Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saven
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 19:50

Saven

Administrator

Topicstarter
Mensen ik moet voor school een magazine ontwerpen. Omdat ik absoluut geen ervaring heb met inDesign van Adobe heb ik voor Photoshop gekozen (werd ook aangeraden).

Echter, ik heb geen flauw idee welke afmetingen ik moet gebruiken. Als ik de Photoshop setting 'A4' gebruik krijg ik een hele hoge DPI en kan ik niet goed werken met plaatjes erin kopieëren.

Ik snap er echt niks van :P Want als ik gewoon 500x500 doe bij wijze van spreke dan wordt het toch vet raar uitgeprint ofzo?

Nja als iemand mij even kan helpen uitleggen hoe dat zit met die afmetingen zou ik hem/haar heel erg dankbaar zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:39

BCC

Drukwerk is over het algemeen 300 DPI CMYK en de meeste magazines zijn inderdaad A4. In photoshop zijn dat een heleboel pixels. Indesign gebruik hiervoor vooral vectoren e.d. waardoor het allemaal wat behapbaarder wordt voor je computer en je makkelijker zaken kan uitvergroten zonder dat het kwaliteitsverlies oplevert. Ook dingen als meerder pagina's / overloop / snijlijnen zijn in InDesign eenvoudig te doen en in Photoshop lastig.

Met beide zou je als beginner prima een magazine moeten kunnen maken.

[ Voor 16% gewijzigd door BCC op 11-10-2009 20:12 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saven

Saven

Administrator

Topicstarter
Maar het probleem is dus als ik daar een foto in wil plakken, is die superklein.
Als ik em dan ga resizen ziet het er niet uit :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• significant
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22-08 19:58
dan moet je dus een betere kwaliteit foto gebruiken. Waar heb je hem vandaan? Via google kun je bv plaatjes zoeken en dan de gewenste grootte aangeven.
Verder fatsoenlijke digitale camera gebruiken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 23:26
Saven schreef op zondag 11 oktober 2009 @ 20:19:
Maar het probleem is dus als ik daar een foto in wil plakken, is die superklein.
Als ik em dan ga resizen ziet het er niet uit :P
Je moet de wat hogere resolutie fotos gaan gebruiken, geen thumbs ed. Een foto upscalen resulteert nooit in een verbetering. Downscalen zo goed als altijd :) Dus zoek fotos van toch minimaal 600 x 600 of groter..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ga sowieso eerst even na of het gedrukt of geprint wordt.
Bij het eerste werk je nl op 300 pixels per inch, en bij printen met 150..

Maar ik raad je sterk af een compleet magazine in photoshop te ontwerpen. Daar is het programma gewoon niet voor bedoeld. Je bestanden worden veel te groot en werken met meerdere pagina's is lastig omdat het allemaal aparte bestanden zijn.

In indesign kan je een master maken die meteen op al je pagina's van toepassing is. Je tekstvakken staan op dezelfde plek, de opmaak van de tekst kun je instellen. En het voordeel is dat je alles linkt naar bronbestanden zodat je computer het prima trekt.
Photoshop kun je gebruiken voor onderdelen van je magazine, maar niet om het helemaal in te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saven

Saven

Administrator

Topicstarter
Hm iemand toevallig ook tips waar ik het goedkoop kan laten drukken of printen? Dat het er wel een beetje pro uitziet zegmaar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sefyu
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
http://www.lulu.com/

Full color is natuurlijk wel heel wat duurder dan zwartwit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuHu
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
Je document is 300 dpi en je plaatje is 500 pixels breed. 300 pixels = 1 inch => 500 pixels = 1,67 inch (= 4,23 cm).

Een plaatje van 500x500 wordt dus 4,23x4,23 cm als je deze afdrukt op 300 dpi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-07 16:40
Ik zou gewoon toch InDesign gaan leren want een magazine in Photoshop opmaken is echt no-can-do. :)
Een schets, geen probleem maar met die-hard DTP opmaak ga je met van alles en nog wat in de knoop komen. Ik zeg: niet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saven

Saven

Administrator

Topicstarter
Sefyu schreef op zondag 11 oktober 2009 @ 21:42:
http://www.lulu.com/

Full color is natuurlijk wel heel wat duurder dan zwartwit.
Overal minimaal 32 pagina's.

Max. kom ik er misschien aan 20 :P Dus dan kan het blijkbaar niet :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23-08 16:09

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

willem169 schreef op zondag 11 oktober 2009 @ 22:09:
Ik zou gewoon toch InDesign gaan leren want een magazine in Photoshop opmaken is echt no-can-do. :)
Een schets, geen probleem maar met die-hard DTP opmaak ga je met van alles en nog wat in de knoop komen. Ik zeg: niet doen.
precies dat ... bedenk daarbij dat een pagina of cover met veel plaatjes en weinig tekst nog wel zal gaan... maar een magazione zal ook verschillende pagina's met broodtext bevatten...
die op 300dpi in photoshop zetten, zal een verschrikkelijk lelijke en slecht leesbare pagina opleveren.

Zodra je dat in Indesign maakt zal de resolutie bepaald worden door de mogelijkheden van de printer, welke al snel 600 dpi of 1200 dpi is en die zal veel mooiere en scherpere letters weergeven dan photoshop met zn anti-aliasing ooit kan bereiken (die zulke lettervorm eerst omzet naar pixels en uiteindelijk die pixels laat drukken)

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem
Om het over je pagina (en cover/back) nummering/volgorde en tekst om- en doorloop maar niet te hebben. :)
Probeer de progarmma's te gebruiken waarvoor ze in de markt gezet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0X55AA
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07-05-2023
Als je weinig tijd hebt en je dit maar eenmalig moet doen, kijk eens naar Publisher.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem
Ik kan me geen reden verzinnen waarom Publisher makkelijker zou zijn dan InDesign (of zelfs QuarkXPress). Laatstgenoemden kennen denk ik alleen wat meer en professionelere opties. Wil niet zeggen dat de programma's daardoor niet gebruikersvriendelijk zijn, of niet geschikt voor als je weinig tijd hebt en het maar eenmalig hoeft te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sefyu
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Saven schreef op maandag 12 oktober 2009 @ 12:23:
[...]

Overal minimaal 32 pagina's.

Max. kom ik er misschien aan 20 :P Dus dan kan het blijkbaar niet :X
Zet er een paar pagina's reclame tussen, een colofon, eindwoord etc, dan kom je vast wel aan de 32 pagina's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22-08 17:02
Wat ook snel vult zijn spreads, gooi er lekkere spreads in, maar zo moeilijk is 't werken met InDesign niet, muziekje aan, lekker aan 't werk. Heerlijk.

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loev
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 30-07 15:31
Indesign is heel erg makkelijk te leren en voor een magazine werkt het een stuk beter.
http://www.google.com/sea...t%3A*&q=indesign+tuts&lr=

Vergeet de tafel van 4 niet :+ (Anders krijg je lege pagina's)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaRF
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22-08 20:13

BaRF

bijna kerst

simon schreef op maandag 12 oktober 2009 @ 19:19:
Wat ook snel vult zijn spreads, gooi er lekkere spreads in, maar zo moeilijk is 't werken met InDesign niet, muziekje aan, lekker aan 't werk. Heerlijk.
en heel veel "This page was intentially left blank." :+

The space between is where you'll find me hiding, waiting for you

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-09-2018

DarkX

Ik?

Zoals gezegd, als je photoshop al meester bent zou ik aanraden om inDesign aan te gaan leren voor dit soort layout klussen. Het is makkelijker en minder werk om ID te leren dan om 20 pagina's in photoshop te gaan zitten maken. En als je een DTP programma gaat aanleren dan sluit indesign qua interface en compatibiliteit het beste aan bij photoshop.

Mag ik trouwens vragen welke school aanraad om 20 pagina's layout in photoshop te gaan doen? :X

"We need to have a talk about the birds and the bee gees..."
FreeStroke: Playing acoustic guitars at eleven!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark Blue
  • Laatst online: 21-08 20:13

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

DarkX schreef op dinsdag 13 oktober 2009 @ 18:04:
Mag ik trouwens vragen welke school aanraad om 20 pagina's layout in photoshop te gaan doen? :X
Precies, dat wil ik ook wel weten :X

Verder zou ik je aanraden om even verder te denken dan een vast papierformaat.
Je kunt ook het formaat berekenen dat je overhoudt wanneer je van een A4 alle witranden afsnijdt.
Dan print je alles op een A3, als een boekje, en als je graag aflopende foto's wil, dan laat je ongeveer 5-10 mm van alle randen afsnijden. Ja, natuurlijk kom je dan op een kleiner formaat uit dan A4. Maar je docent hoeft niet te weten dat dat een noodzaak was - dat noem je gewoon een weloverwogen keuze.

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dark Blue schreef op dinsdag 13 oktober 2009 @ 20:20:
[...]
Je kunt ook het formaat berekenen dat je overhoudt wanneer je van een A4 alle witranden afsnijdt.
Dan print je alles op een A3, als een boekje, en als je graag aflopende foto's wil, dan laat je ongeveer 5-10 mm van alle randen afsnijden. Ja, natuurlijk kom je dan op een kleiner formaat uit dan A4. Maar je docent hoeft niet te weten dat dat een noodzaak was - dat noem je gewoon een weloverwogen keuze.
Precies, ga eens met een drukker praten. Heel veel magazines zijn geen A4. Bovendien is het erg handig om te weten wat voor snijmarges hij hanteert.
Trouwens: in overleg kun je prima een magazine minder dan 32 pagina's maken. Je hebt kans dat het dan wat duurder wordt, want een magazine wordt vaak op enorme vellen gedrukt die dan gesneden word, en als je magazine minder dan 32 pagina's heeft gebruik je een deel van het vel niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkX

DarkX

Ik?

Dark Blue schreef op dinsdag 13 oktober 2009 @ 20:20:
[...]

Precies, dat wil ik ook wel weten :X

Als je het laat printen zou ik idd iets kleiner doen ja. 2cm korter dan A4 en 1cm smaller. Als je dan mooi met spreads opmaak werkt en 3 mm bleed gebruikt passen je snijtekens er nog mooi op en kun je het netjes laten afwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeror
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19:08

Zeror

Ik Henk 'm!

Hmm, wel een leuk topic deze.
Ik ben zelf momenteel bezig om een layout van een boekje te ontwerpen. Ik ben zelf daarvoor eerst aan de slag gegaan in Illustrator om de eerste layout te ontwerpen. Daarna heb ik alles overgezet in InDesign. Werkt perfect. Omdat het mijn eerste keer is dat ik een boekje ontwerp, heb ik veel moeten zoeken naar hoe ik dit nu het beste aan kon pakken.

Als je InDesign nog te moeilijk vind, zou je eens moeten kijken of de school je geen boek over InDesign kan lenen. Of anders misschien dat zoiets te leen staat in de bibliotheek. Je leert er echt veel van.
Overigens zijn er op het internet ook genoeg tutorials te vinden over InDesign.

Succes ermee.

Trans-life! :::: Nintendo ID: Zeror_rk / SW-6670-3316-6323 :::: BattleTag: Zerora#21213 :: Twitch: ZERORAh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lasharor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22:39

lasharor

7 december 2004

Heb zelf ook iets soortgelijks gedaan een aantal jaren terug, had photoshop ervaring maar nog nooit met inDesign gewerkt:

Indesign is niet moeilijk om mee te werken, de basis is zoals in alle Adobe programma's hetzelfde, daar wen je heel makkelijk aan. Check vooral http://www.layersmagazine.com/ voor tips/trucs/tuts.

Ik raad je aan om eerst eens de mogelijkheden van indesign te ondekken, probeer iets simpels te maken mbv de tutorials op het internet. Kijk hoe je het beste je bestand kan opslaan (mocht je het willen drukken (niet als pdf)) en wat bijv. de afmetingen moeten zijn van de inspring rand (zoiets, ben even de naam vergeten)

Voor de rest is inDesign echt veel handiger dan Photoshop, je kan teksten makkelijker plaatsen. Je hebt over duidelijke randen omheen. Verder vindt ik dat het veel overzichterlijker is ook omdat je met indesign al een idee krijg hoe het tijdschrift/magazine eruit zal komen te zien.

Qua afdrukmogelijkheden: lulu is geen optie, ik weet niet of ze hun aanbod hebben veranderd maar toendertijd drukten ze geen tijdschrijften. Ik ben gewoon naar de plaatselijke grafische ontwerp studio/bedrijf geweest die dat voor mij hebben gedrukt (wel voor fors bedrag).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flaterik
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 03-06 00:26
Ik ben dus nu ook druk bezig met InDesign om een magazine te ontwerpen voor school. Wat een drama programma zeg als je al jaren met Photoshop werkt. De indeling/structuur is zo anders en in mijn ogen onoverzichtelijk.

Waar vind ik bijvoorbeeld mijn layers? Dus waar kan ik mijn lagen eenvoudig beheren.
Ik ben nu al 10 minuten bezig een kleur van een letter te veranderen. Alleen de rand veranderd van kleur :S
DPI is nergens in te stellen
Waar vind ik informatie over de snijrand

GRgg en ff klagen over mijn iMac muis :( Die stomme scroll maakt het allemaal niet veel makkelijker

Digital Nomad, frequent flyer en minimalist...https://erikvandermeulen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad Marty
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:52

Mad Marty

Je bent slimmer als je denkt!

Bij InDesign zit ook gewoon een Help :?

Rail Away!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem
Flaterik:
Ik ben dus nu ook druk bezig met InDesign om een magazine te ontwerpen voor school. Wat een drama programma zeg als je al jaren met Photoshop werkt. De indeling/structuur is zo anders en in mijn ogen onoverzichtelijk.
Wat wil je?
Het is een totaal ander programma, en de meeste functies zijn prima via de menustructuur te vinden.
Flaterik:
Waar vind ik bijvoorbeeld mijn layers? Dus waar kan ik mijn lagen eenvoudig beheren.
Window > Layers :? oftewel F7?
Flaterik:
Ik ben nu al 10 minuten bezig een kleur van een letter te veranderen. Alleen de rand veranderd van kleur :S
Dan moet je de interface beter leren begrijpen. Het geselecteerde gedeelte (stroke) geeft nu kleur. Als je de voorgrondkleur selecteert (én de T van tekst, niet het tekstvlak) is er niets aan de hand.
Flaterik:
DPI is nergens in te stellen
Nee want je werkt al 1 op 1 schat. InDesign werkt niet met DPI, wél als je naar .PDF gaat exporteren.
Flaterik:
Waar vind ik informatie over de snijrand
Welke snijrand?
Afloop? Instellen in je DocumentSettings: Bleed. En verder Googelen.
Flaterik:
GRgg en ff klagen over mijn iMac muis :( Die stomme scroll maakt het allemaal niet veel makkelijker
Dat is wel terecht. Als het een MousePro of MightyMouse is tenminste. Al met al: Ga alsjeblieft een basiscursus InDesign volgen want met autodidactiek kom je er kennelijk niet echt uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saven

Saven

Administrator

Topicstarter
Wow bedankt voor alle comments :)
Probleem is dat ik niet zo heel veel tijd meer heb. Moet het woensdag avond eigenlijk op zijn laatst in huis hebben

Weet iemand geen Nederlandse drukkers website oid? Bij LuLu duurt het een week of langer zelfs. Er moet toch iets zijn dat je binnen 2 werkdagen het ding thuis hebt? test

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkX

DarkX

Ik?

Saven schreef op woensdag 14 oktober 2009 @ 15:26:
Wow bedankt voor alle comments :)
Probleem is dat ik niet zo heel veel tijd meer heb. Moet het woensdag avond eigenlijk op zijn laatst in huis hebben

Weet iemand geen Nederlandse drukkers website oid? Bij LuLu duurt het een week of langer zelfs. Er moet toch iets zijn dat je binnen 2 werkdagen het ding thuis hebt?
Te laat aan je huiswerk begonnen :') Voor een magazine van 20 pagina's tellen we alleen al een werkweek aan ontwerp, exclusief de productie. :P

Je moet 1 exemplaar hebben wat je binnen 2 dagen thuis hebt? Dat is echt een zwaar korte levertijd voor print/drukwerk hoor, een week is echt heel normaal. Maargoed, je zou eens naar de lokale copyshop kunnen lopen, misschien dat die je verder kunnen helpen. Internetdrukkers zijn iig nooit zo snel.

[ Voor 6% gewijzigd door DarkX op 14-10-2009 17:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeror
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19:08

Zeror

Ik Henk 'm!

DarkX schreef op woensdag 14 oktober 2009 @ 17:33:
[...]

Te laat aan je huiswerk begonnen :') Voor een magazine van 20 pagina's tellen we alleen al een werkweek aan ontwerp, exclusief de productie. :P

Je moet 1 exemplaar hebben wat je binnen 2 dagen thuis hebt? Dat is echt een zwaar korte levertijd voor print/drukwerk hoor, een week is echt heel normaal. Maargoed, je zou eens naar de lokale copyshop kunnen lopen, misschien dat die je verder kunnen helpen. Internetdrukkers zijn iig nooit zo snel.
Kleine drukkerijen kan je nog eventueel mee onderhandelen. Zolang het niet al teveel exemplaren zijn, doen ze dit dan vaak als een tussendoorklusje.

Trans-life! :::: Nintendo ID: Zeror_rk / SW-6670-3316-6323 :::: BattleTag: Zerora#21213 :: Twitch: ZERORAh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem
Tussendoorklusje als in gooi maar over de digitale "pers". :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkX

DarkX

Ik?

Rakkerzero schreef op woensdag 14 oktober 2009 @ 18:21:
[...]

Kleine drukkerijen kan je nog eventueel mee onderhandelen. Zolang het niet al teveel exemplaren zijn, doen ze dit dan vaak als een tussendoorklusje.
Mja, paar prints doen ze nooit moeilijk over, maar daarom zeg ik dat je naar de lokale printshop moet gaan en dit niet moet proberen te onderhandelen met een of andere internet printer/drukker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ha mooi niet dat je t zo snel kan drukken. Les voor de volgende keer.
Reken maar een paar week voor het hele drukproces. Eerst de proefdruk, dan kan je alle fouten er uit halen, en als het goed ingepland is en je hebt geen extra dingen als uvspot, dan kun je de gedrukte exemplaren met een week krijgen.

Maar van proefdruk inleveren totdat alle exemplaren gedrukt zijn kun je vaak het best op ruim twee week rekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkX

DarkX

Ik?

Verwijderd schreef op woensdag 14 oktober 2009 @ 20:04:
ha mooi niet dat je t zo snel kan drukken. Les voor de volgende keer.
Reken maar een paar week voor het hele drukproces. Eerst de proefdruk, dan kan je alle fouten er uit halen, en als het goed ingepland is en je hebt geen extra dingen als uvspot, dan kun je de gedrukte exemplaren met een week krijgen.

Maar van proefdruk inleveren totdat alle exemplaren gedrukt zijn kun je vaak het best op ruim twee week rekenen.
Kerel, maak em nu niet bang voor niets 8)7 Het is een schoolopdracht waar 1 tot enkele exemplaren voor gemaakt worden, daar ga je toch geen uv spotlak op leggen 8)7 Uberhaupt weinig magazines die zo'n lang productieproces hebben. Dit moet gewoon digitaal geprint worden, ik kan me niet voorstellen dat dit op een oplage gemaakt gaat worden die drukken lonend maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark Blue

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Inderdaad, ik zeg ook: ga naar je lokale printshop, maak een mooi dubbelzijdig bestand op in InDesign (eerste spread buitenkant, tweede spread binnenkant) of overleg even hoe je printshop graag 'boekjes' doet; soms hebben ze daar op de kleurencopier ook nog wel een instelling voor, dat hij zelf de pagina's in de goede volgorde zet. Dan zou je het zelfs nog gewoon als A4's achter elkaar kunnen aanleveren.

Hak wat snijmarges eraf, kijk of je zwart/wit en kleur-pagina's af kunt wisselen; let er daarbij wel op dat écht goedkoop zwart-wit ook op een andere printer gedraaid wordt en je dan verschil in papiersoort hebt... en dat je voor zwart-wit op een kleurencopier weer ietsie meer betaalt ;)

Ik neem aan dat je één editie van je magazine moet inleveren, en geen oplage voor je hele school hoeft af te leveren. Want waar gaat je huiswerkopdracht nou eigenlijk om? Om je journalistieke vaardigheden? Kennis van bladindeling? Dan zou ik het hele afdrukken geen hoge prioriteit geven, maar je gewoon helemaal richten op dát aspect van je huiswerkopdracht.

Als je flockprint glossy straks barst van de verkeerde uitlijningen en journalistiek rammelende stukjes, dan krijg je alsnog een 6, ook al kostte het afdrukken je een vermogen. Focus dus op het doel van je opdracht.

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik weet niet of dit al eerder is vermeld want ik vlieg even snel door deze post heen, maar...
Om even terug te komen op foto's importeren in Indesign waarvan de kwaliteit overduidelijk minder wordt. Dit kan liggen aan een functie van Indesign. Het kan zo zijn (ligt aan de instellingen) dat Indesign foto's in slechte kwaliteit laat zien, dit omdat hij ze dan lekker rap kan inladen zodat jij lekker rap kan werken. Uiteraard wordt het wel netjes uitgeprint. Ook in preview mode, zou je ze wel scherp kunnen zien. Correct me if im wrong...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark Blue

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Standaard laat InDesign geimporteerde afbeeldingen inderdaad in lagere resolutie zien dan hij ze afdrukt, om zo te zorgen dat het document lekker door te scrollen blijft. Echter, heb je een beetje snelle pc, zet dan gewoon de viewmodus wat hoger. Je hebt 3 modi - de eerste geeft alleen zwart/wit en vlakken met kruizen, de tweede geeft het simpel weer en de derde geeft echt goede kwaliteit. Maar ook daar zou ik niet op afgaan.

Ik doe twee dingen om een beetje te controleren of mijn afbeeldingen van goed formaat zijn:
- als ik de foto importeer moet hij eigenlijk al gelijk op het juiste formaat zijn. Ik moet hem niet meer dan 150% groter moeten maken, dan wordt het al naadje (vectorafbeeldingen geldt dat natuurlijk niet voor ;) ).
Sowieso, als ik importeer en ik moet vergroten, dan schuif ik eerst even wat met de boel, meet ik dan op hoe groot ik de afbeelding wens, en vergroot hem dan in Photoshop. Daar heb ik meer controle over het kwaliteitsverlies dan in InDesign, wanneer die het voor me doet.
- ten tweede exporteer ik, als ik echt twijfel, de boel even naar pdf, met de instellingen zoals hij ook naar de drukker gaat. Als je inzoomt tot 300% (van ca. 72 naar 300 dpi, correct me if I'm wrong) moet je in de foto's nog geen pixels of ranzigheden zien.

Bedenk dat bij posters en banners de foto's ietsie verlies mogen lijden omdat ze van afstand bekeken worden. In een glossy magazine waar iedereen met z'n neus bovenop zit kun je je dat natuurlijk niet permitteren ;)

Ander puntje: we zijn de woensdag al dik voorbij. Is d'r van de TS al iets rausgekommen jah?

[ Voor 9% gewijzigd door Dark Blue op 18-10-2009 19:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ariniss
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 09-11-2021
*Ga je even spam lezen? Thanks ;) :w

[ Voor 78% gewijzigd door RobIII op 04-04-2012 13:23 ]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.