• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Nu online

Pixeltje

Woo-woohoo!

Topicstarter
Moederbord: Asus P5QL SE
Processor: E8400
Videokaart: XFX radeon 4870 XXX (512MB)
Geheugen: DDRII 800, Kingston 2x2GB
Voeding: Corsair 400W

De pc was een tijdje instabiel, dwz, bij opstarten vaak hangen. Als'ie eenmaal opgestart was, eigenlijk weinig problemen. Vandaag schone installatie windows, en probleem lijkt verholpen. Nu startte ik uit interesse even SIW (System Information for Windows) op, en zag ik bij 'sensors' dat mijn +12V lijn, meer dan 13 volt levert! (zie afbeelding)

Afbeeldingslocatie: http://www.uploadarchief.net/files/download/temperatuur.jpg

Is dit normaal? Bij mijn weten is de +12V altijd rond de 11.9V t/m 12.3V, maar hoger dan dat heb ik 'm eigenlijk nooit gezien.

De rest van de spanningslijnen zit mooi om het gemiddelde heen, dus daar heb ik geen klagen over.

Edit: Heb bij twee andere PC's gekeken, en daar zit de +12V bij één rond de 12.3V, bij de ander op 12.2V.

[ Voor 12% gewijzigd door Pixeltje op 11-10-2009 17:41 ]

And if this doesn't make us motionless, I do not know what can.

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Meet eens met een multimeter.

[ Voor 4% gewijzigd door Dre op 11-10-2009 17:46 ]

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 12:09

Umbrah

The Incredible MapMan

Die sensors zijn eigenlijk zelden te vertrouwen. Doe jezelf een lol, en ga naar de gamma en koop een multimeter van een tientje. Daar zul je later nog meer lol van hebben. Ga vervolgens al je 12V rails handmatig doormeten, en kijk of het klopt of niet.

Overigens: let op de verdeling van je 12v rails.

Overigens: drivers wel allemaal geïnstalleerd? Je aero staat uit, kan wat CPU verbruik schelen.

• Terror
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
10% afwijking op de 12V zou ik niet wakker van liggen.

Dell XPS M1530 (Red) | T8300 | 4 GB | 750 GB 7200 rpm | 8600m GT | Wifi N | 1440x900 LG | 9 Cells | Windows 8.1 Pro x64

• Pixeltje
  • Nu online

Pixeltje

Woo-woohoo!

Topicstarter
Ik heb een multimeter, maar even niet hier, daar moet ik later mee aan de gang. Ik had het zelf ook al bedacht, maar wilde voor nu even zekerheid.

Deze voeding heeft maar 1 12V rail, daar had ik bij aankoop naar moeten kijken, maar dat is langs me heen gegaan, had er liever eentje gehad met 2 rails.

@ terror:

Oke, dank je. Ik hou zelf meestal 5% aan, zolang de handel maar niet de lucht in gaat :+

[ Voor 14% gewijzigd door Pixeltje op 11-10-2009 17:49 ]

• Harrie
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Harrie

NederVlaming

10% is binnen de norm inderdaad en geen probleem. Het wordt alleen een probleem als hij sterk schommelt afhankelijk van belasting.

• Terror
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
Pixeltje schreef op zondag 11 oktober 2009 @ 17:48:
@ terror: Oke, dank je. Ik hou zelf meestal 5% aan, zolang de handel maar niet de lucht in gaat :+
5% houd ik aan voor de 5V, die is wat meer kritiek.

Dell XPS M1530 (Red) | T8300 | 4 GB | 750 GB 7200 rpm | 8600m GT | Wifi N | 1440x900 LG | 9 Cells | Windows 8.1 Pro x64

• base_
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 10:52
Die adc's van het moederbord zijn idd niet de nauwkeurigste (en die multimeters van de gamma ook niet ;)), 10% moet de meeste electronica zonder problemen kunnen opvangen, toch zou ik eea wel even nameten inderdaad aangezien de meeste voedingen meestal wel binnen 5% blijven.

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 12:09

Umbrah

The Incredible MapMan

Schommelingen zijn inderdaad het meest riskant, maar dat terzijde. Dat je slechts een enkele 12v rail hebt is juist POSITIEF, bij van die voedingen met 2 of meer rails, is het vaak een kwestie van '130w per rail', en dan heb je weer zo'n bozo the clown die aan die enkele rail misschien per ongeluk zowel zijn overgeklokte Core i7, 4 Radeon HD 5870's, en 8TB aan harddisks hangt. En dan klagen dat het zaakje in de soep draait zodra hij zijn USB stick aansluit.

Verwijderd

Pixeltje schreef op zondag 11 oktober 2009 @ 17:48:
Deze voeding heeft maar 1 12V rail, daar had ik bij aankoop naar moeten kijken, maar dat is langs me heen gegaan, had er liever eentje gehad met 2 rails.
:? Nou dan ben je waarschijnlijk één van de weinige die voordelen hiervan ziet, ken eigenlijk alleen maar nadelen...

• Pixeltje
  • Nu online

Pixeltje

Woo-woohoo!

Topicstarter
Umbrah schreef op zondag 11 oktober 2009 @ 18:01:
Schommelingen zijn inderdaad het meest riskant, maar dat terzijde. Dat je slechts een enkele 12v rail hebt is juist POSITIEF, bij van die voedingen met 2 of meer rails, is het vaak een kwestie van '130w per rail', en dan heb je weer zo'n bozo the clown die aan die enkele rail misschien per ongeluk zowel zijn overgeklokte Core i7, 4 Radeon HD 5870's, en 8TB aan harddisks hangt. En dan klagen dat het zaakje in de soep draait zodra hij zijn USB stick aansluit.
Hmm, nee, ik ben niet helemaal op mijn achterhoofd gevallen hoor;)
Ik begrijp wat je bedoeld trouwens, want die vragen en problemen zie ik zelf ook regelmatig voorbij komen (studiemaatjes zijn er vooral erg goed in). Ik heb vlak na aan koop nog onderzoek gedaan naar een corsair 500 watter, dacht ik, en die had 2 stevige 12V rails.

Heb overigens ook uitgerekend dat deze voeding genoeg zou moeten zijn hoor. Dus mag niet klagen. Ik heb toch even bij de buurman aangebeld, en een multimeter geleend. Die zegt dat de spanning "schommelt" tussen de 12.75V en de 12.80V. dat wil zeggen: heb 3 keer gemeten, 1 keer 12.75V, twee keer 12.80V.

Volgens mij is het dus prima, en moet ik me niet meer zo laten beinvloeden door sensoren;)
In ieder geval bedankt!

Edit:
@ The_Mask:

Ik dacht dat je bij twee 12V rails minder last hebt van schommelingen als stroomvreters aanslaan. Laten we zeggen dat je (twee) videokaarten lekker liggen te idlen, en je ze ineens gaat belasten, bijvoorbeeld. Naar mijn idee schommelt de andere 12V rail dan niet.

[ Voor 9% gewijzigd door Pixeltje op 11-10-2009 18:07 ]

Verwijderd

Pixeltje schreef op zondag 11 oktober 2009 @ 18:05:
Ik dacht dat je bij twee 12V rails minder last hebt van schommelingen als stroomvreters aanslaan. Laten we zeggen dat je (twee) videokaarten lekker liggen te idlen, en je ze ineens gaat belasten, bijvoorbeeld. Naar mijn idee schommelt de andere 12V rail dan niet.
Sowieso als de voeding het voltage niet stabiel kan houden is het gewoon een slechte voeding.
En een voeding die meerdere 12 voltlijnen heeft komt meestal toch van één bron, maar verdeelt in stukjes die maar een bepaalde hoeveel ampère kunnen leveren. Waardoor het dus kan voorkomen dat je één overbelast terwijl de rest van de voeding gewoon niks staat te doen. Dus ik zie geen voordeel hier in. :p
Pixeltje schreef op zondag 11 oktober 2009 @ 18:05:
Heb overigens ook uitgerekend dat deze voeding genoeg zou moeten zijn hoor. Dus mag niet klagen. Ik heb toch even bij de buurman aangebeld, en een multimeter geleend. Die zegt dat de spanning "schommelt" tussen de 12.75V en de 12.80V. dat wil zeggen: heb 3 keer gemeten, 1 keer 12.75V, twee keer 12.80V.
Als de multimeter klopt, is je voeding echt goed gaar en wil je die niet lang in je PC hebben zitten.
Want 12,8V is echt veel te hoog, 12,6 is echt de max.

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 11-10-2009 19:08 ]

• Pixeltje
  • Nu online

Pixeltje

Woo-woohoo!

Topicstarter
:/ Hmm.

Voeding is niet zo oud, uit juli nog. Ik zal met mijn eigen meter wel even aan de gang gaan morgen, dan weet ik het zeker. Zou goed balen zijn zeg.

Overigens, The_mask, als je het zo brengt ben ik het met je eens wat betreft de 12V rails in een voeding. Als ze van dezelfde bron komen heeft het niet zoveel zin.

• Pixeltje
  • Nu online

Pixeltje

Woo-woohoo!

Topicstarter
Nieuwe dag, nieuwe kansen;

Ik heb gisteren de PC opnieuw van windows Vista voorzien, vanwege stabiliteitsproblemen. Vaak startte de PC niet door, en pas na één of twee resets, wilde hij opstarten.

Nu heb ik gister op verschillende manieren de spanningslijnen van de voeding gemeten, met verschillende (zorgwekkende resultaten). Vandaag via de BIOS uitgelezen, en met een goede multimeter doorgemeten. Resultaten komen nagenoeg overeen;

Vcore = 1.296V
3.3V = 3.296V
5V = 5.120V
12V = 12.302V

Dat ziet er vrij netjes uit. De afwijking op de 12V lijn is iets minder dan 3 procent.

Ondanks mijn herinstallatie, en hoopvolle dag gisteren, wilde de PC vanmorgen weer niet doorstarten. Het lijkt erop alsof hij last heeft van een 'koude start'. Daar heb ik op gezocht, op GoT, en er zijn meer mensen die zo'n probleem gemeld hebben. Het zijn allemaal vrij oude topics (2006, 2007) maar er wordt gesuggereerd dat het aan de voeding ligt: De voeding zou bij een koude start moeite hebben om een bepaalde spanning stabiel te leveren.

Bij een warme start (zoals ik die gister dus ongeveer 20 keer had) is alles prima, want de spanningslijnen zijn goed en stabiel. Ik moet nu dus in de gaten houden hoe de BIOS de spanning aangeeft bij een koude start, en hopen dat ik daar iets uit kan opmaken.

Verwijderd

Pixeltje schreef op maandag 12 oktober 2009 @ 11:30:
Ik heb gisteren de PC opnieuw van windows Vista voorzien, vanwege stabiliteitsproblemen. Vaak startte de PC niet door, en pas na één of twee resets, wilde hij opstarten.
Ga er maar niet vanuit dat je voeding je probleem is.
Zou even Memtest86+ draaien en met HDTune de HD testen (SMART en Error Scan)
Daarna tooltje van de fabrikant van de HD ook nog even draaien. :)

Hangen en Opstartproblemen troubleshooter doornemen en testen zou ik zeggen. :)

• Pixeltje
  • Nu online

Pixeltje

Woo-woohoo!

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 12 oktober 2009 @ 11:35:
[...]

Ga er maar niet vanuit dat je voeding je probleem is.
Zou even Memtest86+ draaien en met HDTune de HD testen (SMART en Error Scan)
Daarna tooltje van de fabrikant van de HD ook nog even draaien. :)

Hangen en Opstartproblemen troubleshooter doornemen en testen zou ik zeggen. :)
Wist dat die zou komen;

Heb met Prime95 ruim 12 uur gedraaid (alle tests, afzonderlijk) zonder errors,
HD tune geeft aan dat de schijf prima is, SMART uitlezing is dolletjes (zie screenshot1)
Error scan (screenshot 2) is ook niet verontrustend. Die twee scans heb ik ook al uitgevoerd vóór de herinstallatie overigens.

Screen 1: HD tune SMART status
Afbeeldingslocatie: http://www.uploadarchief.net/files/download/hd%20tune%20smart.jpg
Screen 2: HD Tune Error scan:
Afbeeldingslocatie: http://www.uploadarchief.net/files/download/hdtune_error_scan_samsung_hd502ij.png

Memtest 86+ heb ik niet kunnen draaien: ik heb de CD iso geprobeerd, maar die krijg ik niet aan het werk, en ik heb geen floppydrive met floppy meer in de buurt :+ Die kan ik binnenkort uit een pc halen, maar niet vandaag.

Ik heb dus in plaats van memtest wel prime95 gedraaid, en ook superpi mod 1.5, ook dat werkt snel.

Hangen en opstart problemen troubleshooter heb ik doorgenomen, de PC is wat dat betreft vrij 'kaal' ; moederbord,processor, 2 geheugenbankjes, 1 videokaart, 1 harde schijf.

Heb een paar dagen gedraaid met maar 1 ipv 2 geheugenbankjes, mocht niet baten.

Waarom denk je dat het niet aan mijn voeding ligt?

Edit:
Ook maar even een Prime95 screenshot; PC heeft alle schijn van stabiel en vlot. Het probleem zit echt alleen in het booten.
Afbeeldingslocatie: http://www.uploadarchief.net/files/download/stresstest%20prime95.jpg

Probleem komt overigens ook voor als ik de BIOS instel op niet-quickboot.

[ Voor 34% gewijzigd door Pixeltje op 14-10-2009 11:03 ]

Pagina: 1