Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

open source woordenboek

Pagina: 1
Acties:

• justice strike
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:49
Ik ben opzoek naar een oplossing om woorden en betekenissen van voorden in een database. Nu is de vandale een leuk offline woordenboek, maar deze werkt eigenlijk maar alleen onder windows, vandaar deze oplossing.

Maar, aangezien ik niet zomaar alle woorden van de vandale in de database kan pompen (omdat ik niet weet welk formaat het is en ik ook niet weet hoe dat auteursrechtelijk zit) vroeg ik mij af of er geen open source woordenboeken zijn die ik kan inlezen. Ik zoek dan ook niet een woordenlijst voor spelling, maar een complete woordenboek (met voorbeelden, betekenis, uitspraak etc...)

iemand ideeen? (web search engine is helaas geen optie, dus aub geen replies daarover).

U can call me sir.... or justice as long as u bow down ;)

• CoolGamer
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 20:38

CoolGamer

What is it? Dragons?

Je zou misschien de database van Wiktionary kunnen gebruiken.

Hier de link naar het bestand: http://download.wikimedia.org/nlwiktionary/20091010/

¸.·´¯`·.¸.·´¯`·.¸><(((º>¸.·´¯`·.¸><(((º>¸.·´¯`·.¸.·´¯`·.¸.·´¯`·.¸<º)))><¸.·´¯`·.¸.·´¯`·.¸.·´¯`·.¸

• Appel
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13-11 14:47
Wellicht dat je hier wat aan hebt, ze hebben daar een woordenlijst van woorden die in de spellingscontrole van o.a Firefox wordt gebruikt.

Plus het is open source (Denk ik)

Edit voor hieronder:
Het project OpenTaal streeft ernaar dat de binnen het project ontwikkelde taalhulpbestanden en software vrij kunnen worden hergebruikt en aangepast. De taalbestanden en software worden daarom gepubliceerd onder vrije en/of open source licenties. In (de bronbestanden van) de binnen het project gepubliceerde taalbestanden en software wordt in de regel aangegeven welke licentie in het desbetreffende geval van toepassing is.
Bedankt voor de tip!

[ Voor 50% gewijzigd door Appel op 11-10-2009 23:13 ]

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Voor ^ ^, lees ook ff http://www.opentaal.org/licentie.php door :)

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

• justice strike
helaas heb ik die ook gezien... maar het is enkel en alleen een woordenlijst, niet een woordenboek.

wiktionary heb ik ook geprobeerd maar dat is echt helemaal de verkeerde opzet als je het in een db wil gooien. Je kunt niet echt velden eruit selecteren alleen maar hele pagina's

[ Voor 47% gewijzigd door justice strike op 12-10-2009 00:20 ]

• Joolee
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
justice strike schreef op zondag 11 oktober 2009 @ 23:20:
helaas heb ik die ook gezien... maar het is enkel en alleen een woordenlijst, niet een woordenboek.

wiktionary heb ik ook geprobeerd maar dat is echt helemaal de verkeerde opzet als je het in een db wil gooien. Je kunt niet echt velden eruit selecteren alleen maar hele pagina's
Zover ik kan zien heb je van alle pagina's alleen maar de tekst nodig die achter het eerste hekje staat. (eventueel enkele opvolgende hekjes) Dat moet niet zo moeilijk zijn eruit te rippen met een simpel scriptje.

[ Voor 3% gewijzigd door Joolee op 12-10-2009 18:08 ]

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

justice strike schreef op zondag 11 oktober 2009 @ 23:20:

Wat is het doel eigenlijk?

En voortaal wellicht handiger om direct te vermelden wat je zelf al hebt geprobeerd ;). Scheelt een stukje guesswerk.

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

• justice strike
BtM909 schreef op maandag 12 oktober 2009 @ 18:39:
[...]

Wat is het doel eigenlijk?
een database van woorden met betekenis phonetiek en voorbeelden te maken.
En voortaal wellicht handiger om direct te vermelden wat je zelf al hebt geprobeerd ;). Scheelt een stukje guesswerk.
zelf heb ik al gekeken naar verscheidene opensource woordenboeken... en ook maar even gekeken hoe de vandale woordenboek in elkaar steekt (offline versie). Dat laatste is naar mijn insziens geen optie. Niet alleen heb ik het niet voor elkaar gekregen op de db leesbaar te krijgen... ik weet niet precies hoe het met auteursrecht zit. De woorden daar zit geen auteursrecht op, betekenis ook niet, maar de voorbeeld hoogstwaarschijnlijk wel.

Pagina: 1