moet iedere keer torrentflux download folder chmodden

Pagina: 1
Acties:

• Zerveza
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-12-2021

Zerveza

DoS porfavor

Topicstarter
gebruikt hier iemand nog torrentflux...? heerlijke tool om op je ubuntu machine te hebben draaien.

Probleem is echter, dat ik iedere keer dat ik wat download, in putty m'n download folder moet chmod 777'en voordat ik via de gedeelde download map iets kan verplaatsen/deleten...

ik ben teveel linux noob om dit op te lossen. en google helpt me niet echt. Ik vermoed dat het iets met ownship en user groeps te maken heeft.. maar kom er niet wijs uit.

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20:59

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Doe eens een ls -l in de map, dan zie je de rechten ervan. Dit zou jouw gebruikersnaam en groep moeten zijn. Als dat niet zo is, dan moet je misschien eens kijken naar de configuratie van TorrentFlux, of hoe deze gestart wordt. Chmodden is niet de juiste oplossing, want je verandert alleen maar de opties van het bestand (lees, schrijf en uitvoer rechten). Als je de eigenaar wilt veranderen, dan moet je chown gebruiken.

Commandline FTW | Tweakt met mate

• Zerveza

Zerveza

DoS porfavor

Topicstarter
torrentflux maakt gebruik van user "www-data", ik zelf maak gebruik van user "paul"

Via webmin kan ik gemakkelijk schuiven met users in groepen. Zowel www-data als paul zitten in admin. www-data heb ik in de group paul gezet, en paul in de groep www-data.

Als ik als zelf in explorer (ben ingelogd als "paul") een folder maak krijgt hij de rechten rwxrwx--- en als owner "paul"
Als ik iets download in torrentflux krijg de folder rechten rxwr-xr-x en als owner www-data

ik snap niet echt water gebeurt... en wat ik zou moeten willen. ook de verschillende how-to's snap ik niet.

• laurencevde
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02-10-2025
Dus, de nieuwe bestanden die door torrentflux aangemaakt worden, mogen, wegens bestandsrechten, niet door paul gelezen/beschreven worden.

Ik zou beginnen met de suid- en/of sgid-permissie-bitjes op de directory waarin torrentflux zijn bestanden aanmaakt aan te zetten (chmod ug+s). Hierdoor krijgen alle bestanden die in die dir aangemaakt worden dezelfde user/groep als de dir.

Je kunt ook nog umask 002 aan het (init)-script waarmee torrentflux opstart toevoegen oid.
Met umask vertel je welke permissies bestanden standaard niet krijgen...

chmod 777 is niet echt handig, want dan zijn die bestanden voor alles lees-, schrijf- en uitvoerbaar.

[ Voor 22% gewijzigd door laurencevde op 11-10-2009 17:49 ]

Have a taste of freedom. It is sometimes a bitter pill. To me though, this is the sweetness of the GPL

• Sosabowski
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18-12-2025

Sosabowski

nerd

Zerveza schreef op zondag 11 oktober 2009 @ 17:38:
torrentflux maakt gebruik van user "www-data", ik zelf maak gebruik van user "paul"

Via webmin kan ik gemakkelijk schuiven met users in groepen. Zowel www-data als paul zitten in admin. www-data heb ik in de group paul gezet, en paul in de groep www-data.

Als ik als zelf in explorer (ben ingelogd als "paul") een folder maak krijgt hij de rechten rwxrwx--- en als owner "paul"
Als ik iets download in torrentflux krijg de folder rechten rxwr-xr-x en als owner www-data

ik snap niet echt water gebeurt... en wat ik zou moeten willen. ook de verschillende how-to's snap ik niet.
Een oplossing is je bestanden via samba benaderen. Op mijn downloadservertje worden alle guest verbiningen de rechten gegeven van de user waaronder de bt-client draait. Als je torrentflux op dezelfde pc draait is het nogal omslachtig.

The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubts. -- Bertrand Russell

• Zerveza

Zerveza

DoS porfavor

Topicstarter
ik weet niet van wie het niet mag... maar ik download files naar de download folder, die wil ik, als ze klaar zijn in de movies, of muziek map zetten. eerst moet ik dan een chmod of chown voorbij laten komen voordat ik iets mag. (verplaatsen doe ik als paul in explorer)

ik wil dus dat de user paul, bestanden mag verplaatsen die de user www-data ergens heeft neergezet.
(ik kan het inmiddels uitleggen, we beginnen ergens te komen)

• TWBMS
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 17-12-2025
Ben ik de enige die het vreemd vind dat de 'www-data' user in de "admin" groep is gezet?
Zeker gezien dat er volgens dit topic iedereen in die groep het recht heeft om sudo te gebruiken.

Saru mo ki kara ochiru | Even monkees fall from trees

Pagina: 1