Windows 7 Raid 0 met 4 HDD's

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weetikveel!
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 04-09 11:06
Ik wil graag 4 hdd's in raid 0 zetten en daar windows 7 op zetten. Ik heb via de bios de 4 hdd's in raid 0 gezet, geen probleem. Echter wanneer ik windows 7 probeer te installeren geeft hij aan dat ik een of andere controller in de bios moet aanzetten, hij herkend de raid 0 configuratie dus wel maar hij wil hem er niet op installeren. Zover ik kan zien staat alles goed in de bios.

Als ik een raid 0 met 2 hdd's maak kan ik hem wel installeren....

Weet iemand een oplossing?

specs:

asus p6t
i7 920
6gb ddr3
ati 4850
samsung spinpiont F1 750 gb

weetikveel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pedr0
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 17:13
Even voor m'n beeldvorming. Waarom zou je in godsnaam 4 HHD's in een RAID0 opstelling willen hebben?

Build from the Cloud up! | Battletag: NightFly#2112

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R3veNG
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 03-05-2021

R3veNG

Undercover Belg

Mss heeft de TS het idee dat 'ie dan ongelooflijk hoge snelheden gaat halen. Niet dat dit niet waar is, maar het duurt net zolang totdat er een schijfje kaduuk gaat en je wenst dat je nooit voor Raid0 had gekozen :-P.

CoC: MISSeR | Steam: r3veng

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-09 14:42
Windows zou die RAID-0 opstellen juist helemaal niet moeten detecteren, dat behoord transparant te zijn.
Hij hoort alleen de controller die de RAID-0 set bestuurd te zien, en daarvoor moet je over het algemeen een driver inladen door aan het begin van setup op F6 te drukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
frickY schreef op zondag 11 oktober 2009 @ 12:11:
Windows zou die RAID-0 opstellen juist helemaal niet moeten detecteren, dat behoord transparant te zijn.
Hij hoort alleen de controller die de RAID-0 set bestuurd te zien, en daarvoor moet je over het algemeen een driver inladen door aan het begin van setup op F6 te drukken.
F6 bij Windows 7? Ben je niet in de war met XP?

[ Voor 3% gewijzigd door anandus op 11-10-2009 12:14 ]

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 24-08 03:17

PcDealer

HP ftw \o/

frickY schreef op zondag 11 oktober 2009 @ 12:11:
Misschien heeft ie host-raid? Met een echte controller zou die dat probleem schat ik niet hebben.

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwiebus
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:10
Als je slechts één volume van 4x750 GB probeert te gebruiken loop je lijkt mij gewoon tegen de limiet van MBR partitionering aan?

Windows and GPT FAQ
Booting from GPT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twazerty
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 19:32

Twazerty

AVCHDCoder developer

4*750GB = 3TB

is dat niet hoger als de 2TB limiet van Windows?

Ruisende versterker: schakel je subwoofer in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwiebus
Twazerty schreef op zondag 11 oktober 2009 @ 12:17:
4*750GB = 3TB

is dat niet hoger als de 2TB limiet van Windows?
Windows heeft volgens mij geen 2TB limiet maar MBR zoals ik al aangaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basprofessional
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16:17
Ik heb precies hetzelfde probleem met 2 vertexen in raid 0.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwiebus
basproffesional schreef op zondag 11 oktober 2009 @ 12:34:
Ik heb precies hetzelfde probleem met 2 vertexen in raid 0.
Dat lijkt mij niet aangezien topicstarter met twee disken in RAID0 geen probleem heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nop...luister.

Alles inpluggen op de eerste 2 of 4 INTEL sata connectors. Bios op raid zetten. Reboot, tijden post ctrl-I drukken... komt je in de intel matrix prog. Hier maak je Raid aan, Raid0, hd's selecteren, klaar. Reboot. Zet bios op AHCI. Reboot, en installeer windows. :)

Thats how i did it, and it works here.

Edit: nu lees ik pas 2 of 4 disken verschilt... raar, dunno dan :P

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 11-10-2009 12:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weetikveel!
R3veNG schreef op zondag 11 oktober 2009 @ 12:09:
Mss heeft de TS het idee dat 'ie dan ongelooflijk hoge snelheden gaat halen. Niet dat dit niet waar is, maar het duurt net zolang totdat er een schijfje kaduuk gaat en je wenst dat je nooit voor Raid0 had gekozen :-P.
Ongelooflijk hoge snelheden is misschien wat overdreven. De risico's van raid0 ken ik, maar ik ben zo iemand die zeer regelmatig backups maakt op een externe schijf, dus maak je geen zorgen ;)
Verwijderd schreef op zondag 11 oktober 2009 @ 12:41:
Nop...luister.

Alles inpluggen op de eerste 2 of 4 INTEL sata connectors. Bios op raid zetten. Reboot, tijden post ctrl-I drukken... komt je in de intel matrix prog. Hier maak je Raid aan, Raid0, hd's selecteren, klaar. Reboot. Zet bios op AHCI. Reboot, en installeer windows. :)

Ok, in de bios op AHCI zetten na dat intel matrix had ik niet gedaan, bij mij stond hij nog op raid toen ik windows erop wilde zetten. Kan dit het zijn???

[ Voor 39% gewijzigd door weetikveel! op 11-10-2009 12:47 ]

weetikveel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:31

Tazzios

..

is het niet handiger om 2x raid 0 te doen?

nu gaan je schijven met z`n vieren een bestandje laden, waarbij je dus altijd met de toegangstijd zit.
de rest van de verzoeken komt in de wacht te staan.

Met 2x raid 0 kunnen je sneller verzoeken afhandelen indien van beide array geladen wordt.(zoals kopieren van array naar array)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Monkeybrains
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:18
Het heeft dus inderdaad met de grootte van het volume te maken. 2 TB is de limiet voor een boot volume met MBR. Tegenwoordig hebben ze daar GPT voor, maar dat moet je BIOS dan wel weer ondersteunen voor booten.

Heb het laatst namelijk zelf ook gehad met een machine (goedkope HP server lijn) met 4 x 1TB in RAID5. Ik heb uiteindelijk 2 extra 500 GB schijven in mirror als boot schijf geinstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwiebus
Verwijderd schreef op zondag 11 oktober 2009 @ 12:41:
Nop...luister.

Blijkbaar heb je mijn bijdrage niet gelezen.

Ik vraag mij af hoe jouw methode überhaupt ooit moet werken. Je zet eerst de controller in RAID en maakt een array aan en daarna zet je deze op AHCI waarmee je de RAID functionaliteit weer uitschakeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Raid blijft blijkbaar gewoon werken. Ik heb het nu dus op AHCI, en heb toch echt mn raid0 in windows :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23-08 22:42

Madrox

Oh, Pharaoh!

Voor je OS/ partitie is er niks lekkerder dan SSD. 1 SSD werkt al vele malen prettiger dan welke RAId-array van harddisks dan ook; al stop je er acht in raid-0 .

Draai nu mijn OS vanaf een SSD, en omdat ik nog uitkijk/wacht op een nieuwe raid-controller kaart; heb ik alle 6 WD 640GB's onboard aangesloten. Daar twee RAID-0 arrays aangemaakt van drie disks. en in windows die twee arrays dynamisch gemaakt. Dan twee volumes gemaakt; eentje in mirror en eentje in stripe. Zo hou ik toch een relatief "veilig" gedeelte en een supersnel gedeelt RAID-0/zes disks. RAID-5 heb ik even geprobeert, maar dat zuigt enorm met onboard RAID.

[ Voor 60% gewijzigd door Madrox op 11-10-2009 13:18 ]

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwiebus
Verwijderd schreef op zondag 11 oktober 2009 @ 13:04:
Raid blijft blijkbaar gewoon werken. Ik heb het nu dus op AHCI, en heb toch echt mn raid0 in windows :)
Dat lijkt mij dan wel bijzonder.

AHCI zou er volgens mij enkel voor moeten zorgen dat SATA features zoals NCQ en hot plug mogelijk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weetikveel!
Verwijderd schreef op zondag 11 oktober 2009 @ 13:04:
Heb het net geprobeerd, maar bij mij werkt het niet :P

Hij ziet dan weer gewoon 4 losse schijven.

edit: ehm ik heb net 3 schijven in raid0 gezet om eens te kijken wat er gebeurt, ik kom dan op 2.1 tb uit ongeveer. Bij de installatie geeft hij een foutmelding maar toen ik op volgende klikte begon hij gewoon met de install... :?
Hij is nu dus druk bezig, ik laat wel weten wat er uit komt :P

[ Voor 31% gewijzigd door weetikveel! op 11-10-2009 13:26 ]

weetikveel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Lekkere point of failure heb je dan met vier schijven in RAID 0. Zorg voor je backups zou ik zeggen.

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weetikveel!
Gunner schreef op zondag 11 oktober 2009 @ 13:25:
Lekkere point of failure heb je dan met vier schijven in RAID 0. Zorg voor je backups zou ik zeggen.
zoals ik al eerder zei: Ongelooflijk hoge snelheden is misschien wat overdreven. De risico's van raid0 ken ik, maar ik ben zo iemand die zeer regelmatig backups maakt op een externe schijf, dus maak je geen zorgen

weetikveel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwiebus
weetikveel! schreef op zondag 11 oktober 2009 @ 13:22:
[...]
edit: ehm ik heb net 3 schijven in raid0 gezet om eens te kijken wat er gebeurt, ik kom dan op 2.1 tb uit ongeveer. Bij de installatie geeft hij een foutmelding maar toen ik op volgende klikte begon hij gewoon met de install... :?
Hij is nu dus druk bezig, ik laat wel weten wat er uit komt :P
Waarom wil je per se één volume en maak je op die 4 disken in RAID0 dan niet gewoon twee volumes kleiner dan 2TB aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weetikveel!
kwiebus schreef op zondag 11 oktober 2009 @ 13:32:
[...]

Waarom wil je per se één volume en maak je op die 4 disken in RAID0 dan niet gewoon twee volumes kleiner dan 2TB aan?
Omdat ik niet helemaal begrijp wat je bedoeld :P .

bedoel je dat ik zometeen 2 keer een raid0 heb, en dus op een van de 2 windows kan zetten. In dit geval wordt het besturingsysteem er toch niet sneller op dan 1x een raid0 en 2 losse schijven?

offf: dat ik 4 schijven in raid 0 heb staan en een volume daarop maak die niet groter dan 2tb is en daar windows op kan zetten. zodat ik nog steeds de voordelen van 4 hdd's in raid0 heb?

weetikveel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Volumes en partities zijn twee verschillende dingen ;)
Een Volume is de totale capaciteit van de schijf zoals Windows die ziet (dus je RAID container is je Volume).
Als het Volume groter is als 2TB zal je er niet van kunnen booten omdat MBR dat niet ondersteunt.
Je moet dan dus over naar GPT, en daar moet je dan weer BIOS support voor hebben.

4 schijven in RAID0, met een totale capaciteit van meer dan 2TB en zonder GPT support gaat dus niet werken ;)

edit: 2x RAID0 van 2 disks kan wel, mits kleiner dan 2TB. UIteraard heb je dan niet de snelheid van 4 schijven.

[ Voor 11% gewijzigd door McKaamos op 11-10-2009 13:56 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weetikveel!
Het is gelukt. Ik heb via de intel matrix eerst een raid0 gemaakt van 1.9TB, windows geinstalleerd en toen nog een raid0 aangemaakt van het overige geheugen.

dus ik heb nu een werkende raid0 van 4 hdd's :*)

weetikveel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i7x
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 31-08 21:24

i7x

Emoji fan 👽🦑🦋🍓

Kun je daar een keer de snelheden van posten? :P Ik ben wel benieuwd.

Wat ik niet snap is dat je zegt dat je nu een RAID met 4HDD's hebt. Je eerste partitie was toch slechts 1,9TB groot. Daarna heb je een tweede partitie aangemaakt maar niet samengevoegd. Je hebt dus twee RAID0 setups. Eén van 2 en een deel van de derde HDD en één van overige ruimte of begrijp ik dat verkeerd?

🦅 U.S. ETFs kopen in Europa? https://europoor.com/ 📈 ARKK, 📈 UPRO, 📈 TECL, 📈 QQQJ, ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

i7x schreef op zondag 11 oktober 2009 @ 19:26:

Wat ik niet snap is dat je zegt dat je nu een RAID met 4HDD's hebt. Je eerste partitie was toch slechts 1,9TB groot. Daarna heb je een tweede partitie aangemaakt maar niet samengevoegd. Je hebt dus twee RAID0 setups. Eén van 2 en een deel van de derde HDD en één van overige ruimte of begrijp ik dat verkeerd?
Intel Matrix Storage kan over meerdere disks volumes maken ;) Dat bedenk ik me ook ineens na het lezen van de betreffende post...
Traditionele RAID oplossingen koppelen schijven tot 1 volume waar je partities op maakt, maar IMS kan een deel van een schijf allocaten als RAID stuk en dan die losse stukken tot 1 volume maken, waar je dan nog weer partities in kan maken..
Erg wazig systeem, maar het schijnt goed te werken.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weetikveel!
i7x schreef op zondag 11 oktober 2009 @ 19:26:

Afbeeldingslocatie: http://img208.imageshack.us/img208/7292/knipsel.th.jpg

average: 144 mb/sec

weetikveel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twazerty
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 19:32

Twazerty

AVCHDCoder developer

Ik ben geen RAID expert ofzo maar ik vind die snelheden eigenlijk best slecht. Mijn result:
Mininum: 89.2 MB/sec
Maximum: 152.1 MB/sec
Avarage: 123.9 MB/sec

Access Time: 18.9ms
Burst Rate: 129.4 MB/sec

Dit met 2x 500GB Hitachi in raid 0. En dit terwijl de schijf nog iets anders aan het doen is. (Verklaard volgens mij de vrij hoge Access Time en vrij lage Maximum rate.)

[ Voor 3% gewijzigd door Twazerty op 12-10-2009 21:22 ]

Ruisende versterker: schakel je subwoofer in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weetikveel!
Twazerty schreef op maandag 12 oktober 2009 @ 21:20:
Ik ben geen RAID expert ofzo maar ik vind die snelheden eigenlijk best slecht. Mijn result:
Mininum: 89.2 MB/sec
Maximum: 152.1 MB/sec
Avarage: 123.9 MB/sec

Access Time: 18.9ms
Burst Rate: 129.4 MB/sec

Dit met 2x 500GB Hitachi in raid 0. En dit terwijl de schijf nog iets anders aan het doen is. (Verklaard volgens mij de vrij hoge Access Time en vrij lage Maximum rate.)
moet eerlijk zeggen dat ik het ook wel vind tegenvallen. misschien overwegen een ssd te kopen...

weetikveel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
weetikveel! schreef op dinsdag 13 oktober 2009 @ 20:32:
[...]

moet eerlijk zeggen dat ik het ook wel vind tegenvallen. misschien overwegen een ssd te kopen...
Of je zoekt uit waar het aan ligt?

Want als je echt zo snel geld wil uitgeven weet ik ook nog een goed doel. ;)

{signature}

Pagina: 1