zeer vreemde en hoge CPU load Windows 7

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JossKp
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 18:29
Ik heb een computer voor een kennis gebouwd die sinds een dag een abnormaal hoge en merkwaardige cpu-load heeft. Het gaat zelfs zo ver dat de windowsklok een omwenteling van een minuut in 2 sec aflegt. Ter illustratie heb ik dit filmpje gemaakt van het taakbeheer scherm:

http://www.youtube.com/watch?v=6Jbbws476z8

Dit is niet versnelt, zo gaat continu terwijl er geen programma's actief zijn. Het lijkt alsof de CPU hyperactief is geworden. In de bios loopt de klok overgens wel goed, en de temperatuur van de CPU als het MB zijn rond de 30 graden. Er zijn ook geen virussen gevonden op de PC. Ik heb momenteel geen fysieke toegang tot de PC, maar zou dit een softwarematig probleem zijn of ligt het eerder aan de CPU of overige hardware. Heeft iemand een idee?

specs:

Athlon II x4 620
Asus M3A76-CM
Corsair DDR2 4GB 800 XMS 2 CL5
Western Digital Caviar Blue 640GB

[ Voor 3% gewijzigd door JossKp op 12-10-2009 12:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
En er is geen aanwijsbaar proces dat die cpu load veroorzaakt?
(Vergeet niet 'show processes from all users' aan te zetten).

[ Voor 5% gewijzigd door anandus op 11-10-2009 20:30 ]

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diedazz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Herinstalleer je windows eens... probeer eens wat dingen voor je hier met je vraag komt zonder iets te zoeken aub :) (ook al heb je geen fysieke toegang)

[ Voor 13% gewijzigd door diedazz op 11-10-2009 20:31 ]

Get Airflow, save the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JossKp
@ anandus: Nee, daar heb ik naar gekeken en ik kan geen proces als boosdoener aanwijzen
@diedazz: Windows is 2 dagen geleden vers geinstaleerd (geen rare versies, van technet geplukt), een dag later begon dit. Ik heb niets kunnen vinden, vandaar deze post

[ Voor 54% gewijzigd door JossKp op 11-10-2009 20:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LieveNiels
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-08 11:46

LieveNiels

On Fire

Misschien Windows die druk bezig is met indexeren van je schijven? Als ik een verse installatie heb is hij in de eerste dagen opmerkelijk langzamer dan normaal. Het indexeren is op een gegeven moment klaar en dan is er niets meer aan de hand. (Vista 64)

[ Voor 22% gewijzigd door LieveNiels op 11-10-2009 20:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-09 08:24

job

Het gebeurt natuurlijk niet zomaar. In die 2 dagen moet er wat gebeurt zijn.
De makkelijkste oplossing is een nieuwe install.. gelijk even een image van maken.. en nog eens kijken.

De lastige manier is uit pluizen wat er allemaal geïnstalleerd is sinds jij het ding afgeleverd hebt.
Al die software er weer afmikken.. en de windows installatie terug naar af zien te krijgen.

edit: wellicht dat een repair install ook nog een optie is. Dan zou alle data op de pc moeten blijven staan.

[ Voor 12% gewijzigd door job op 11-10-2009 20:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Lijkt wel een kapotte klokgenerator al heb ik dat nog nooit gezien eigenlijk. :p

Maar aangezien het in de bios wel goed is denk ik aan een één of ander virus.

[ Voor 33% gewijzigd door -The_Mask- op 11-10-2009 20:51 ]

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10:08

Haan

dotnetter

Wat ook interessant kan zijn, is perfmon /report uitvoeren, dan wordt er gedurende 60 seconden gemonitord en krijg je na afloop een mooi gegenereerd rapport met de resultaten.

Kater? Eerst water, de rest komt later

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11:00

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Net wat LieveNiels (wat een naam 8)7) zegt, hij is waarschijnlijk bezig met het indexeren van je schijven. Dit kun je proberen uit te zetten, ook kun je proberen om de Superfetch service uit te zetten en kijken of dan je load wat lager wordt.

Mogelijke oplossingen:

http://windows7forums.com...ys-100-a-2.html#post13146
http://www.sevenforums.co...e-100-a-3.html#post145662

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Phas0r schreef op zondag 11 oktober 2009 @ 20:53:
Net wat LieveNiels (wat een naam 8)7) zegt, hij is waarschijnlijk bezig met het indexeren van je schijven.
Volgens mij lees/kijk je niet goed. :P

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turdie
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20-08-2024
Via de Performance Information & Tools, kun je via Data Collector Sets, twee standaard system rapporten starten. Heb je deze al eens bekeken?
Performance Monitoring Getting Started Guide

Het is trouwens normaal dat Windows 7 meer CPU verbruikt in vergelijking tot bijvoorbeeld Windows XP.

[ Voor 16% gewijzigd door Turdie op 11-10-2009 21:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JossKp
Bedankt voor de reacties allemaal, en excuses voor mijn wellicht wat vage openingpost.

Het probleem met het CPU gebruik zit niet in de indexering van windows en niet in een process dat de cpu voltrekt. Het lijkt alsof de windows de cpu snelheid niet goed kan uitlezen (alles draait 30x sneller! ook het loading windows logo tijdens de boot!). Zoals jullie in het filmpje kunnen zien draait het grafiekje in taakbeheer overuren, terwijl de refreshrate gewoon op standaard staat en de pc niets staat te doen. Hetzelfde met de windowsklok, die op volle toeren draait (1 minuut in 2 sec afgelegd).

Het systeem is inmiddels teruggezet naar een image die ik had gemaakt op dag 1, dat wil zeggen een verse windows 7 met een paar applicaties (office, anti virus). Dit heeft niet geholpen.

Wat ik nog ga proberen, en wellicht heeft iemand anders nog een idee

- De BIOS is voorzien van de laatste versie, wellicht kan ik een oudere proberen
- Drivers updaten
- CPU testen op ander mobo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Misschien een hele nieuwe windows install proberen en een full format.
CPU testen op ander mobo
Volgens mij moet je een andere moederbord proberen aangezien daar de klokgenerator en een quartz crystal opzit.

[ Voor 9% gewijzigd door -The_Mask- op 12-10-2009 12:57 ]

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JossKp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cidolfas
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 18-09 10:13
Heb je iets in de BIOS zitten met speedstepping o.i.d?

i5-10600K | MSI MAG Tomahawk Z490 | Asus DUAL GeForce RTX 3070 OC | Corsair Vengeance 32 GB 3600 Mhz | Noctua NH-D15 Chromax.Black | Corsair RM850x | Fractal Design Meshify S2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10:08

Haan

dotnetter

Toch apart, meestal klagen mensen dat Windows te langzaam is, gaat een keertje lekker snel, is het weer niet goed >:) /grapje

Had je al rapport gedraaid met Performance monitor?

Kater? Eerst water, de rest komt later

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Cidolfas schreef op maandag 12 oktober 2009 @ 12:59:
Heb je iets in de BIOS zitten met speedstepping o.i.d?
En dat heeft hiermee te maken omdat?

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostvanpinxten
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 03-09 12:50
OffTopic: YouTube schat dit in als een gevalletje XTC, gezien de 'gerelateerde' filmpjes die aan het einde gesuggereerd worden bij mij.

Zonder meer informatie is het moeilijk om te zeggen of dit inderdaad een fout in Windows 7 icm met je hardware is, of dat het echt de hardware is waar het fout gaat. Wat voor hardware die niet persé nodig is, is er op het systeem aangesloten, onderstaande topic heeft het over een geluidskaart die het probleem veroorzaakte.
http://forums.mydigitalli...9579a42b216b533c2&t=10351
Your OS cannot manage to read your bios processor speed setting so it cannot sync with it. That's why it runs at random speed.
en heb je het volgende geprobeerd, want aan de hand daarvan kan je misschien wat specifieker zoeken?
I just noticed somthing really strange, if i open a video then the system goes down to normal speed, but the second i shut it down it zooms away again.
Het lijkt dus wel een hardware-probleem te zijn (of hooguit een High Precision Event Timer-driver probleem?) In ieder geval veel succes ermee, ik ben benieuwd wat het probleem is in dit geval!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JossKp
Dat topic ga ik eens ff grondig doorspitten, dankjewel. Ik heb geen fysieke toegang tot de pc, in het weekend ga ik het beestje eens grondig bekijken. Ik kan momenteel ook even geen verdere informatie posten, maar suggesties blijven altijd welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JossKp
Het probleem is opgelost. Ik heb de PC aan een andere stroomgroep gehangen en het probleem is opgelost. Merkwaardig, maar waar.
Pagina: 1