recovery partitie te vinden als MceSwE.exe, misschien dat dat bij jou versie ook zo is. In dit topic staan ook nog wat linkjes, wel zorgen dat je maar één encoder tegelijk hebt geinstalleerd.
Ah, dan weet ik denk ik waar het aan ligt. Bij Medion krijg je uiteraard allemaal voorgeïnstalleerde programma's meegeleverd, waaronder Cyberlink PowerDVD. Daar zal dus die encoder in geïntegreerd zitten. Alleen heb ik dat programma er met de format niet meer opgezet.

Ik heb die Recover partitie er nog opstaan, en zie inderdaad een mapje "MceSwE" genaamd staan, met daarin een setup.exe. Maar ik zie ook een mapje met PDVD (ws. PowerDVD) staan met wederom een setup.exe.

Welke kan ik het beste installeren (na uiteraard eerst MainConcept encoder verwijderd te hebben)? Gewoon alleen MceSwE of meteen maar helemaal PowerDVD?

• ThinkPad
Ik zou alleen die MceSwe installeren, tenzij je die PowerDVD crap er allemaal bij wil hebben.....

• kicknoize
  • Niet online
ThinkPadd schreef op maandag 12 oktober 2009 @ 23:58:
Ik zou alleen die MceSwe installeren, tenzij je die PowerDVD crap er allemaal bij wil hebben.....
Ja precies. Dan ga ik daar maar eens mee aan de slag. Ik zal de uitkomst hier vermelden.

• kicknoize
  • Niet online
Hmm, wanneer ik de setup van MceSwE of PowerDVD probeer te runnen, krijg ik in beide gevallen een application error. Ik kan alleen op "OK" drukken waarna de applicatie wordt afgesloten.

Ik heb al geprobeerd om ze in compatibiliteitsmodus te runnen, maar dat geeft hetzelfde resultaat. Ook het bijbehorende mapje van de recover partitie naar het bureaublad gekopieerd, werkt ook niet. De recover partitie is wel FAT32, de rest van de harde schijf is NTFS, ik weet niet of dit iets uitmaakt verder.

Iemand?

• Atmosphere
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 03-12-2025
Misschien een update te vinden voor die encoder?

Als ik dit draadje bekijk na googlen, zou het probleem idd opgelost moeten zijn na installatie van de encoders...

Zal me overigens niets verbazen als je eerst de PowerDVD onzin moet installeren voordat je de software encoder mag installeren.

[ Voor 76% gewijzigd door Atmosphere op 13-10-2009 01:10 ]

-x(Al is de wereld is nog zo klein. Atmosphere vind hem wel fijn)x-; Sys; t-net

• kicknoize
  • Niet online
Het is al gelukt. Die setups zitten in aparte mappen, maar je moet gewoon de algemene setup van PowerDVD runnen. Vervolgens kan je aanvinken welke componenten je geïnstalleerd wil hebben, in mijn geval dus alleen de encoder.

Als het goed is, moet alles het nu doen.

• kicknoize
  • Niet online
Helemaal gelukt! Bedankt iedereen voor het reageren en de tips!
Pagina: 1