Toon posts:

Nieuwe test TV's consumentenbond

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Op het totaaloordeel voor beeldkwaliteit (40% van het Testoordeel) scoren vijf televisies goed. Het gaat om twee Sony modellen (KDL-32W5500 en KDL-37V5500), twee Samsungs (LE32B550 en LE32B554) en de Philips 42PFL8404H/12. De Panasonic TX-P42S10, de Samsung LE32B350 en de LG 42PQ2000 scoren het laagst met testoordelen van respectievelijk 52, 51 en 51. De beeldkwaliteit bij deze modellen is dus gemiddeld.

Voor de beeldkwaliteit via Scart (RGB-signaal) krijgen vier modellen een goed oordeel. Het gaat om de Samsungs LE32B550 en LE32B554, de Philips 42PFL8404H/12 en de Panasonic TX-L37G15. De overige modellen krijgen allemaal een redelijk oordeel op de LG 42PQ2000 na. Dit model doet het matig wat betreft de beeldkwaliteit via Scart (RGB-signaal).

Maar liefst vijf modellen scoren een goed testoordeel voor de beeldkwaliteit via de analoge kabel ingang: de Philips 37PFL5604H/12 en 42PFL8404H/12, de Sony KDL-37V5500, de Samsung LE32B350 en de LG 37LH5000. De overige modellen hebben een redelijk testoordeel.
Alle 16 nieuw geteste televisies hebben een ingebouwde DVB-T tuner. De beeldkwaliteit via deze digitale tuner is redelijk tot goed. Van de zeven televisies die goed scoren, krijgt de Samsung LE40B650 het hoogste oordeel.

Maar liefst negen televisies beschikken over ‘motion enhancement’ functionaliteit. Het gaat om de Sony KDL-32W5500, de Samsungs LE40B650 en UE32B6000, de Panasonics TX-L37G10, TX-P42S10 en TX-L37G15, de LG's 42PQ2000 en 37LH5000 en de Philips 42PFL8404H/12. Deze techniek is er op gericht om de vloeiendheid van HD-beelden te verbeteren, waarbij de televisie zelf extra beelden uitrekent en deze tussen de originele beelden plaatst. Bij de LG 42PQ2000 staat deze functie altijd aan en is deze ook niet uit te zetten. Helaas heeft het geen effect en wordt het beeld niet vloeiender. Dit laatste geldt ook voor de Panasonic TX-P42S10, of je de functie nu aan of uitzet. Bij het inschakelen van de ‘motion enhancement’ functie zien we bij de andere modellen altijd storende fouten in het beeld als gevolg van het rekenen. Dergelijke beeldfouten noemen we ook wel ‘digitale artefacten’. Alleen bij de Sony KDL-32W5500 zijn er in de middelste setting van deze functie geen artefacten te zien (dit in tegenstelling tot de maximale setting) en wordt het beeld daadwerkelijk vloeiender. Alleen bij dit model is het dus aan te raden om de functie te gebruiken, maar alleen in de middelste setting.

• Ferry34
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15-02 11:00
Het zou mij verbazen als er hier mensen zijn die waarde hechten aan het oordeel van de consumentenbond.

Het is totaal onduidelijk wie die testers zijn en hoe vakbekwaam deze zijn. Voor echte reviews kijk je gewoon op sites als www.hdtv.co.uk of cnet.com.
Vooral die eerste is bijzonder uitgebreid en ook voor de leek goed te begrijpen.

• asmi
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Ferry34 schreef op zaterdag 17 oktober 2009 @ 11:21:
Voor echte reviews kijk je gewoon op sites als www.hdtv.co.uk of cnet.com.
Vooral die eerste is bijzonder uitgebreid en ook voor de leek goed te begrijpen.
www.hdtv.co.uk verwijst naar een lijstje sponsored links

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Hij zal wel HDTVtest.co.uk bedoelen.

The devil is in the details.

• mr.paaJ
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 09:21

mr.paaJ

generatie cmd+z

lekkere test dan, de Samsung B550 en B554 zijn toch gewoon de zelfde toestellen?

liever de tong gebrand dan lauwe soep

• Ferry34
Ik bedoelde ook de hdtvtest.co.uk ja ;)

http://www.hdtvtest.co.uk...tx-p50v10-20090602153.htm

Kijk, dìt noem ik nou een goede test. Foto's van de tv, aansluitingen, afstandsbediening, lijst met relevante info als standaard beeldinstellingen, gemeten kleuren en zwartweergave, inputlag, motion resolution, verbruik, hd weergave, sd weergave, gamemodus etc etc etc.

[ Voor 81% gewijzigd door Ferry34 op 17-10-2009 23:18 ]

Verwijderd

Topicstarter
Nog een aanvulling:

De Panasonic TX-P42S10 gebruikt 335 watt, de TX-P42G10 zelfs 408 Watt.
De Samsung LE32B450 is de zuinigste met 72 Watt.

Twee TV's bieden een goed oordeel voor de beeldkwaliteit via elke ingang (Scart en HDMI):
Philips 42PFL8404H/12 en 32PFL9604H/12

De Samsung LE-40B650, Philips 42PFL8404H/12, Sony KDL-40WE5 en Sony KDL-40W5500 geven een zeer goede beeldkwaliteit via de ingebouwde DVB-C kabeltuner.

Beste Koop:
- Sony KDL-40W5500
- Sony KDL-40V5500
- Philips 42PFL5604H/12

Voordelige keus: LG 42PQ2000

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

De Panasonic TX-P42S10 gebruikt 335 watt
De Samsung LE32B450 is de zuinigste met 72 Watt.
Het kan nog zuiniger: neem een 20" tv! :z

Verder opvallend dat Philips tv's goed scoren qua beeldkwaliteit. Ik ken weinig/geen uitgebreide reviews (dus echt met meetwaardes, kalibraties, naar iets anders kijken dan SD) waar Philips tv's echt goed scoren. Alleen de consumentenbond loopt altijd weg met die dingen.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• snameroc
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online
Je vergeet Gizz dat de meeste mensen 99% alleen maar kijken naar SD dus dat is voor veel mensen belangrijker dan de kwaliteit van HD beelden.
Veel mensen vinden wel belangrijk dat er full HD op staat maar hebben geen notie dat je daar bij het kijken van sd al dat niet analoog eigenlijk alleen maar last van hebt.Het kost immers veel meer rekenkracht om sd om te rekenen naar hd dan naar hd ready.

snameroc. Solar 6kW piek Warmtepomp Vaillant vwl75/6. Boiler wp boiler dimplex. Thuisaccu marstek venus ev3 fw146 hw p1 opnemer. En op zolder nog een savant die nu overbodig is omdat we gasloos zijn. Ook nog een 1 fase ev lader.

• Fietsbel
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

toen ik las ; "Voor de beeldkwaliteit via Scart ........." stopte ik met lezen. Ga dan lekker HDTV's testen op composite video (gele tulp) nog oudere techniek waar weinig mensen nog waarde aan hechten.

[ Voor 46% gewijzigd door Fietsbel op 25-10-2009 09:41 ]

39

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-02 22:49
Ik weet niet of Rob_s iets met de consumentenbond te maken heeft of zo, maar ik snap niet direkt het nut van dit topic? :?

In de startpost staat gewoon een conclusie van de test, zonder de reden waarom? Moest hier over gediscussieerd worden of zo? Iets verder staat nog zo'n post...

Verwijderd

Ik ben tevreden met mijn Panasonic 42V10 :)

Verwijderd

Nog een aanvulling voor Rob_S.

Men neme een 32"HD-ready toestel, neme de fabrieksopgave van het verbruik bij gebruik van het beeld kwaliteit verslechterende dynamic contrast gooit hier de door de fabrikant beweerde 40% besparing ook nog eens over en komt op een bedrog verbruik van 72 Watt.
Samsung zelf geeft aan dat het toestel een verbruik heeft van 130 Watt, en doorgaans is die waarde bij Samsung ook nog eens bij gebruik van dynamisch contrast, iets dat een film liefhebber nu niet echt waardeert.

Neem ik vervolgens het verbruik van de panasonic full hd 42" plasma schermen zie ik precies het omgekeerde. Panasonic geeft geschat verbruik van resp. 340 en 295 Watt. Die zijn doorgaans geschat om dat de helderheid en contrast instellingen hier enige invloed op hebben bij een plasma (deze is echter met "dynamisch contrast" uit).
Daarnaast post Panasonic ook het gemeten verbruik volgens een bepaalde test norm waarbij het verbruik daalt tot 200 en 175 Watt. Dit verbruik gaat flink omlaag omdat bij een plasma de pixels afzonderlijk stroom verbruiken. Donkere pixels verbruiken nauwelijks iets heldere pixels juist wel. Dit in tegenstelling tot bij LCD waar het vooral het backlight is wat constant veel stroom trekt (ook bij LED uitvoeringen!).

Als ik deze trend even door trek en de consumenten bond een tip mag geven, mijn CRT verbruikt bij volle helderheid en contrast met een continu wit beeld 115Watt. Dit zal volgens de test norm terug zakken naar een gemiddeld van 67 Watt. Verbod op alle platte schermen en wel direct!

Het stukje over motion flow geeft, net als de scart, analoog en dvb-t test aan dat zoals gebruikelijk de consumentenbond niet weet wat ze aan het doen zijn.

Het andere leuke is vervolgens dat ze de DVB-C kwaliteit van diverse modellen ook bekeken en behoort hebben. Mag ik de consumenten bond er wel even op wijzen dat de Philips modellen op dit moment toch echt nog niet soepel werken met DVB-C. Philips heeft een test lopen met enkele Ziggo gebruikers en de 9000-serie waar speciale nieuwe firmware voor beschikbaar is via via maar bij de andere modellen zijn er toch nog heel wat problemen.

De consumenten bd moet zich vooral bezighouden met hoe een handleiding in elkaar zit, uitsluitend begrijpbaar hoogleraren of ook voor oude van dagen etc.. Maar niet met dit soort zaken waar ze klaarblijkelijk nog steeds geen verstand van hebben.

Ik kan zo kwaad worden om die belachelijk tests van ze. Soms zijn ze ook wel goed bezig maar bij audio / video en fotografie slaan ze keer op keer de plank gigantisch mis.

Verwijderd

Topicstarter
Fire69 schreef op zondag 25 oktober 2009 @ 09:41:
Ik weet niet of Rob_s iets met de consumentenbond te maken heeft of zo, maar ik snap niet direkt het nut van dit topic? :?

In de startpost staat gewoon een conclusie van de test, zonder de reden waarom? Moest hier over gediscussieerd worden of zo? Iets verder staat nog zo'n post...
Wellicht had ik erbij moeten zetten maar volgens mij is dit forum juist bedoeld om te discussieren.
Het enige wat ik met de consumentenbond heb is dat ik er lid van ben. ;)

Achterliggende gedachte is dat ik op zoek ben naar een flat screen i.c.m. mijn upc mediabox (SCART, HD mediabox heeft m.i. geen meerwaarde).

Ik neig zelf naar een Sony W5500 of een Panasonic Plasma (HD Ready) maar kan de keuze niet maken omdat ik in winkels steeds anders wordt geinformeerd (b.v. Philips niet omdat deze alleen horizontaal corrigeert :? ) en dan komt deze test er ook nog eens overeen.

Over de waarde van deze test twijfel ik ook maar het zullen toch geen nitwits zijn die zo'n artikel in elkaar zetten?

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Het probleem bij CB is dat ze de accenten in tests voor mij verkeerd leggen. En dat ze het soms zelf ook niet helemaal snappen.

Dat komt vooral naar voren bij producten waar ik veel van weet. Bij camera's, laptops en pc's denk ik vaak 'argh!'. Hoe kan een Packard Bell als beste uit de test komen met hun slechte service en dergelijke. Dat soort dingen nemen ze niet mee.

Qua tv's ben ik ook niet onwetend en het zal mij aan mijn achterste oxideren welke beeldverbeteringssoftware zo'n ding heeft, want dat zet je als perfectionist toch zo snel mogelijk uit. Ook de kwaliteit van de scart-aansluiting interesseert me weinig. Ik wil het kleurbereik weten, zwartwaardes, contrast en hoe spiegelend de tv is. Maar dat alles vatten ze samen met 1 plusje of minnetje en daar heb ik weinig aan.

[ Voor 5% gewijzigd door Gizz op 25-10-2009 11:39 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Verwijderd

Consumentenbond is goed in appels met peren vergelijken. Als ze een onderzoek starten gaan ze niet eerst de boel grondig afbakenen. Ze zetten 32" en 40" bij elkaar, LCD en Plasma etc etc. Vergelijken ze prijsklasses? Ook heb ik nooit echt een idee wat ze nou willen onderzoeken en wat de criteria zijn. Vakbladen of bekwame sites doen het altijd beter.

• Ferry34
Verwijderd schreef op zondag 25 oktober 2009 @ 11:21:
[...]

Wellicht had ik erbij moeten zetten maar volgens mij is dit forum juist bedoeld om te discussieren.
Het enige wat ik met de consumentenbond heb is dat ik er lid van ben. ;)

Achterliggende gedachte is dat ik op zoek ben naar een flat screen i.c.m. mijn upc mediabox (SCART, HD mediabox heeft m.i. geen meerwaarde).

Ik neig zelf naar een Sony W5500 of een Panasonic Plasma (HD Ready) maar kan de keuze niet maken omdat ik in winkels steeds anders wordt geinformeerd (b.v. Philips niet omdat deze alleen horizontaal corrigeert :? ) en dan komt deze test er ook nog eens overeen.

Over de waarde van deze test twijfel ik ook maar het zullen toch geen nitwits zijn die zo'n artikel in elkaar zetten?
Panasonic plasma's staan bekend om hun mooie natuurlijke beeld bij zowel HD als SD (wel digitaal nemen natuurlijk).

Ik heb zelf meerdere hdtv's getest (dus met eigen apparatuur mee naar de winkel etc) en het beeld van de Pana's springt daar in positieve zin uit.

Is je budget niet zo heel hoog, koop dan een 42X10 hdready plasma en je weet niet wat je ziet. Wil je een stapje hoger omdat je een videofiel bent en heel veel HD gaat kijken, dan koop je een 42G10.

De G15 of V10 hebben nog meer functies of een nòg mooier beeld, maar dan moet je echt een kenner zijn en ik heb niet de indruk dat je heel veel van hdtv's afweet. Koop zo'n Pana en stap in de prachtige wereld van hdtv's. Deze toestellen zijn gemakkelijk in te stellen en geven echt een bijzonder fraai beeld.

De consumentenbond is idd leuk en goed voor veel zaken, maar van hdtv's hebben ze geen kaas gegeten ;)

Informatie inwinnen bij een winkel is leuk, maar de verkopers hebben er vaak geen verstand van of willen alleen maar verkopen wat voor hun gunstig is.
Probeer beide toestellen te testen door je eigen content mee te nemen (dvd's die je goed kent). Verander vooral de beeldinstellingen naar je eigen smaak. Alle hdtv's in een winkel staan bijzonder beroerd afgesteld!
Een Pana zou ik zonder te testen zo kopen trouwens, omdat ik redelijk wat ervaring met die dingen heb.

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Ferry34 schreef op zaterdag 17 oktober 2009 @ 23:15:
Ik bedoelde ook de hdtvtest.co.uk ja ;)

http://www.hdtvtest.co.uk...tx-p50v10-20090602153.htm

Kijk, dìt noem ik nou een goede test. Foto's van de tv, aansluitingen, afstandsbediening, lijst met relevante info als standaard beeldinstellingen, gemeten kleuren en zwartweergave, inputlag, motion resolution, verbruik, hd weergave, sd weergave, gamemodus etc etc etc.
fix die link dan ff please, tamelijk irritant als je er op klinkt ..
mijn dank is alvast groot :Y

Iperf

• Oscar Mopperkont
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-08-2024

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

Verwijderd schreef op zondag 25 oktober 2009 @ 13:38:
Consumentenbond is goed in appels met peren vergelijken. Ze zetten 32" en 40" bij elkaar, LCD en Plasma etc
Zou niet weten waarom je LCD en plasma niet met elkaar zou moeten vergelijken. Mensen willen toch gewoon een tv? Wat de techniek erachter is, zal de meesten worst wezen, gaat uiteindelijk om het plaatje, de prijs en het formaat. Natuurlijk hebben beide technieken nadelen die inherent zijn aan de techniek, maar ik zie niet in waarom je ze daarom ook niet met elkaar zou moeten vergelijken. Dan zou je ook kunnen zeggen dat je geen 200Hz LCD's met 50Hz LCD's zou moeten vergelijken.

• Jordao
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18-04-2021
@ Oscar M
Helemaal mee eens..!
Ik vind ook dat je juist een Low-budget tv-tje met een tv uit een veel hogere prijs categorie moet vergelijken. Op die manier weet de gemiddelde consument wel waar ze waar voor hun geld krijgen.
95% van de consumenten kopen een tv en doen verder niets met de instellingen. Voor hun is het dus belangrijk hoe de tv op een aantal basis testen uit de bus komt.

Als je wat verder wil kijken dan de gemiddelde instellingen hebben we tenslotte Tweakers.net ;)

• JordyOnrust
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 30-01 12:38

JordyOnrust

Leef om te leven.

Achjah de CB, altijd weer lachen als ze een test uitbrengen. Ik werk zelf in een winkel als partimer, maar hoevaak ik niet mensen met een CB blaadje onder de arm de winkel in zie lopen. En dan weet je gewoon dat ze altijd precies naar dat toestel of dat apparaat vragen waar wij de ervaring mee hebben dat het gewoon troep is, en in veel gevallen weigeren te verkopen, omdat het apparaat bij een firma vandaan komt die geen of slechte service levert of dat het gewoon weg slechte apparaten zijn. En dan moet je die mensen eens zien kijken haha, meestal verklaren je ze voor gek van het blaadje onder hun arm is als een bijbel voor hun. Wat de CB schrijft moet gewoon waar zijn, 'zij hebben er toch verstand van'.

Maar als je een tv zoekt zijn er een aantal opties:

1. Je koopt iets goeds, je koopt plasma Panasonic.
2. Je koopt iets goedkoops, maar wel goed, je koopt Samsung.
3. Je wilt absoluut geen plasma ( om een een of andere vage reden ) en je koopt LCD van Panasonic of Sony.
4. Je wilt LED omdat het zuinig is, dan koop je Samsung of Sharp.
4. Je koopt troep, je koopt plasma van LG :P.
5... De rest kun je zelf invullen.

[ Voor 3% gewijzigd door JordyOnrust op 26-10-2009 13:34 ]

Als je sterft voordat je sterft, sterf je niet wanneer je sterft. Rom 6:5

• Brad Pitt
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 14-02 12:12
Bright010957 schreef op maandag 26 oktober 2009 @ 13:33:
<...knip>
5... De rest kun je zelf invullen.
Dát is mijns inziens het enige waardevolle stukje uit de otherwise wel héél erg biased zijnde post, maar goed.

Nickname does not reflect reality

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-02 13:54

FeaR

In GoT we trust

Brad Pitt schreef op maandag 26 oktober 2009 @ 16:08:
[...]
Dát is mijns inziens het enige waardevolle stukje uit de otherwise wel héél erg biased zijnde post, maar goed.
Agreed...

En ook hier is het weer smaak- en budgetafhankelijk. Jouw lijstje begint met een Panasonic plasma, terwijl voor iemand anders het wellicht zo zou beginnen:
1. Je koopt iets goeds: je koopt een Full HD beamer
2. Je koopt iets goeds, je koopt Pioneer 50/60" plasma

Verder ben ik het wel met hem eens dat er wat nadelen hangen aan de testen van de Consumentenbond, maar ook aan testen als van programma's als Kassa, Radar, Hallo Gelderland, etc. Maar hij is inderdaad nu ook op een zelfde niveau bezig door alles te gaan generaliseren ;)

[ Voor 11% gewijzigd door FeaR op 26-10-2009 20:53 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• JordyOnrust
  • Laatst online: 30-01 12:38

JordyOnrust

Leef om te leven.

Sorry moest ook even mijn frustratie kwijt over de CB. Over mijn reactie met wat wel en niet goed is, zit wel een kern van waarheid in, uit ervaring merk je gewoon dat bepaalde toestellen het absoluut minder doen als andere toestellen.
Zo is mijn ervaring met LG gewoon ronduit slecht, niet alleen met televisies maar ook met bijvoorbeeld wasmachines terwijl in een van de laatste testen van de CB een LG wasmachine als beste uit de test komt :S gewoon beetje vaag.
Maar hier boven genoemd net zo, Kassa of Radar, soms mooi voor de consument, maar vaak ook gewoon dikke onzin.

Als je goede testen zou willen lezen moet je kijken naar duitse testen. Hifi en TV testen uit Duitsland zijn heel wat meer nauwkeuriger dan die in Nederland.

Als je sterft voordat je sterft, sterf je niet wanneer je sterft. Rom 6:5

• adsa
  • Laatst online: 03-02 22:19
Bright010957 schreef op maandag 26 oktober 2009 @ 23:18:
Sorry moest ook even mijn frustratie kwijt over de CB. Over mijn reactie met wat wel en niet goed is, zit wel een kern van waarheid in, uit ervaring merk je gewoon dat bepaalde toestellen het absoluut minder doen als andere toestellen.
Zo is mijn ervaring met LG gewoon ronduit slecht, niet alleen met televisies maar ook met bijvoorbeeld wasmachines terwijl in een van de laatste testen van de CB een LG wasmachine als beste uit de test komt :S gewoon beetje vaag.
Maar hier boven genoemd net zo, Kassa of Radar, soms mooi voor de consument, maar vaak ook gewoon dikke onzin.

Als je goede testen zou willen lezen moet je kijken naar duitse testen. Hifi en TV testen uit Duitsland zijn heel wat meer nauwkeuriger dan die in Nederland.
De CB heeft niet getest op duurzaamheid van de toestellen. Jij zegt dat LG troep is. Is het troep als het op beeldkwaliteit aankomt of duurzaamheid?

Ik wil binnenkort ook een tv kopen en ben eens gaan kijken in een winkel waar ze op alle tv's NGC HD lieten zien. Ik ging eerst voor een plasma van Panasonic maar LCD's van Sony (bv. W5500 maar ook oudere modellen) genereerden toch mooier beeld dan Panasonic en de rest. Sommige toestellen van Samsung en Philips waren trouwens ook beter dan Panasonic.

CB heeft eerder tv's getest en toen waren Panasonic's de beste en die tijd is volgens mij voorbij. Sony heeft in tussentijd toch een inhaalslag gemaakt want het beeld op betere (w serie en hoger) Sony modellen was gewoon subliem. Correct me if I'm wrong.
Pagina: 1