Probleem bij het plaatsen van extra intern geheugen

Pagina: 1
Acties:
  • 1.252 views

• stijn1979
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 28-09-2020
Beste tweakers,

bij deze een vraag van iemand die weinig ervaring heeft op het gebied van het plaatsen van intern geheugen, maar die graag van jullie kennis en ervaring gebruik maakt om een verklaring en hopelijk ook oplossing te krijgen op het volgende probleem.

Ik heb een PC, gekocht in 2005 met een intern geheugen van 1 GB, bestaande uit 2 x 512 DDR SDRAM 184 pin, PC3200MB/sec. Op mijn moederbord, fabrikant MSI, naam MS-7093, zijn 4 sleuven of "memory banks" aanwezig. Bij aanschaf zijn memory bank 1 en 2 gevuld, met een geheugenkaart van 512 MB.

Nu wil ik het intern geheugen uitbreiden met 1GB en heb hiervoor een enkele geheugenkaart van 1GB gekocht. Volgens de verkoper (Dynabyte) zou het een kwestie zijn van de kaart er insteken en klaar.

Helaas is dit niet het geval. Op het moment dat ik de 1GB kaart in memory bank 3 steek, wordt de 512MB in memory bank 2 niet meer herkend. Als ik in de BIOS kijk, dan staat er bij memory bank 2 "Not installed".

Ik heb daarnaast ook verschillende andere combinaties geprobeerd, maar mijn bevinding is en blijft dat als ik gebruik maak van 3 geheugenkaarten, alleen memory bank 1 en 3 herkend worden. Als ik terug ga naar de oude situatie, met twee geheugenkaarten van 512MB dan doet memory bank 2 het weer wel gewoon.

Heeft er iemand enig idee, wat de verklaring hiervoor is en eventueel ook een oplossing?

Iedere vorm van hulp zal worden gewaarderd. :)

Verwijderd

Ik zou nog een identieke module van 1GB kopen en die 2 modules dan in bank 1 en 3 zetten.
Evt kijken of je de 2 x 512 dan kunt bijsteken in bank 2 en 4.

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 21-02 18:27

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Typisch geval van geheugen dat niet met elkaar samen kan leven, het beste kun je idd. gewoon een kitje van 2 GB halen dan weet je zeker dat die samen werken.

Dit geheugen zou prima werken: pricewatch: GeIL GE2GB3200BDC

Nu is het wel zo dat DDR al weer erg verouderd is en is vervangen door DDR2 en bij high-end nieuwe pc's vaak DDR3. Ik weet niet wat je zoal doet met je pc maar misschien is het een keer een idee om je computer te upgraden / vervangen?

www.maartendeboer.net

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Die dingen heten slots, geen banken. Dat zijn weer compleet andere dingen!

• uname -r
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23-07-2025
Kijk eens in het boekje van je moederbord dat betreft het single en double sided memory. Soms kan je moederbord een bepaalde combinatie niet aan.

• Flitzer
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
Volgens de handleiding kan dit moederbord deze combinatie inderdaad niet aan (pagina 2-6).

Niet zo vreemd ook, want je hebt nu een combinatie van single en dual channel geheugen.

[ Voor 22% gewijzigd door Flitzer op 12-10-2009 00:44 ]

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Flitzer schreef op maandag 12 oktober 2009 @ 00:43:
Volgens de handleiding kan dit moederbord deze combinatie inderdaad niet aan (pagina 2-6).

Niet zo vreemd ook, want je hebt nu een combinatie van single en dual channel geheugen.
Er bestaat niets zoiets als singlechannel en dualchannel geheugen. Dus daar zal het probleem in elk geval niet aan liggen.

Verwijderd

Ik denk dat je ze in een setje moet plaatsen. 2x 1GB 2x 512MB enz enz. maar hang me er niet aan op ;)

• Flitzer
  • Niet online
TERW_DAN schreef op maandag 12 oktober 2009 @ 07:33:
[...]

Er bestaat niets zoiets als singlechannel en dualchannel geheugen. Dus daar zal het probleem in elk geval niet aan liggen.
Nee, maar door deze combinatie zou je 1 setje in dual channel willen plaatsen en 1 in single channel (dus graag eerst de handleiding lezen, de link stond er niet voor niets).
Deze combinatie van geheugens (of slotbezetting) wordt expliciet uitgesloten:
"- The system operates ONLY when the DDR modules are installed in accordance with the above-mentioned memory population rules."
en
"Do not support three memory modules."
Dit is dus wel degelijk het probleem.
Of alle sloten vullen (dual channel) of alleen 1+3 OF 2+4 (single channel).
Uiteraard bij dual channel ook de juiste combinaties gebruiken.

[ Voor 9% gewijzigd door Flitzer op 12-10-2009 10:04 ]

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Flitzer schreef op maandag 12 oktober 2009 @ 09:57:
[...]

Nee, maar door deze combinatie zou je 1 setje in dual channel willen plaatsen en 1 in single channel (dus graag eerst de handleiding lezen, de link stond er niet voor niets).
Deze combinatie van geheugens (of slotbezetting) wordt expliciet uitgesloten:
"- The system operates ONLY when the DDR modules are installed in accordance with the above-mentioned memory population rules."
en
"Do not support three memory modules."
Dit is dus wel degelijk het probleem.
Of alle sloten vullen (dual channel) of alleen 1+3 OF 2+4 (single channel).
Uiteraard bij dual channel ook de juiste combinaties gebruiken.
Even voor de duidelijkheid, je kunt niet 2 dimmen in dualchannel en 1 dimm in singlechannel draaien. Als het bord ermee overweg kan zal deze alles in singlechannel doen.

Ik zeg niet dat het probleem niet kan liggen bij het gebruik van 3 DIMMs, maar niet dat je dualchannel en singlechannel geheugen aan het mixen bent, omdat er niet zoiets is als dualchannel of singlechannel geheugen.

• Flitzer
  • Niet online
TERW_DAN schreef op maandag 12 oktober 2009 @ 10:17:
[...]

Even voor de duidelijkheid, je kunt niet 2 dimmen in dualchannel en 1 dimm in singlechannel draaien. Als het bord ermee overweg kan zal deze alles in singlechannel doen.
Precies wat ik ook al zeg.
Deze combinatie komt niet in de lijst van valide single en dual channel configuraties en wordt niet ondersteund.
Mogelijk dat het moederbord besluit bij dit conflict alleen slot 1 en 3 te accepteren (wat wel ondersteund wordt) en waarbij nu een single channel configuratie ontstaat met 512MB + 1GB geheugen.
Ook slordig dat Dynabyte dit geheugen meegaf, ervan uitgaande dat de huidige configuratie goed beschreven werd.

Vroeger waren er moederborden met 3 slots die claimden met 3 slots gevuld dual channel te zijn.
Onduidelijk voor mij hoe je naar 2 kanalen wilt schrijven met slechts een enkele geheugenmodule.
De configuratie was stabiel, maar de prestaties waren een stuk minder dan het gebruik van slechts 2 modules voor dual channel.
Onduidelijk of hierbij echt sprake was van dual channel (wat ik betwijfel) of dat de eerste set slechts in dual channel mode liep en de losse module in single channel mode.
Gelukkig zijn moederborden met 3 sloten verdwenen.

• stijn1979
Allen,
bedankt voor jullie reacties! De documentatie van het moederbord (met dank aan Flitzer) is overtuigend en geeft een logische verklaring voor het probleem. Als ik het goed begrijp, dan zal het bijplaatsen van nog één extra 1GB geheugen in het 4e slot of memory bank ervoor zorgen dat er sprake is van 2 paren waardoor alle 4 zullen werken. Zodra ik dit kan bevestigen, laat ik het jullie weten. Nu maar ff terug naar Dynabyte om die verkoper aan zijn jasje te trekken.. ;)

Verwijderd

Doorgaans zijn de slots paren even en oneven. Dus doe het zo:

Slot 1: 1GB
Slot 2: 512MB
Slot 3: 1GB
Slot 4: 512MB

Of laat die 2 keer 512MB er uit. Koop sowieso geheugen met dezelfde timings.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 12-10-2009 10:51 ]

• Flitzer
  • Niet online
Let er wel op dat je 2 identieke modules krijgt binnen de set.
Soms brengt een fabrikant onder hetzelfde type modules uit met chips van verschillende fabrikanten, met mogelijk andere timing.
Vaak zijn er ook setjes van 2 modules te koop die gegarandeerd identiek zijn.
En let erop dat je de modules juiste combineert, zoals in de handleiding beschreven.
Bij dit moederbord is dat geloof ik juist NIET zoals hierboven beschreven staat 8)7
In ieder geval dezelfde modules per kleur slot.
Twee verschillende setjes (tweede setje minimaal dezelfde kloksnelheid) is meestal geen probleem, maar dat hangt van het moederbord af.

Trek die Dynabyte verkoper wel even extra hard aan zijn jas, want hij heeft geen goed advies gegeven ;)

[ Voor 10% gewijzigd door Flitzer op 12-10-2009 11:00 ]

• stijn1979
Zojuist bij Dynabyte langsgeweest, de verkoper begreep het probleem direct en was bereid om de 1GB terug te nemen. Aangezien ik veel te goed ben voor deze wereld, heb ik zijn gedrag feitelijk beloond door toch maar 1GB extra te kopen, zodoende weer op 2 paren te komen. Deze heb ik er net bij geplaatst en het resultaat was volgens verwachting: alle slots worden nu herkend. Dus voor de duidelijkheid:
1: 512MB
2: 512MB
3: 1GB
4: 1GB

Nogmaals bedankt voor jullie input, met name Flitzer!

• Flitzer
  • Niet online
stijn1979 schreef op maandag 12 oktober 2009 @ 14:10:
Graag gedaan, altijd leuk medetweakers te helpen.
Veel plezier met het extra geheugen :)

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 13:55
Sowieso zou ik als ik jou was beide 512MB geheugenbankjes eruit halen, de kloksnelheid van het geheugen zal absoluut lager liggen dan het nieuwe geheugen en daardoor zal het geheugen op een te lage snelheid draaien. (geheugen draait zo hard als het sloomste geheugenbankje.)

Koop dus gewoon nog zo'n bankje van 1GB en weg met die 2x 512MB bankjes. Dan hoeven we ook niet te discussieren over single of dual-channel, wel of niet compatible. ;) Dat is overigens ook het advies wat een goede computerzaak je had moeten geven, het heeft echt weinig nut sneller geheugen naast langzaam geheugen te plaatsen, dan heb je misschien wat extra ram maar verder weinig voordeel van het snellere geheugen. ;)

(hmm, ik moet vaker verversen...)

Verwijderd

MicGlou schreef op maandag 12 oktober 2009 @ 14:19:
Sowieso zou ik als ik jou was beide 512MB geheugenbankjes eruit halen, de kloksnelheid van het geheugen zal absoluut lager liggen dan het nieuwe geheugen en daardoor zal het geheugen op een te lage snelheid draaien. (geheugen draait zo hard als het sloomste geheugenbankje.)

Koop dus gewoon nog zo'n bankje van 1GB en weg met die 2x 512MB bankjes. Dan hoeven we ook niet te discussieren over single of dual-channel, wel of niet compatible. ;) Dat is overigens ook het advies wat een goede computerzaak je had moeten geven, het heeft echt weinig nut sneller geheugen naast langzaam geheugen te plaatsen, dan heb je misschien wat extra ram maar verder weinig voordeel van het snellere geheugen. ;)

(hmm, ik moet vaker verversen...)
Wie zegt dat zijn 512MB niet dezelfde snelheid heeft?

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 12-10-2009 14:30 ]

• Mad Marty
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 00:02

Mad Marty

Je bent slimmer als je denkt!

stijn1979 schreef op maandag 12 oktober 2009 @ 14:10:
Zojuist bij Dynabyte langsgeweest, de verkoper begreep het probleem direct en was bereid om de 1GB terug te nemen. Aangezien ik veel te goed ben voor deze wereld, heb ik zijn gedrag feitelijk beloond door toch maar 1GB extra te kopen, zodoende weer op 2 paren te komen. Deze heb ik er net bij geplaatst en het resultaat was volgens verwachting: alle slots worden nu herkend. Dus voor de duidelijkheid:
1: 512MB
2: 512MB
3: 1GB
4: 1GB

Let er wel even op dat je de DIMMs voor dualchannel (is sneller) in slots met dezelfde kleur moet doen. Het is niet helemaal duidelijk of je dat nu hebt, maar doe dus allebei de 1GB DIMMs in de blauwe slots en de beide 512MB DIMMs in de zwarte slots (of welke kleur jouw mobo dan ook maar gebruikt ;) ). Zie ook Hlpdsk's post.

Rail Away!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 12 oktober 2009 @ 14:27:
[...]

Dat weet je niet maar de ervaring leert dat modules met kleinere capaciteit doorgaans ook van een oudere generatie geheugen zijn met tragere snelheden. Dat hoeft niet, maar vaak is het wel zo omdat mensen nou eenmaal meestal een beperkt budget hebben voor hun aankoop.

Het is makkelijk genoeg: kijk wat er op de modules staat. Snelheid, timings, voltage, enz.

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-02 23:56

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Verwijderd schreef op maandag 12 oktober 2009 @ 14:53:
[...]

Dat weet je niet maar de ervaring leert dat modules met kleinere capaciteit doorgaans ook van een oudere generatie geheugen zijn met tragere snelheden. Dat hoeft niet, maar vaak is het wel zo omdat mensen nou eenmaal meestal een beperkt budget hebben voor hun aankoop.

Het is makkelijk genoeg: kijk wat er op de modules staat. Snelheid, timings, voltage, enz.
Hij geeft aan dat het oude geheugen PC3200 is. Dus wat DDR SDRAM betreft zit hij daar aan het dak. Alleen de timings kunnen met enkel het nieuwe geheugen zeer waarschijnlijk strakker.
Maar het verschil in merkbare performance door bijvoorbeeld lagere CAS Latency op die snelheid is niet zo aanwezig. In het ergste geval zal het oude geheugen CL3 willen. Het nieuwe geheugen, neem aan dat het gewoon een Value kitje is, zal vanuit SPD waarschijnlijk CL2.5 willen of ook gewoon CL3. Als je gelukt hebt misschien nog wel CL2, maar op 400MHz DDR... mwa. Ik zou liever voor 3GB RAM PC3200 CL3 gaan dan voor 2GB PC3200 CL2 of 2.5.
Maar info over de repen is wel fijn, bovenstaand is namelijk speculatie.

Wat het Dual Channel verhaal betreft. Pak het manual van je moederbord er bij of experimenteer. Meestal is het zo dat je om Dual Channel te kunnen draaien een paar geheugenrepen in een paar sloten doen met dezelfde kleur. Maar er zijn ook uitzonderingen waar de kleur juist de verschillende kanalen aanduid.
Maakt niets uit als je het verkeerd doet, het geheugen zal dan gewoon Single channel aangesproken worden. Vaak af te lezen bij de boot en anders in bijv CPU-Z. Verschil zal performance zijn, Dual Channel modus is simpelweg sneller, dus dat wil je ;)

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• MicGlou
  • Laatst online: 13:55
Eventjes logisch nadenken, de pc is nieuw gekocht in 2005... 4 jaar later wil hij extra geheugen plaatsen... lijkt mij een kans van 99,99% dat de nieuwe bankjes sneller zijn de die 4 jaar oude... de rest wat relevant is heeft hlpdesk genoemd. Buiten dat is het sowieso beter om identieke modules in de pc te hebben.
Verwijderd schreef op maandag 12 oktober 2009 @ 14:27:
[...]

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Nogmaals, die dingen heten DIMMen, geen bankjes!

Verder, 4 jaar geleden was er ook al PC3200 spul hoor, dus die kans is aanzienlijk kleiner dan dat je daar aanhaalt.

• stijn1979
Fijn dat jullie nog verder willen discussiëren over mijn probleem, hierbij nog wat nadere info:
De oude van 512 zitten in de eerst twee (blauwe) slots en de twee nieuwe van 1GB zitten in de laatste twee (zwarte) slots. Het betreft hierbij de Dane-Elec (C13) DDR 1 GB 400MHz desktop geheugenmodule.

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-02 23:56

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

MicGlou schreef op maandag 12 oktober 2009 @ 15:45:
Eventjes logisch nadenken, de pc is nieuw gekocht in 2005... 4 jaar later wil hij extra geheugen plaatsen... lijkt mij een kans van 99,99% dat de nieuwe bankjes sneller zijn de die 4 jaar oude... de rest wat relevant is heeft hlpdesk genoemd.
PC3200 wat in 2005 werd gehanteerd is anders dezelfde, inmiddels bijna antieke, standaard die we hedendaags nog steeds voor PC3200 gebruiken hoor.
In andere woorden, het is hetzelfde: PC3200 == PC3200. Enige wat er mogelijk "sneller" aan kan zijn zijn de timings.
Buiten dat is het sowieso beter om identieke modules in de pc te hebben.
Beter... beter...
Je hebt meer kans op een goed werkende dual channel opstelling.

Maar zolang je maar repen van gelijke capaciteit en snelheid paart, dat is idd verstandig. En in dit geval hebben we dus 2 paren, 2x512MB PC3200 en 2x1GB PC3200, dus dat zit helemaal goed.

[ Voor 24% gewijzigd door Ultraman op 12-10-2009 16:34 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• reindevos
  • Laatst online: 21-02 12:56
Gasten,

Hier ook een probleempje met plaatsen van extra 2gb ram geheugen. MSI moederbord handleiding geeft aan in slot 1 en 3 plaatsen om dual channel te draaien. Dus de extra geheugen module in slot 3 geplaatst. Helaas, geheugen wordt niet herkend en blijft gewoon op 2gb draaien (uit slot 1). Na veel google, tweakers etc. als laaste mijn nieuwe geheugen gewisseld met mijn oude 2gb geheugenreep. Met nieuwe geheugen in slot 1 start de pc niet meer op. Oude geheugen weer terug geplaatst en alles doet het weer. Conclusie:mijn nieuwe kingston ddr2 2gb geheugenreep werkt niet. Terug naar de winkel om te ruilen? Of zijn er andere wegen die naar Rome leiden?

• reindevos
  • Laatst online: 21-02 12:56
Nu wordt ie helemaal mooi. Retoru naar winkel met geheugen, daar prikt de verkoper hem in een pc en vervolgens ziet ie hem daar als extra geheugen.......

Mijn MSI P35 NEO2-FIR moederbord pakt deze Kingston KVR800D2N6/2G niet. :(

Hoe kan dit? Heb het moederbord al geflasht naar de nieuwste firmware.

Alle hulp is welkom!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Het kicken van een topic is niet de bedoeling als je niets hebt toe te voegen. 'ik heb dat probleem ook' is in ieder geval geen zinnige toevoeging.
Dus gaarne verder in een eigen topic.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.