Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Instabiel systeem sinds W7

Pagina: 1
Acties:

• Kwartjuh
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-11 14:37
Hallo!

Sinds ik Windows 7 heb, heb ik last van een nogal instabiel systeem bij 'heavy loads' zeg maar. De pc loopt dan vast, en ik moet een harde reset doen.

Aangezien ik erg veel met After Effects en Illustrator werk gebeurt het dus best vaak. En dan heb je je project natuurlijk net niet gesaved :(

Ik heb Memtest geprobeerd te draaien, maar deze doet een automatische reboot ongeveer 5 seconden in de test.

Het stomme is dat ik sinds ongeveer 3 weken Windows 7 heb, en daarvoor Vista. Bij Vista had ik nergens last van. Maar Memtest draait dus ook niet lekker. Heeft iemand hier ervaring mee?
Wat kan ik het beste doen? Meer mensen last van een instabiel systeem onder windows 7?

specs:

C2Q6600
MSI P6N SLI Platinum
4GB Corsair

Windows 7, release build.

-[ Het Kwartjuh Valt... ]-

• painkill
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 29-11 14:48

painkill

Pain(k)(ill)

Vast een programma dat nog niet compatible is, aan de harware in combinatie met win7 ligt het 100% zeker niet.

Mijn SNES verzameling!

• Xof
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-05 10:38

Xof

Ik neem aan dat je meerdere reepjes geheugen hebt? Haal er eens een uit en doe dan nog eens memtest. :)

• Kwartjuh
ok, hij draait nu met 1 reepje en hij doet het al een stuk langer. Ik ga troubleshooten, thx :)

• Kwartjuh
ok, ik heb alle reepjes apart getest: geen errors. Ook als ik een willekeurige combinatie van 2 of 3 reepjes gebruik is er geen probleem. Alleen als ik 4 reepjes gebruik reboot memtest naar een paar seconden.
Iemand enig idee wat dit zou kunnen zijn? Mobo fubar?

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 18:30

_Apache_

For life.

en extra tiende volt op het geheugen wanneer je er 4 gebruikt?

Dit had mijn geheugen nodig om op 800Mhz te lopen ( 4 reepjes OCZ 2GB )

Zero SR/S 17.3kWh / 2.7 kWP PV / Xtend WP 5kW + HRSolar zonneboiler

• Kazu
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18:31
Het zou kunnen dat één van je slots op je moederbord kapot zijn. Heb je al de twee mogelijke combinaties van twee geheugenreepjes getest?

PS5 PSN: UnrealKazu

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

_Apache_ schreef op maandag 12 oktober 2009 @ 10:39:
en extra tiende volt op het geheugen wanneer je er 4 gebruikt?

Dit had mijn geheugen nodig om op 800Mhz te lopen ( 4 reepjes OCZ 2GB )
Sowieso het voltage instellen dat op de DIMMen staat aangegeven (het kan goed zijn dat zijn mem 2.1V nodig heeft ipv 1.8V).

Verder is .1V op de northbridge erbij soms noodzakelijk voor een stabiel systeem met 4 dimmen.

• Kwartjuh
mijn memory draaide op 1.8 volt. Ik heb het eerst verhoogd naar 2.0, maar dat hielp niet. Nu naar 2.2, en ook dat bied geen oplossing voor de crash in memtest. De Northbridge heb ik met .1V verhoogd.

Nog geen oplossing dus :(

Ik weet niet hoever ik alles kan pushen zonder schade enzo dus ik ga maar niet hoger dan 2.2V

Ik heb de memory timings ook vastgezet op 5-5-5-18 zoals dat op de reepjes staat. Ook geen oplossing :(
Erg vreemd dit?

[ Voor 33% gewijzigd door Kwartjuh op 12-10-2009 15:19 ]

• antiekeradio
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
(overleden)
vooral erg vreemd, omdat de reboot van memtest duidelijk aangeeft dat er iets niet in de haak is, terwijl je de setup blijkbaar in het verleden met succes gebruikt hebt onder Vista

destijds memtest gedraaid? kan zijn dat het geheugen gewoon nét niet 100% loopt en Vista daar geen last van had. Misschien juist door bepaalde optimalisaties in Win7 dat je het nu ineens wél merkt.

kern van het probleem blijft naar mijn idee wel hardwarematig, dus ook in die hoek oplossing zoeken.

heb je persé die 4 banken nodig? meestal werkt het op 2 banken ook goed en dan kun je 2x2=4gb geheugen draaien, wat voor de meeste situaties meer dan zat is. Of je moet 2x4 gb latjes zoeken waar het bord mee overweg kan (duur, vermoed ik)

[ Voor 5% gewijzigd door antiekeradio op 12-10-2009 15:35 ]

Petrolhead en draadjesnerd

• antiekeradio
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
(overleden)
OJA nog een tip; check nog even of je BIOS uptodate is.

Petrolhead en draadjesnerd

• Kwartjuh
Ik heb tijdens Vista memtest nooit gedraaid/

Ook in windows crashed de pc nog steeds helaas :(

• Kwartjuh
Ik heb het Geheugen nu ook teruggeclocked naar 533Mhz. Ook dat helpt niet, memtest crashed nog steeds op exact hetzelfde moment.

Ik draai nu 'previous version, 3.4' van memtest op de cd, en die doet het in ieder geval al langer.

[ Voor 28% gewijzigd door Kwartjuh op 13-10-2009 15:50 ]

• Kwartjuh
Goed, even een update:
Een aantal dagen geleden bracht Microsoft een W7 update uit waarin ook 'stability-issues' werden verbeterd. Het leek warempel te werken; de computer bevroor nog we eens, maar dan was een 10 seconden wachten genoeg om weer leven te blazen in de bak.

Maar nu: Windows crashde weer, en dit keer kwam ie er niet uit. Ik ben toen gaan rebooten, en de pc kwam niet eens meer langs de post: de ene keer hangtie op het zoeken van USB devices, danweer op een harde schijf, en dan weer in een andere procedure.

En ALS de pc daar langs komt, dan blijftie hangen in het laden van windows, bij de animatie van het windows logo.

Een uur gelden kwamdie er door heen en kon ik de pc gebruiken, maar hij crashde weer en het is weer raak: Ik kom NIET in windows.

Help, ik weet echt niet wat dit zou kunnen zijn :( Iemand tips of ideeën?

edit: ok, ik heb Windows wat langer laten draaien bij het 'vastlopen' bij het logo, en hij komt er we langs... na 2 of 3 minuten...

[ Voor 7% gewijzigd door Kwartjuh op 21-10-2009 22:43 ]

• michelzwarts
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19-10-2024
Kwartjuh schreef op woensdag 21 oktober 2009 @ 22:42:

Help, ik weet echt niet wat dit zou kunnen zijn :( Iemand tips of ideeën?
Het helpt om niet direct op nieuwe producten te springen, zeker die nog niet commercieel verkrijgbaar zijn. Je gebruikte software is niet onder windows 7 getest en gevalideerd dus daar krijg je een groter risico dat niet alles vlekkeloos werkt. Beste tip zou zijn om gewoon vista weer te draaien...-> welke voordelen heb je van w7 die opwegen tegen de ergernis nu?

Windows Veteran turned Apple Addict

Pagina: 1