Toon posts:

WD Passport Essential hardeschijf gebruiken zonder software?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Is er iemand die toevallig zo'n mooie WD Passport Essential harde schijf heeft en weet hoe deze schijf te gebruiken zonder software en overige poespas?

Ik wil deze harde schijf gewoon kunnen gebruiken zonder software. Eventueel een drivertje installeren, nah ja, toe maar maar ik hoef (lees: wil) geen:

- Backup software
- Utility software
- Virtuele cd-rom drive |:(

Kortom: gewoon de harde schijf gebruiken...als...als een harde schijf. Die virtuele cd-com speler staat natuurlijk ook op de schijf, somewhere/somehow en kost me zo'n 500mb. Gewoon zonde.

Geprobeerd:
- Harde schijf te installeren met software met hopelijk een optie om hem als een normale hd te kunnen gebruiken. Om de virtuele cdrom te kunnen uitzetten.
- Harde schijf geformateerd. Windows XP ziet een hard schijf en cdrom-speler. Verder niets. Het formateren van het 'harde schijfgedeelte' doet niet deze virtuele cdrom-speler verdwijnen... :-(

Relevante info:

Afbeeldingslocatie: http://www.studiolighting.net/wp-content/images/wd-passport-smaller.jpg

Alvast bedankt voor alle reacties,
Gr. Hans Olo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlterMann
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-10 23:43
Kan je niet met fdisk beide partities verwijderen, en 1 nieuwe aanmaken? Ik heb deze schijf ook, en ik heb geen problemen met wat jij beschrijft..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:54
Start > Uitvoeren > diskmgmt.msc > even kijken welke schijf je WD Passport is en alle partities eraf gooien. Daarna even een nieuwe partitie aanmaken, en klaar :)

Maar wel heel goed opletten of je wel bij de goede schijf zit te kijken, anders is je data weg :o

[ Voor 23% gewijzigd door ThinkPad op 11-10-2009 23:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:44

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Overige Hardware is bedoeld voor hardwarezaken die nergens anders op GoT besproken worden. Opslagmedia & I/O Controllers hebben een eigen subforum, ik verplaats even...

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ThinkPadd schreef op zondag 11 oktober 2009 @ 23:35:
Start > Uitvoeren > diskmgmt.msc > even kijken welke schijf je WD Passport is en alle partities eraf gooien. Daarna even een nieuwe partitie aanmaken, en klaar :)

Maar wel heel goed opletten of je wel bij de goede schijf zit te kijken, anders is je data weg :o
Dit had ik dus al geprobeerd en werkt niet. Diskmanager ziet 1 harddisk en 1 virtuele cdrom-speler.

Afbeeldingslocatie: http://www.crap.net/aaargh/disk.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Wat is eigenlijk het probleem met die virtuele CD-drive? Die zit ook op U3 USB-sticks etc, en zolang je autoplay maar uit hebt staan wordt er toch niets geladen?

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aloys
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Heb je ook al eens geprobeerd met bijvoorbeeld GParted? Mini-linux booten vanaf CD, dan wordt je externe schijf misschien herkend als één hardeschijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
AlterMann schreef op zondag 11 oktober 2009 @ 23:32:
Kan je niet met fdisk beide partities verwijderen, en 1 nieuwe aanmaken?
Ik zal eens kijken of Linux Fdisk meer kan zien dan.
Ik heb deze schijf ook, en ik heb geen problemen met wat jij beschrijft..
Nah, 'problemen'. Het betreft natuurlijk een feature. En daar is niets mis mee. Hardstikke mooi die 256bit encryptie + loginbox en zo. Wanneer je belangrijke data hebt wil je absoluut deze opties. Het is jammer dat je het niet kunt uitzetten. Dan zou het helemaal af zijn. Dus....blijkbaar heb jij deze software niet op jouw WD. Ik heb trouwens ook nog een ouder model WS passport en die werkt ook gewoon zonder poespas, tenzij je poespas wil want ze leveren wel allerlei progjes. Maar die kun je er zo afwippen. En zo hoort het... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Aloys schreef op maandag 12 oktober 2009 @ 00:25:
Heb je ook al eens geprobeerd met bijvoorbeeld GParted? Mini-linux booten vanaf CD, dan wordt je externe schijf misschien herkend als één hardeschijf.
Ga ik morgen ff proberen. GParted of FDisk. FDisk zit geloof ik bij Ubuntu. Maakt niet uit. Misschien zien deze partitie-tooltjes iets meer. Wel jammer dat het allemaal zo moeilijk moet gaan.

Ik zal ook een call neerleggen bij WD. Ik had dit al geprobeerd maar hun website vond dat ik fout had gemaakt en of ik even weer alles wil invullen. Je wilt niet weten wat ze allemaal vragen...Aaargh! :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
gambieter schreef op maandag 12 oktober 2009 @ 00:22:
Wat is eigenlijk het probleem met die virtuele CD-drive? Die zit ook op U3 USB-sticks etc, en zolang je autoplay maar uit hebt staan wordt er toch niets geladen?
Mmmhhh, moet ik even testen op een machine waarom dit ding nog niet is geinstalleerd. Ik had (nu uitgezet) mijn computer autoplay aan staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Hans Olo, zou je de editknop willen gebruiken ipv continu je topic te kicken binnen enkele minuten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• insanebum
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 17-09 22:23
Volgens mij is er enkel geen drive letter aan gekoppeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Aloys schreef op maandag 12 oktober 2009 @ 00:25:
Ik denk dat het in de firmware zit... Ik heb zelf mijn USB-stick (U3-compatible) al meermaals geformatteerd en die virtuele CD-drive blijft maar opduiken.

@ topicstarter: Je kan die HD toch gewoon als UMS (universal mass storage) gebruiken? Ik gebruik het eerste model WD Passport onder Linux en ik heb geen speciale drivers nodig voor dat ding...

Afbeeldingslocatie: http://blog1.ebates.com/ebates/wd%20passport.jpg

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Borromini schreef op maandag 12 oktober 2009 @ 08:28:
Ik denk dat het in de firmware zit... Ik heb zelf mijn USB-stick (U3-compatible) al meermaals geformatteerd en die virtuele CD-drive blijft maar opduiken.
Mmmmhh, dta zou kunnen. Dat is dan een flinke firmware. :/
@ topicstarter: Je kan die HD toch gewoon als UMS (universal mass storage) gebruiken? Ik gebruik het eerste model WD Passport onder Linux en ik heb geen speciale drivers nodig voor dat ding...
Ik gebruik voornamelijk Windows. En, 'ja' ik zou deze hd graag als UMS willen gebruiken. Vandaar deze draad. Ik schreef eerder dat ik ook in het bezit ben van een oudere WD passport en die werkt zoals jij aangeeft gewoon als UMS. Ook in Windows.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Een antwoord gevonden op de website van WD:
The VCD includes user manuals and WD SmartWare software which is used for backup, password protection for the drive, and drive diagnostics.

The VCD is not required for operation of your drive other than the WD features identified above.
WD SmartWare can be disabled from running by selecting a checkbox on the WD SmartWare welcome screen.
In the future, WD will offer a VCD removal tool for those users that do not want to use the software.
De enige mogelijkheid is dus het unmounten van de virtuele cdrom. Lekker portable, zeg maar...
Ik heb toch de vraag door gedrukt naar WD. Misschien hebben ze stiekem toch een betere oplossing maar eigenlijk is de vraag al beantwoord in hun FAQ.
Ik wacht nog even op hun reactie. Indien dit het antwoord is, breng ik de schijven terug. Ik laat het maar op zijn beloop. Schijfjes zijn zo goedkoop dat ik eigenlijk niet moet zeuren.

Nu ik er verder in ben gedoken, denk ik dat er twee types worden verkocht:
1) WD My Passport Essential + WD SmartWare
2) WD My Passport Essential

Ik had dus de harddisk zonder WD SmartWare moeten aanschaffen. Alleen die heeft de Makro vast niet liggen voor €39,99... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iLLEVAiHCAM
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 28-09 09:33

iLLEVAiHCAM

Zo niet, dan toch.. .

Ik heb zelf ook zo'n schijf met de smartware virtuele schijf. Als je (in windows) met de rechterknop de eigenschappen van de schijf selecteert, kan je kiezen voor hardware. Selecteer in dit menu de virtuele schijf en kies ook hier weer voor eigenschappen. Selecteer het tabblad stuurprogramma en schakel het stuurprogramma uit. Bij mij lijkt het hiermee opgelost te zijn (kanttekening: ik heb het slechts op één pc getest).

• henkme
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 25-08 10:34
Zie http://wdc.custhelp.com/c...!!&p_li=&p_topview=1#firm

Eerst de firmware updaten en daarna de virtuele schijf verwijderen

Werkt bij mij nu perfect als een "normale" harde schijf zonder die backup software.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QwaftZefoni
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 30-09 21:13
^ zoals de twee posts hierboven beschrijven werkt inderdaad, maar wel op elke PC waar je 'm aanhangt.
Die SW meuk is gewoon jammer. Uiteindelijk heb ik de WD omgeruild voor een andere externe 2,5" van Imation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pk_melee337
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 20-01-2022
Western Digital is zelf met software gekomen om dat programma te verwijderen.
http://www.wdc.com/wdproducts/updates/?family=wdsmartwareutilities
Ga daarheen, en voer de 2 stappen uit. als je WD smartware dan al op je pc had geinstalleerd, kan je dat gewoon via configuratiescherm --> programma's verwijderen.

groetjess

[ Voor 4% gewijzigd door pk_melee337 op 20-04-2010 11:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 02-10 07:33
Ik denk dat men hier wat meer zal vinden ;)

Nickname does not reflect reality

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ro3lie
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 16:08
Ik was eerst in het bezit van een van de eerste WD Passports 250gb red
Afbeeldingslocatie: http://support.wdc.com/images/kb/pass2red.jpg

Echter na vele jaren is de chip van binnen overleden en ben ik ook wel toe aan een grotere schijf.

Dus vandaag een nieuwe schijf gekocht bij Office Centre 750GB WD Passport Essential SE.Afbeeldingslocatie: http://www.wdc.com/global/images/products/img2/300/wdfMP_SEEssential.jpg
Was al verrast door de nieuwe usb aansluiting, micro usb. Deze ben ik nog nooit tegen gekomen in mijn vele ICT jaren, maar goed. Met mijn oude WD schijf was er software bijgeleverd maar die kon je gewoon verwijderen alleen bij deze is het er ingebakken. WD SmartWare, niet te vinden inderdaad in schijfbeheer, als je verkenner gebruikt op de VDC kan je hier ook niks verwijderen. Het is hoogstens te verbergen door een instelling in het WD SmartWare programma zodat niet iedere keer de virtuele cd opduikt, maar dan kan je je schijf ook niet wachtwoord beveiligen.

Graag heb ik het liefst dat ik deze er 100% afknikker en mijn eigen autorun bestand ga maken, momenteel kan ik bijvoorbeeld al niet eens normaal een ander icoon instellen met een autorun.inf bestand.
Heb al wat research gedaan, vanuit WD zelf is er in ieder geval niks te vinden om dit helemaal te verwijderen, hooguit om dit te verbergen.

Schijf formatteren heeft ook inderdaad geen zin, het zit echt in het systeem firmware gebakken.

Heb ook al het bovenstaande ideeën en dergelijke getest en vroeg me af of het jou al gelukt was of iemand anders. Of dat er eventueel nog nieuwe ideeen zijn van mede tweakers.?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinockio
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 24-09 19:09
Lijkt me niet....Leer er mee leven of koop een andere (WD Elements heeft dit niet.)

Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.

Pagina: 1